וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שהייה בחינם על גדות הירדן? רק אם אתם תושבי הגליל העליון

עודכן לאחרונה: 26.5.2021 / 20:19

עיריית קריית שמונה עתרה נגד המועצה אזורית הגליל העליון, ש"החליטה לגבות דמי כניסה במסווה של דמי חנייה בחניונים על גדות הירדן". אבל תושבי המועצה אמורים להיות פטורים מתשלום. "הנחלים של כולנו", אומרים המוחים

קמפינג על נהר הירדן. Shutterstock, ShutterStock
כבר אי אפשר פשוט להגיע לטבע בלי שזה יעלה כסף? נופשים בנהר הירדן/ShutterStock, Shutterstock

מעמיקה המתיחות בין עיריית קריית שמונה לבין המועצה האיזורית הגליל העליון. ביום שני השבוע, עיריית קריית שמונה וראש העירייה, אביחי שטרן, עתרו לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטת המועצה האזורית הגליל העליון לגבות אגרת חנייה בשני חניונים על גדות נהר הירדן. על פי אותה החלטה, לתושבי המועצה האזורית יינתן פטור מתשלום עבור חנייה בחניונים אלו, בעוד שאר התושבים ייאלצו לשלם.

לטענת עיריית קרית שמונה, "מדובר בהחלטה לא חוקית המפלה בין תושבי קריית שמונה לתושבי המועצה. העירייה לא תעמוד מנגד כאשר תושביה מופלים לרעה. הנחלים הם של כולנו. ללא יוצא מן הכלל". קצפם של תושבי קריית שמונה יצא על ההחלטה, היות והם אלו שבעיקר נוהגים להגיע לנפוש במקום, בעוד אחרים באים בחגים או מעת לעת בקיץ.

שטרן אמר כי "בישראל של 2021 אי אפשר לקבל השתלטות על אתרי טבע והגבלה על הגישה לנחלים. הנחלים הם משאב טבע ששייך לציבור ולא לאף אחד אחר ונדאג שכך אכן יהיה. תושבי קריית שמונה לא שונים מתושבי יישובי המועצה האזורית הגליל העליון, שמקבלים פטור מתשלום אגרת חנייה רק בשל העובדה שהנחל שהוא משאב טבעי עובר בתחום השיפוט של המועצה. עד כאן".

שטרן הוסיף, כי הוא פנה מספר פעמים למועצה האזורית כדי שזו תחזור בה מההחלטה לגבות אגרת חנייה בחניוני הנחלים, אולם נתקל בסירוב מוחלט, דבר שלא הותיר ברירה אלא לפנות לערכאה משפטית כדי לנסות ולשנות את ההחלטה.

קמפינג על נהר הירדן. Shutterstock, ShutterStock
"העירייה לא תעמוד מנגד כאשר תושביה מופלים לרעה". קמפינג על הירדן/ShutterStock, Shutterstock

"מדובר בגביית מס, שלא על פי סמכות שבחוק"

בעתירה שהוגשה על ידי עורך הדין אבי גבאי המייצג את העירייה ואת ראש העיר, נכתב בין השאר כי "זכות הציבור להגיע בחופשיות ללא תשלום למשאבי הציבור, משאבי הטבע וגדות הנחלים הזורמים בצפון הארץ".

עוד נכתב בעתירה כי "גביית אגרת חנייה לצרכי מימון עבודות ניקיון והסדרת הנחלים אינה עומדת בתכלית מטרת אגרת החנייה ותכליתו וייעודו של חוק העזר חנייה. לא ניתן לממן באמצעות אגרה שייעודה הסדרת חניה שירות אחר - מימון ניקיון הנחלים. ניתוק הזיקה בין האגרה לשירות מביא לידי כך שמדובר בגביית מס, שלא על פי סמכות שבחוק. מאחר ושטחי הנחלים אינם בבעלות המועצה ואין למועצה כל זכות קניינית בהן, המועצה אינה יכולה לבצע בשטחים אלה פעילות מסחרית או מעין מסחרית ללא קבלת אישור הבעלים.

"למיטב ידיעת העירייה, לא התקבל אישור, כאמור. גביית דמי כניסה, במסווה של דמי חנייה, נעשה שלא כדין ללא סמכות, תוך שקילת שיקולים זרים, ביצוע אפליה אסורה של תושבי קריית שמונה למול תושבי המועצה אשר פטורים מתשלום בעד הכניסה לנחלים, פגיעה בזכות השוויון, תוך פגיעה בחופש התנועה, בהעדר מידתית, העדר סבירות, אגב מניעת גישה מהציבור למקרקעי ייעוד ומשאבי טבע (נחלי המים) והכל בניגוד לכללים שנקבעו בפסיקה לעניין זה, כמפורט בעתירה שהוגשה".

עוד בוואלה!

הושגה פשרה: חלק מהנחל הכי יפה בארץ יפתח לציבור

לכתבה המלאה
נהר הירדן ליד קיבוץ שדה נחמיה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נהר הירדן ליד קיבוץ שדה נחמיה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מהמועצה אזורית הגליל העליון נמסר בתגובה, כי "חבל שבמקום לחפש את שיתופי הפעולה שכל כך חשובים לאצבע הגליל בכלל ולקריית שמונה בפרט, עיריית קריית שמונה בוחרת פעם אחר פעם לפנות לערכאות משפטיות".

עוד אמרו במועצה האזורית, כי "בפן המשפטי, הרי שהמועצה פועלת בהתאם להוראות החוק והעניין יתברר בבית המשפט. בפן הציבורי, מדובר בעתירה מוזרה. אין שום בעיה של הגבלת גישה לנחלים ולשטחים הפתוחים. ההיפך הוא הנכון, בזכות פועלה של מועצה אזורית הגליל העליון, למעלה מ-200 ק"מ מתוך כ-240 ק"מ גדות נחל הנמצאות בשטחה הפכו לנגישים, זמינים, נקיים ומפוקחים".

במועצה האזורית הוסיפו כי "יש לזכור כי העתירה עוסקת בשני חניונים שאותם שידרגה המועצה באופן ניכר בהשקעה של מאות אלפי שקלים - כולל התקנת תאי שירותים, הנגשה לנכים, הסדרת דרכי גישה וחניות והצבת פינות ישיבה - כאשר אורכו של כל אחד כ-500 מטרים, ובהם גובים תשלום חנייה סמלי של מעט פחות משישה שקלים לשעה. מדובר בפרקטיקה מקובלת בכל רחבי המדינה וזהה לחלוטין לחניות בתשלום לאורך חופי ים סוף, ים המלח, הים התיכון והכנרת. וכמו בהם, גם כאן מובן כי הגישה לגדות הנחלים בשטח החניונים הייתה ונותרה פתוחה וחינמית להולכי רגל ולרוכבים על אופניים.

"עם זאת, יש לזכור כי כל העלויות של ניהול השטחים, תחזוקה וניקיון, כולל איסוף ופינוי האשפה של מאות אלפי המבקרים, מגיעות מתוך תקציבה השוטף של המועצה, ללא תמיכה של המדינה או של רשויות אחרות, ומסתכמות במיליוני שקלים כל שנה".

במועצה האזורית תקפו את ראש העיריה ואמרו כי "אם אביחי שטרן רוצה לדבר על הגבלת גישה למשאבי טבע או על "שחרור נחלים", מוטב שראשית יבדוק את המצב בעירו. למרות שרק ק"מ ספורים של גדות נחלים נמצאות בשטח העיר, רבים מהם מוזנחים, חסומים, נטולי גישה או נמצאים בשטחים פרטיים בהם לא מתאפשרת כניסה לקהל הרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully