וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכחישי הטיטאניק: סרטון ויראלי חדש מסעיר את הגולשים

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 17:42

תשכחו מעולם שטוח או מהחדרת צ'יפים לגופנו. תיאוריית קונספירציה חדשה הפכה להיות ויראלית בטיק-טוק, וטוענת בלהט כי הטיטאניק לא באמת טבעה. אז מה באמת קרה שם? קחו אוויר, זה טיפה מסובך

האם הטיטאניק לא טבעה?/צילום: טיקטוק

סרטון שהועלה בימים אלו לטיק טוק, צבר יותר מ-11 מיליון צפיות והפך להיות ויראלי, מציג תיאוריה שמראית די משכנעת, לפיה הטיטאניק מעולם לא טבעה. את ההסבר מציגה בחורה בשם מיה, שטוענת בלהט כי האונייה שטבעה היתה ה"אולימפיק", והיא שוקעה אל קרקעית הים בכוונה כדי להימנע מעלויות תיקון גבוהות מאוד שנדרשו עבורה.

"הייתי 'ילדת טיטאניק'. כלומר, ממש ידעתי כל פרט על הטיטאניק", היא מספרת. "אבא שלי נהג לצפות בסרטים תיעודיים בנושא הזה במשך שעות על גבי שעות. אבל כאשר שמעתי את התיאוריה הזו, הכל פתאום הפך להיות הגיוני".

ספינת הטיטאניק. Shutterstock, ShutterStock
האם האונייה שטבעה היתה ה"אולימפיק"? הטיטאניק/ShutterStock, Shutterstock
ספינת RMS אולימפיק, 1911. Library of Congress, אתר רשמי
ספינת RMS אולימפיק בניו יורק בהפלגת הבכורה שלה,21 ביוני 1911/אתר רשמי, Library of Congress

מיצאו את ההבדלים: הטיטאניק, האולימפיק והבריטניק

מיה מספקת מעט רקע קצר. לדבריה, חברת הספנות הבריטית The White Star Line בנתה שלוש אוניות בולטות במיוחד. הטיטאניק, האולימפיק והבריטניק. חברת ספנות זו נחשבה לאחת החשובות בעולם, והיא הפעילה קווי שיט משמעותיים בין בריטניה לארצות הברית. "הבריטניק הייתה הראשונה מהן - זו הייתה אוניית מלחמה ואנשים טוענים שהיא נפגעה ממוקש ימי, אבל זה לא נכון: היא נפגעה על ידי טורפדו ששוגר מכלי שיט גרמני, וטבעה", היא מספרת בסרטון. "כפי שאתם יכולים לראות, היא דומה לטיטאניק, רק שהיא נצבעה בצבעים שונים".

בשנת 1915 הבריטניק שימשה כבית חולים צף ונצבעה בצבעי ירוק ולבן. בבוקר ה-21 בנובמבר 1916 היא טבעה וגבתה את חייהם של 30 בני אדם. שאר 1,036 האנשים שהיו על סיפונה ניצלו. ואכן, היו דיווחים סותרים באשר לסיבת הטביעה שלה - מוקש ימי או טורפדו.

"וכעת נשארנו עם האולימפיק ועם הטיטאניק. הן נראות זהות", ממשיכה מיה לתאר את התיאוריה שלה בסרטון. "האולימפיק שטה על פני המים במשך זמן מה, היא הגיעה ל'גיל פרישה' והם (אנשי חברת הספנות) ידעו זאת. הם טענו משהו כמו 'עלה לנו כסף רב לייצר את הטיטאניק, ויעלה לנו אפילו יותר מזה לתקן את האולימפיק. אז למה שלא נטביע את האולימפיק, נתבע את כספי הביטוח ואז פשוט נהפוך את הטיטאניק לגרוטאה כאילו היא האולימפיק, בעבור כמה חלקי חילוף'".

מיה מאמינה כי אף אחד לא באמת ידע כיצד נראה עיצוב הפנים של הטיטאניק, מלבד אותם אנשים שבנו אותה - מה שמרמז שהיה זה די פשוט לבלבל בין השתיים. "מי היה יודע מזה? אף אחד לא היה יודע", היא פוסקת.

גיף טביעת הטיטאניק. Giphy
טביעת הטיטאניק. האומנם עלתה על שרטון?/Giphy

בעל חברת הספנות ביטל את הפלגתו ברגע האחרון

בהמשך, כדי לחזק את טענתה, מיה מספרת על כמה אנשים רמי מעלה שהחליטו ברגע האחרון שלא לעלות על הטיטאניק, כולל הבנקאי הנודע ג'יי. פי. מורגן, שבאופן אירוני היה לא אחר מאשר הבעלים של חברת הספנות The White Star Line.

גם מילטון הרשי, מי שהקים את חברת השוקולד המפורסמת הרשי'ז, לא עלה על הטיטאניק למרות שכבר שילם את דמי הפיקדון. במקום לעלות על הטיטאניק, הוא בחר להפליג עם האונייה הגרמנית "אמריקה". נטען כי איש העסקים נדרש להגיע אל מפעל השוקולד שלו מוקדם מהצפוי.

הניו יורק פוסט מציין כי מיה אינה מזכירה בני משפחת ואנדרבילט, אחת המשפחות העשירות בעולם בתחילת המאה ה-20. גם הם החליטו ברגע האחרון שלא לעלות על סיפונה של הטיטאניק. "האם (בחברת הספנות) אמרו להם שלא להפליג כי הם פא-ניג תכננו להטביע אותה?" שואלת מיה.

אנדרטה לטביעת הטיטאניק. Creative Commons
אנדרטה לטביעת הטיטאניק/Creative Commons

מדוע האונייה הקרובה לא הגישה סיוע לניצולים?

לבסוף, מיה מספקת טיעון נוסף לאמיתות התיאוריה שלה, והוא קשור לשתי אוניות שהיו בקרבת מקום בעת שהטיטאניק טבעה. אחת מהן היתה הקליפורניאן הבריטית, שנטען כי אנשיה היו האחרונים לצפות בטיטאניק (או לפחות ברקטות המצוקה שהיא שיגרה). עם זאת, אנשיה לא נקטו שום פעולה כדי לסייע לניצולים. לעומת זאת, מי שכן הושיטה סיוע היתה האונייה קרפטיה, שהגיעה למקום שעתיים לאחר שהטיטאניק כבר שקעה אל המצולות, וסייעה לניצולים שנותרו בחיים. "אנחנו לא יודעים לאן פנתה הקליפורניאן, אבל זה לא היה אל עבר הטיטאניק", מוסיפה מיה. "קרפטיה עשתה זאת. היא היתה במרחק של שעות ספורות מהמקום, ועד שהגיעה לשם, האונייה כבר טבעה. כמה נוח". מיה מסכמת וקובעת "אני לא טועה".

וכצפוי, רבים מהמגיבים לסרטון שלה השתכנעו לחלוטין מהסבריה. "בתכנון שלי לשנת 2023, לא חשבתי על (אימוץ) 'קונספירציה טיטאנית'", כתב אחד המגיבים, ומגיב אחר אף הוסיף רובד נוסף לתיאוריית הקונספירציה וציין כי "זה היה מתוכנן... למשל, ל(בנקאי) ג'יי. פי. מורגן היה יותר מיריב עסקי אחד על סיפון הטיטאניק. הוא ויתר על ההפלגה - והם מתו. באופן זה הוא הפך את העסק שלו למצליח".

  • עוד באותו נושא:
  • טיטאניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully