וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוף ברזילאי מיוחד המצוי בסכנת הכחדה הגיע לירושלים

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 10:56

בעולם חיים בטבע רק 2,500 קופי טמרין רעמתי זהוב, הנתונים בסכנת הכחדה עולמית בלבד. השבוע הצטרף לגן החיות התנ"כי בירושלים פרט זכר אחד, שם מחכה לו נקבה וכמה מצאצאיה במטרה להגדיל את גרעין הרבייה של המין

קוף טמרין רעמתי זהוב הצטרף לגן החיות התנ"כי בירושלים. גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים,
רכש חדש בבירה. קוף הטמרין רעמתי זהוב שהגיע לירושלים/גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים

קוף טמרין רעמתי זהוב, מין שנמצא בסכנת הכחדה, הצטרף השבוע לגן החיות התנ"כי בירושלים. הטמרין הגיע מגן החיות בגרמניה ומתאקלם לצד בת הזוג שלו במטרה להמשיך את גרעין הרבייה בגן שמשמש גיבוי לאוכלוסייה שבטבע.

טמרין רעמתי זהוב חי בקבוצות משפחתיות קטנות המונות בין 2 ל-11 פרטים. בכל קבוצה, גם בגדולות יותר, יש בדרך-כלל זוג מתרבה אחד בלבד אך כל הפרטים החיים בקבוצה מסייעים בגידול הצאצאים, כאשר לזכרים חלק חשוב בטיפול בגורים, בעיקר בנשיאתם בעת החיפוש אחר מזון. מקור שמו הוא מהרעמה הזהובה שלו כצבע טמרין (כתמתם-חום-זהוב), שצבעה נובע מאור השמש ומהקרוטנידים, שמגיעים מהמזון שהוא צורך בעיקר מפירות וירקות. טמרינים חיים בעיקר על צמרות העצים ובטבע בברזיל, והם יכולים להאריך עד גיל 15 שנה, לעומת 22 שנה בממוצע לטמרינים שחיים בגרעיני רבייה בגני חיות.

"עד שנת 2003 הטמרין נחשב כמין בסכנת הכחדה חמורה", מסבירה הווטרינרית הראשית של גן החיות התנ"כי ד"ר נילי מגן-אבני. "בתחילת שנות ה-70 חיו בטבע 250 טמרינים בלבד. הכחדתם נבעה מביעור שטחי הגידול שלהם ביער האטלנטי בברזיל, לצורך גידולים חקלאיים. הסכנה לטמרין עוררה את ארגוני שמירת הטבע ובאמצעות שיתוף פעולה בינלאומי של גני חיות בעולם הוחל, ברגע האחרון, בפרויקט להגנה על הטמרין-הרעמתי ועל בית גידולו. חלק חשוב בפרויקט הוא הרבייה בשבי והשבת הצאצאים לטבע".

לדבריה, גן החיות התנ"כי זכה להיכלל בין 43 גני החיות בעולם שלוקחים חלק בפרויקט וזאת לאחר שעמד בקריטריונים מחמירים. כיום, בעקבות פרויקט השימור, חיים בטבע 2,500 טמרינים, 50% מהם הם צאצאים של טמרינים שנולדו בגני החיות והושבו לטבע, ואילו בישראל נמצאים מספר פרטים בגן החיות הירושלמי.

קוף טמרין רעמתי זהוב הצטרף לגן החיות התנ"כי בירושלים. גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים,
"נחשב כמין בסכנת הכחדה חמורה". קוף טמרין רעמתי זהוב/גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים
קוף טמרין רעמתי זהוב הצטרף לגן החיות התנ"כי בירושלים. גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים,
האיומים על המין נובעים מפגיעה בבית הגידול הטבעי שלו בברזיל/גילי כהן מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים

התוכנית: להעלות את מספר הטמרינים בטבע

אבני- מגן מוסיפה: "לתוכנית ההשבה מספר מטרות: הראשונה, להעלות את מספר הטמרינים בטבע באמצעות השבת צאצאים שנולדו בגני החיות לטבע. השנייה, לרכוש שטחי יער עבור הטמרינים ושתילת עצים נוספים. התוכנית מסייעת גם למחקר על התנהגות הטמרינים בטבע וחינוך הקהילות המקומיות לשמירה עליהם".

לדברי אבני-מגן, לאחר שגן החיות התנ"כי הוכיח כי הוא עומד בדרישות הגבוהות הנדרשות כדי לזכות בטמרינים, קיבל את הקופים המקסימים הללו ועד כה נולדו בגן ארבעה צאצאים בריאים: "אל אוליביה, נקבת הטמרין, הצטרף השבוע טמרין זכר. שניים מצאצאיה של אוליביה יעברו לגני חיות אחרים במטרה להקים גרעיני רביה חדשים".

חשוב לציין כי למרות התגייסות ארגוני בעלי החיים וגני החיות בעולם, טמרין רעמתי זהוב עדיין נמצא בסכנת הכחדה. עיקר האיומים על המין נובע מפגיעה שעדיין נמשכת בבית הגידול הטבעי שלו, בעיקר מפיתוח ובנייה עירונית ללא תכנון נכון. כיום עיקר אוכלוסיית הטמרין חיה בשמורות שנמצאות בבעלות פרטית, ועל מנת שהטמרין יוכרז כמין שאינו בסכנת הכחדה, יש צורך להרחיב את בית הגידול שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully