וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לזה קונוטציות שליליות: בגליל התחתון רוצים להיפטר מהשם "תחתון"

עודכן לאחרונה: 22.3.2021 / 20:09

המועצה האזורית הגליל התחתון תשנה את שמה, כי הקונוטציה של "תחתון" לא עושה לה טוב, בטח לא כשקושרים אותה לאירועי פשע באזור, שלא בתחומה. היום אושרו 4 שמות שהגיעו לגמר שיתקיים במאי, אז האם בקרוב יקראו לה "ארץ הגליל" או אולי "שער הגליל"?

מסיק זיתים בגליל/צילום: זיו ריינשטיין

לא קורה הרבה שמועצה אזורית רוצה לשנות את שמה, אבל בגליל התחתון החליטו להישאר עם "הגליל" ולהיפטר מ"התחתון", שמכיל בתוכו קונוטציות שליליות, בטח לתחום התיירות.

תהליך החלפת השם החל בשבוע שעבר, כשנתיים לתוך כהונתו של ראש המועצה האזורית ניצן פלג, עם פרסומו של שאלון פתוח לתושבי המועצה ולעובדיה, ובו נתבקשו המשיבים להציע שם חדש למועצה בצירוף נימוק הבחירה. השאלון נבנה בצורה פתוחה להצעות באופן חופשי עם שתי הסתייגויות של גורמים מקצועיים: נשארים עם המילה גליל ונפרדים מהמילה תחתון.

"זה תהליך אסטרטגי שאנו מריצים מזה שנתיים", אמר פלג בשיחה עם וואלה! תיירות, "ואמרתי שצריך למתג מחדש ולהגביר את השייכות של התושבים למועצה. אחרי תהליכי עומק, כתבנו חזון למועצה, פתחנו חברה כלכלית, בתי ספר והשם הוא חליפה, לא העיקר. הרעיון אומר שהגליל התחתון הוא אזור גיאוגרפי מאוד גדול, וכל האירועים השליליים שקורים במרחב הזה מיד מקבלים אזכור של הגליל התחתון, למרות שזה לא שייך למועצה". לא פעם נכלל הגליל התחתון באירועי פשע, ירי ושאר עבירות פליליות שקשורות לכפרים במגזר הערבי, שנמצאים בחבל הארץ של הגליל התחתון כמועצות מקומיות משל עצמן, והחיבור האוטומטי של האזור עם שם המועצה מקנה לה מוניטין שליליים, ואת זה רוצים לשנות.

המועצה האזורית הגליל התחתון הוקמה ב-1950. חיים בה כיום כ-13 אלף תושבים ב-16 ישובים ושני כפרי נוער (כדורי והודיות) על שטח של 193 אלף דונמים - מכפר קיש בדרום ועד מסד בצפון, מבית רימון במערב ועד גוש ארבל במזרח.

סמל המועצה האזורית הגליל התחתון. ויקיפדיה, אתר רשמי
גם הוא עומד להשתנות. סמל המועצה האזורית הגליל התחתון/אתר רשמי, ויקיפדיה

ילדי הגן הציעו את השם "לב הגליל"

"הגיעו למסקנה ש'הגליל' צריך להישאר ו'התחתון' צריך לצאת, ובשבוע שעבר יצאנו לשאלון של עובדי ותושבי המועצה שמוזמנים להציע שם", אמר דובר המועצה רון תירוש.

לשאלון השיבו למעלה מ-250 תושבים ועובדים, ובנוסף הגיעו עוד עשרות הצעות לשולחנה של הנהלת המועצה באמצעים בלתי פורמליים דוגמת דוא"ל, ווצאפ, פייסבוק ואפילו טפסי פקסימיליה.

בין השמות שהגיעו לגמר ניתן למצוא את הגליל הירוק, עמק הגליל, פנינת הגליל, קדמת גליל, מישור הגליל, שער הגליל, מבוא גליל, גליל תבור, ארץ הגליל, פני גליל, מרכז ההגליל.

בין התשובות ניתן למצוא גם פניות מנומקות של תלמידי כתה ו' מבית הספר הממלכתי-דתי "יד ששון" וכן הצעה של ילדי גן "פרחי השדה" ממושב הזורעים, שבחרו ברוב קולות את השם "לב הגליל" וזאת בשם הלב והאהבה "שהם הכי חשובים בגוף", כהגדרתה של הגננת (אולם לא עבר בהצבעת המליאה).

לבסוף, הגיעו ארבעה שמות להצבעת תושבי המועצה שאושרו היום (ראשון), והם:
שער הגליל
שדות הגליל
מבוא הגליל
ארץ הגליל

תורמוסים בנחל תבור שבגליל התחתון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
תורמוסים בנחל תבור שבגליל התחתון. מה דעתכם על "שדות הגליל"?/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

"התיירנים בעד העניין הזה"

גם הסמל של המועצה ישתנה?
פלג: "הוא ישתנה בהמשך לשם. כשהשם החדש ייבחר, הוא ייכנס לוועדת השמות של משרד הפנים ויאושר שם. נראה שהציבור איתנו ורוצה את זה, ומליאת המועצה אישרה את ארבעת השמות הסופיים".

איך אתה חושב שזה ישפיע תיירותית על המועצה וישוביה?
פלג: "זה יסקרן, זה יבדיל, תהיה חשיפה אחרת והתיירנים בעד העניין הזה".
תירוש: "מבחינה תיירותית יש לנו את הטבע, וזה אמור להשפיע כי אנחנו רוצים שיתמכו בנו, אנחנו רוצים לפתח גאווה מקומית שתפריח את האטרקציות המקומיות ובתוך הישובים".

בחודש מאי תערך ההצבעה בישובים (עבור התושבים בלבד) באירוע מיוחד שיתקיים במשך יומיים-שלושה. חשוב לציין, כי חבל הארץ הגליל התחתון יישאר עם שמו כמובן, אבל שם המועצה ישתנה - מה שיצריך בהמשך גם שינוי במפות רבות. כזכור, ביוני 2019 שינתה העיר נצרת עילית את שמה ל"נוף הגליל", ואילו המועצה האזורית עמק לוד הפכה בפברואר 2018 למועצה אזורית שדות דן, המאגדת בתוכה תשעה ישובים, כמו יגל, כפר חב"ד וצפריה.

דעת קהל: איזו חלופה הכי מתאימה לדעתך במקום "הגליל התחתון"?

שער הגליל
שדות הגליל
מבוא הגליל
ארץ הגליל
2226 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully