וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיולי הצופים: עכשיו גם למוגבלים בהליכה

עודכן לאחרונה: 14.4.2022 / 12:25

עשרות צעירים וצעירות מתנועת הנוער הצופים סיימו לאחרונה את הקורס הראשון מסוגו בישראל לניוד אנשים עם מוגבלות הליכה בטיולי טבע ושטח. "עכשיו אני מרגיש שווה בין שווים", אומר ירדן סבח בן ה-15

מחאת תנועת הצופים בכיכר רבין/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שאול אדם

שבילים צרים, מדרגות סלע ועליות או ירידות תלולות מול הנוף. מה שנראה בעבור מטיילים רבים כמו הכיף הגדול של הטבע - נתפס בעיניי אחרים כקושי בלתי נגיש.

נכון, יותר ויותר מרחבים בטבע פתוחים כיום בעבור מי שמתקשים בתנועה או רתוקים לכיסא גלגלים. אך אלו מהווים טיפה בים הגדול של מסלולי הטיול בישראל. אחד הפתרונות היצירתיים מגיע בדמות ה"טרקר" - כיסא גלגלים ייחודי המותאם לתנאי השטח, נישא בידי מתנדבים ואינו נזקק לתשתיות מסודרות כגון שבילים נגישים, מאחזי יד ושאר עזרים. עם הטרקר ניתן לטייל כמעט בכל מקום.

טיול עם כסא טרקר בחוף הים של תנועת הצופים. באדיבות תנועת הצופים,
הפתרון היצירתי של תנועת הצופים. טיול עם כסא טרקר בחוף הים/באדיבות תנועת הצופים

אסטרטגיית "צופים לכל"

לאחרונה הסתיים בתנועת הצופים הקורס הראשון מסוגו בישראל לניוד אנשים עם מוגבלות פיזית בטיולי טבע ושטח. בקורס השתתפו עשרות צעירים וצעירות, שלמדו להפעיל את הטרקרים - מה שמאפשר כעת לעשרות חניכים וחניכות עם צרכים מיוחדים ומוגבלות פיזית להצטרף לפעילות התנועה כבר בטיולים המסורתיים של התנועה בפסח הזה.

באופן זה, כחלק מאסטרטגיית "צופים לכל" המקודמת בתנועה, היא מאפשרת לכל ילד וילדה ליהנות מכל פעילות וחוויה. מסיבה זו נרכש ציוד המאפשר השתלבות מיטבית עבור חניכים וחניכות עם צרכים מיוחדים. מעבר לטרקרים, נרכשו פריטי ציוד כמכשירי שמע, שירותים ומקלחות נגישות, רמפות ועוד.

"שמנו לעצמנו כמטרה לתת אפשרות לכל ילד וילדה לצאת לפעילות של הצופים במרחבי הטבע בכל רחבי ישראל", מציין רז פרל, יו"ר הצופים. "מעבר לציוד שנרכש, בשיתוף קרנות הביטוח הלאומי, ולהכשרת צוותים של נערים ונערות שיתפעלו את הציוד בשטח - נעשה חריש של עבודת הסברה שתפתח את הצופים לעוד ועוד צעירים וצעירות עם צרכים מיוחדים". לדבריו, בתנועה משתלבים ומשתלבות השנה כ-2,500 חניכות וחניכים עם צרכים מיוחדים, בפריסה ארצית של כ-240 שבטים.

עוד בוואלה!

המדריך לחופשה נגישה לאנשים עם מוגבלויות בארץ ובחו"ל

לכתבה המלאה
טיול עם כסא טרקר בקרני שומרון של תנועת הצופים. באדיבות תנועת הצופים,
אסטרטגיית "צופים לכל" מאפשרת לכל ילד/ה ליהנות מכל פעילות. טיול עם טרקר בקרני שומרון/באדיבות תנועת הצופים

לחוות את הטבע - גם בעליות ובירידות הכי תלולות

הקורס הכשיר והסמיך את משתתפיו לתפעל מושב טרקר בטיולי שטח, כמו גם לקבל החלטות באשר למסלולים מתאימים ומועדפים ושמירה קפדנית על בטיחות. הצעירים והצעירות מסיימי הקורס, הם בוגרי ובוגרות תנועת הצופים הנמצאים בשנת שירות (ש"ש). אחת מהן היא עופרי סרפוס בת 19 מבת ים. את שנת השירות שלה היא עושה במסגרת גרעין הצופים "יחד" הפועל בבת ים, גרעין המקדיש את שנת הפעילות שלו לעבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים.

מה לומדים בקורס הפעלת הטרקרים?
"בקורס, שנמשך ארבעה מפגשים, לומדים איך להוביל את הטרקר ולתפעל אותו, לצד דגש על בטיחות. נדרשים לפחות שלושה מפעילים לטרקר: נהג מקדימה שמפעיל מוט הדומה ליצול ושניים מאחור. הם דוחפים בעליות ובולמים בירידות. ויש גם את המוביל, שמוודא שהכל מתנהל כמו שצריך, שהכל בטוח וכולם בסדר".

עד כמה הטרקר מאפשר עבירות בתנאים קשים?
"אפשר לטייל באמצעותו בעליות ובירידות תלולות מאוד. זה פחות קשה ממה שנראה. יש רצועות מיוחדות שמקלות על המעברים התלולים. אפשר גם לעבור איתו מדרגות סלע. נכון, מדרגה בגובה של שני מטרים זו כבר בעיה, אבל מסיבה זו, יש מי שבודקים מסלולים מראש ומאשרים אותם למעברי טרקרים".

מה בעצם הניע אותך לעבור את הקורס?
"רציתי לתת לאנשים עם מגבלה תחושה שהם שייכים ושהם חלק מקבוצה. לדעתי, זו הזכות הכי גדולה שיש. כשילד יוצא עם כל החברים שלו למסלול ונהנה עם כולם - זו תחושת סיפוק מאוד גדולה".

טיול עם כסא טרקר בפתח תקווה של תנועת הצופים. באדיבות תנועת הצופים,
"השימוש בטרקר והמתנדבים המדהימים שליוו אותי, עשה הבדל אדיר". ירדן סבח על הטרקר/באדיבות תנועת הצופים

"כולם רצו לקחת חלק בהובלה"

ירדן סבח (15) משבט "ראשונים" בפתח תקווה, חזר השבוע מטיול ניווט אתגרי באזור יער אשתאול בשפלה. ירדן, הסובל מניוון שרירים (SMA), מחלה חמורה שאינה מאפשרת לו לעמוד או ללכת. בזכות ציוד ההנגשה ומתנדבים, הוא לקח חלק בטיול, כמו גם בשאר פעולות השבט וקורס ההדרכה שאותו הוא עומד לסיים בקרוב, לאחר ותק של חמש שנים בצופים.

מתי התחלת לטייל בטבע?
"המשפחה שלי אוהבת לטייל, אז כבר מגיל צעיר טיילתי. טיול השטח ה'אמיתי' שלי היה בכיתה ו', במסגרת הצופים. אם אני זוכר נכון, זה היה באזור שוויצריה הקטנה בכרמל".

כמה ימים נמשך טיול הניווט שממנו חזרת השבוע?
"ארבעה ימים, אבל מאחר שאני לא יכול להישאר לישון בשטח, השתתפתי בימים מלאים, כולל פעילות הלילה, חזרתי הביתה, והגעתי שוב בבוקר, להמשך החוויה. חוץ מלינת הלילה, עשיתי כמעט הכל. השימוש בטרקר והמתנדבים המדהימים שליוו אותי, עשה הבדל אדיר. בלי כל אלו - לא הייתי יכול לצאת לטיול. עכשיו אני מרגיש שווה בין שווים".

איך החבר'ה מהשבט הגיבו להצטרפות שלך לטיול עם הטרקר?
"כולם רצו לקחת חלק בהובלה של הטרקר. אז חוץ מהעובדה שזה עזר לי, הטרקר נתן ערך מוסף לטיול כולו. לא רק לי - אלא לכל הילדים. זה כבר לא היה טיול רגיל אלא טיול עם ממד נוסף. ויש עוד עניין: הטרקר מאפשר לי להניח את הראש ולהישען לאחור, אבל העדפתי לשבת זקוף כדי שאוכל לדבר עם החברים בגובה העיניים. נכון, זה גרם לי לכאבי גב, אבל זה בהחלט היה שווה. הרי זו לא חוכמה שאשען לאחור ואתן לאחרים לעשות את כל העבודה. ובכלל, מגיע שאפו גדול לשבט שלי. הם עושים הכל כדי שאוכל לקחת חלק בכל הפעילויות".

יש מקומות ונופים שמועדפים עליך?
"נוף עירוני" (צוחק). "אבל כן, לפעמים אני נהנה לצאת לטבע. אני אוהב את הניגודים שיש בו. רק קשה לי עם חרקים...".

seperator

המיזם הייחודי, יחד עם רוח ההתנדבות של צעירים וצעירות כמו עופרי, מעניקים לנערים ונערות עם מוגבלות בתנועה, את תחושת החופש הנהדרת שרק הטבע יודע להציע. בתנועת הצופים מבטיחים שהשנה, אף חניך לא יישאר בפסח בבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully