וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מיוחד: שפיריות ושפריריות בלב ירושלים

פארק הטבע העירוני עמק הצבאים לא מפסיק להפתיע, והפעם נצפו בו לא פחות משמונה מינים שונים של שפיריות ושפריריות. הפארק פתוח לציבור ללא תשלום: "פקחו עיניים ותפגשו בהם"

תיעוד שפיריות ושפריריות בלב ירושלים/אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

פארק הטבע העירוני עמק הצבאים, השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, לא מפסיק להפתיע: השבוע צפה אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע וצפר מקצועי, לא פחות משמונה מינים שונים של שפיריות ושפריריות. "בימים אלו, מקורות המים בפארק עמק הצבאים בירושלים מלאים בחיים ולא רק אנחנו נהנים מרענון רטוב בעונה החמה. היצורים המעופפים המרהיבים הללו מצטיינים בדגמי צבע מיוחדים וביכולות תעופה וצייד מרשימים. פקחו עיניים ותפגשו בהם", הוא מספר.

בתיעוד המיוחד מופיעים שפיריות ושפריריות מהמינים הבאים, לפי סדר הופעתם: זכר של דלגנית אדומה (Crocothemis erythraea), זכר של חיצית הדורה (Ischnura elegans), נקבה בהטלת ביצים מהמין דלגנית אדומה, זכר של סיירן קיסרי (Anax imperator) ואחריה נקבה בהטלת ביצים מאותו המין.

דלגנית אדומה, שפירית, שפרירית. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
דלגנית אדומה/אתר רשמי, אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

בחברה להגנת הטבע מספרים כי השפיראים היא סדרת החרקים הראשונה שנחקרה היטב מן ההיבט של שימור המגוון הביולוגי, בעולם כולו ובאזורנו בפרט. הם מהווים כלי מחקר עיקרי בבחינת מצב השתמרותם של בתי-גידול לחים בעולם כולו (סמנים ביולוגיים). השפיראים מחולקים לשני תת-סדרות עיקריות - שפיריות ושפריריות, כאשר ההבדל העיקרי ביניהם שנראה לעין כל הוא ששפיריות עומדות עם כנפיים פרושות ואילו שפריריות עומדות עם כנפיים סגורות ברוב המקרים. בנוסף, מרבית השפיריות גדולות יותר ורחבות יותר מאשר השפריריות, לרובן גוף דק-גזרה. מקור שמם העברי של השפיראים הוא במילה שפיר - "יפה", על שום יופיים המיוחד. בישראל תועדו עד כה 66 מיני שפיריות ושפריריות, חלקן נדירות מאוד עם הופעה לא קבועה וחלקן בסכנת הכחדה. "מדובר בחרקים מופלאים עם יכולות תעופה מרשימות וקשר הדוק למקורות מים", מוסיף רינות.

פארק עמק הצבאים, בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. הצבי הישראלי הוא יונק אוכל עשב ממשפחת הפריים הנמצא בכל חבל הארץ הים תיכוני בישראל ובשנת 2018, שינה ה-IUCN החמיר את מעמדו ממין בסיכון למין בסכנת הכחדה עולמית. יתרה מזאת, בספירות שנערכו השנה, ניכרת ירידה בחלק מהאוכלוסיות של הצבי הישראלי ברמות יששכר ואזורים נוספים בארץ. בימים אלו יוצאים אנשי הפארק עם בשורה מרעננת וייחודית לפעילות קיץ המותאמת לכללי הריחוק החברתי בימי קורונה - ערכות מיוחדות להדרכה משפחתית עצמאית של תכני הפארק, הנקראת "עצמאים בשטח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סיירן קיסרי, שפירית, שפרירית. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
סיירן קיסרי/אתר רשמי, אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

בכניסה למתחם, תוכלו לקבל דרכון להחתמה, אותו תקבלו למזכרת, שיוביל אתכם ב-3 מסלולים נושאיים בפארק. אחר השלמת כל החתימות של שלושת המסלולים, תקבלו פץ' מבד לגיהוץ על חולצה או על תיק. "מדי שנה, בחופשות, מוצעות בפארק שלל פעילויות חוויתיות המתווכות ומעשירות את חווית הטבע עבור המבקרים, אולם הקורונה אילצה אותנו לחשוב באופן יצירתי, לייצר פעילות מעשירה וחוויתית במסגרת משפחתית ללא התקהלויות ולעודד ביקור עצמאי ושהיה בטבע תוך כדי הנאה משחק וחינוך לשמירת טבע. אנו נערכים לחלוקת כמות גדולה של ערכות, כאשר כל ביקור מאפשר בחירת מסלול אחר ומזמן חוויה חדשה של טיול בפארק", מציינת יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע.

המסלולים הם:

1. מסלול "עפרה החוקרת": המסלול מתמקד בהכרת חי וצומח בעמק.

2. "מה עם המים?": במסלול זה יערכו המבקרים הכרות עם מערכת המים בעמק.

3. "סיפור האדם בעמק": המסלול מזמן היכרות עם פועלו של האדם באזור זה לאורך השנים, ובוחן את מידת התערבות האדם בטבע ושמירת האיזונים בין האדם לטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully