וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוס: מדריך לאי היווני שיש אליו טיסות ישירות מישראל

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 11:42

הקיץ הזה הולך להיות יקר לישראלים בחו"ל, אפילו אצל השכנים הקרובים. מחיר טיסות ליוון מאמיר באוגוסט לכמעט 800 אירו (!) לאדם, וזה עוד לפני מלון. חזרנו השבוע מהאי קוס, שהחלו אליו טיסות ישירות. זה מה שמצפה לישראלים ביוון השנה, וזה לא הולך להיות זול

חופשה באי קוס, יוון/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

החדשות הטובות: יש טיסות ישירות מישראל לאי קוס שביוון של חברת בלו בירד היוונית. החדשות הפחות טובות: זה הולך להיות ממש יקר הקיץ, ותהיו שם מוקפים במאות אלפי אירופים.

חזרנו השבוע מקוס שבים האגאי, אי שאינו פופולרי כמו רודוס או כרתים וכבר בתחילת יוני צבאו עליו אלפי בריטים ורדרדים, בשילוב גרמנים וסקנדינבים שרופים מהשמש. חלק מבתי המלון והתיירנים מדווחים על תפוסה של מאה אחוזים כבר עכשיו, ויולי ואוגוסט עוד לפנינו.

שנתיים אחרי שנאסר על האירופים להגיע לאגן הים התיכון בגלל הקורונה - האזור שכנראה הכי מועדף עליהם לחופשת קיץ - חווה האזור עלייה של עשרות אחוזים בתיירים מהיבשת. סקר שפורסם השבוע של Europ Assistance Group (חברת ביטוח ותיירות צרפתית), מצביע על יותר מ-70 אחוזים מהאירופים שינפשו הקיץ בחו"ל. אין תמה איפוא, שמטוסים של ענקית התיירות האירופית TUI ממלאים את שדה התעופה "היפוקרטס" הקטן של קוס. אגב, שדה התעופה הזה עבר שיפוץ בתקופת הקורונה ונפתח מחדש לפני כשנה, ובהחלט לא נראה כמו עוד שדה תעופה ישן עם חנות מסכנה של דיוטי-פרי, אז לישראלים מצפה חוויה משודרגת, בעיקר בחזור.

האי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בקיץ רגיל מגיעים אל האי כ-120 אלף תיירים. סמטה באי קוס/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
שקיעה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שקיעות מטריפות בקוס/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
המרינה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ספינות יוצאות לשיט יומי בין האיים. המרינה באי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"אי האופניים"

45 אלף תושבים מתגוררים באי הקטן שגודלו 40X8 ק"מ, כולם נוצרים אורתודוקסים, כיאה לנצרות היוונית, אולם חשוב לציין שבקוס התקיימה קהילה יהודית עוד מתקופת בית שני, כך לפי ההיסטוריון יוספוס פלביוס, ויש אפילו בית כנסת שאינו מתפקד ככזה, אך שלטונות האי דואגים לשמור עליו וניתן לתאם בו ביקור. לפי תוכניות הפיתוח התיירותיות, בית הכנסת עתיד לשמש כאולם לקונצרטים או מופעים מוזיקליים קטנים.

בקיץ רגיל מגיעים אל האי כ-120 אלף תיירים, כשמספר התיירים השנתי עומד על כמיליון איש וזאת עקב שדה התעופה שמשמש כהאב שממנו טסים לכל אירופה. "בקורונה קוס הצליח לשמור על ההגבלות בצורה טובה וכעת התיירות בעונת קיץ פורחת ואנו צופים שמצב התיירות יהיה טוב מ-2019 (שנת השיא בתיירים ליוון עם 34 מיליון מבקרים - ז.ר)", סיפרה לוואלה! תיירות סגנית מושל קוס צ'אוי ואלחיו. אגב, ב-2019 ביקרו באי 50 אלף ישראלים. לקוס יש גם נמל ומרינה מודרנית ליאכטות ומגה-יאכטות שעוגנות בה בדרכן ליעדים כאלה ואחרים בים התיכון, כך שגם מהים מגיעים אליה תיירים רבים.

קוס מכתיר את עצמו כ"אי האופניים", וככזה יש בו כ-6,000 זוגות אופניים להשכרה. בתוכנית הפיתוח התיירותי של האי, הולך להיפתח בו פארק אופניים ראשון באי ביוון. אופניים תראו גם ברחבי "קוס טאון", החלק ה"עירוני" יותר של האי, שבו המסעדות, הברים וחנויות הפיצ'פקעס היווני שכל אי יווני חייב שיהיו בו. התיירים רוכבים ונעים באי בעזרת הדו-גלגלי, וזאת גם מטעמי נוחות, חיסכון ומודעות לרכיבה בחופשות שקיימת יותר באירופה. מעבר לכך, ישנו חוסר גדול במוניות ברחבי האי, כך שקשה מאוד לנוע בין הריזורט שלכם, לחוף הים, להפלגה או למסעדה בערב. מכאן שרכיבה על אופניים היא פתרון הולם ביותר, ולשם כך יש גם שבילי אופניים טובים.

מטוס חברת בלו בירד. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
עשרות אלפי ישראלים ביקרו באי לפני הקורונה. מטוס בלו בירד בקוס/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
פסל היפוקרטס באי קוס. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שדה התעופה ששופץ נקרא על שמו. פסל של היפוקרטס מלמד את תלמידיו רפואה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
האי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שיח בוגונויליה ענק ממדים באגורה (השוק) של האי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

יש באי יותר חדרי מלון מתושבים

מבחינת בתי מלון, בקוס ישנם כ-60 אלף חדרים. למעשה, יש באי יותר חדרי מלון מתושבים!. באי ניתן לשכור בתי נופש ב-Airbnb וגם חדרי מלון או חופשה בריזורטים של הכל כלול - תופעה שמוכרת יותר אצל השכנים בריביירה הטורקית - אך בעקבות התחרות החלו בשנים האחרונות להציע לנופשים חבילות נופש שכוללות לא רק שלוש ארוחות מלאות, אלא גם מגלשות מים, אלכוהול חינם וצ'ופרים עד חצות הלילה.

שני ריזורטים של הכל כלול שוודאי תראו בהם ישראלים השנה בקוס, שייכים לרשת בלו לגון (Blue Lagoon) שמציעה את בלו לגון ריזורט (Blue Lagoon Resort) שנמצא בצפון-מזרח האי, לא רחוק מקוס טאון, ואת בלו לגון ויליג' (Blue Lagoon Village) ששוכן בדרום-מערב האי, 10 ק"מ מהעיירה קפלוס (Kefalos). המרחק הפיזי ביניהם הוא כמו המרחק בחוויה בין שניהם. למרות ששניהם מדורגים בחמישה כוכבים, בלו לגון ריזורט (להלן בל"ר) הוא ריזורט ברמה נמוכה שלא מצדיקה את הדירוג שלו.

ביקרנו בשניהם, ובעוד בבלו לגון ויליג' (להלן בל"ו) יש בריכות רבות, חוף ים צמוד, שמונה מסעדות שונות (ביניהן אסייתית, איטלקית ואחרות), חדרים חדשים (חלקם עם יציאה לתוך מרפסת עם בריכה), ספא מפנק בריכות רבות, כולל לילדים עם הצללה ומגלשות מים - בבל"ר החדרים ישנים, האוכל במסעדות סביר מינוס, האלכוהול מתוצרת מקומית, ללא וודקה, ג'ין ושאר משקאות איכותיים וגם הבריכה הענקית שיש בריזורט אינה מספקת הצללה לילדים בשעות השמש הרבות של יוון. מעבר לכך, (שוב) מאוד קשה לתפוס מוניות מהמלון לקוס טאון, ולמרות שמזמינים מהקבלה תיאלצו לפעמים לחכות גם שעה ויותר. עם זאת, יש אוטובוס (מס' 2) שעוצר ליד בל"ר אבל בתדירות של כפעם בשעה.

מלון בלו לגון ריזורט באי קוס ביוון. אתר אלמדאר, מערכת וואלה!
מלון סביר, לא יותר. בלו לגון ריזורט/מערכת וואלה!, אתר אלמדאר
מלון בלו לגון ויליג' באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
קצת יותר יקר אבל יותר עדיף. מלון בלו לגון ויליג'/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

העץ של היפוקרטס

כשנמאס לכם מהבריכה, הארוחות בזמנים קבועים או לעמוד בתור לקרפ שוקולד בריזורט, אתם מוזמנים לסור לקוס טאון, כשתצליחו להשיג מונית, ובהחלט לבלות בה יום-יומיים. מעבר לחנויות, מסעדות, גלידריות ושאר דברים שמעטרים כל עיר קיט באשר היא, בטח יוונית, קוס טאון מציעה כמה נקודות עניין. כך למשל, טירת נרנציה (Nerantzia) מהמאה ה-14, שהיתה מעוזם של אבירים צלבנים ממסדר סנט ג'ון. אין יותר מדי מה לראות בה, בעיקר עמודים שנפלו וכמה חלונות יפים בחומה אל הים הכחול, אבל בהחלט שווה ביקור והכניסה בחינם.

ממש ליד הכניסה לטירה, נמצא כבר כ-2500-500 שנים (לא בידיוק ידוע) "העץ של היפוקרטס", מי שנולד באי ולימד את תלמידיו את הרפואה ליד העץ. זהו עץ דולב ענק עם גזע חלול ועל ערש דווי, שנזקק לתמיכה ועמודים שיחזיקו את ענפיו העייפים. עדיין מרשים לראות, ולידו יש תותח פלדה מהתקופה העות'מאנית שהילדים ייהנו לעלות עליו.

מצודת נרנציה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נבנתה כמעט על שפת הים. מצודת נרנציה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
העץ של היפוקרטס באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הגזע חלול וישן, אולי צריך רופא? העץ של היפוקרטס/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

חצי עולם כבר שר יוון

עוד מומלץ לעלות בשעת שקיעה אל הכפר זיה (Zia), שנמצא על הר דיקאוס (Dikeos) שהוא הגבוה ביותר באי ומתנשא לגובה של 846 מטרים מעל פני הים. בכפר כמה כנסיות אורתודוקסיות יפות בלבן-כחול, כמו גם חנויות, סמטאות וטברנות יווניות עם כל מה שאתם מכירים: אוכל יווני, מוזיקה וריקודים. אבל בעיקר מגיעים לזיה עבור השקיעות המרהיבות, שנחשבות ליפות ביותר בקוס.

ביוון מתגאים לא רק בשמן הזית הטוב שלהם, אלא גם ביין. זנים יווניים ואחרים מגודלים בכרמים בשטחים החקלאיים הבלתי נכמרים שלהם, מה שהוביל גם להקמה של יקבים שמציעים טעימות יין בשילוב ארוחות קלות, גבינות ונשנושים. בדרך לכפר זיה תמצאו את יקב "קטימה אקרני" (Ktima Akrani), שמציע סיור ביקב על היין ותהליך ייצור, אבל בעיקר נחמד לאכול ולשתות מול נוף הכרמים הנשקף מהמרפסת. שימו לב למחירים: סיור ביקב והסברים - 3 אירו לאדם (לא כולל טעימות). מחיר לבקבוק - 4.5 אירו ועד היקר ביותר - 8 אירו. מתי אצלנו?!

כפר זיה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
תגיעו בערב עם משהו ארוך נגד רוח. הכפר זיה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
ריקודים יווניים בכפר זיה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
טברנות הן חלק מהחוויה, אין מה לעשות. ריקודים יווניים בכפר זיה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
יקב באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אפשר לעשות גם יין טוב ולא יקר. הכרמים של יקב "קטימה אקרני"/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

עולה עולה לנו, כמה זה עולה לנו?

חופשה בקוס היא לא עניין זול. נכון, הכל היום יקר, בטח בגלל מחירי הדלק והביקוש הרב של אירופים לנפוש הקיץ. עם זאת, האלטרנטיבה לנופש משפחתי דומה בארץ היא יקרה לאין שיעור.

עדיין, טיסות ליוון שבעבר היינו משלמים עליהן גג 400-350 דולרים בעונה החמה, יעלו ביולי יותר מ-600 איור (!) לאדם, וזה לא כולל כבודת מטוס. באוגוסט תשלמו כבר כמעט 800 אירו (!) לכיוון. פשוט מטורף. אין ספק שהמחיר נובע גם מהבלעדיות של בלו בירד, שאותה מפעילה חברת הדקה ה-90 בישראל, אבל המחירים ליוון פשוט התייקרו מאוד. תוסיפו לזה כמה לילות במלון, שופינג ועוד - וקיבלתם קיץ יקר מאוד למשפחה. אבל אחרי שנתיים שלא נפשנו ביוון, בכל זאת אולי צריך להסתכל על חצי הקוס המלאה.

הכותב היה אורח של הדקה ה-90 ובלו בירד בקוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully