וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דברים שחייבים לעשות בטבע לפני שמגיע החורף

עודכן לאחרונה: 27.9.2021 / 7:32

לעמוד מתחת למפל שוצף, לצאת לטיול לילה בלי מעיל, לזהות ציפורים נודדות, לטבול במעיין מול הנוף או לפגוש עטלפים במערות לפני תרדמת החורף שלהם. זוהי ההזדמנות האחרונה שלכם לעשות כמה דברים בטבע לפני שמגיע הקור הגדול

נחל ערוגות/צילום: nadav_polak, shaked_h, visit2israel, world.by.gal

נראה שאנחנו אף פעם לא מרוצים מהעונה שבה אנחנו נמצאים. בקיץ חם לנו מדי, בחורף קר לנו מדי. תמיד אנחנו מחכים לחילופי העונות, כאילו שיגיע קסם וישנה את הכל. אז הנה, הקסם כבר פה - קבלו שש הצעות לטיולים וחוויות שכיף לעשות לפני בוא החורף.

1. לעמוד מתחת למפל מים

בזמן האחרון יש דיבור חזק על טרנד המקלחות הקרות, שטומן בחובו שלל יתרונות בריאותיים ונפשיים. אז רגע לפני החורף, תנו לקיץ פינאלה מרגשת בדמות עמידה מתחת למפל קר ושוצף.

אתם מוזמנים לעשות את זה במפל הנסתר בנחל ערוגות, שבשמורת עין גדי. כי כשכולם הולכים למפל בנחל דוד, אתם תצעדו לא מעט ברגל - אבל בתמורה תקבלו מפל כמו שמפל צריך להיות. גובהו כעשרה מטרים, והוא ממלא בריכת מים טבעית נהדרת. כל שנותר לכם לעשות הוא לתפוס פינה טובה תחת הזרם, ולהתמסר לשפריצים.

מומלץ לצאת מוקדם בבוקר, לפני שחם מדי. כדאי גם להמשיך ולצעוד אל הבריכות העליונות של הנחל, לטבילה מרעננת ופוטוגנית במיוחד. זהו מסלול הלוך ושוב שאורכו כ-4-3 ק"מ.

בווייז: שמורת טבע עין גדי.

נחל ערוגות. world.by.gal, באדיבות המצולמים
תנו למים לזרום עליכם. המפל הנסתר בנחל ערוגות/באדיבות המצולמים, world.by.gal

2. לפגוש עטלפים לפני תרדמת החורף

מערות רבות בישראל נסגרות למבקרים בנובמבר ונפתחות שוב בתחילת אפריל, כדי שלא להפריע את מנוחת העטלפים, השרויים בתרדמת חורף. כל הפרעה לתהליך טבעי זה, עלולה להביא לתוצאות הרסניות עבורם. לכן, זה הזמן לצאת לטיול של מערה פלוס עטלפים. רק אנא מכם, הביטו בהם מרחוק, מבלי להאיר עליהם באופן ישיר. אף אחד לא אוהב שמסנוורים אותו. במיוחד לא עטלפים.

מקום מצוין לראות המוני עטלפים הוא במערת התאומים שבהרי ירושלים - מערה גדולה ומסתורית שבה מתגוררים מאות רבות של עטלפים, המעופפים בין הנטיפים וסדקי הסלע.

המסלול מתחיל ומסתיים בחניון מערת התאומים. אורכו כשני ק"מ, והוא נערך בוואדי היפה של נחל מערה, שחלקו מוצל. שביל בסימון אדום יוביל אתכם אל המערה. אל תשכחו להצטייד בפנסים, כי המערה ארוכה וחשוכה. ההליכה בה נערכת בשביל מסומן הכולל מעקה. בין השאר, תוכלו להבחין במיני עטלפים העונים לשמות נפלול מצוי, נשפון דק-אוזן, פרסף גמדי עטלף פירות מצוי.

בווייז: חניון מערת התאומים (ליד מושב זנוח).

נחל מערה מערת התאומים עטלפים. איל שפירא,
אל תשכחו להביא פנסים. עטלפים במערת התאומים/איל שפירא

3. טיול לילה בלי מעיל

רשמו לעצמכם את טווח התאריכים הבאים: 24-19 בספטמבר ו-23-18 באוקטובר. במועדים אלו הירח יהיה מלא, פלוס-מינוס, מה שמסמן לכם לצאת לטיול לילה אחרון לפני שצריך מעיל או סוודר. ובכלל, טיולי לילה הם ז'אנר מפני עצמו, שקל מאוד להתמכר אליו. במיוחד במקומות במדבר שבהם יש סלעי חוואר בהירים, המחזירים את אור הירח כמו מראות-ענק, מה שמייתר את השימוש בפנס. נסו ותיהנו.

את נחל פרצים ונחל חווארים כולם מכירים. הפעם נסו את חווארי מצדה. זהו מסלול מעגלי קל וקצר יחסית (כ-2.5 ק"מ), שבו תכירו מקרוב את בתרונות החוואר, המהווים שריד לימת הלשון העתיקה, שכיסתה בימי קדם את המרחב כולו. חלק מהסלעים מגיעים לגובה של 7-6 מטרים, וההליכה ביניהם לאור ירח היא חוויה בלתי נשכחת. רק קחו בחשבון שאם אינכם מיומנים בטיולי לילה כדאי לבצע טיול הכנה באור יום.

בווייז: גן לאומי מצדה (חניון מזרחי). הולכים בסימון שבילים ירוק וחוזרים בשחור. יש להצטייד במפה.

מצדה בזריחה. מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים
בזריחה זה מהמם. חווארי מצדה פרוסים למטה, מתחת לאתר הארכיאולוגי/רשות הטבע והגנים, מנו גרינשפן

4. לטבול במעיין מול הנוף

למצוא מעיין נחמד זו לא חוכמה. למצוא מעיין נחמד מול הנוף - זו כבר משימה מעניינת יותר. כי אם כבר נפרדים מהקיץ, אז שווה לעשות זאת מול נוף שייחקק בזיכרון. הפעם נשלח אתכם אל בריכות גידי, המצויות על רכס ציורי מול נופי גבעות באזור השומרון, לא הרחק מחוות יאיר. נכון, לא כולם ייסעו לשומרון, אבל מי שיגיע - יזכה ליהנות מסדרה של ארבע בריכות מים, המשקיפות על העולם מגובה של 350 מטרים מעל פני הים, וטובלות בחורש ים תיכוני.

הבריכות אמנם מלאכותיות, אבל נבנו באופן שמדמה את הדבר האמיתי. המתחם עצמו מוצל בחלקו ומאכלס פינות סתלבט נעימות. מומלץ במיוחד בשעות בין ערביים, כאשר השמש נוטה על צדה ושוטפת את הכל בכתום עז.

בווייז: מעיין/בריכות חוות יאיר (ליד היישוב יקיר).

בריכות גידי בישוב חוות יאיר בשומרון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מלאכויתיות אבל עדיין מרעננות במול הנוף. בריכות גידי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

5. לזהות ציפורים נודדות

צפרות הוא תחביב שדורש יש של סבלנות, ולא מעט התלהבות מגילויים חדשים. אז נכון, לא נשלח אתכם להסתתר במחבוא ציפורים במשך כמה יממות כדי לצלם מין חדש למדע, אנחנו כן נשלח אתכם לתצפית על נדידת הסתיו. כידוע, מדי סתיו ואביב חולפים בשמי הארץ כחצי מיליארד עופות נודדים, מה שהופך את ישראל למעצמת צפרות. כדי לחוות את החוויה במלואה, הצטיידו במגדיר ציפורים ובמשקפת טובה (ניתן לשכור בחלק מאתרי הצפרות), וצאו לגלות עולם חדש מופלא של נודדים: אנפות, חסידות, ברווזים, שקנאים ושאר חברים בעלי כנף. מומלץ להגיע מוקדם מאוד בבוקר, או בשעות בין הערביים, בעת שרבות מהציפורים נוחתות ומתכוננות ללינת הלילה שלהן. מומלץ במיוחד להמתין לעגורים המרשימים, שפוקדים בהמוניהם את עמק החולה.

כל אלו ממתינים לכם באתרים כגון שמורת טבע החולה, אגמון החולה או שמורת טבע עין אפק (שלושתם בתשלום), או באתרים חינמיים כגון פארק הצפרות באילת, אזור בריכות המים של מעגן מיכאל ועוד.

עגורים באגמון החולה. 3 בנובמבר 2019. עינבר שלומית רובין, קק"ל, באדיבות המצולמים
עגורים באגמון החולה. זה הזמן/באדיבות המצולמים, עינבר שלומית רובין, קק"ל

6. קומזיץ בטבע עם החברים

מה יותר קלאסי מקומזיץ של סוף הקיץ בלב הטבע? זה מגבש, זה מקרב, וזה בעיקר מהווה מפלט נהדר מטרדות היומיום. האש, כך נראה, קוסמת לנו מאז ימי קדם, אז פשוט תזרמו איתה. כל מה שאתם צריכים זה לבחור חברה טובה, לוקיישן טוב וכמה עצים (ניתן לרכוש מראש ולוותר על ליקוט מייגע).

כעת נותרה רק שאלת ה"איפה". ובכן, כל מקום שבו מותר באופן מפורש להבעיר אש. לוקיישן חמוד הקרוב למרכז הארץ ממתין לכם באחד מחניוני פארק גורן שבגליל המערבי, שנראה במיטבו בשעות בין הערביים. יש פה המון מסלולי טיול ופינות יפות, רק הקפידו להבעיר את האש במקומות המיועדים לכך בלבד (כמו למשל "חניון בור המים" ואחרים).

בווייז: פארק גורן.

קמפינג בפארק גורן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
קומזיץ בפארק גורן. תבואו בשעת אחר הצהריים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

יש לכם עוד דברים שכדאי לראות/לעשות לפני החורף? טקבקו לנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully