וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירוק ולא רחוק": קבלו את פסטיבל הטיולים הכי קרוב שיש

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 14:38

פסטיבל "ירוק ולא רחוק" מתקיים בכל חודש מרץ, ועתה מסתיים באירוע השיא - "בתים פתוחים" בקיבוץ בית ניר ובמושב באר טוביה. אז מה מחכה לכם? קליעת סלים, ארוחה ביתית ב-20 שקל, מוזיאון פסלים מדליק וגם סיורים בחינם

מוזיאון משה שק בקיבוץ בית ניר/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

בשבת הקרובה (26 במרץ) יתקיים אירוע הנעילה של פסטיבל "ירוק ולא רחוק" - הפסטיבל שמעלה את נס השפלה ובעצם מציע לכם לטייל לא רחוק מהמרכז, אבל עם לא פחות אטרקציות ופריחה לצד מרחבים חיטה ירוקים.

בקיבוץ בית ניר, שנמצא לא רחוק מבית גוברין, וגם במושב באר טוביה, יפתחו התושבים את בתיהם במסגרת "בתים פתוחים", ויש להם לא מעט הפתעות באמתחתם. הנה טעימה מהאנשים והעסקים המיוחדים שתוכלו לפגוש בשבת.

קיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נקרא על שמו של ד"ר מקס איזידור (יצחק) בודנהיימר. קיבוץ בית ניר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
קיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נקודת ציון לחברי בית ניר שעלו על הקרקע בטרם הקמתו, ב-1955/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ארכיון צעיר לקיבוץ הוותיק

נתחיל קצת בהיסטוריה. בית ניר הוקם ב-1957 ונקרא על שמו של ד"ר מקס איזידור (יצחק) בודנהיימר, שהיה עוזר של הרצל וממייסדי ההסתדרות הציונית וממנהליה הראשונים של קק"ל בית ניר בעצם הוא תרגום שם משפחתו מגרמנית לעברית. הקיבוץ אומנם ותיק, אבל הארכיון שלו קיים בסך הכל שש שנים, "כי לא היה מקום שכיבד את נושא ההיסטוריה של הקיבוץ", אומרת הארכיונאית רוחלה סנדרוביץ'. "הכל היה בתוך קרטונים, לא מסודר, ובמסגרת יציאתי לגמלאות החלטתי שאני רוצה לעשות משהו מועיל".

כמה מהתושבים עזרו לה למצוא מקום שיוכל לשמש כארכיון, ובמחסן ישן של הפסל משה שק ז"ל הוקם הארכיון באישור המועצה. "יש לי צוות של בני הקיבוץ שהם שותפים להחלטות פה", אומרת רוחלה, "למשל אחת לשנה ביום הולדת של הקיבוץ ב-11 באוגוסט, אנחנו עושים תערוכה. למשל, על הילדים של פעם, חגים מפעם, צילומי משפחות". הפריטים נתרמו לארכיון באדיבות האנשים בקיבוץ, בהם צילומים, סיפולוקס, כלי אוכל מבית הילדים, פנקס תלושי ארוחות ועוד. עוד במקום, אוספי גפרורים ושטיח עשוי ריבועים שהכינה כל משפחה לרגל שנת 25 לקיבוץ שנחגגה ב-1982.

סיפור מיוחד בארכיון הוא על מצלמת קוניקה. "בשנת 66 היתה לנו שנה טובה מפרנסה והקיבוץ חילק שי לחברים, אבל היתה התלבטות מה זה יהיה", מסבירה רוחלה. "לחלק קנו פטיפון וחלק קנו מצלמה, ואחת מהן נמצאת פה".

לתיאום ביקור חינם: 050-5741669.

ארכיון קיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פשטות של פעם. ארכיון קיבוץ בית ניר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
ארכיון קיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שטיח עם ריבועים שכל משפחה הכינה לרגל שנת 25 לקיבוץ/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
ארכיון קיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
Since 1957. בית ניר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

האיש שמכר סל לקנצלר

הרצל אוסטר, בן 84, הוא מראשוני בית ניר. אוסטר נולד בפולין, ולקיבוץ הגיע מצפת ב-1959. מזה 60 שנים שהוא קולע סלים מסנסים וכפות תמרים והעמיד מאות תלמידים. "הייתי מנהל המטעים, אבל אחרי שעקרו אותם התחלתי לקלוע בתור תחביב ועם הזמן זה הפך למקצוע", הוא מספר על תחילת דרכו.

את הכל הוא למד לבד מספרים ולאחר מכן טס לצרפת לעבור שני קורסים. חומר הקליעה שבו הוא משתמש הוא סנסני תמר. "גיליתי שאפשר לקלוע ממנו, כי הערבים קולעים בדרך כלל מענפי זית", הוא מסביר. "את הסנסנים אני מביא מעמק הירדן, כי זורקים אותם ואני נוסע ואוסף כל שנה עם משאית". לדבריו, בקושי אפשר להתפרנס מקליעה "כי אין פה תרבות של סלים", הוא אומר. "אנשים קונים סלים לקישוט, לא לשימוש. בצרפת יש כמה סלים בכל בית ולשוק הולכים עם סל. בעבר הייתי מוכר את כל הסלים שהבאתי לגרמניה וצרפת, זה נחטף. אבל בישראל אין תרבות לזה, אין ביקוש". אוסטר אפילו מכר סל לקנצלר הגרמני גרהרד שרדר, שביקר ביריד בבוואריה במסגרת מסע הבכירות שלו.

מחיר סל כמה מאות שקלים, אבל יש גם פריטים מוזלים יותר. בביתו הוא מחזיק מעל מאה ספרים של קליעה וצמחים בבית. במסגרת אירוע "בתים פתוחים בבית ניר" הוא יוציא את כל עבודותיו החוצה ויהיה אפשר לקנות. סדנה בת ארבע שעות תעלה 120 שקלים לאדם.

לפרטים: 050-7662070.

הרצל אוסטר קולע סלים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מזה 60 שנים שהוא קולע סלים. הרצל אוסטר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
קליעת סלים של הרצל אוסטר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"אין פה תרבות של סלים". עבודותיו של הרצל אוסטר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הבשלנית של הקיבוץ

איה שלו עבדה במשך שנים במפעל פרימור לסחיטת תפוזים, אבל הבינה שאם החיים נותנים לך תפוזים - תעשי מזה מיץ לצד ארוחות טעימות.

מזה שלוש שנים היא מבשלת בביתה לאנשים בקיבוץ. "כשסגרו את חדר האוכל עם ההפרטה בשנות ה-90, וותיקי הקיבוץ נשארו די חסרי אונים, כי לא היה להם ריח של אוכל בבית ולא היה להם את הידע לבשל", היא מספרת. איה החלה להגיע לאותם אנשים ולבשל להם בביתם אוכל למשך השבוע, וללא תשלום. הם רק רכשו את המצרכים. מקסים.

עתה החליטה איה, שנדלקה על בישול ולמדה קורס קנדיטוריה לפני 15 שנה, לארח גם בביתה ומציעה מגוון מאכלים שהיא אוהבת לבשל. למשל, כמה סוגי קציצות, כמו בשר, תרד, טופו, גונדי ושלושה סוגי אורז. בנוסף, היא מבשלת גם למשפחות עם ילדים שרוצים אוכל בריא. במסגרת "בתים פתוחים", תעלה לכם מנה - 20 שקלים בלבד.

לפרטים: "בישולאיה" - 050-6512881.

איה שלו מבשל בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מכינה הכל בביתה. איה שלו בפעולה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
איה שלו מבשל בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פותחת שולחן לקבוצות קטנות. איה ורוני,העזר שנגדה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

השיק של שק

הפסל משה שק ז"ל היה שם דבר בעולם האומנות הישראלי. "הוא אהב את הארץ כי היה לו עם מה להשוות כי הוא היה פליט שהגיע לארץ בגיל 13 ולא למד בבית ספר, וידע להעריך את חלקת אלוהים שקיבלנו לנהל בה את חיינו", אומרת אשתו שולה שמנהלת כיום את המוזיאון המקסים שליד ביתם בקיבוץ.

"הוריו היו דתיים - 'עם הספר' - והוא רצה להיות 'עם האדמה'. הפסלים מברונזה שמעטרים את חצר המוזיאון הם חיות שמצאו את ביתם במקום הזה, ממש כמוהו, מסבירה שולה, למרות ששק אהב לעבוד עם חימר כיוון שזו אדמת הארץ, ולמרות שלא היו לו עוזרים או שוליות, הוא יצר כמויות אדירות של פסלים. אגב, גם שולה מייצרת תכשיטים מרהיבים ומיוחדים במקום, שכדאי לראות.

עוד בתצוגה במוזיאון, עשרות צלחות מחימר, ששולה טוענת שאלו פרשות השבוע בשילוב סיפורי התנ"ך. "הוא כונה ג'וקי כי בצבא קראו לו שוקי עקב שם משפחתו, שזה קרוב לג'וקי", מסבירה שולה. אגב, אם תרצו לרכוש משהו כדאי לדעת שהפריט הכי זול במקום הוא צלחת חימר שתעלה "רק" 4,000 שקלים. הפריט הכי יקר הוא פסל ברונזה ב-70 אלף שקלים. אבל להסתגל ולקבל הסברים משולה יעלה לכם רק כניסה בסך 25 שקלים לאדם.

לפרטים: 054-6874701.

מוזיאון משה שק בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שולה שק פוסעת בין עבודותיו של בעלה המנוח/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מוזיאון משה שק בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שק פיסל בברונזה בעלי חיים וסיפורים תנ"כים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מוזיאון משה שק בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
יש גם מאות צלחות חימר שחלקן למכירה. מוזיאון משה שק/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

אבן דרך

גיאולוגים הם זן נדיר של אנשים שפוגשים בימינו. אבל גיאולוגים שעורכים סיור גיאולוגי בבית שלהם - בכלל. כזהו איתמר אריה, ניצול שואה בן 83 שהיה על סיפונה של ה"אקסודוס" בגיל 8 והגיע לארץ. במשך שנים ארוכות עבד גיאולוג במכון הגיאולוגי בירושלים וגם כמפקח על מחצבות. בבית ניר הוא נמצא כבר 11 שנים, ולפני כמה שנים החליט להרביץ אנשים את אהבתו לאבנים ולתהליכים בכדור הארץ. למדתי גיאולוגיה על חשבון משלם המיסים, אז עכשיו אני מחזיר בחזרה את החוב", הוא מסביר למה אינו גובה תשלום על הסיורים שלו.

וכך, בבית החביב שסמוך לחצר, הוא הקים שבע תחנות גיאולוגיות כשבכל אחת סלעי כדור הארץ. למשל, תחנה של סלעי יסוד וגרניט, או תחנה של סלעים שנוצרים מתחת למים, כמו קירטון או גיר שהוא הסלע הנפוץ בארץ. או בסיור, תראו את הבולבוסים - סלעים אליפטיים שנוצרים בהתגבשות מתחת למים מסביב לאדרה של דג (אליפסה) ומסביב לשלד של קיפוד-ים (עיגול).

לתיאום סיור ללא תשלום: 052-6321318.

אריה איתמר במוזיאון לגיאולוגיה בביתו. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אריה איתמר במוזיאון לגיאולוגיה שהקים בביתו/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מוזיאון לגאולוגיה בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מסע לבטן האדמה. אחת מתחנות הסיור/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
אמוניט במוזיאון לגאולוגיה בקיבוץ בית ניר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אמוניט ענק בביתו של איתמר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

פרטים נוספים על "בתים פתוחים" בבית ניר, באתר הפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully