וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבן עם תבליט המנורה הקדום ביותר חזרה למקום שבו נמצאה בגליל

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 17:50

בשנת 2009 התגלתה אבן גדולה בחפירות העיר העתיקה מגדל, ועליה תבליט מנורה הקדום ביותר שנמצא בבית כנסת. לאחר תהליך שימור, "חזרה" היום האבן בת 2000 השנים למשכנה באתר מגדלא שעל שפת הכנרת

אבן מגדלא המקורית חוזרת למשכנה, 26.6.22/צילום: אלי אשכנזי

"האבן ממגדלא", אחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים והמרגשים שנמצאו בצפון, שבה היום למקום שבו נחשפה.

האבן המתוארכת למאה ה-1 לספירה, נמצאה בשנת 2009 במרכזו של בית כנסת עתיק שהתגלה בחפירות הצלה ליד מגדל, לקראת בניית מרכז התיירות מגדלה. על האבן התגלה תבליט מנורה הקדום ביותר שנמצא בבית כנסת.

בעקבות הממצאים החשובים ויוצאי הדופן שהתגלו בחפירה, שונו תוכניות הבנייה של מרכז מגדלה, ותהליך הבנייה התעכב. עם התקדמות החפירות, אבן מגדלה הועברה למרכז רשות העתיקות להמשך מחקר ושימור. שוקה דורפמן ז"ל, אז מנכ"ל רשות העתיקות, התחייב שהאבן תוצג במקום, באופן זמני, כאשר בניית המרכז תושלם. מאז, האבן הוצגה ברחבי העולם בתערוכות מרכזיות ביניהן: ב-2017 בתערוכה משותפת של המוזיאון היהודי ברומה ומוזיאון הוותיקן בשם: "מנורה: כת, היסטוריה ומיתוס", כחלק מהתערוכה של המזרח התיכון במוזיאון המטרופוליטן לאומנות בניו יורק ב-2018 ובמסגרת תערוכת "שביל הסנהדרין" בבית יגאל אלון בגינוסר ב-2021.

היום הוצבה האבן במלון מגדלא, מרחק 20 מטרים בלבד מהמקום המקורי שבו שכנה כמעט 2000 שנה. במקום בו נחשפה האבן מוצבת כיום רפליקה של האבן המקורית. "האבן היא פריט ייחודי שאין כמוהו בעולם", אמר הפרופסור מוטי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללת כנרת. לדברי אביעם, "האבן מעוטרת בעיטורים סימבוליים שמתארים את המקדש בירושלים". במאמר שכתב על הממצא הגדיר את בית הכנסת במגדל "מקדש ירושלים בגליל".

לדבריו, "האבן המעוטרת מבית הכנסת במגדל פותחת לפנינו לראשונה מבט חדש, חריג ומיוחד אל עולם האמונה והמיסטיקה של יהודי הגליל בימי בית שני, אל עולמם הפנימי, אל הדרך האמנותית שהיא שונה ממה שהכרנו עד כה ומעמיקה את היכרותנו עם מערכת הקשרים הפיסית והרוחנית שלהם עם המקדש וירושלים".

אבן מגדלא המקורית מהמאה ה-1 לספירה. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
"מעוטרת בעיטורים סימבוליים שמתארים את המקדש בירושלים". אבן מגדלא המקורית מהמאה ה-1 לספירה/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי
העתק של אבן מגדלא מהמאה ה-1 לספירה. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
העתק של אבן מגדלא שהחליפה עד כה את המקורית/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי
בית הכנסת העתיק במגדלא. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בית הכנסת העתיק במגדלא. במרכזו העתק של האבן ששימשה לקריאת המגילה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בית הכנסת העתיק והשמור ביותר בגליל

במהלך חפירות ההצלה שנערכו במקום לפני 13 שנים, התגלו ממצאים ארכיאולוגיים מפתיעים: כפר דייגים שלם נשמר כמעט בשלמותו ובו בית כנסת מהמאה הראשונה. זהו בית הכנסת העתיק והשמור ביותר בגליל ואחד מכעשרה בתי כנסת בני התקופה, לצד שרידי העיר מגדלה המשוערת כעיר הולדתה של מריה מגדלנה, היא מרים המגדלית.

בחפירות רשות העתיקות, בהובלתה של דינה אבשלום-גורני, נחשפה כאמור במרכז בית הכנסת אבן ייחודית; זוהי תיבה מלבנית מאבן גיר, שלה ארבע רגלים. היא מעוטרת בתבליטים סכמטיים המתארים את המקדש ולדעת החוקרים שימשה כרהיט הקשור בקריאה בתורה. בחזית מתוארת מנורה, והיא הקדומה ביותר שנמצאה בבית כנסת. יש הסבורים שהיא מייצגת את בית המקדש ואת הכלים ששימשו בפולחן, ונראה כי נעשתה בידי אומן שראה בחייו את בית המקדש. האבן מלמדת על הקשר העמוק בין יהודי הגליל למקדש בירושלים.

החפירות החשובות במגדלה והממצאים שנמצאו במהלכן הפכו את האתר לנקודת ציון בינלאומית בישראל, המהווה מוקד משיכה לאלפי מבקרים מדי שנה ומזוהה היום "כצומת יהודית-נוצרית היסטורית". בשלהי 2019 הושלמה בנייתו של מלון מגדלה ולרגל פתיחתו, יצרה הנהלת המלון קשר עם רשות העתיקות בנוגע להבטחתה להחזרת האבן למקומה המקורי.

טקס השבת אבן מגדלא המקורית. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
מכובדים בטקס השבת האבן המקורית לבית הכנסת במגדלא, היום/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

צפו בממצאים שנחשפו באתר מגדלא

כד ומחתה מהמאה ה-1 נחשפו באתר מגדלא/צילום: EYECON, באדיבות רשות העתיקות

"כל אחד יכול לבוא לכאן ולראות את האבן המקורית"

היום האבן הגיעה חזרה למגדלה, לתצוגה זמנית של מספר שנים ככל הנראה. בעתיד תוצג קרוב לודא במוזיאון ישראל.

הארכיאולוגית הראשית של המתחם, מרסלה זאפטה מאוניברסיטת אנהוק ציינה: "העובדה שהאבן חוזרת למקומה המקורי היא בעלת חשיבות היסטורית ודתית. זהו ממצא ייחודי ואחד החשובים שנמצאו בארץ ישראל. כדי שמשמעות האבן תובן במלואה, יש חשיבות להציגה במקום המצאה. האבן, יחד עם ממצאים נוספים, מסייעים בהבנת הזהות היהודית של מגדלה כמו גם הדרך בה תושבי מגדלה שמרו על יהדותם והקשר שלהם לבית המקדש בירושלים. לאחר עשור בה האבן הופרדה ממקום הימצאה, לחזרתה יש השלכות משמעותיות על ההיסטוריה של האתר, על היהדות, ומחקר היסטורי של ארכיאולוגיה מתקופת התנ"ך".

אביעם ראה גם כן בהצגת האבן במקום דבר מיוחד: "כל אחד יכול לבוא לכאן ולראות את האבן המקורית, זה חיבור מיוחד, מעניין ורגשי כשהאבן חוזרת למקום שבו האבן נמצאה, עבור התיירים צליינים שיגיעו הנה. תיירים יאכלו את ארוחת הבוקר ליד בית הכנסת שאליו ישו אולי הגיע לקרוא בתורה ואולי גם מרים המגדלית והאבן הזאת נמצאת קרוב אליהם, יש כאן חיבור רגשית ומוצלח, למרות שכנראה בסופו של דבר האבן צריכה להיות מוצגת במוזיאון הלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully