וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקו-ל"ג בעומר: 10 דרכים לחגוג את "חג המדורות" ללא זיהום

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 10:04

אוכלוסיית המדינה גדלה מאוד וכמות המדורות בל"ג בעומר גורמת לזיהום אוויר, שריפות, חומרים כימיים שנפלטים לאוויר מהדבק וצבע בעצים ונשאפים על ידי הילדים ופסולת שנשארת בשטח. אז איך בכל זאת אפשר לחגוג את החג? 10 דרכים אקולוגיות ומהנות לכולם

מה קרה בלג בעומר/ערוץ מאיר

ל"ג בעומר של ילדותינו נחגג במדורות עליזות והיה חג שכולנו חיכינו לו. כיום, הורים רבים רוצים להעניק לילדיהם את אותה חוויה, אך הסביבה כיום שונה מאוד מכפי שהיה לפני 30 או 40 שנה. אוכלוסיית המדינה גדלה מאוד, וכמות המדורות גורמת לזיהום אוויר, גם חומרי הבעירה כבר מזמן אינם עץ טהור, אלא עץ מעובד בחומרים כימיים (דבק, צבע, חומרים נגד חרקים), שעם השריפה נפלטים לאוויר ונשאפים פנימה על ידי הילדים העומדים בחדווה סביב המפגע הזה.

אביטל יוגב, מנהלת קהילות תל אביב-יפו ומודיעין והסביבה בחברה להגנת הטבע, מציינת כי נזקי החגיגה לא מוכרים לכולם: "בנוסף לעלייה החדה ברמות זיהום האוויר, בבוקר שלמחרת, בשל מדורות שלא כובו עד הסוף, פורצות פעמים רבות שריפות באזורים טבעיים ולצערנו, מדי שנה חוזר על עצמו המחזה המכעיס של גבעות פסולת ולכלוך, הנשארים בשטח זמן רב אחרי התפזרות העשן. מדורות החג לרוב מלוות ביצירת כמות גדולה של פסולת אורגנית שמתפזרת בסביבה ומאפשרת לבעלי חיים שניזונים משארי אשפה להתרבות מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח - עורבים, תנים, שועלים, חזירי בר, חולדות ועוד. ריבוי מינים מתפרצים אלו, בשיא עונת הרבייה, פוגעת באוכלוסיות של חיות בר רגישות כמו ציפורי שיר מקננות, עופרים וארנבות, שניצודים על ידי כמות הולכת וגדלה של מינים מתפרצים", היא אומרת.

שריפות בירושלים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
שריפות בירושלים בעקבות מדורה/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

איך בכל זאת אפשר לשמוח ולחגוג את החג? ראשית, אפשר לשמר את החלק של היציאה אל הטבע בשעות אחר הצוהריים-ערב, ולעשות עם הילדים והחברים פעילויות פחות שגרתיות. אספנו בשבילכם מספר דוגמאות.

1. בניית חץ וקשת

מבקשים מהילדים בימים שלפני החג לאסוף ענפים דקים וגמישים, אותם מכופפים לצורת קשת, וקושרים בחוט שפאגט באופן שמקבע את הצורה של הקשת. ענפים קצרים יותר ישמשו "חיצים". ניתן לערוך תחרות "יריית" חיצים ולראות מי מגיע הכי רחוק. אפשר לשאול את הילדים איך לדעתם נלחמו בעבר בעזרת חץ וקשת, והאם שיטה כזו יכולה לעבוד גם בימינו.

2. סימני דרך

מסמנים חיצים לאורך מסלול מסוים, אשר מכוונים את הילדים מתחנה לתחנה עד סוף המסלול. בהתאם לגיל הילדים רצוי להסוות מעט את הסימנים (לצייר עם גיר מחיק חיצים על עצים, לבנות על הקרקע חץ מאבנים קטנות וכד').

3. חפש את המטמון

גרסה מתוחכמת יותר של משחק סימני דרך. נותנים לילדים להכין מראש חידות הקשורות לחג. את החידות טומנים בתחנות לאורך המסלול. כאשר הילדים מצליחים לפתור חידה הם מקבלים את ההנחיות הגעה לתחנה הבאה, שם מחכה להם חידה נוספת, וכן הלאה עד לסוף המסלול.

חפש את המטמון. טל גיטמן, החברה להגנת הטבע
חפש את המטמון/החברה להגנת הטבע, טל גיטמן

4. בנית מחנה

אוהל סיני שנפתח ברגע זה קל. אבל מה עם בניית אוהל משמיכות ישנות, ענפים וחבלים? זה כבר יותר מאתגר. תנו לילדים למצוא פתרונות, הם מתים על זה!

בניית מחנה בטבע. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
בניית מחנה בטבע/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

5. דיבייט כיתתי

מחנה בר כוכבא מול מחנה יוחנן בן תורתי - לצאת למרד ברומאים או לא?

6. מבצע ניקיון

השטחים הפתוחים המעטים ששורדים סביבנו סובלים מהזנחה ומפסולת של אלה שחגגו שם לפנינו. צאו עם הילדים למבצע ניקיון, ועל הדרך דברו איתם על הבעייתיות של ללכלך.

ניקיון חופים. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
ניקיון חופים/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

7. משחקים להעברת מסרים (מורס, סמפור)

בונים צופן בו כל אות מסומנת באופן מסוים. מתחלקים לשתי קבוצות, כל קבוצה מנסה להעביר משפט לקבוצה השנייה, שצריכה לפענח ולהבין מה המשפט.

8. צפייה בכוכבים

פעילות שקטה. נפלא לעשות אותה בשכיבה על הגב על מחצלת פרוסה על הקרקע. מנסים לזהות קבוצות כוכבים (הדובה הגדולה, חץ הצפון וכו'). אפשר לספר אגדות כוכבים, להביא תרמוס עם תה חם וליהנות מהשקט של הלילה.

צפייה בכוכבים במכתש רמון. שמעון בוקשטיין,
צפייה בכוכבים/שמעון בוקשטיין

9. סיור עששיות

התחליף האולטימטיבי למדורה! סיור כיתתי מודרך, עם עששית המאירה קלות את הדרך, אך עדיין מאפשרת תחושה של טיול בחושך. משחקי חושך ואור והכרות עם הטבע בלילה. חוויה יוצאת דופן לכל הילדים.

סיורי עששיות באשדוד. החברה להגנת הטבע
סיורי עששיות באשדוד/החברה להגנת הטבע

10. יציאה לטבע

הטבע קיים ופעיל בכל שעות היממה. יחד עם זאת אנחנו רגילים לצאת אליו רק בשעות היום. שווה לנצל את ל"ג בעומר ליציאה לאתר טבע עירוני סמוך לבית דווקא עם השקיעה. לבדוק אילו חושים מתחדדים בחושך ואילו נחלשים. אילו קולות אנחנו שומעים, ולנסות לזהות אותם. מה נשמע קרוב, מה נשמע רחוק וכד'. חוויה מסוג שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully