וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שלמה המלך היה איל הספנות הראשון בעולם? מחקר פורץ דרך חושף פרטים חדשים

28.4.2021 / 0:12

ארכיאולוג ימי חושף עדויות המצביעות שהמלך שלמה אכן היה דמות היסטורית קיימת, וגם שעושרו הבלתי נתפש של המלך המקראי התבסס על מסעות ימיים שהוא מימן עם בעלי בריתו הפיניקים

ציור של שלמה המלך עם התוכניות לבית המקדש. ויקיפדיה, נחלת הכלל, צילום מסך
מי היה באמת שלמה המלך?/צילום מסך, ויקיפדיה, נחלת הכלל

שלמה המלך, שעל פי התנ"ך היה המלך הרביעי של ממלכת ישראל המאוחדת, הוא דמות נערצת לא רק במסורת היהודית, אלא גם בנצרות - בזכות חוכמתו המפורסמת ובאיסלאם - שם הוא נחשב כנביא, אך קורות חייו של השליט האגדי נותרו עדיין אחת מהתעלומות הלא פתורות והמסתוריות ביותר של המקרא.

במשך שנים ארכיאולוגים נאבקו לשווא למצוא הוכחות חותכות שהוא אכן היה קיים וכי מדובר בדמות היסטורית ולא ספרותית/אגדתית. בלי שום כתובות או שרידים מהארמון והמקדש המפואר שתואר שהוא הקים בירושלים לפני כ-3,000 שנה, נותר עד כה שלמה המלך כמיתוס.

אולם כעת מדווח ה-Guardian שהארכיאולוג הימי הבריטי, ד"ר שון קינגסלי, טוען שאסף מספיק ראיות שמוכיחות ששלמה היה לא רק מלך בשר ודם, אלא גם איל הספנות הראשון בעולם, ושהוא מימן מסעות שביצעו בעלי בריתו הפיניקים במסגרת "היחסים המיוחדים הראשונים בההיסטוריה".

במשך עשור ביצע קינגסלי תחקיר ימי על "סוגיית שלמה המלך". על ידי הרחבת החיפושים אל מחוץ לגבולות ישראל, מעבר לים התיכון ועד לספרד וסרדיניה, הוא מצא לדבריו כי ישנן עדויות ארכיאולוגיות שתומכות בתיאורים מקראיים על שותפות בין המלך שמתואר בספר מלכים פרק י' "וַיִּגְדַּל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, מִכֹּל מַלְכֵי הָאָרֶץ--לְעֹשֶׁר, וּלְחָכְמָה", לבין המלך הפיניקי חירם, אשר לפי ספר מלכים "נִשָּׂא אֶת-שְׁלֹמֹה בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים, וּבַזָּהָב--לְכָל-חֶפְצוֹ".

ד"ר קינגסלי אמר ל- Observer: "פרשתי רשת רחבה מאוד. מחקר ימי שכזה מעולם לא נעשה לפני כן. במשך 100 שנה חקרו ארכיאולוגים את הקרקעות הקדושות של ירושלים - העיר החפורה ביותר בעולם. אולם שום הוכחה ממשית לא נמצאה שתואמת לתיאורים האפיים של ספרי מלכים ודברי הימים על ארמונו ומקדשו של שלמה. לעומת זאת - על ידי חקירת שרידים ועקבות של נמלים, מחסנים, אזורי תעשיה וספינות טרופות, הצלחתי למצוא עדויות חדשות שמשנות ומטלטלות את המסע אחרי האמת".

הוא חקר את עיירות הנמל האנדלוסיות בספרד - ממזקיטילה למלגה ומצא שהעדויות הארכיאולוגיות חושפות "חוף פיניקי". הוא ביקר באתר המכרה הגדול של העולם העתיק, ריו טינטו שבדרום מערב ספרד - שסיפק זהב, כסף, עופרת, נחושת ואבץ - ושם, באופן מכריע, הוא גילה שיש מפות ישנות וחשבונות היסטוריים שמתייחסים לאזור מסויים נקודה כאל "גבעת שלמה".

לדברי, חשבון אחד מהמאה ה-17 מציין כי גבעת שלמה נקראה בעבר טירת שלמה, ואחר מתאר אנשים שנשלחו לשם על ידי שלמה המלך בשביל זהב וכסף. ארכיאולוגים מצאו באתר כלי כרייה עתיקים, ושאריות של סיגי עופרת שהחזיקו בשיעור גבוה של כסף. קינגסלי אמר כי ניתוח איזוטופי של כלי עופרת הראה כי כלי כסף שנחפרו בישראל מקורם באיבריה.

ריו טינטו. By Jose Arcos Aguilar, ShutterStock
בריו טינטו נמצאה "גבעת שלמה"/ShutterStock, By Jose Arcos Aguilar

בחפירות האחרונות שנערכו בעיר הואלבה הסמוכה נמצאו עדויות על בני ישראל והפיניקים, כולל חטי שנהב של פילים, מאזני שקלים של סוחרים וכלי חרס. ניתן לתארך את השימוש בכלים הללו עד שנת 930 לפנה"ס, סוף תקופת שלטונו של שלמה, וד"ר קינגסלי הגיע למסקנה כי הואלבה היא "המתאימה ביותר להיות העיר תרשיש המקראית", שהייתה ההמקור העתיק ביותר הידוע לארכיאולוגים למתכות מיובאות שהגיעו מדרום ישראל דרך ים סוף, עד אתיופיה ותוניסיה.

על פי הפירסום בגרדיאן, ד"ר קינגסלי נדהם למצוא טקסטים וחורבות התומכים באפשרות שהואלבה היא "מועמדת מתאימה הרבה יותר" באזור של חצי האי האיברי הדרומי, להיות מה שהיה ידוע בעת העתיקה כטרטסוס, השם היווני של תרשיש. הוא גם מצא כתב פיניקי מהמאה התשיעית לפני הספירה בסרדיניה שמתייחס לארץ תרשיש, שגם מוכיח לדבריו את המציאות ההיסטורית שלה.

קינגסלי, שחקר יותר מ-350 ספינות טרופות ב-30 השנים האחרונות, יפרסם את מחקריו בגיליון הקרוב של כתב העת Wreckwatch, כתב עת חינמי לארכיאולוגיה ימית, שהוא גם עורך.

"שלמה היה חכם בתכנון המסעות הימיים שלו"

שלמה המלך, גוסטב דורה. Wikimedia, אתר רשמי
שלמה המלך, גוסטב דורה/אתר רשמי, Wikimedia

על פי המקרא, המלך שלמה בנה את בית המקדש הראשון בירושלים על הר הבית. ד"ר קינגסלי כותב שכל מה שהיסטוריונים יודעים עליו מגיע מהכתוב בתנ"ך, כולל פרטים על קודש הקודשים (החדר הפנימי, המערבי, החשוב והקדוש ביותר במשכן ובבית המקדש) שהיה מרופד בזהב טהור: "בניית ערים, ארמונות ומקדש מפואר זה לא עסק זול. מסעות למרחקים ארוכים לארצות אופיר ותרשיש סיפקו זהב, כסף, אבנים יקרות ושיש לחצר המלוכה של שלמה", מסביר ד"ר קינגסלי.

"ישראל ולבנון לא היו יכולות להשתמש במשאבי הזהב והכסף מקומיים. היזמים המקראיים נאלצו להביט אל האופק - תרשיש הייתה מקור חיוני לכסף של שלמה. כפי שכתוב בספר יחזקאל פרק כ"ז: 'תַּרְשִׁישׁ סֹחַרְתֵּךְ, מֵרֹב כָּל-הוֹן; בְּכֶסֶף בַּרְזֶל בְּדִיל וְעוֹפֶרֶת, נָתְנוּ עִזְבוֹנָיִךְ".

קינגסלי הוסיף: "את מה שהתגלה בדרום ספרד לא ניתן להכחיש. ממצאי חתימות פיניקיים, המפוזרים מריו טינטו למלגה, אינם מותירים ספק כי ספינות מהמזרח הקרוב הפליגו למרחקים שהרגישו להם בשנת 900 לפנה"ס כמו מסע אל הצד האפל של הירח.

"כאשר הבחנתי בחשבונות העתיקים בשמה של "גבעת שלמה" בה ניכרו כסף בריו טינטו - הייתי המום.", אמר קינגסלי, "ההיסטוריה המקראית, הארכיאולוגיה והמיתוס התמזגו כדי לחשוף את תרשיש המיוחלת שאוזכרה לא פעם בתנ"ך.

"נראה כי שלמה היה חכם בתכנון המסעות הימיים שלו. הוא רשם את המסעות מירושלים ונתן למלחים פיניקים מנוסים להסתכן במסעות הרחוקים בים", הוא סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully