וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל ירושלמי מכיר: מחקר מצא את המקום שבו החל חורבן בית שני

עודכן לאחרונה: 7.8.2022 / 9:15

מחקר חדש חושף עדויות ארכיאולוגיות לעוצמת התקיפה הרומית ולמיקום מכונות הירי בחורבן בית שני באזור המוכר לכל ירושלמי - כיכר החתולות בשכונת נחלת שבעה. החוקר, כפיר ארביב, השתמש בתוכנת מחשב לצורך חישובים בליסטייים משדה קרב בן 2000 שנה

הקרב האחרון על ירושלים וחורבן הבית השני/באדיבות מכון מגלים מבית עיר דוד

לרגל תשעה באב, רשות העתיקות מפרסמת היום (ראשון) תוצאות מחקר חדש, השופך אור על עוצמת הצבא הרומי ונקודות הפריצה שלו לירושלים בקרבות שהובילו לחורבן בית המקדש השני בעיר.

"תשעה באב המצויין היום, הוא היום שבו חרב בית המקדש השני", אומר הארכיאולוג כפיר ארביב, חוקר ברשות העתיקות. "בית המקדש חרב לאחר ארבעה חודשים של מצור וקרב אינטנסיבי שהובילו הרומאים בראשות טיטוס, במטרה לכבוש את העיר ולדכא את המרד הגדול שבו פתחו היהודים ארבע שנים קודם לכן. לרומאים היה צבא אדיר, מאומן היטב, שצויד במיטב כלי הנשק החדישים של אותה עת. זו היתה מכונת מלחמה אכזרית שלא ניתנת לעצירה".

לפי המחקר, חלק ממכונות הארטילריה של הצבא הרומי הוצבו במרכז העיר, באזור המוכר לכל ירושלמי: 'כיכר החתולות' בשכונת נחלת שבעה.

מדרחוב נחלת שבעה, ירושלים. ארז מיכאלי
חלק ממכונות הארטילריה של הצבא הרומי מוקמו כאן. שכונת נחלת שבעה, ירושלים/ארז מיכאלי
אתר החפירה במגרש הרוסים. יולי שוורץ, רשות העתיקות
אתר החפירה במגרש הרוסים. על הקרקע אבני בליסטרה, עדות מוחשית לקרב שהשתרר/רשות העתיקות, יולי שוורץ
אבני קלע באתר החפירה במגרש הרוסים. יולי שוורץ, רשות העתיקות
אבניה בליסטרה ששוגרו ממכונת ירי משוכללת למרחקים של עד 400 מטר/רשות העתיקות, יולי שוורץ

לא נמצאו עדויות לאילי מצור ענקיים

ארביב אסף ותיעד בשיטתיות כלי משחית רומיים שנמצאו בחפירות ירושלים, אשר רבים מתוכם התגלו בחפירה ארכיאולוגית שניהל במגרש הרוסים, בסמוך למבנה העירייה, יחד עם ד"ר רינה אבנר. ארסנל כלי הנשק הרומים שהתגלה עד כה, כלל: מאות אבני בליסטרה בגדלים שונים ששוגרו ממכונת ירי משוכללת למרחקים של 100-400 מטרים; קלעי אבן קטנים, שהופעלו על ידי חיילים פשוטים אך מאומנים ושוגרו באמצעות רוגטקות; קטפולטות - מכונות ירי ששיגרו חניתות עד לטווח של 150-200 מטרים. כן נמצאו חניתות, חרבות, ראשי חיצים - וביניהם גם חיצים כבדים מהרגיל, חודרי שריון.

"ידוע מהמקורות ההסטוריים, שהצבא הרומי השתמש באילי מצור ענקיים שנגחו את החומות ובמגדלי מצור, שבעזרתם העפילו אל החומות, אך להם לא נמצאו עדויות עד כה בירושלים", אומר עמית ראם, מנהל מרחב ירושלים ברשות העתיקות.

כפיר ארביב, מנהל החפירה מטעם רשות מהעתיקות, ואבני הקלע. יולי שוורץ, רשות העתיקות
כפיר ארביב, מנהל החפירה, מנקה את אחת מאבני הקלע/רשות העתיקות, יולי שוורץ
בליסטראות בגדלים שונים שנמצאו במגרש הרוסים. כפיר ארביב, רשות העתיקות
בליסטראות בגדלים שונים שנמצאו באתר החפירה/רשות העתיקות, כפיר ארביב
ראש חנית מהקרב מול צבא טיטוס. קלרה עמית, רשות העתיקות
ראש חנית מהקרב מול צבא טיטוס/רשות העתיקות, קלרה עמית

החישובים הבליסטיים כללו את זוויות ההטלה של האבנים

המחקר של ארביב מרשות העתיקות, התמקד במאות אבני הקלע - הבליסטראות. ניתוח אבני הבליסטראות הצביע על גדלים שונים ומשקלים שונים של האבנים - חלקן שימש כנגד אדם ושוגר לעבר החומות כדי למנוע מהמורדים היהודים להתרומם מעל קו החומות. אחרות, אלו הכבדות - הוטלו בעוצמה לעבר החומות על מנת להבקיען.

לדברי ארביב, "בעזרת תוכנת מחשב, מיקמתי במדויק את אבני הבליסטראות שנמצאו. הבאתי בחשבון את הטופוגרפיה של האזור ואת מיקום חומות ירושלים מימי הבית השני. ביצעתי חישובים בליסטיים, הכוללים את זוויות ההטלה ומרחק ההטלה של האבנים. כל אלו, הוצלבו עם תיאוריו של המפורטים של יוספוס פלביוס, הלא הוא יוסף בן מתתיהו -ההיסטוריון היהודי הנודע בן התקופה, אשר מפרט בספרו 'תולדות מלחמת היהודים ברומאים' את מהלכי הקרב ואת כיבושה וחורבנה של ירושלים".

המחקר מצביע לראשונה גם על נקודת הפריצה המשוערות של החילות הרומים לתוך העיר. בחפירה של ארביב וד"ר אבנר במגרש הרוסים, התגלה קטע מה"חומה השלישית" - קו הביצור השלישי שהקיף את העיר. למרגלות נקודה מסוימת התגלה ריכוז יוצא דופן של אבני בליסטראות - חלקן שבורות ומנופצות לאחר שהתנגחו בחומה. ניכר, כי לעבר הצבא הרומי ריכז מאמץ בנקודה זו, ומאות - ואף אלפים של אבני בליסטראות, כוונו לעבר הנקודה. "זה לא מפליא, אומר ארביב. "זוהי נקודה השולטת על המרחב, וכל המחזיק בה, מחזיק בגורלה של העיר. הדבר גם עולה בקנה אחד עם תיאורי יוסף בן מתתיהו, שמציין שטיטוס הורה על פריצה לעיר באזור הצפון-מערבי של החומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully