וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכריש המוכה בעולם": תיעוד נדיר של כריש לבן מכוסה בצלקות וסימני נשיכה מטריד את החוקרים

4.2.2022 / 0:01

כריש עמלץ לבן נצפה מכוסה כולו בצלקות וסימני נשיכה, כשחוקרים תוהים מה יכולה להיות הסיבה לטראומה שעבר הכריש המסכן הזה - וכיצד יתכן שהוא עדיין ידידותי? הצלקות על גופו הובילו חלק מהצופים לשער שהוא הותקף על ידי כריש המגלדון הפרהיסטורי

סלפי עם עמלץ לבן - חוקרת הכרישים אושן רמזי שחתה לצד כרישה שאורכה 6 מ' סמוך לאי אואהו/צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כריש עמלץ לבן שמכונה ברשת "הכריש המוכה ביותר בעולם" תועד שוחה ליד איי נפטון שבדרום אוסטרליה כשהוא מכוסה בצלקות וסימני נשיכה. אנחנו לא יודעים מה עבר על המסכן הזה, אבל אם נשפוט לפי פציעותיו הרבות - נראה שעבר עליו לא מעט.

בסרטון הנדיר שצולם באזור הידוע כביתם של כאלף כרישי עמלץ לבנים, נראה הכריש הפצוע שוחה בין דגים קטנים אחרים כשכל גופו מלא בסימני נשיכה וצלקות. צלם הקולנוע התת-ימי דין ספראקמן, שצילם את הסרטון המרשים הזה במהלך משלחת שיצאה לאזור בינואר 2021, אמר שעל אף הפציעות שלו - הזכר, שאורכו 3.3 מטרים, היה "ידידותי להפליא".

צפו בתיעוד הנדיר:

הוא סיפר שהצוות שלו לא יכול להיות בטוח במה שעשוי היה לגרום לסימנים הללו, מכיוון שאיש לא נתקל בכריש שנפצע כל כך קשה לפני כן. דין סיפר ל"סאן" הבריטי שהצוות חשב תחילה שהצלקות נגרמו על ידי מדחפי סירה או שמא הכריש נתפס במכלאות דגי הטונה באזור, אך הם דחו במהירות את שתי התיאוריות. הוא אמר: "אף אחד מעולם לא ראה כריש במצב כזה. לפעמים אנחנו רואים שם למטה את הכרישים הלבנים עוקבים אחר דגיגונים כי הם צדים ואוכלים אותם - וחשבנו שהם רודפים אחריהם לאזורי שוניות רדודים, שהסלעים שם די חדים, ועלולים להיתקע בהם ולהיפצע ככה. אתה רק יכול לשער לעצמך מה קרה שם למטה ולמען האמת, אף אחד לא יודע או אי פעם ידע מה גרם לנזק כזה לכריש, אבל למסכן היו חיים קשים מתברר".

הוא הוסיף: "שמתי לב שיש לו צלקות אבל לא הבנתי באיזו כמות עד שבדקתי את הצילומים מאוחר יותר. כשנפגשנו הוא היה מאוד רגוע, התקרב והיה די סקרן - מה שהיה די נהדר. הוא היה ממש ידידותי, מאוד רגוע ולא נראה עליו שעבר טראומה. הוא התקרב אליי מאוד, ממש בהישג יד ממני - לפעמים כשאתה פוגש כריש טוב כזה, הוא רק רוצה להתקרב ולהסתכל לך בעיניים, רק להסתכל ממש טוב על מי שאתה".

עם זאת, חוקר נשיונל ג'יאוגרפיק, פרופ' יאניס פאפאסטמטיו, הסביר שחלק מהסימנים עשויים היו להיגרם כתוצאה ממריבה עם כריש אחר. הוא אמר: "לעתים קרובות לנקבות יש צלקות כבדות מהתנהגות הזדווגותית, אך זכרים עלולים להינשך גם במהלך אינטראקציות דומיננטיות בין כרישים. למשל, כריש גדול יותר עשוי לנשוך 'נשיכת אזהרה' כריש קטן ממנו כדי להפגין שליטה. חלק מהצלקות סביב הפנים עלולות להיגרם גם מהטרף של הכריש, כמו למשל כלבי ים".

וככה הוא נראה מקרוב:

ואולי מי שנשך אותו זו מפלצת פרהיסטורית אימתנית?

למרות ההסבר ההגיוני הזה, ב"דיילי סטאר" הבריטי דווח שישנם כמה אנשים שבטוחים שסימני נשיכה כאלה יכולים להגיע רק מיצור ימי גדול הרבה יותר ובמיוחד הם מצביעים על אשם אחד - המגלודון.

כריש המגלודון (Megalodon) היה ענק ים קדום, כריש מפלצת אימתני בגודל עצום, שנחשב לכריש הגדול ביותר שחי אי-פעם (וגם גדול הדגים בתולדות כדור הארץ), ששלט ללא עוררין באוקיינוסים לפני כ-23 עד כ-3.6 מיליון שנה - אז נכחד. על פי שרידי השיניים שנמצאו של מפלצת הים הזו, נראה שהכריש ענק-הממדים הזה היה באורך של כ-20 מטרים ואף יותר. אומדן המשקל של המפלצת האיומה הזו היה פי 13 ממשקל העמלץ הלבן, הענק של ימינו, ופי 6 ממשקלו של דינוזאור טי רקס.

באופן רשמי המגלודון היא חיה שנכחדה, שכן לא נמצאה שום ראייה ממשית שיכולה להעיד על כך שהיצור הזה עדיין קיים. אולם בעקבות התיעוד הזה עלו שוב הטענות שהיכן שהוא במעמקי האוקיינוס המפלצת הענקית הזאת עדיין מסתובבת וחלק מהמגיבים טענו שהפציעות של הכריש יכלו לנבוע ממפגש עם המפלצת הפרהיסטורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully