וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים צימר בנגב? 2,000 צימרים מתוכננים לקום בישובים הבדואים

19.11.2020 / 13:24

כולם מחפשים צימרים בימים אלה שהמלונות סגורים, והנה יוזמה של הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב מציעה למשפחות בדואיות להקים במגרשים שלהן צימרים, ואולי גם לקבל תמריץ. אבל הבדואים חושבים שזה פייק. "הורסים בתים מחד, ובונים צימרים מאידך", הם אומרים

אירוח בדואי ברהט/צילום: זיו ריינשטיין

(בווידאו: סיור ברהט)

בשבועות האחרונים לא ניתן כמעט למצוא צימרים בדרום, היות ורוב המלונות עדיין סגורים, והישראלים מנסים לנצל את עונת הסתיו הנעימה לטיולים כשחו"ל כבר לא אופציה. אבל עתה מגיעה בשורה משמחת עבור קהל הנופשים - 2,000 יחידות צימרים אמורות לקום בכל ישובי הבדואים שבנגב.

את התוכנית השאפתנית יזמה הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, והיא אמורה להתפרס בכל שכונות המגורים בערים השונות ותאפשר לכל משפחה שתרצה בכך, להקים צימרים בתחום מגרש המגורים שלה.

לפי הרשות, התוכנית הוכנה בשיתוף עם לשכת התכנון ומשרד התיירות והמועצות האזוריות בנגב, ואושרה השבוע בוועדה המחוזית. לדברי יאיר מעיין, ראש הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, מדובר בתוכנית תקנונית שחלה על כל ישובי הבדואים בדרום, ומאפשרת לכל מי שיש לו מגרש חוקי לבית מגורים - להוסיף צימרים, יחידה או שתיים, בהיתר בנייה רגיל, ללא תוכנית מיוחדת. "זה מאפשר גם לקחת מבנה קיים ולהסב אותו לצימרים", הוא אומר בישחה לוואלה! תיירות." מדובר על מגרשים של דונם למי שיש".

לדבריו של מעיין, התהליך הוא תכנוני ונעשה בתיאום עם ראשי המועצות האזוריות הבדואיות. "זה לא מחייב, אלא רק משפחות שירצו לבנות אצלן בחצר צימר, כדי לייצר עוד מקום פרנסה ולחשוף את החברה הבדואית ליהודית", הוא אומר.

עוד מוסיף מעיין, כי התוכנית תאושר בטווח של חצי שנה. "זה (הבנייה - ז.ר) יהיה בקצב שלהם, לא במכה 2,000 חדרים, ואני מעריך שכל שנה ייבנו 200-100 צימרים - כך במשך 15 שנה יגיעו ל-2,000 צימרים, ואנו ניכנס לתיאום מול משרד התיירות לקבל הטבות למי שיבנה", הוא מוסיף. לדבריו, משרד התיירות היה מעורב בשלב התכנון ובשלב היישום "אנחנו נקדם תמריצים לבדואים", הוא אומר. סך הכל קיבלנו תגובות טובות, ויש כאלה שהיזמות הזו מעניינת אותם".

הדמיה של צימרים בנגב. הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, צילום מסך
מלון "בראשית" אצל הבדואים? אינשאללה זה יקרה. הדמיה של צימרים בנגב/צילום מסך, הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב

מחד, מקימים צימרים. מאידך, הורסים בתים

לפי התוכנית, 2,000 יחידות הצימרים מחולקות בין הערים והישובים המוכרים בלבד בחלקוה הבאה: רהט - 424, חורה - 204, תל שבע - 200, כסייפה - 152, לקיה - 132, ערערה בנגב - 136, שגב שלום - 128, אום בטין - 128, סוועת - 98, אבו קרינאת - 64, אבו תלול - 52, ביר הדאג' - 48, מכחול - 48, אל סייד - 48, דריג'את - 15, כוחלה - 15.

רק ברהט מתוכננים יותר מ-400 צימרים. מאיפה יהיה להם מקום?
מעיין: "ברהט יש עשרות אלפי מגרשים, בשכונות החדשות, יש מגרשים ואפשר לבנות שם. כל משפחה שבונה היום בישוב רגיל מקימה גם יחידות להשכרה, והתוכנית הזו מאפשרת במקום יחידות להשכרה יחידות לצימרים".

לפי טלאל סלימן אלקרנאוי מנכ"ל פורום רהט בלדי, "התוכנית טובה ואנו מברכים עליה אבל מצד שני זה לא עובר את המציאות כי אין פה איפה להקים צימרים. אני לא מכיר מישהו שיש לו מגרש פנוי בכל הישובים הבדואים". לדבריו, מצד אחד המדינה אומרת בואו תקימו צימרים, מצד שני היא הורסת בתים לכל מי שמקים בית לבן שלו שמתחתן. "איך זה מתחבר למציאות?" הוא אומר, "אנו קודם כל מבקשים שיתנו היתר בנייה לזוגות צעירים שרוצים להקים משפחה ואז ידאגו לצימרים. לפי דעתי זה לא יקרה, וזה לא יעבוד במציאות ונדיר למצוא אנשים עם מגרשים פנויים. אפילו ברהט אין איפה לגור ואין מגרשים חדשים וגם שכונות חדשות שהיו בתכנון - בוטלו".


לפי דף הפייסבוק של הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, "תכנית זו תאפשר חשיפה והיכרות עם התרבות והמורשת הייחודית של הבדואים, ותהווה מנוע כלכלי לצמיחת התיירות והתעסוקה בישובי הבדואים בנגב". עכשיו רק צריך לראות שהתוכנית לא תישאר על הדף, אלא גם תבוצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully