וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללכת באוויר מעל למים: בריכת החורף המשוקמת של הגליל העליון

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 21:16

ליד הכפר הצ'רקסי ריחניה שבגליל העליון, שוקמה לאחרונה בריכת חורף גדולה שבה גם תוכננה טיילת תלויה, הנותנת תחושת ציפה מעל מי הבריכה. זה הזמן להגיע לראותה אותה, לפני שתתייבש

בריכת החורף בריחניה. תקשורות יעל שביט,
עכשיו זה הזמן. בריכת החורף המשוקמת בריחניה/תקשורות יעל שביט

החורף כבר נגמר רשמית, אבל את שרידיו עדיין ניתן לראות במעט מקורות מים שעדיין מלאים, בטח אחרי הגשמים הקלים שירדו בסוף השבוע. אחד המקומות שמלאים בימים אלה הוא בריכת החורף, המשוקמת שבכפר הצ'רקסי ריחניה, שבגליל העליון.

הבריכה נמצאת על כביש 886, בסמיכות ליישובים עלמה, כרם בן זמרה ודלתון. הכפר ריחניה נוסד בשנת 1873, אך רק בשנת 1880 הגיעו אליו משפחות צ'רקסיות משבט אבזאח מצפון הקווקז.

התיישבותו של שבט האבזאח מלווה באגדה על שלושה פרשים שיצאו לחפש מקום התיישבות שיתאים להם. הפרשים הגיעו לאזור והתרשמו מהקרקע ומבריכת המים והמעיין הסמוך והחליטו להתיישב במקום, לאחר שקיבלו את ברכת השלטונות. הכפר נבנה בצורה מלבנית, מוקפת חומה ושערים, שננעלו בלילה ומקור השם בצמחי ההדס (ריחן בערבית), שצמחו ליד הבאר הנמצאת במקום.

בריכת החורף בריחניה. תקשורות יעל שביט,
בריכות החורף הפכו למעבדה אקולוגית, המהווה בית גידול המקיים מגוון ביולוגי עשיר/תקשורות יעל שביט

ארבעה מינים של דו חיים

בשנה האחרונה שוקמה בריכת החורף הנפלאה הנמצאת בפאתי הכפר, ביוזמת רשות ניקוז ונחלים כינרת, בשיתוף פעולה עם מועצה אזורית מרום הגליל, רשות הטבע והגנים, במימון של הקרן לשטחים פתוחים ובתכנון משרד ליגמ פרויקטים סביבתיים.

בריכת החורף ממוקמת בחלקו הצפון-מערבי של היישוב ריחניה, בשטח המשתרע על כשבעה דונמים וחצי. תכנון הבריכה התחשב באופי המיוחד והטבעי של השטח. כמו כן, תוכננה טיילת קונזולית (תלויה) הנותנת תחושת ציפה מעל מי הבריכה, ובגדה מוקמו בולדרים על מנת להעשיר את בית הגידול.

בבריכה ובסביבתה קיים מגוון ביולוגי עשיר של צומח ובעלי חיים וכן צמחי מים, כמו נורית המים ובצעוני מצוי. בסקרים שנערכו במהלך השנים האחרונות, נמצאו בבריכת החורף בריחניה ארבעה מינים של דו חיים הנמצאים בסכנת הכחדה: סלמנדרה מצויה, חפרית מצויה, טריטון הפסים וקרפדה ירוקה. ניתן כבר לראות מגוון של עופות מים וחופמאים הפוקדים את הבריכה.

עוד בוואלה!

3,500 סיבות לבקר: הכפר הצ'רקסי בגליל שסוף סוף מוכן למטיילים

לכתבה המלאה
בריכת החורף בריחניה. פיה אגמון-שמרר,
נורית המים הגדלה בבריכת החורף בריחניה/פיה אגמון-שמרר

כיום קיימת יותר מודעות לשמירה על בריכות חורף

ברשות ניקוז ונחלים כינרת מציינים, כי כיום קיימת יותר מודעות בינלאומית לחשיבות השמירה על בתי גידול לחים ובריכות חורף, במטרה לשמור על האיזון האקולוגי, זאת מאחר ועדיין נפגעות בריכות וסביבתן בשל השלכת פסולת או רמיסה לא מבוקרת של הצומח והחי הייחודיים, ועל מנת לשמר את ערכי הטבע וכי בריכות חורף, או שלוליות חורף הינן בעלות מערכת אקולוגית ייחודית, הנוצרת מהיקוות של נגר עילי, או עליית מי תהום במיקום בו קיימים חללים בקרקע.

מאחר ובריכות החורף הן זמניות, משתנים גם תנאי הסביבה שבהן, כמו מפלס המים, הטמפרטורה, המליחות, אחוז החמצן ועוד, שינויים קיצוניים לאורך העונה, המאלצים את היצורים והצמחים בבריכה להתאים את מחזור חייהם לסביבה המשתנה תדיר. עובדות אלה הופכות את בריכות החורף למעבדה אקולוגית, המהווה בית גידול המקיים מגוון ביולוגי עשיר וייחודי, כאשר בעלי חיים אחרים כמו עופות, זוחלים וכדומה, מגיעים לבריכות ליהנות משפע המים והמזון המצויים בה.

ברשות ניקוז ונחלים כינרת מבקשים מהציבור להגיע וליהנות ללא תשלום מיפי בריכת החורף הזמנית, שתיעלם בימי הקיץ, אך לשמור על שלימות הבריכה ועל ניקיון המים והסביבה.

מומלץ להצטייד במאפים צ'רקסים במסעדת 'נלצ'יק' בכפר ולעשות פיקניק על הספסלים מול בריכת החורף.

איך מגיעים: על כביש 886 לכפר ריחניה. בכפר לפנות עם הכביש לכיוון מערב הכפר. ליד השכונה החדשה המוקמת, נמצאת הבריכה היפה.
בוויז: ריחניה

בריכת החורף בריחניה. תקשורות יעל שביט,
בגדה של הבריכה מוקמו בולדרים כדי להעשיר את בית הגידול/תקשורות יעל שביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully