וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שונה התוואי של מרוץ האופנועים שאיים להרוס את המדבר

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 17:27

בעקבות הכתבה שפורסמה בוואלה! תיירות לפני שבועיים, שונה הנתיב של מרוץ האופנועים "מינוס 400" במדבר יהודה, אבל אף אחד לא יודע לאיזה תוואי הוא "שונה". משרד התרבות והספורט ביחד עם הירוקים הודיעו כי הם מסכימים על התוואי החדש, שכאמור לא ידוע לאיש, פרט מלמארגנים

כך נראה מרוץ "מינוס 400" בים המלח (תעבירו לשנייה 00:26)/צילום: מינוס 400

בעקבות הכתבה שפורסמה בוואלה! תיירות לפני שבועיים, על קימו של מרוץ האופנועים "מינוס 400" במדבר יהודה, בחסות משרד התרבות והספורט, שעלול לעבור בשטחים ארכיאולוגיים ושבילים אסורים ועלול לגרום להרס הטבע - שונה מסלול המרוץ מהתוואי הקודם ועתה יעבור, כנראה, באזור שמוסכם על הגופים הירוקים והיזמים כאחד.

"משרד התרבות והספורט, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, התאחדות הספורט המוטורי, קבוצת קומטק ו- RIDERS FOR RIDERS- מארגני אליפות העולם בהארד אינדורו "מינוס 400", סיכמו על שיתוף פעולה והגברת ההסברה על שמירת הטבע, שמירה על אתרי עתיקות וחיזוק התיירות הישראלית בכלל והאזור בפרט", כך נמסר היום (חמישי) בהודעה משותפת של כל הגורמים הנ"ל. עם זאת, לפי גורם ב"מדבר קיימא" - התארגנות של תושבי המדבר לשמירת טבע - התוואי החדש אינו מוסכם עליהם והם מתנגדים מכל וכול למרוץ מסוג זה שפוגע בטבע הישראלי.

כזכור, מרוץ האופנועים "מינוס 400" עתיד לעבור לאורך 85 ק"מ בתוואי שרובו לא ידוע לציבור, עקב החיסיון שיש לשמור עבור המשתתפים, כדי שלא יתכוננו למרוץ. לאחר מספר סיורים ומפגשים, בשבועיים האחרונים, ניסו הגורמים הנ"ל למצוא תוואי שיפחית את הפגיעה בטבע. נציגי החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים הביעו את חששם מפגיעה בערכי הטבע הייחודים שבמדבר, בשל רכיבת אופנועים כחלק מהתחרות, ולאחר דיונים סוכם על תוואי לנהיגה בטוחה לצד שמירה וחינוך לערכי הטבע.

מארגני מירוץ "מינוס 400" בודקים את תוואי המרוץ. קוזניצוב דמיטרי, עומר שושני,
הירוקים התקפלו? מארגני מירוץ "מינוס 400" בודקים את תוואי המרוץ/קוזניצוב דמיטרי, עומר שושני
צילום מתוך הקידום למרוץ "מינוס 400" בים המלח. פייסבוק -400, צילום מסך
מרוץ האופנועים "מינוס 400" יפגע בטבע המדברי. השאלה איך וכמה/צילום מסך, פייסבוק -400

תוואי המסלול יעבור בשטחי אימונים של צה"ל

לפי ההודעה המשותפת נמסר כי "בעקבות הסיורים והדיונים המשותפים הוסכם על תוואי מסלול חדש, אשר לוקח את כל ההיבטים של שמירה על הטבע לצד פעילות ספורטיבית מוטורית באופן שיבטיח נהיגה בטוחה, רמת קושי ספורטיבית הנדרשת מקיום אירוע שהוא חלק מסבב בינלאומי של אליפות עולם בענף הארד אנדורו לצד שמירה וחינוך לערכי הטבע".

לפי החברה להגנת הטבע, ההישגים שהושגו בפשרת התוואי החדש כוללים שלוש נקודות:
1. העברת נקודת הזינוק מערד לכביש 258 מפגש נחל חימר.
2. המרוץ לא יעבור בנחל כנפן (שביל ישראל הישן) ולא בנחל רדום.
3. תוואי המסלול שונה ויעבור בשטחי אימונים של צה"ל (שטחי אש).

נחל כנפן נחל רדום. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
נחל כנפן נחל רדום ש"ניצלו" ממרוץ האופנועים/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

"החלטה אמיצה"

בנוסף לשינוי תוואי המסלול, הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד התרבות והספורט הודיעה כי תבחן שילוב תכנים ייעודיים במערכי קורסים והכשרות תחת סמכותה, סימון שבילים לרכיבה בטוחה, שילוב ערכי שמירה על הטבע בשיתוף קק"ל ורט"ג, והסברה בתכנית העבודה השנתית של התאחדות הספורט המוטורי, שיתוף פעולה באכיפת רכיבת אופנועים בשטחים אסורים, קיום ימי התנדבות של ניקיון הטבע באזורים שונים בארץ על ידי חברי קהילת רוכבי אופנועי השטח ופעולות נוספות לעודד מודעות לתחום.

רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט: "אני מברך את כל הגורמים אשר השיגו הבנות על תוואי השטח. מדינת ישראל מארחת אירועים בינלאומיים מעין אלו, אשר זוכים לאהדה ברחבי העולם בזכות שידורם למיליוני צופים. האירוע מציג את פניה היפות של מדינת ישראל על גווניה הייחודים באזור ים המלח ומעודד את התיירות והכלכלה באזור. המשרד רואה חשיבות רבה בעידוד ספורט מוטורי מוסדר וחוקי תוך שמירה על הטבע הארץ ישראלי. נמשיך לפעול יחד עם כלל הגורמים בשיתוף פעולה משמעותי, אשר רואה לפניו כל העת את  האיזון בין שמירה על הטבע לבין החשיבות באירוח אירועי ספורט בינלאומיים".

שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע, באזור הדרום: "אנחנו מברכים את שר התרבות והספורט, חילי טרופר, על ההחלטה האמיצה שקיבל, לשנות את מסלול התחרות ולמזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע ובסביבה, ואת השרה להגנת הסביבה התמר זנדברג על עמידה איתנה ופעולות ברורות שסייעו למאבק שהובלנו יחד עם ארגון תושבי הנגב, מדבר קיימא. מדינת ישראל עומדת להיות הצפופה במדינות המערב ואין לנו פריבילגיה להרוס שטחים פתוחים", הוא אומר.

ממטה המאבק במכרה בערד ("שדה בריר") נמסר: "אנחנו שמחים על ההכרה במשקלם של ערכי הטבע והמורשת באיזור של המכרה המתוכנן סביב הר בריר שהביאה להסרתו מתוואי המירוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully