וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיירים: ונציה עוקבת אחרי כל תנועה שלכם

בעיר הפופולרית, החליטו להילחם בתיירות-היתר ובעומס הניכר, באמצעות מערכת שמסוגלת לצפות בזמן אמת בכל מה שקורה בעיר, וגם לדעת לאן אתם הולכים, כמה זמן אתם נמצאים בכל מקום ואפילו מאיזו ארץ אתם. פגיעה בפרטיות? תלוי את מי שואלים

בווידאו: תעלות ונציה הנקיות בזמן סגר הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

לא משנה לאן תפנו - מישהו צופה בכם. הם יודעים בדיוק לאן אתם הולכים, היכן אתם עוצרים, מתי אתם מגבירים או מפחיתים את קצב ההליכה שלכם. וזה קורה גם בעיר, וגם מחוץ לה.

הם אפילו עוקבים אחר האותות שמשדר הטלפון שלכם, כדי שניתן יהיה לדעת בדיוק כמה אנשים מהמדינה שלכם נמצאים באותו אזור ובאותו מועד. ואת כל זה, הם עושים פשוט כדי לשפר את התיירות בעיר.

חדר בקרה על מספר התיירים בוונציה. venis.it, אתר רשמי
נחנך בחודש ספטמבר האחרון. חדר הבקרה בוונציה שיעקוב אחר תנועת התיירים/אתר רשמי, venis.it

50 אלף תושבים, 30 מיליון תיירים

ברוכים הבאים לוונציה, אחת מערי התיירות היפות והפופולריות באיטליה. בעבר היתה זו עיר שלווה ונינוחה, אך בשנים האחרונות, היא סובלת מתיירות-יתר, וזאת בשל העובדה שמדי שנה מצטופפים בה כמעט 30 מיליון תיירים מרחבי העולם. וכל זאת, בעיר שמונה בסך הכל 50,000 תושבים.

לפני פרוץ מגפת הקורונה, בתחילת השנה שעברה, היה זה כמעט בלתי אפשרי "לנהל", את נחילי התיירים שגדשו את העיר. הם "חנקו" את הרחובות הראשיים והגיעו לכל פינה.

הרשויות המקומיות ניסו להתמודד עם תיירות-היתר באמצעים שונים, החל מיצירת קווי שיט ייעודיים לתיירים בלבד בתעלות ונציה ועד הגבלת כניסה לאתרים פופולריים בשעות העומס, והעדפת התנועה של התושבים המקומיים. בתחילת שנת 2020, אף תכננו הרשויות להטיל "מס כניסה" לעיר, אך הדבר נדחה עקב המגפה, והוא צפוי להתרחש ככל הנראה בראשית 2022.

רשת CNN מדווחת כי מעבר למעקב אחר תנועת התיירים בעיר, הרשויות בוונציה ביקשו לעקוב אחר מאפייני התיירות. במילים פשוטות, הם רצו לדעת מי הם התיירים שהגיעו ליום אחד בלבד ("תיירי יום"), כמה בדיוק הם מונים - ולאן פניהם מועדות.

לצורך העניין, נחנך בחודש ספטמבר האחרון חדר בקרה מיוחד, השוכן באי טרונקטו (Tronchetto) וכמעט נושק לעיר. זהו חלק ממטה משטרתי חדש, ובו חלל עם מסכי טלוויזיה במעגל סגור, שאותם מזינים מצלמות הפזורות ברחבי העיר.

עוד בוואלה!

מי שיצעק "אללה אכבר" באתר תיירות - נירה בו למוות

לכתבה המלאה
חדר בקרה על מספר התיירים בוונציה. venis.it, אתר רשמי
בעיר רוצים לדעת מי הם התיירים שהגיעו ליום אחד בלבד/אתר רשמי, venis.it

תכירו: ה"מוח" של העיר

עד כאן, הכל נשמע שגרתי, כפי שקורה במקומות רבים בעולם, וגם בישראל כמובן. עם זאת, לצד חדר הבקרה השגרתי, הוכשר חדר בקרה חכם. גם בו יש מסכי טלוויזיה ושידורים חיים, אך כאן, אמצעי הבקרה נועדו ללמוד על תנועת התיירים בעיר, במטרה ליצור תוכנית תיירות בת-קיימא, שתקל על החיים בוונציה, כמו גם על חוויית התיירות עבור התיירים עצמם.

"זהו המוח" של העיר", אומר מרקו בטיני, מבעלי החברה שבנתה את המערכת. "אנו יודעים בזמן אמת כמה אנשים יש בכל חלק בעיר, ומאילו מדינות הם מגיעים". לדבריו, המערכת לא רק מתעדת אלא כן מנתחת את אופי התנועה: אילו סירות וגונדולות נעות בתעלות ונציה, מה הם אופני התנועה של אוטובוסי התיירים בעיר, מה פער הזמנים בין הגעת אוטובוס תיירים לבין יציאת הגונדולות לשיט במוקדי התיירות ועוד. פער זה מתורגם למשך הזמן שבו התיירים ממתינים לסירות, וממלאים את המרחב באופן שפוגע בזרימת התנועה.

בשיתוף פעולה עם חברות הסלולר המקומיות, מצליחים לנתח כאן לעומק את דפוסי התיור בעיר. וכך, לא רק מספר התיירים נספר, אלא גם ניתן לדעת מאיזו מדינה הם הגיעו. איסוף וניתוח הנתונים נעשה באופן אנונימי, מבלי לחדור לנתונים האישיים של התיירים.

תיירים בכיכר סן מרקו בונציה. רויטרס
פרי הקורונה, הגיעו 30 מיליון תיירים לעיר. תיירים בכיכר סן מרקו, ביוני 2020/רויטרס

כמה זמן ישבת בכיכר סן מרקו?

כך למשל, מחדר הבקרה ניתן לצפות בכיכר סן מרקו - הנחשבת ללב הפועם של ונציה - ולדעת כמה מבין האנשים המצויים בה הם תושבי העיר, כמה מהם תיירים ומהיכן הם הגיעו. יתרה מכך: המערכת יודעת באילו מהירות אותם אנשים נעים ברחבי הכיכר, אם בכלל.

אפשר גם לדעת לאילו אתרים ורחובות הם ימשיכו מכאן, ובכך לדעת כיצד לנתב את התנועה או מתי לסגור אזורים מסוימים בפני מבקרים שאינם תושבים, עוד לפני שנוצר גודש ניכר המפריע להתנהלות העירונית. "הבעיה היא לא שיש בוונציה יותר מדי תיירים. הבעיה היא שכל המבקרים בעיר מגיעים לאותם שני מקומות: כיכר סן מרקו וגשר ריאלטו", מציינת ולריה דופלו, שותפה במיזם החדש.

וכך, המערכת יודעת "לצבוע" את מספר האנשים כפסים על פני המפה, עם אבחנה ברורה ביו מקומיים לבין תיירים. הפסים משנים את צבעם בזמן אמת, ככל שרמת הצפיפות בכל אתר או ציר תנועה רבה יותר.

עוד מציינים כאן כי נכון להיום, המערכת זיהתה כי 36 אחוזים מהמבקרים הזרים בוונציה מגיעים מגרמניה, 16 אחוזים משוויץ ו-13 אחוזים מבריטניה (הנתונים נאספו לפני הסגר האחרון שהוטל אל בריטניה בעקבות המוטציה החדשה בנגיף הקורונה). 1.3 אחוזים מתיירים הם אמריקנים, ולמרות שהמספר נראה נמוך יחסית לימים כתיקונם, הוא מעורר פליאה, בעיקר בשל העובדה שעל האמריקנים נאסר בימים אלו להיכנס למדינות האיחוד האירופי, בשל מגפת הקורונה.

הקמת המערכת החדשה ארכה כשלוש שנים, בעלות של שלוש מיליון אירו. על אף העובדה שיש מי שמודאג מהפגיעה בפרטיות, כאן מדגישים את העובדה שלא נאספים על נתונים אישיים. "בשנת 2021, ונציה חוגגת 1,600 שנים להיווסדה", אומר בטיני. "אנחנו נחגוג באמצעות הטכנולוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully