וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחסנים ומטיילים? כיצד ומתי ישפיע חיסון הקורונה על עולם התיירות

ההכרזות האחרונות של חברות התרופות על יעילותם של החיסונים נגד קורונה, גורמת לאופטימיות רבה בעולם התיירות והתעופה. אז מתי נוכל שוב להסתובב בעולם נטולי דאגה? רמז: זה תלוי

בווידאו: חיסון הקורונה של חברת "מודרנה" מציג תוצאות מבטיחות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: חיסון קורונה ניסיוני של חברת "מודרנה" מציג "תוצאות מבטיחות, 15.7.20)


ההכרזה של חברת התרופות "פייזר" על יעילות החיסון הגבוהה שלה, שימחה רבים ברחבי העולם, והפיצה מעט אור בקצה המנהרה. זמן קצר לאחר מכן, יצאה גם חברת "מודרנה" בהכרזה דומה. שתיהן התהדרו באחוזי הצלחה גבוהים של 90 אחוזים ומעלה.

אתר "לונלי פלנט" פנה אל מומחה התעופה ג'ון וולטון (John Walton), שמספק כמה תחזיות מושכלות באשר לעתיד הקרוב. במילים פשוטות, הוא התבקש לענות על השאלה: מתי נוכל סופסוף לספק את תאוות הנסיעות שלנו?

חיסונים מודרנה פייזר. ללא, עיבוד תמונה
פייזר ומודרנה כבר כמעט שם. חיסון לקורונה/עיבוד תמונה, ללא

אל תיפלו בסטטיסטיקה

לדבריו, אחוזי היעילות הגבוהים הן חדשות מצוינות, במיוחד לאור העובדה שלעתים קרובות, חיסון לשפעת עם יעילות של 50 אחוזים בלבד, נחשב אף הוא לחדשות טובות.

עם זאת, אין לשכוח שהמשמעות של 90 אחוזי יעילות היא כי על כל תשעה אנשים שלא יחלו, יהיה אחד שיחלה בקורונה. ואף אחד מאיתנו לא יודע מה הסיכוי שלו "ליפול" על הסטטיסטיקה הגרועה. אך כאמור, 90 אחוזים הם חדשות מעולות, גם בשל העובדה שיעילות ברמה כזו, עשויה להכחיד את המגפה.

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא העובדה כי ישנן מדינות שהצהירו כי הן לא מתכוונות לחסן את כל האוכלוסייה שלהן. כך למשל, בבריטניה מתלבטים עדיין האם להציע חיסונים גם למי שגילם פחות מ-50.
באשר לשאת ה"מתי", כדאי לדעת כי הראשונים שיקבלו את החיסון הם מי שמצויים בקבוצות סיכון או מי שעוסקים בתפקידים חיוניים (רפואה, ביטחון ועוד). אלו יחוסנו ככל הנראה בתחילת-אמצע 2021. יש לזכור כי ייצור החיסון והפצתו ברחבי העולם היא משימה אדירה ומורכבת מאין כמוה. זאת לצד הלוגיסטיקה הרבה הכרוכה בכך (הובלה ואחסנה בקירור עמוק ועוד).

וגם ברגע שמתחסנים, מדובר בחיסון ראשון מתוך שניים, כאשר החיסון השני ניתן כשלושה שבועות מאוחר יותר. וגם כאשר יחלו החיסונים ההמוניים, חשוב לזכור כי הקורונה היא מחלה שדוגרת בגופנו למשך כשבועיים, כך שיידרשו אמצעי בטיחות, שחרור איטי של מצבי החירום במערכות הבריאות בעולם ועוד.

עוד בוואלה!

מחקר שבוצע על טיסה מישראל: סיכוי נמוך להעברת נגיף הקורונה במטוסים

לכתבה המלאה
נוסעים עם מסיכות מתקהלים בצפיפות בתחנת הרכבת התחתית סרדיקה בסופיה, בירת בולגריה. ShutterStock
90% יעילות פירושם שעל כל 9 אנשים שלא יחלו, יהיה אחד שיחלה בקורונה/ShutterStock

אז אפשר פשוט להתחסן ולנסוע?

אז האם נוכל להתחיל לנסוע בעולם ברגע שנתחסן? וולטון מציין כי זוהי כמובן שאלת המפתח. "על פניו, אין פה בכלל דילמה: מי שקיבלו חיסון, ובהנחה ששיעור היעילות הוא אכן 90 אחוזים, יוכלו לטייל בעולם. בנוסף, אין ספק כי אמצעי ההיגיינה וההנחיות השונות, כגון עטיית מסכה ושמירה על ריחוק חברתי, יישארו איתנו עד להשלמת פרויקט החיסונים בעולם. עם זאת, יש להניח כי ממשלות בעולם ינקטו בגישות שונות בהקשר זה. לכן, יהיו יעדים שיהיה קל ונגיש לטייל בהם, ויהיו יעדים שעדיין יינקטו בהם אמצעי זהירות מחמירים יותר, כולל שמירה על גבולות סגורים".

לדבריו, ועל סמך מה שראינו במהלך השנה שחלפה, מדינות מסוימות יהיו להוטות לפתוח את שעריהן לתיירים, ולעודד אותם להגיע בהמוניהם. מצד שני, יהיו כאלו שיהיו הרבה יותר מתונות (ראו מקרי אוסטרליה וניו זילנד, הסגורות בפני תיירים).

נוסעת בשדה תעופה בתקופת הקורונה. Shutterstock, ShutterStock
אמצעי ההיגיינה, כגון עטיית מסכה, יישארו איתנו עד להשלמת פרויקט החיסונים בעולם/ShutterStock, Shutterstock

הנטל ייפול על חברות התעופה

בנוסף, סביר להניח שחלק ניכר מהנטל ייפול על חברות התעופה. בדיוק כפי שהן נדרשות לבדוק אם יש לכם אשרת ככניסה למדינת היעד לפני שאתם עולים לטיסה, כך יקרה גם אם אישורי החיסון. "לכן, בעתיד, כאשר תקבלו חיסון, אני מאוד ממליץ לבקש מסמך רשמי חתום שמשאר שאכן קיבלתם חיסון לקורונה, כול לסוג החיסון ותאריך ההתחסנות", מוסיף וולטון.

בכל מקרה, השאלה שמעניינת רבים - מתי סופסוף נוכל שוב לנסוע - תלויה בגורמים רבים: האם אתם מתגוררים במדינה שתקבל אספקת חיסונים מהירה או איטית, עד כמה החיסונים הללו יהיו יעילים, כיצד המדינה שלכם תנהל את פרויקט החיסון ההמוני ומהי המדיניות ביעד שאליו אתם רוצים לטוס.

"אם הכל ילך כשורה, אני מניח שנוכל לראות פריחה מחודשת של נסיעות אחראיות מתישהו בין תחילת לאמצע שנת 2021. בינתיים, לא נותר לנו אלא להמשיך לעטות מסכות ולשמור על עצמנו - ועל הסובבים אותנו", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully