וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף דורס נמצא פגוע בחוות הטורבינות שבעמק הבכא, והומת

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 20:46

חוות טורבינות הרוח בגולן רק הושקה לפני 4 חודשים, וכבר יש קורבן ראשון ל-34 העמודים שאליהם מחוברים להבים באורך 51 מטרים: נקבת חיוויאי שחיפשה אוכל לגוזליה, נחבלה בכל גופה ולאחר שכשלו סיכוייה להשתקם, נאלצו להמיתה

בווידאו: עימותים בהפגנת הדרוזים ברמת הגולן נגד מיזם הטורבינות/מערכת וואלה! NEWS

קורבן ראשון מפגיעה בטורבינות הרוח בגולן: השבוע, נמצא חיוויאי ללא יכולת תעופה מתחת אחת מטורבינות הרוח בעמק הבכא ברמת הגולן, על ידי מטיילים שדיווחו על כך למוקד רשות הטבע והגנים.

החיוויאי נאסף והובא לבית החולם לחיות בר בספארי ברמת גן, שם נבדק ונמצאו שברים בכנפיו וגופו, כולל שבר פתוח. מאחר והאבחנה היתה שסיכוייו להשתקם ולשרוד אפסיים, הוא הומת.

חיוויאי שנפגע מטורבינת הרוח בגולן והומת. קובי אלון, החברה להגנת הטבע
סיכוייו להשתקם ולשרוד מהפגיעה היו אפסיים. החיוויאי שנפגע, והומת/החברה להגנת הטבע, קובי אלון
חיוויאי שנפגע מטורבינת הרוח בגולן והומת. החברה להגנת הטבע
מדובר בנקבה בוגרת שנפגעה מלהבי הטורבינה תוך כדי חיפוש מזון לגוזליה/החברה להגנת הטבע

חוות הטורבינות רק הושקה לפני 4 חודשים

בחוות הטורבינות שבעמק הבכא ישנן 34 טורבינות, המתנשאות לגובה של כ-85 מטרים ואשר אורך להביהן הוא כ-51 מטרים, והיא הושקה לפני פחות מארבעה חודשים בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ושרת האנרגיה קארין אלהרר.

לדברי נדב ישראלי, צפר החברה להגנת הטבע בצפון הארץ, מדובר בנקבה בוגרת שככל הנראה נפגעה מלהבי הטורבינה תוך כדי דאייה וחיפוש מזון עבור גוזליה, כיוון שהחיוויאים עסוקים בדאיה ואיתור הזוחלים על הקרקע ולא מבחינים בלהבי הטורבינות המסתובבים במהירות עצומה. "טורבינות רוח פוגעות בציפורים, בחלקן פגיעה אנושה שעלולה להביא להכחדת מינים בישראל. החברה להגנת הטבע מתנגדת להקמת טורבינות רוח נוספות בישראל ודורשת מגורמי האכיפה והתכנון לעקוב מקרוב אחר הפגיעה של הטורבינות הקיימות, ואלו שאושרו ויקומו בתקופה הקרובה, על מנת להעריך את הנזק שהן גורמות ולנקוט בצעדים למניעת נזקים אלו במידת הצורך. כל זאת, בטרם קידום טורבינות נוספות", הוא אומר.

צילום רנטגן של חיוויאי שנפגע מטורבינת הרוח בגולן והומת. החברה להגנת הטבע
נמצאו שברים בכנפיה וגופה. צילום הרנטגן של נקבת החיוויאי שנפגעה/החברה להגנת הטבע

טורבינות הרוח גורמות למותן של מאות ציפורים ועטלפים

מדו"ח של רשות הטבע והגנים שנכתב לפני כשנה על חוות הטורבינות בגלבוע, עולה כי טורבינות הרוח גורמות למותן של מאות ציפורים ועטלפים. בחוות סירין נתגלתה חריגה מערכי סף ופגיעה משמעותית בעופות דורסים, חלקם בסכנת הכחדה ובשתי החוות, סירין וגלבוע, הנמצאות על ציר נדידה, התגלתה תמותה משמעותית של עטלפי חרקים, הנמצאים בסכנת הכחדה. לדברי דרור בוימל, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע, שטחה של ישראל נכלל ב-2% משטחי היבשות שנמצאו כחשובות ביותר למגוון הביולוגי העולמי, ועל כן היא בעלת חשיבות יוצאת דופן בתחום זה. "פיתוח האנרגיות המתחדשות בה חייב להפנים זאת. אם הקמה נרחבת של חוות טורבינות רוח בישראל, תביא לכדי הכחדה של מיני בעלי כנף, הרי שאנו מחליפים בעיה בבעיה, וכך לא מטפלים בבעיות סביבתיות. זו העת להפסיק עם קידום של חוות טורבינות רוח חדשות, להמתין להצטברות של ידע וניסיון מפעילותן בפועל של החוות שאושרו, ולהתמקד בקידום של אנרגיה סולארית במרחבים הבנויים ובשטחים מופרים", הוא מוסיף.

החיוויאי הוא דורס גדול שמוטת כנפיו מתקרבת לשני מטרים, המתמחה בציד זוחלים וביחוד נחשים, ומכאן בא שמו (חיוויא בארמית=נחש). חיוויאים נודדים בסתיו למזרח אפריקה ושבים לישראל באביב לקנן ולגדל כאן את הדור הבא. בימים אלו נמצאים החיוויאים בעיצומה של עונת הקינון ורוב הזוגות מטפלים בגוזלים. מזה מספר שנים מותקנת מצלמת מעקב בסמוך לקן חיוויאים במרכז הארץ, במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", בעזרתה ניתן לעקוב מקרוב אחר חיי החיוויאים, להיות עדים לתהליך הקינון - מבחירת המיקום ובניית הקן, דרך ההזודווגות ודגירה, ועד גידול הגוזלים ופריחתם מהקן, וכך להבין טוב יותר את האיומים על דורסים בישראל.

מטעם חוות הטורבינות עמק הבכא נמסר: "בתקופה הקצרה בה פועל פרויקט עמק הבכא, הוא כבר מסתמן כהצלחה סביבתית גדולה. הפרויקט מייצר אנרגיה ירוקה ונקיה מפליטות בהקף משמעותי. זהו נתון חשוב לאור התייקרות מחירי החשמל, בשל צריכת פחם מוגברת במשק. באשר לבעלי הכנף, מנתונים שהצטברו עד כה נראה כי מספר המעופים בגובה הסיכון נמוך מהמודלים שנחזו במקור. על פי הערכתנו הפרויקט צפוי לעמוד בערכים המנחים שנקבעו לו בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully