וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריפה איימה על החיוויאי בחבל לכיש, אך הוא ניצל ברגע האחרון

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 19:11

שריפה גדולה, שנגרמה בשטח אימונים של צה"ל בחבל לכיש, איימה לשרוף עץ שעליו קינן דורס חיוויאי, הניזון מנחשים. פעולות מהירות של פקחי רשות הטבע והגנים, הצילו את הנקבה שדגרה על ביצה, שחזרה לאחר מכן לדאוג לדור ההמשך שבקן

חיוואי ניצל משריפה בגבעות עומר/צילום: ליעד כהן, רט"ג

לא רק בלוני התבערה מעזה גורמים לשריפות קשות בטבע. הפעם היה זה צה"ל, שכתוצאה מאימון בשטח שליד חבל לכיש אתמול (ראשון), גרם לשריפה קשה בשטח אימונים שבו מקנן גם חיוויאי - עוף דורס יום ממשפחת הנציים - שניזון בעיקר מנחשים.

כתוצאה מהשריפה, שנגרמה על ידי ירי מנשק קל בשטח פתוח עם חום גבוה, התלקחה שמורת טבע "גבעות גומר" - השמורה הגדולה במחוז המרכז שבה כ-24 אלף דונמים, כשהאש מאיימת על עץ שעליו בנה החיוויאי את הקן.

ליעד כהן פקח רשות הטבע והגנים, סיפר ש"אתמול נקראתי להגיע לשריפה בשטח האש של בא"ח (בסיס אימון חטיבתי - ז"ר) צנחנים, שרק לאחרונה הוכרזה בו שמורת הטבע גבעות גומר, שבה אלפי דונמים ערכיים ביותר של בתת ספר על גבול החורש הים תיכוני. ככזו, מהווה השמורה אתר קינון למגוון גדול של עופות דורסים, וביניהם חיוויאי הנחשים".

חיוואי ניצל משריפה בגבעות עומר. ליעד כהן, רשות הטבע והגנים
שטח השריפה ועץ השיטה שעליו קינן החיוויאי בגבעות עומר/רשות הטבע והגנים, ליעד כהן

צפיפות הקינון הגדולה בעולם של החיוויאי - בשפלה

כהן מספר, שבעוד השריפה התקדמה במהירות לכיוון הקן, הוא תצפת בכל שלב על הקן וראה את החיוויאי (נקבה) זזה בקן באי נוחות, כאשר העשן הסמיך מסביב והמולת רכבי הכיבוי. "ממש בשנייה האחרונה, כשלא הייתה לה ברירה, היא עזבה את הקן וחגה מעלינו בכל שלב מאמצי הכיבוי", הוא מוסיף.

"מיד פתחנו בפעילות הגנה מהירה בפיקודו של גפן משה, לוחם אש ותושב האזור, שהיה במקום ביחד עם מתנדב מתחנת כיבוי קריית גת, ויצרנו חציצה על ידי שריפה יזומה מסביב לעץ ברדיוס סביר והמשכנו בפעולת הכיבוי", אומר כהן. "לאחר זמן מה, כשלוחמי האש סיימו בפעולות הכיבוי והעשן נרגע, נחתה לה החיוויאי על עץ אשחר סמוך - שמה המתינה כמה דקות וסרקה את השטח. כאשר הבחינה שהכול שקט ורגוע, המריאה ונחתה באלגנטיות שוב בקן הוותיק וחזרה לדגור".

לדברי רס"ר גפן משה: "בעקבות שריפה גדולת מימדים שהתפשטה במהירות לכיוון הקן, נקראנו על ידי ליעד לבצע פעולות הגנה ככל שניתן. לאחר הערכת מצב מהירה, החלטנו לבצע בידוד של העץ על מנת למנוע מהשריפה להגיע אליו. כלוחמי אש בארגון מציל חיים, הצלת נפש ורכוש היא ערך עליון עבורינו. לא משנה אם מדובר באדם או כל בעל חיים אחר".

עוד בוואלה!

הקן הפך למלכודת מוות: נחש צד את נקבת הכוס שקיננה בהרי ירושלים

לכתבה המלאה
חיוואי ניצל משריפה בגבעות עומר. ליעד כהן, רשות הטבע והגנים
החיוויאי בקן לפני שעף לדרכו/רשות הטבע והגנים, ליעד כהן

שיא עונת הקינון

החיוויאי הוא עוף דורס גדול, בעל מוטת כנפיים של כשני מטרים, הניזון בעיקר מנחשים. באזור השפלה הדרומית קיימת צפיפות הקינון הגדולה ביותר בעולם של הדורס.

"מהדיווחים על מיקומה של השריפה, הבנתי כי הקן הוותיק של החיוויאי הולך להישרף", תיאר כהן. "את הקן אנו מכירים כבר מעל עשור, וכל שנה מגיע זוג החיוויאים לקנן שם בתום עונת הנדידה. ידעתי כי הנקבה דוגרת על עץ השיזף, והבנתי כי אם לא נבצע פעולה מידית להגנה, הקן יישרף יחד עם העץ והביצה שעליה דגרה". כהן מוסיף, שתקופה זו הינה שיא עונת הקינון, והחוויאי דוגרת על ביצה אחת בלבד.

חיוואי ניצל משריפה בגבעות עומר. ליעד כהן, רשות הטבע והגנים
החיוויאי בזמן שנמלט מהאש שהתקרבה לקן/רשות הטבע והגנים, ליעד כהן

שמורת טבע גבעות גומר, ובכלל כל שטחי מזרח לכיש, משמשים המשך למסדרון האקולוגי הרצוף והחשוב לנגב. "דורסי יום גדולים, כגון העקב העיטי והחיוויאי, בחרו להם בשטח זה לקינון בצפיפות מרשימה. "עופות מרשימים אלו הם למעשה ביו אינדיקטור למצב השטח וצפיפות הקינון מראה למעשה כי השטח 'בריא' מבחינה אקולוגית. פה למעשה תפקידנו העיקרי בתור שומרי טבע - להגן ולשמור על אותם יצורים שאין להם את היכולת למעשה להגן על עצמם מפגעי האדם", אומר כהן.

מלבד האיומים הרבים החלים על עופות אלא, כגון התחשמלויות, חמיסות קינים וציד לא חוקי, האיום הנוסף הוא השריפות הרבות שפורצות באזור זה לא אחת. שריפות שהגורם להם הוא צבאי, רשלנות מטיילים, וכן הצתות על רקע כזה או אחר.

"כולי תקווה כי קן זה ימשיך להישמר וייגדל דורות רבים של עוף מיוחד זה, המסמל את יופיו של האזור כולו", סיכם הפקח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully