וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעגן ספינות קדום בן כ-4,000 שנים התגלה בגן הלאומי תל דור

המעגן פעל כ-2000 שנים - מתקופת הברונזה ועד לתקופה הרומית - ובו התגלה גם עוגן אבן גדול מלפני כ-3,300 שנים, שהוצא מלב הים במבצע תת ימי מורכב, וייבדק כדי לנסות להבין את מקורו

מבצע חילוץ עוגן קדום בתל דור/צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

בחפירה לימודית-ארכיאולוגית תת ימית שנערכה באחרונה על ידי החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה עם רשות הטבע והגנים במפרץ הצפוני בגן הלאומי תל דור, התגלה מעגן ספינות קדום שהיה בשימוש ברציפות במשך כ-2,000 שנה - מתקופת הברונזה המאוחרת (התקופה הכנענית), במאה ה-15 לפני הספירה, ועד לתקופה הרומית והביזנטית, במאה ה-5 לספירה.

זאת על פי ממצאי החפירה שבהן התגלה כי כל קרקעית המפרץ מרוצפת באבני ניטלה (בלסט), אבנים ששימשו לאיזון ספינות עתיקות. רבות מאבנים אלו עשויות מסלעים שאינם מצויים בארץ, כשיש וצפחה, ומעידים על מקורן של הספינות שעגנו במפרץ. בנוסף נמצאו כלי חרס רבים, רובם שייכים לקנקני אגירה ולאמפורות כלים גדולים ששימשו לתובלה ימית של שמן, יין ומוצרים אחרים.

מבצע חילוץ עוגן קדום בתל דור. אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, רשות הטבע והגנים
היה בשימוש ברציפות במשך כ-2,000 שנה. העוגן הקדום בתל דור/רשות הטבע והגנים, אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה
מבצע חילוץ עוגן קדום בתל דור. אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, רשות הטבע והגנים
צוללנים רותמים את העוגן הקדום לפני העלאתו מקרקעית הים/רשות הטבע והגנים, אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה
תל דור. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
תל דור/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

המפרץ התאים לעגינת ספינות בתקופות קדומות

תגלית מיוחדת נוספת היא של מספר עוגני אבן, האופייניים לתקופת הברונזה ובהם ראוי לציון עוגן אבן גדול במשקל של כ-100 ק"ג מלפני כ-3,300 שנה, מטיפוס האופייני לתקופת הברונזה המאוחרת (התקופה הכנענית המאוחרת) וכדוגמתו נמצאו גם בעיר הנמל הקדומה אוגרית שבסוריה ובמטען הספינה הקדומה שנתגלתה ליד אולובורון בטורקיה.

החפירה התנהלה במסגרת שיתוף פעולה בין מכון רקנאטי ללימודי ים באוניברסיטת חיפה למרכז סקריפס לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת סן-דייגו בקליפורניה, החוקר את השפעת הסביבה הימית על האדם ב-10,000 השנים האחרונות, ורשות הטבע והגנים. החפירה השנה התמקדה במפרץ הצפוני של דור, על גבול שמורת הטבע הבונים. זהו מפרץ טבעי עגול בקוטר של כ-200 מטרים בו עומק המים מגיע כיום לארבעה מטרים. בתקופת הברונזה ותקופת הברזל, בהן היה מפלס הים נמוך יותר, עדיין היה עומק המפרץ כשני מטרים ומתאים לעגינת ספינות.

עוגן קדום בתל דור. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
משקל של כ-100 ק"ג. העוגן לאחר שהוצא מהמים/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
מבצע חילוץ עוגן קדום בתל דור. אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, רשות הטבע והגנים
העוגן מטיפוס האופייני לתקופת הברונזה המאוחרת. הצוללנים בזמן הוצאתו מהים/רשות הטבע והגנים, אמיר יורמן, המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה
תל דור. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
גן לאומי תל דור/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

העיר שנולדה מן הים

בנוסף נמצאו בחפירה כלי צור, קערת אבן ואבן שחיקה גדולה השייכים כנראה ליישוב ניאוליתי (תקופת האבן החדשה) שהתקיים במקום לפני שהים עלה והציף אותו לפני כ-6,000 שנה.

עם סיום החפירה ובמבצע תת ימי מורכב שלקחו בו חלק הסטודנטים מהארץ ומחו"ל ואנשי רשות הטבע והגנים, עוגן האבן הקדום, שבלט בגודלו, הועלה מקרקעית הים באמצעות מצנח הרמה, וכעת מקור האבן ממנו הוא עשוי ייבדק כדי לנסות להבין את מקורו.

לדברי פרופ' אסף יסעור-לנדאו, ראש מכון רקנאטי ללימודי ים, באוניברסיטת חיפה, שניהל את הפרויקט: "חפירות תת ימיות והכשרה של הדור הבא של הארכיאולוגים הימיים הם תמיד מבצע מדעי ולוגיסטי מסובך. שיתוף הפעולה עם מנהל הגן הלאומי תל דור יוסי אוזן הוביל להצלחת הפרויקט, ופותח פתח לשיתופי פעולה עתידיים בתחום הארכיאולוגיה הימית עם רשות הטבע והגנים".

לדברי ד"ר דרור בן יוסף, ארכיאולוג וממונה מורשת מחוז צפון ברשות הטבע והגנים: "העיר דור 'נולדה מן הים' ולאורך כל תקופות קיומה הופנה מבטה לאופק המערב. הנגשת מורשת תל דור לציבור יש בה כדי לחבר סיפור בן אלפי שנות היסטוריה ימית ויבשתית של אחת הערים החשובות שהתגלו בארץ-ישראל.

"הגן הלאומי נפתח השנה למבקרים לאחר עבודות פיתוח והנגשה נרחבות, הכוללות הקמת מבואה למבקרים, הסדרת שבילי טיול לרבות מונגשים, נקודות תצפית ושלטי המסרה סביב מוקדי העניין הבולטים והמיוחדים של הגן הלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully