וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין יותר Airbnb בתל אביב? זה מה שיקרה למחירי החופשות שלנו

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 9:09

תוכנית הדיור הממשלתית עתידה לאסור השכרה של 12 אלף דירות Airbnb בתל אביב. אז האם מחירי הלינה במלונות יאמירו, עכשיו כש"אין תחרות"? ייתכן, אבל יש מי שמצנן את הההתלהבות ועוד לא רואה את זה קורה

חוף הים בתל אביב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

האם אנו צפויים לעלייה במחירי הלינה במלונות בעקבות האיסור על השכרת דירות לתיירים ב-Airbnb במרכז הארץ? ייתכן מאוד.

יותר מ-12 אלף דירות בתל אביב בלבד הפכו בשנים האחרונות ל"נכסי תיירות" או ל"חדרי מלון" מוזלים, שנותנים פייט לכ-9,000 חדרים בבתי המלון בעיר. עתה, עם ההגבלות החדשות של משרד האוצר במסגרת תוכנית הדיור הממשלתית לשנים 2025-2022 שתאסור השכרת דירות לצורך פלטפורמות מלונאות שיתופיות, יתכן והמלונות בעיר יאמירו את צחירי הלינה.

בהתאחדות המלונות בתל אביב בהחלט שבעי-רצון מהמהלך ההצהרתי של שר האוצר ליברמן אתמול (ראשון), היות ומזה שנים מנסים מנהליה לקבוע רגולציה והסדרה של נושא השכרת דירות פרטיות לדיירים. כיום, הנושא פרוץ ואין כל חוקיות או מיסוי על השכרת דירות במסגרת Airbnb, שלא כמו בערים מובילות אחרות בעולם - ניו יורק, ברלין, מדריד ואחרות.

"אין כזה דבר בכל העולם. בדרך כלל אחוז הדירות המוקצה לטובת Airbnb עומד על 25 אחוזים מסך הדירות בעיר, ואצלנו זה עומד על 115 אחוזים", אומר לוואלה! תיירות אלי זיו בכיר בהתאחדות המלונות בתל אביב. "בכל העולם העולם יש רגולציות - בברצלונה, ברלין, לוס אנג'לס וניו יורק, רק פה לא". לדברי זיו, הבעיה העיקרית באי ההסדרה היא הוצאת דירות משוק הדירות בכל הארץ, מה שגם העלה את מחירי השכרת הדירות בעיר בכ-900 שקלים לחודש. "בתל אביב נוצרו תופעות קיצוניות של שכונות שכל הדירות הפכו ל-Airbnb, וזו תחרות לא הוגנת כלפי המלונות", הוא מוסיף.

שוק הדירות בתל אביב מונה כ-210 אלף דירות, מתוכן 90 אלף להשכרה שמתוכן 20 אלף הושכרו לעסקים. נשארו כ-70 אלף דירות פנויות ומתוכן 12 אלף דירות מתפקדות כדירות Airbnb, אולם לא כולן במשך כל השנה (בניגוד לבתי המלון). "יש לנו בעיה של תחרות בלתי הוגנת", אומר זיו. "שהם (בעלי הדירות) ישלמו מע"מ כמונו. בארצות אחרות עשו רגולציה - עד 90 יום בשנה מותר לך להשכיר, מעל זה אסור לך כי אתה יוצא משוק השכירות. יש כללים שבודקים זאת". לדבריו, רשויות המס סיכמו עם מנהלי Airbnb על ניכוי מס במקור, ואילו בישראל לא עשו זאת. "שר התיירות לוין לא הגביל את Airbnb בכלל", הוא מוסיף.

"אנחנו מאוד בעד כלכלה חברתית, קאוץ' סרפינג ואייר בי אנד בי במתכונת המקורית שלהם", אומר לוואלה! תיירות ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף מלונות בראון, "אבל כאזרחים וכמלונאי זה לא נכון היה לנו להגיע למצב כיום שבו לייזם אחד יש 20 דירות שהן על תקן Airbnb, אבל בעצם מתנהלים כמלון לכל דבר רק ללא אכיפה על תקנים לאירוח שקובעת מדינת ישראל, בטיחות אש ומזון, תשלומי מס ואחריות לתיירים שהמדינה דורשת".

שכונת נווה צדק, תל אביב. ShutterStock
התחרות הוגנת? דירות מול מלונות בתל אביב/ShutterStock

Airbnb - סוג הלינה המועדף בעידן הקורונה

"התעלמות מתופעת Airbnb, שהיא סוג לינה מועדף בעידן הקורונה, משקפת מחשבה אקסלית שאינה מתחשבת במציאות"

לדברי מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות יוסי פתאל, הדרך הנכונה היא להסדיר את נושא Airbnb היא להשית את אותם חובות מס ולא לאסור לחלוטין. "בישראל כמו בישראל", הוא אומר, "או שלא עושים כלום או שעושים יותר מדי. התעלמות מתופעת Airbnb, שהיא סוג לינה מועדף בעידן הקורונה, משקפת מחשבה אקסלית שאינה מתחשבת במציאות. לינה בדירות מקומיות היא דרישה כחלק מחוויית תיירותית בכל מקום בעולם.

לדבריו, אופן קבלת ההחלטה מתעלם כי לאחר תום משבר הקורונה, כאשר נשוב למספרי התיירים של 2019 ואף יותר, החוסר הזה יצור מחירי לינה יקרים בקני מידה בינלאומיים. "לא התחשבו בצרכים של שוק התיירות, ההתעלמות הזאת לא מקצועית ותחזור כבומרנג כשישובו הביקושים. סוף מעשה במחשבה נהוג לומר. זה לא המקרה", הוא מוסיף.

ואכן, למספר התיירים שהגיעו לישראל פרה-הקורונה, שעמד על שיא של 4.5 מיליון תיירים, יקח לפי הערכה שנים לחזור לקדמותו, והמלונאים בעיר ללא הפסקה לא ששים לחכך ידיים בהנאה אל מול האיסור החדש. "גם בשנת השיא של תיירים בארץ ב-2019, התפוסות בעיר עמדו על 75 אחוזים", אומר מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב עודד גרופמן, "כלומר לא הגענו לתקרת הזכוכית. היצע החדרים בתל אביב עם התיירות כיום הוא רב, וגם השונות בין מלונות ברמת 5-3 כוכבים, יכולה להוות פתרון". בנוסף על כך, יש בעיר לא מעט התחלות של בניית מלונות - ישרוטל, פרימה, קראון פלזה, בראון וגם קמפינסקי המפואר יפתח בפברואר ברחוב הירקון.

גרופמן בהחלט מברך על ההחלטה שתאסור השכרת דירות Airbnb בעיר ללא רגולציה, היות ומדובר בתחרות לא הוגנת, אבל עדיין לא רואה את המהלך קורה. "פעלנו שהנושא יוסדר, כמו בכל העולם, אבל לא ברור לנו איך זה יקרה וגם אין פירוט של האכיפה, מה ההגדרה של נכס Airbnb, מה יהיה המיסוי עליו וכדומה", הוא אומר.

המהלך ישפיע על מחירי הלינה בעיר?
גרופמן: "אני לא חושב ש-Airbnb הורידה את המחירים כי אלו דירות כמו סוויטות במלון, והמחיר הממוצע של דירה בפלטפורמה הזו הוא כמו של חדר במלון בתל אביב, כך שהיה פה למעשה ביזנס שפעל ברמה של 5 כוכבים פלוס. מחיר הלינה במלונות נקבע לפי היצע וביקוש, אנו לא מתערבים במחירים. כמות החדרים שהתווספה לתל אביב נאמדת באלפים וכיום יש כ-10 אלף חדרים, ובשנים הקרובות יבנו עוד כמה אלפים. זה שלא היתה הסדרה, זה גרם למשקיעים לא לבנות מלונות, ועתה אני מניח שיתווספו חדרים והמחיר תלוי במצב גיאופוליטי בישראל, קורונה ושאר גורמים".

עוד בוואלה!

האם Airbnb באמת פוגעת בתיירות בישראל?

לכתבה המלאה
מלונות תל אביב חוף הים חופשה מלון. ShutterStock
"זה שלא היתה הסדרה בנושא, גרם למשקיעים לא לבנות. מלונות בתל אביב/ShutterStock

הבעיה הגדולה של מלונות תל אביב

בתל אביב יש תוכנית לבנייה של כ-8,000 חדרי מלון עד שנת 2030. כמובן שהיצע גדול יותר של חדרים - הוא טוב לתחרות ולהורדת המחירים. אבל תל אביב נדרשת לבעיה אחרת באכלוס מלונותיה - הגעה של תיירים לארץ - שכרגע מאוד מקרטעת ועתידה לוט בערפל. בניגוד למלונות בצפון או בדרום, שפונים יותר לזוגות ומשפחות ישראליות במשך כל השנה, מלונות עירוניים, כמו בתל אביב וירושלים, מסתמכים יותר על תיירות נכנסת, חובבי "סיטי-ברייק" מאירופה או צליינים שבאים לפה בלואוקוסט אבל מקבלים פצצה של יוקר לינה במלונות. בעיה אחרת שפוגעת בנו ובתיירים - היא שבתל אביב ובארץ בכלל, בונים בעיקר מלונות יוקרה, מלונות בוטיק מפונפנים, שמסיטים את התיירים ממנה ומישראל.

"אם המדינה רוצה לתת מענה לתיירות עממית, היא צריכה להקצות קרקעות", אומר גרופמן. "במחקר שלנו שערכנו, מאות דירות Airbnb תומחרו ב-500 דולרים ללילה, וזה התפתח כי לא היתה רגולציה או מיסוי ומע"מ. הסדרה חייבת להיות, מה יהיה בדיוק? לא יודעים. המודל שאנו היינו רוצים מחייב רישוי וקביעה של מכסת ימים שבהם מותר להשכיר דירה, כך שגם המפעיל וגם בעל הדירה לא יכול להציע את הנכס ללא רישיון וגם למספר ימים מוגבל בשנה. כיום בעולם חברות התיירות הגדולות, אקספדיה, בוקינג, Airbnb וכדומה משתפות פעולה עם העיריות. בארץ לא היתה שום חקיקה בנושא".

כיום, במצב הקורונה, יש תפוסה של 25 אחוזים במלונות בתל אביב, ולפי הערכה של מלונאים יקח כחמש שנים עד שמספרי הלינות יחזרו לשיאם. בהתאחדות בתי המלון בתל אביב נמצאים בהידברות עם העירייה, וביחד הגיעו להצעת חוק בנושא. "העירייה קיוותה, כמונו, להסדרה כמו בעולם", מסביר זיו. אבל בעיריית תל אביב יושבים על הגדר כרגע ומסים ללמוד כיצד ההגבלות על השכרת 12 אלף דירות בעיר תשפיע על התיירות אליה, ובעיקר על הקופה הציבורית שלה. "בשלב זה אנו לומדים את תכנית הדיור והשלכותיה ולאחר מכן נוכל להתייחס", נמסר מעיריית תל אביב-יפו.

כך או כך, העירייה לא תצא נפסדת מהמהלך - ותהנה מהמיסוי על הדירות, בין אם הן דירות רגילות שהשוכרים אותן ישלמו ארנונה ומיסים, ובין אם זה דרך הסדרת הדירות כנכסי תיירות עם רישיון, מע"מ וכדומה. נקווה, גם בשביל המלונות בעיר, שהמחירים יהיו סבירים, אחרת הם ימצאו את עצמם שוב משווקים לנו מבצעים של לילה שלישי בחינם, מלון+אטראקציה בחינם ושאר מהלכים שיווקים שמנסים למשוך אותנו ללון בעיר היקרה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully