וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטייל בסוכות בלי פקקים: 10 אתרי טבע ליד העיר שלכם

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 9:49

לעקוב אחר ציפורים שנודדות עכשיו, ליהנות מפריחת החצבים וחבצלות החוף ולהתבשם מהבשלת הרימונים בבוסתנים - אם נמאס לכם לעמוד בפקקי המכוניות - ודאי תשמחו לדעת שאתרי טבע קיימים גם בתוך הערים. הנה 10 כאלו

נדידת ציפורים באגם ירוחם/חדשות מקומיות

אם נמאס לכם לעמוד בפקקי המכוניות השועטות לאתרי הטבע בסוכות, ודאי תשמחו לדעת שאתרי טבע קיימים גם בתוך הערים. מרבית אוכלוסיית ישראל חיה בערים, ובשנים האחרונות נערך מיפוי של עולם החי והצומח בערים רבות בישראל. אמנם הערים הן עתודות הבינוי של ישראל, אבל הן טומנות בחובם שטחי טבע, לעיתים גדולים ונרחבים בשוליים ולעיתים ממש בלב השטח הבנוי, דוגמת נחלים עירוניים ומשארי טבע איכותיים אחרים.

את המידע על הטבע בערי ישראל תוכלו למצוא בסקרי הטבע העירוניים שערכה החברה להגנת הטבע, בליווי ומימון של המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות. המידע מופיע בממשק נוח להיכרות עם הממצאים.

ביקשנו מיעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת היחידה לסקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, להמליץ לנו על פנינות הטבע שנמצאות בערי ישראל, חלקן אף מתוכננות ומנוהלות כאתרי טבע. הכניסה לאתרים אלו ללא תשלום. "בתקופה זו של השנה עונת הנדידה בשיאה ותוכלו לעקוב אחר ציפורים וליהנות מיופיין ומהמגוון הרב הקיים בארץ. מדובר גם בשלהי תקופת פריחת החצבים וחבצלות החוף והבשלת הרימונים בבוסתנים", היא אומרת.

עקב עיטי על רקע יקנעם עילית גבעות יקנעם. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
יש טבע גם בסמוך לעיר. עקב עיטי על רקע יקנעם עילית, גבעות יקנעם/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

צפון הארץ

טבריה: יער שוויץ
יער קק"ל עם נוף מרהיב לכנרת שבימים אלו תוכלו למצוא בן חצבים פורחים ומרפסת תצפית חדשה. האתר משתרע מרמת אגוז ועד לכנרת וקק"ל הכישרה בו דרך נוף, מסלולי טיול, חניוני פיקניק ומתקני משחק לילדים. בסקר שנערך במקום אותר עושר מיני צומח גבוה במיוחד שכולל 504 מינים. מגוון בתי-הגידול באתר מאפשר את עושר מיני העופות, כולל מינים בסיכון אזורי, דוגמת מינים הפעילים בעונה זו: עקב עיטי, תור מצוי, כחל מצוי, סבכי קוצים וחטפית אפורה. אלו מתקיימים לצד אוכלוסיית צבאים שחיה במרחב. השטח נגיש לציבור ומיועד לנופש ופנאי. כניסה ברכב מעיקול רחוב שקד, וכניסה ברגל משביל ישראל מעיקול שדרות ספיר.

יוקנעם: גבעות מערביות יקנעם עילית
רבים מכירים את עמק השלום בזכות הפריחה האחו הפורח לצידה של העיר יקנעם עילית שמושך מטיילים רבים. פחות מטיילים מגיעים לגבעות המערביות ליד העיר, בהן קיים עושר רב של מגוון ביולוגי, כולל צמחייה פריחה עונתית מרשימה, שים ועצים מקומיים, עדר צבאים ועופות דורסים. בגבעה המערבית, בשוליים של עמק השלום, קיימת חורבת חנות קירה, בהמשך לה נישאות שתי גבעות עם פריחת סתיו הכוללת חצבים, כדנים, רקפות סתיו ועוד. מגבעות אלו תצפית נהדרת לכיוון העיר ומעליה נישא הר הכרמל והמוחרקה, מעברה השני מתפרש עמק השלום. הגישה הנוחה היא מפארק נחל קרת. בסקר טבע שנערך במקום נמצאו 219 מיני צומח ו-38 מיני פרפרים, עופות, זוחלים ויונקים, ביניהם: לטאה זריזה, חזיר בר, תן זהוב, נץ מצוי, בז עצים, ינשוף עצים וגדרון מובהק.

עכו - שמורת שפך הנעמן
השמורה נמצאת בחלק הדרומי של העיר, לצד אזור התעשייה. המקום הוכרז כשמורת טבע ובו נמצאת מלחת חוף אופיינית, הגדולה ביותר בארץ. במקומות אחרים נשארו רק פיסות חלקיות של בית גידול ייחודי זה. לאור ייחודיות בית הגידול מתקיימים בו מיני צמחים נדירים ומינים בסכנת הכחדה, דוגמת חולית החוף, אוכם חופי ולפופית החוף.

יער שוויץ. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
יער שוויץ/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
גבעות יקנעם. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
גבעות יקנעם/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
שמורת שפך הנעמן. עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע
שמורת שפך הנעמן/החברה להגנת הטבע, עמית מנדלסון

מרכז הארץ

תל אביב-יפו: גבעת נפוליאון
גבעת נפוליאון היא חלק ממכלול השטח הפתוח של פארק הירקון והיא חלק משטח תל אביב אך הגישה אליה היא משכונת חרוזים ברמת גן ליד החווה החקלאית של תל אביב. מדובר בפיסת טבע נדירה בגוש דן, עם נוף מרהיב ואף בימים אלו ניתן לצפות במקום בשפע של חצבים. המקום הוא תל ארכיאולוגי ובהתאם כדאי לשים לב ללכת בשביל מסודר בלבד. בשנים האחרונות משוטט באזור עדר כבשים של עיריית תל אביב המנוהל מהחווה החלקאית הסמוכה ועוזר לניהול צומח מבוקר. הגבעה ממוקמת קרוב מאד לפארק צפרות ראש ציפור בתל אביב וגם בו מתקיימים חצבים שנשתלו על ייד תושבים הפעילים למען הסביבה יחד עם חברת גני יהושע המנהלת את האזור.

שוהם: גבעת הספלולים
גבעת הספלולים בחלקו הדרום-מערבי של יער קק"ל קהילתי שוהם כוללת שטח פתוח סלעי וסביבו חורשות עצי בוסתן וארץ-ישראל האטרקטיביות במיוחד לציפורי שיר נודדות. מהגבעה נשקף נוף היישוב שוהם וגוש דן ממערב ונופי בתות הדום שומרון מדרום וממזרח. על ראש הגבעה מצפור לזכרו של גיא סודאי עם הסבר כללי על המקום והממצאים הארכיאולוגיים שבו, הכוללים בין היתר ריכוז גדול של ספלולים בסלע, בהם ככל הנראה הפיקו תבלינים בכתישה, כמו גם גת לייצור שמן זית.
באזור הגבעה פורחים בעונה זו חצבים רבים ובת חבצלת קטנת פרחים וניתן לראות ממנה את נדידת העופות הדואים, בעיקר בשעות הבוקר.

ירושלים: פארק נחל זמרי
נחל זמרי הוא יובל של נחל פרת (קלט) הנמצא צפונית לשכונת פסגת זאב בצפון ירושלים. מדובר בנחל אכזב בו מתקיימות אוכלוסיות של צבאים ארץ- ישראלים, שפני סלע, שועלים וציפורים רבות. במרחב הטבע העירוני קהילתי מתקיימות שפע של פעילויות קהילתיות באמצעות תושבי פסגת זאב, המנהל הקהילתי ועיריית ירושלים ולמעשה גורמים אלו חברו לתכנון השטח כמרחב טבע עירוני קהילתי מנוהל, בהמשך לפיתוח וטיפוח שנעשה בעמק הצבאים בירושלים. התוכנית משמרת את רוב השטח כליבה שמורה שלא תעבור פיתוח, למעט פעולות לשיקום, לצד שבילים מתוכננים, מרכז מבקרים ושטחי פנאי ונופש. קיימת אפשרות להגעה בתחבורה ציבורית, היות והאתר נמצא מרחק הליכה מתחנת הרכבת הקלה "פסגת זאב מרכז".

בית אל: שביל הגתות והמעיינות
האתר נמצא בראש הר פסגת יעקב. על פי המסורת היהודית באתר זה חלם יעקב אבינו את חלומו המפורסם על מלאכים העולים ויורדים מסולם השמיימה. באתר נמצא אלון תולע עתיק וגדול במיוחד ובסמוך לו קבר שייח'. לאורך המסלול נראה מערות קבורה עתיקות וכן מערה ובתוכה מעיין קטן ומערה ובתוכה בית בד מרשים. בעונה זאת ציפורים רבות נודדות בשדרת ההר ועל כל עץ אלה ואשחר בסביבה נראה ציפורי שיר קטנות ניזונות מפירותיהם. בסוף המסלול הקצר בראש ההר נמשיך לרחצה במעיין הפסגה מעיין שכבה הנובע אל תוך בריכה גדולה וסביבו עצים נותי צל פרגולה וספסלים

תל עכו גבעת נפוליאון. צילום: עמית מנדלסון, יח"צ קרמר דוידוביץ',
גבעת נפוליאון/צילום: עמית מנדלסון, יח"צ קרמר דוידוביץ'
גבעת הספלולים שוהם. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
גבעת הספלולים בשוהם/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
צבאים בנחל זמרי. מתן נחום, החברה להגנת הטבע
צבאים בנחל זמרי/החברה להגנת הטבע, מתן נחום
מעיין בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
מעיין בבית אל/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

דרום הארץ

אשדוד: פארק מצודת החוף
בדרום מערב אשדוד, על רכס הכורכר מול הים, הוקם פארק אקולוגי מצודת החוף על ידי עיריית אשדוד ובתמיכת הקרן לשטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל. במקום תוכלו לבחור את שביל הטיול המועדף עליכם: שביל החוף, שביל הבוסתן או שביל הצבאים ובכל אחד מהם תפגשו את עולם הצומח והחי העשיר של המקום. במקום אזורי ישיבה, שילוט הסברה, נוף מרהיב, חולות לגילגולים ורוח נעימה.

ירוחם: אגם ירוחם
אגם ירוחם הוקם על מנת לתפוס את מי שטפונות נחל רביבים וכיום המקום מהווה מוקד תיירות פנאי חשוב באזור הדרום ומוקד משיכה למיני צמחים ובעלי חיים המתקיימים בו במעין נווה מדבר. האתר מושך מיני ציפורים רבות ועונת הנדידה היא עונה נהדרת לבקר בו, לצד מזג אוויר שנהיה נוח יותר מיום ליום. במקום שבילי הליכה, מסתורי תצפית לציפורים, שילוט ואזורי פיקניק נעימים.
למידע נוסף על אתרי טבע עירוני בירוחם.

אילת: פארק הצפרות
פארק הצפרות ממוקם בחלקה הצפוני של העיר אילת (מופיע בוייז) ובימים אלו הוא מהווה עצירת חובה למגיעים אל העיר. הנדידה הסתווית בשיאה ופארק הצפרות ממוקם באחד מצירי הנדידה החשובים של ציפורים נודדות במעין "צוואר בקבוק" המחבר בין אירופה, אסיה ואפריקה. פארק הצפרות כולל בית גידול שנקרא מלחה ומהווה תחנת תידלוק חשובה לציפורים שעוברות בו. במקום מסתורי תצפית בהם ניתן לצפות בציפורים, שבילי טיול ותחנת טיבוע שביקור בה הוא חוויה נהדרת ומרגשת. תחנת הטיבוע פועלת בכל יום עד השעה 10:00 בבוקר, בה תוכלו לראות ציפורים ממש מקרוב ואפילו לשחררן בחזרה אל נדידתן. בין 14-15.10, בחול המועד סוכות, יתקיים אירוע קהילתי גדול בפארק עם תצפיות בציפורים, הרצאות, טיבוע ציפורים, מסיבת אוזניות עם תיאטרון אלעד (למניעת זיהום רעש), יצירה ואיפור, בחינם.
למידע נוסף באתר צפרות אילת, או באתר הצפרות הישראלי.

פארק מצודת החוף באשדוד. ברק ביכלר, החברה להגנת הטבע
פארק מצודת החוף באשדוד/החברה להגנת הטבע, ברק ביכלר
אגם ירוחם. עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע
אגם ירוחם/החברה להגנת הטבע, עמית מנדלסון
פארק הצפרות באילת. יובל דקס, החברה להגנת הטבע
פארק הצפרות באילת/החברה להגנת הטבע, יובל דקס

לטיולים נוספים והצעות לחג: היכנסו ל"סוכות 2022" בוואלה! תיירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully