וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה אחרי שנעלמה מהארץ, התגלתה ריחופית קטנה בגולן

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 10:48

שקד בחבוט, פקח ברשות הטבע והגנים, העלה צילום לרשת מהגולן ולא ידע שירעיש את עולם חובבי החיות בארץ. מדובר במין נדיר ביותר של שפיריות בשם "ריחופית קטנה", שלא נראה בארץ מזה עשרות שנים. "זה היה רגע מרגש עבורי", הוא אומר

תיעוד שפיריות ושפריריות בלב ירושלים/אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

בלי לפתוח גוגל, מה אומרים לכם השמות הבאים: שִׁלְחִית, חַרְבִּית, רָמְחִית, דִּקְרִית, חִצִּית וחֲנִיתִית? אם עניתם נכונה סביר להניח שאתם חלק מקהילה מסקרנת ושוקקת של שָפָרִים, שזה די דומה לצפרים, רק עוסק בחובבי שפיריות (אגב השמות הנ"ל הן של סוגי שפריריות וגם כאן יש הבדלים).

שקד בחבוט, שתפקידו הרשמי הוא פקח בשמורת הטבע נחל פרת ברשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי ונמנה עם הקהילה הזאת. הוא העלה לאתר התצפיות iNaturalist תמונה עם הכותרת "ריחופית קטנה" שצילם בגולן בסוף מאי, ולא ידע שיעורר התרגשות כה גדולה. מסתבר שמדובר במין נדיר ביותר שלא נראה בנופי הארץ מזה עשרות שנים.

כעבור כמה ימים חזר אליו דוד קוטר, מנהל קבוצת השפיראים בפייסבוק וכתב: "הי, יש לך עוד תמונות מהרחופית קטנה? זה נראה טוב, אבל כדאי להיות בטוחים, היא לא נראתה פה כבר איזה 70 שנה". השמועה עשתה לה כנפיים, תרתי משמע, ולאחר וידוא נוסף התברר, כי המין הנדיר אכן נתפס בעדשת מצלמתו של בחבוט וקהילת השפיראים רגשה וסערה.

שפירית ריחופית קטנה. שקד בחבוט, המנהל האזרחי, רשות הטבע והגנים
התגלתה אחרי 70 שנה שנעלמה מפה. שפירית ריחופית קטנה/רשות הטבע והגנים, שקד בחבוט, המנהל האזרחי
שפירית גיחונית מעורקת. שקד בחבוט, המנהל האזרחי, רשות הטבע והגנים
שפירית גיחונית מעורקת/רשות הטבע והגנים, שקד בחבוט, המנהל האזרחי

"לא ידעתי בכלל איזו התרגשות תתעורר"

"לפני שלושה שבועות, היינו בסופשבוע בגולן ובאחד מהטיולים, רגע לפני שצועדים לרכב, חלפה מולי שפירית רגילה אבל קצת אחרת, כזו שדומה לאחרות אבל משהו בה היה שונה", מספר בחבוט על ההזדמנות שנקרתה בדרכו. "הצלחתי לצלם תמונה לא מושלמת, אך כזו שהספיקה להגדרה. שבוע וחצי לאחר מכן התפניתי לבחון את התמונות שבמצלמה, פתחתי את מגדיר השפיראים של אירופה ובריטניה, וזיהיתי אותה כ'ריחופית קטנה'. בשלב זה לא ידעתי שהמין הזה נעלם ולא תועד בארץ בעשורים האחרונים. העליתי את התמונה לרשת ולא ידעתי בכלל איזו התרגשות תתעורר, וכשקיבלתי את ההודעה מדוד הייתי המום ממש, זה היה רגע מרגש עבורי, וכבר באותו שבוע חזרתי איתו לאותו אזור ומצאתי שוב רק נקבת רחופית קטנה".

אז איך הופכים לשפר? שקד מסביר: "הרבה חובבי שפיריות נכנסו לתחום דרך תחום הצפרות. שפרות נראה כמעין שדרוג מאתגר. אצלי זה לא המצב, הן פשוט היו שם ברגע הנכון כשהייה חם מידי באוגוסט לחפש שבלולי יבשה שגם אחריהם אני עוקב.

"במסגרת עבודתי כפקח בשמורת טבע במנהל האזרחי, בכל תקופה מסוימת אני מוצא תחום חדש שקורא לי להתעמק בו ולרוב הוא מושך אותי גם אל מחוץ לכותלי העבודה. באוגוסט האחרון היו אלה השפיראים, מאז, בכל מקום הן נמצאות שם בזווית העין, בעבודה, בדרכים, בימי החופש וגם בסופ"שים עם המשפחה".

שפירית דאונית אשדים. שקד בחבוט, המנהל האזרחי, רשות הטבע והגנים
שפירית דאונית אשדים/רשות הטבע והגנים, שקד בחבוט, המנהל האזרחי
שפירית ריחופית כחולה בהזדווגות. שקד בחבוט, המנהל האזרחי, רשות הטבע והגנים
שפירית ריחופית כחולה בהזדווגות/רשות הטבע והגנים, שקד בחבוט, המנהל האזרחי

החרק המהיר ביותר בעולם

שפירית היא החרק המהיר ביותר בעולם, כך מסתבר. השפיריות הן תת-סדרה של חרקים עם כנפיים ארוכות. השפירית דומה מעט לפרפר, אך בשונה ממנו היא בעלת עיניים גדולות וגוף צר. בישראל יש מינים רבים של שפיראים ובארץ פועלת קהילה של חובבי שפיריות ושפריריות (יחד מהוות את סדרת השפיראים).

הם יוצאים לשטח, מאתרים את החרקים המהודרים החיים סמוך למקורות מים, עוקבים אחר ההתנהגות שלהם, מצלמים, מגדירים ומשתפים את המידע. החלום שלהם הוא למצוא שפיראים שככל הנראה נכחדו מנופי ארצנו. מסתבר שלפעמים תגלית גדולה יכולה לקרות גם בדרך לחופשה, על ידי צילום תמונה של ריחופית קטנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully