וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לאי הנטוש בו שומר המגדלור השתגע, אנס והוציא להורג את שכניו

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 7:30

אי באוקיינוס השקט ששימש בעבר לכריית גואנו - לשלשת עופות ימיים ועטלפים - ננטש לאחר שכל תושביו הגברים נספו, מלבד שומר המגדלור שהכריז על עצמו כ"מלך" והחל במסע אונס ורצח של הנשים שנותרו. הנה כל הפרטים על ההיסטוריה האפלה של האי קליפרטון

מבט אווירי על האטול קליפרטון/PhillipColla

אי קטן ונטוש באוקיינוס השקט מעורר הרבה סקרנות ברשת לאחר שלאחרונה נחשפה ההיסטוריה המצמררת שלו. ב-1917, לאחר שכל תושבי האי הזכרים נספו, שומר המגדלור - הגבר היחיד שנותר - איבד את דעתו, כינה את עצמו "מלך" והחל לאנוס ולרצוח את נשות האי - עד שנרצח בידי אחת הנשים ששרדו.

קליפרטון הוא אטול (סוג של אי בעל מבנה טבעתי שהוא למעשה שונית אלמוגים המַקיפה לגונה רדודה) זעיר ונטוש בריבונות צרפת ששטחו 6 קמ"ר, גובהו המירבי 29 מטרים והוא שוכן במרחק של 1,280 ק"מ דרומית-מערבית למקסיקו. בעבר נקרא האטול "אי הפסיון", מאחר ששתי פריגטות צרפתיות גילו אותו באופן רשמי ב-2 באפריל 1711, שהוא יום שישי הקדוש - יום הפסיון של ישו. את שמו הרשמי הוא קיבל משודד ים אנגלי בשם ג'ון קליפרטון, שלחם במלחמת הירושה הספרדית והשתמש באי כמקום מחבוא וכבסיס לפשיטותיו על ספינות זרות. רבים מאמינים שהוא קבר שם את אוצרו.

האי הטרופי היו מרבצים עשירים של גואנו - מצבור של צואת עופות ועטלפים שיכולים לשמש כדשן - וב-1856 ארה"ב הכריזה עליו כשלה במסגרת חוק איי הגואנו. צרפת הצטרפה לדרישת הבעלות עליו ובשנת 1897 מקסיקו שלחה ספינת מלחמה כדי לספח את האי אליה ולבנות בו מושבה.

ב-1906 הגיע תורם של הבריטים, כשחברת British Pacific Island Company רכשה את הזכויות לכריית גואנו באי, מה שהביא - בשיתוף עם הממשלה המקסיקנית - לבניית מגדלור, מסילת ברזל ומחנה עובדים. עד 1914 חיו באי כ-100 גברים, נשים וילדים. המושל הראשון והיחיד של קליפרטון היה קפטן רמון ארנו.

הטרגדיה החלה עם פרוץ המהפכה המקסיקנית, אז אוכלוסיית קליפרטון הפסיקה לקבל אספקת מזון חיונית מאקפולקו ותושביה נותרו ללא אוכל ומים - ומצאו את מותם מצפדינה או מרעב. אוניית המערכה האמריקנית לקסינגטון ביקרה בקליפרטון בשלהי 1915 והציעה לפנות את כל התושבים, הצעה לה המושל סירב. הוא התחרט על כך מאוחר יותר ומצא את מותו בטביעה בשנת 1917 כשיצא על רפסודה לעבר ספינה חולפת בניסיון להזעיק עזרה.

עד 1917 כל הגברים שחיו באי מתו, מלבד שומר המגדלור ויקטוריאנו אלוורז. על האי נותרו אלוורז ו-15 נשים וילדים. הוא מהר מאוד איבד את דעתו, הכריז על עצמו כ"מלך האי" והחל להתעלל בנשים, שיעבד, אנס ורצח כמה מהן עד שנותרו מלבדו רק שלוש נשים ושמונה ילדים. אחת השורדות, תירצה רנדון, רצחה אותו ושמה סוף לשלטון האימה שלו. ב-18 ביולי 1917 חילצה אוניית הצי האמריקני יורקטאון את הנשים והילדים הנותרים, ימים ספורים לאחר מותו של אלוורז.

עוד מקום מצמרר

הצצה נדירה לכפר הנטוש בו נערך אחד הקרבות העקובים מדם

לכתבה המלאה

צפו בסיפור המלא על האי:

ארה"ב כבשה לזמן קצר את קליפרטון לאחר תום מלחמת העולם השנייה, אך מאז היא נותרה כשטח צרפתי לא מיושב עם ביקורים מזדמנים בלבד של מדענים, דייגים וללא כוונה גם מספר נוסעים סמויים.

הצוללן המפורסם זז'אק איב קוסטו וצוותו, יחד עם אחד מהילדים שניצלו בשנת 1917, ביקרו באטול בשנות ה-70 כדי לצלם את הסרט התיעודי הטלוויזיוני "קליפרטון: האי שהזמן שכח". ב-2005 הסופרת הקולומביאנית לורה רסטרפו פרסמה תיאור בדיוני על זמנו של ארנו ב"אי הפסיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully