וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגר? לא בשמי ישראל: כך עוקפים את האיסור לטוס לחו"ל

7.10.2020 / 10:08

בינינו, כולנו היינו מעדיפים להגיע לחופשה הבאה שלנו במטוס פרטי מפנק, גם אם אנחנו לא עומר אדם או ניקול ראידמן. אך מסתבר שתופעה זו נמשכת גם בזמן הסגר עצמו, בזמן שרובנו תחת מגבלות היציאה לחו"ל, והכול מתחת לרדאר של הרשויות

מטוס פרטי Lilium שממריא אנכית/צילום: Lilium Aviation

(בווידאו: מטוס פרטי Lilium שממריא אנכית)

"את תמיד בחו"ל ואנחנו תמיד פה, וזה כבר די, זה לא פייר", כתבה אחת העוקבות של עדן פינס באינסטגרם, כאשר זו העלתה תמונה שלה, יושבת במרינה ציורית באי הידרה שביוון. ומישהו אחר הוסיף: "למה כולם ביוון?"

עם זאת, רוב התגובות היו נלהבות ומפרגנות. עדן פינס הרי עשתה בדיוק את מה שרבים היו שמחים לעשות ממש ברגע זה: להעביר את הימים הללו באי יווני ציורי.

פינס היא רק דוגמה אחת מבין שלל ידוענים, אנשי עסקים ונופשים אחרים שיצאו מן הארץ ליוון, מדינה ירוקה, עוד לפני הסגר שהוטל בראש השנה, או במועדים שהיו מותרים לכך. דוגמאות בולטות אחרות, שזכו לתגובות מפרגנות יותר או פחות ברשתות החברתיות, כוללות את ניקול ראידמן שבחרה בפריז, עומר אדם ונסרין קדרי שהלכו על טורקיה וסלבס נוספים, בהם עומר נודלמן, דנה זרמון ועוד ועוד.

כמובן, אין בכך שום פסול, בדיוק כמו שאין פסול בטיסות פרטיות, עבור מי שמסוגל להרשות לעצמו - בין אם בימי שגרה ובין אם בימי קורונה. בינינו, כולנו היינו מעדיפים להגיע לחופשה הבאה שלנו במטוס פרטי מפנק. כל מי שיגיד אחרת, לוקה בצרות עין.

אך מסתבר שתופעה זו נמשכת גם בזמן הסגר עצמו, בתקופה שבה מוטלות מגבלות חמורות על הישראלים בכל הקשור ליציאה מהארץ. באופן טבעי ומובן, מי שבוחרים לעשות זאת, כבר לא ימהרו לפרסם את עצמם ברשתות החברתיות או במדורי הרכילות, אך גורמים בענף מספרים כי השמים של ישראל לא בדיוק ריקים ממטוסים פרטיים שמגיעים ליוון וליעדים אחרים בדרכים עקלקלות, ומתחת לעין הבוחנת של הרשויות. עוד נגיע לכך.

פינס ביוון, השבוע

האם אתם עומדים בקריטריונים?

על פי התקנות שקבעה הממשלה, בזמן הסגר, שהוטל בערב ראש השנה, לא תוכלו לצאת לחו"ל, אלא אם תעמדו באחד (או יותר) מהקריטריונים הבאים: רכשתם את כרטיס הטיסה לפני ה-25 בספטמבר, יש לכם דרכון דיפלומטי, אתה מסוגל להוכיח כי נסיעתכם נובעת מסיבות הומניטריות או שיש לכם אישור של ועדת חריגים במשרד התחבורה.

חשוב מאוד לציין: ההגבלות הללו מחייבות כל נוסע, בין אם בטיסה מסחרית רגילה ובין אם בטיסה פרטית במטוס מנהלים יוקרתי.

מסיבה זו, נתב"ג נראה כיום כמעט כמו עיר רפאים. על-פי נתוני רשות שדות התעופה, כמות הנוסעים היומית בימי הסגר עומדת על כ-4,000 ביום. רק לשם השוואה, בתקופה זו אשתקד, היה זה מספר הנוסעים שעברו בנתב"ג בתוך פחות משעה בודדת. בנוסף, לפי דו"ח סיכום פעילות נתב"ג לחודש ספטמבר השנה, ישנה עלייה גדולה (של 28%) של טיסות במטוסים פרטיים לעומת ספטמבר אשתקד - 805 טיסות נכנסות ויוצאות בחודש שעבר, לעומת 629 בלבד בשנה שעברה, ובסך הכל 2,902 נוסעים בחודש שעבר לעומת 2,089 בספטמבר 2019 - עלייה של 39% במספר הנוסעים.

גם מוקד ה"סלפי-תאכלו-אבק-שם-בארץ" - הלוא הוא הדיוטי פרי - פועל במתכונת חלקית ומצומצמת. מי שכן טס לחו"ל, בטיסות מסחריות או פרטיות, אמור להקדים ולהיכנס לאתר האינטרנט של משרד התחבורה. שם עליו למלא את טופס "בקשה ליציאה מהארץ במהלך תקופת הסגר". שירות זה מאפשר להגיש בקשה חריגה למנכ"ל משרד התחבורה לקבלת אישור ליציאה מהארץ במהלך תקופת הסגר, כפי שהוגדרה על ידי ממשלת ישראל.

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון לקראת ראש השנה, 17 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
נתב"ג נראה כיום כמו עיר רפאים. נוסעים בנמל התעופה לקראת ראש השנה/ראובן קסטרו

דילים אטרקטיביים: גם בזמן הסגר

עד כאן הפרטים הטכניים היבשים. עם זאת, בריאיון שנערך עימה ברשת ב' ב-1 באוקטובר, אמרה ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי מניעת טיסות למדינות ירוקות נובעת מטעמי שוויוניות. לדבריה "אנשים בישראל מרגישים שיש עליהם הגבלות, ויש אנשים שיש להם כסף ויכולים לקנות כרטיס טיסה". עוד היא מסרה כי אין הצדקה אפידמיולוגית במניעת
דבריה עוררו תרעומות בקרב הציבור הרחב, כמו גם בקרב גורמים בענף התעופה והתיירות.

"וכך, גם במהלך הסגר יש חברות תעופה שממשיכות לטוס באופן יומיומי מנתב"ג, עם דגש על טיסות למדינות ירוקות, כשהרוב המכריע של הטסים בוחר לטוס בימים אלה ליוון ולאיים ולתקופות ממושכות של שבעה ימים ומעלה. זאת לנוכח מצב הסגר בישראל שמועד סיומו לא נראה עדיין באופק ומצב התחלואה במדינה", אומר אילן שלו, מנהל שיווק ומכירות בקבוצת "קווי חופשה". לדבריו, באתרי ההזמנות הבינלאומיים ניתן למצוא גם היום, אולי יותר מתמיד, דילים מאוד אטרקטיביים לחול המועד סוכות, וליציאות במהלך חודש אוקטובר, למשל ב-99 דולרים לאתונה לכיוון ו-149 דולרים לכרתים.

"אין כל מגבלה בריאותית לטוס, והדבר נאמר גם על ידי ראשי מערכת הבריאות" (שלו מתייחס לריאיון עם ד"ר שרון אלרעי-פרייס, א.ש.)" הוא אומר. בנוסף, הרי כל מי שמגיע למטוס עבר בדיקת קורונה ונמצא שלילי. וכמובן, המטוס עצמו, כולל המושבים, עובר חיטוי כך שהטיסה בטוחה. היינו מעוניינים שמי שרוצים לטוס לחו"ל בחול המועד סוכות ובשמחת תורה, לא יוגדרו על ידי המדינה כעבריינים, אלא ייצאו בקלות לחופשה משפחתית מהנה ברודוס, אתונה ויעדים נוספים ביוון. באתרי האינטרנט שלנו, וגם במוקדי ההזמנות, אנו עדים לביקוש גדול מצד נוסעים, אך רבים חוששים שתימנע מהם בכלל האפשרות להיכנס לטרמינל".

גורם בכיר בענף התיירות מוסיף כי "על פי התקנות, יש חובה להציג בטרמינל את האישור ממשרד התחבורה. בפועל, אף אחד לא יפשפש בניירות שלך. הנוסעים פשוט מציינים שהם הזמינו את הטיסה לפני ה-25 בספטמבר, וממשיכים בדרכם".

מטוס פרטי. Shutterstock, ShutterStock
אין פסול בטיסות פרטיות, עבור מי שמסוגל להרשות לעצמו/ShutterStock, Shutterstock

"גם בימי הסגר, אני יודע בוודאות על טיסות פרטיות שיוצאות מהארץ"

גורם נוסף, בענף התעופה מציין כי "הטיסות הפרטיות ממשיכות כרגיל. מי שיכול לאפשר לעצמו, מוזמן לעלות על מטוס ולצאת מהארץ. גם בימים אלו של סגר, אני יודע בוודאות על טיסות פרטיות שיוצאות מהארץ. אנשים נכנסים לאתר של משרד התחבורה ומבקשים אישור חריג, מבלי לכתוב שמדובר בחופשה".

הגורם הבכיר מוסיף עוד כי "בעיקרון, הטיסות הפרטיות הללו נערכות מתחת לרדאר. אין לכך כל פרסומים של רשות שדות התעופה ומדובר במידע שאינו חשוף לציבור באופן נגיש וקל. מעבר לכך,
בטיסה פרטית אין כרטיס טיסה במובן המקובל, ולכן מה שרבים עושים זה לבקש מראש (אישור) טיסה ולציין שמדובר בטיסה שתוכננה מראש. ומאחר שלא צריך להנפיק כרטיס טיסה, מדובר בפרצה בתקנות".

היטיב לתאר זאת ערן דובדבני, בעלים ומנכ"ל חברת התעופה "דרך הסילון" (Jet Ways), המספקת טיסות פרטיות במטוסי מנהלים ושירותי תעופה. "החיים חזקים מהכול", הוא קובע בפסקנות.

אך דובדבני בעיקר מתרעם על הטענה לשוויון. "מעולם לא היה שוויון! האם לפני הקורונה לא נערכו למשל טיסות פרטיות?", הוא אומר. "ממתי יש שוויוניות? גם בימים רגילים, יש מי שטס במחלקת תיירים ויש מי שטס במחלקת עסקים. מי שמשלם יותר כסף, יקבל שירות אחר בהתאם. הדרישה לשוויון היא דרישה מטופשת ומהווה שלב במניעת חופש התנועה של הישראלים. וכאשר יש הנחיות מטופשות, יש גם דרכים לעקוף אותן. הרי אין שום שוטר שעומד בטרמינל 3 בנתב"ג שבודק אותך".

לדבריו, הרוב המוחלט של הנוסעים מעוניינים להגיע ליוון, מדינה ירוקה שההגעה אליה קצרה ופשוטה. הוא גם מציין כי ניתן לקבל בקשת החרגה בשל מה שמכונה "סיבות אישיות".

האם בחברה שלך היו טיסות יוצאות בזמן הסגר?
"רק כאלו שנסגרו לפני ה-25 בספטמבר. אבל אני בהחלט יודע על טיסות פרטיות שיצאו מהארץ בזמן הסגר".

עוד הוא אומר כי התקנות מעבירות את האחריות לנוסעים. "בעיניי זה אבסורד - לדרוש מהנוסעים לפנות למנכ"ל משרד התחבורה? למה בכלל צריכה להיות מגבלה על יציאה של אזרחים ישראליים לחו"ל? זה מטורף שאף אחד לא שואל את השאלה הזו!".

מטוס פרטי. Shutterstock, ShutterStock
"גם בימים רגילים, יש מי שטס במחלקת תיירים ויש מי שטס במחלקת עסקים"/ShutterStock, Shutterstock

טיסה במטוס פרטי: יקר, אבל לא בשמים

בוא נעשה לרגע הפוגה מעניין התקנות והטיסות הפרטיות בזמן הסגר, ונדבר על הקונספט באופן כללי. כמה יעלה לי, בימי שגרה, להגיע במטוס פרטי לאתונה? "אנחנו מציעים למשל טיסה לאתונה, במטוס מנהלים עם 8 מושבים, במחיר של 18,000 דולרים לכיוון. כלומר כ-2,250 דולרים לנוסע", אומר דובדבני, שמציג תעריפים ליעדים פופולריים נוספים. כך למשל, טיסת לרומא במטוס דומה תעלה 25,000 דולרים לכיוון, המחיר ללונדון יעמוד על 40,000 דולרים ויעדים כגון ליטא או מוסקבה יעלו 34,000 לכיוון. כמובן, את המחיר הכללי מחלקים בין מספר הנוסעים.

האם תהליך הבידוק בנתב"ג זהה בין מי שטסים בטיסה פרטית ומסחרית?
"לא. רוב הטסים במטוס פרטי יעברו דרך טרקלין 'פתאל' היוקרתי. אפילו הבידוק הביטחוני נערך בטרקלין. את התשאול תעבור בעודך יושב על כורסה מפנקת ולוגם קפה".

לדבריו, מחיר השהייה בטרקלין עומד על 350 דולרים לנוסע הראשון, והוא הולך ויורד בהתאם לכמות הנוסעים בטיסה. גם הכבודה שלכם לא תהווה סיבה לדאגה, בעת שהיא מטופלת על ידי אחת מהחברות המספקות שירותי קרקע לנוסעי ה-VIP. וכאשר הכול מוכן לתזוזה, יקראו לכם מתוך הטרקלין, ורכב פרטי ייקח אתכם הישר אל המטוס.

במטוס עצמו ממתין/נה דייל/ת, וגם קייטרינג ברמה גבוהה יותר מזו המוצעת במטוסי נוסעים רגילים. תוכלו לקבוע מראש את התפריט, ולבקש למשל סלמון בתנור, סטייק פילה משובח ושאר פינוקים קולינריים.

בטיסות מסחריות, חובה לחבוש מסכות בזמן הטיסה כולה. מה קורה במטוסים פרטיים?
"במקרים אלו, רק אנשי הצוות מחויבים להיות עם מסכה וכפפות במהלך הטיסה. הנוסעים עצמם לא מחויבים לכך. כמובן, לפני כל טיסה, ולא משנה מאיזה סוג, חובה על הנוסעים להציג בדיקת קורונה שלילית".

דובדבני מוסיף ומציין כי "אין פה שום דבר מיוחד. זהו שירות המקובל בכל העולם. כ-20,000 מטוסי מנהלים פועלים בעולם ובכל נמלי התעופה הבינלאומיים ישנם טרקלינים מסוג זה ושירותים מסוג זה. אין כל סיבה להביט על העניין בצרות עין. מי שיכול לעמוד בכך לא רוצה להידחס במטוס עם עוד 200 נוסעים, שווה לו להשקיע לשלם יותר. אנחנו עדיין מדינה דמוקרטית ולכן המגבלה שהוטלה היא לא לעניין".

נוסעת מחלקה ראשונה טיסה. ShutterStock
נוסעת מחלקה ראשונה טיסה/ShutterStock

על הרדאר - ומתחת לרדאר

תוך כדי ריאיון טלפוני עם הגורם הבכיר שצוטט קודם לכן, בשעות בין הערביים של יום ה-5 באוקטובר, הוא מציע לי להיכנס לאתר Flightradar24, המציג בזמן אמת את כל הטיסות הנערכות בשמי העולם, כולל סוג ופרטי המטוס, מהירותו הנוכחית, נקודות המוצא והיעד ועוד. אנו צופים יחדיו בתנועה האווירית הדלילה מעל שמי ישראל. אחד מהמטוסים הוא מטוס מנהלים פרטי, מדגם ססנה 560 (8 מושבי נוסעים), המבצע תמרון לקראת נחיתה בנתב"ג. לפי המפה האינטראקטיבית, המטוס הגיע הישר מהאי מיקונוס שביוון. "נו, רק דיברנו. מה דעתך על זה?", הוא אומר.

ואולי מדובר בטיסה מורשית או טיסת חזור שיציאה מהארץ לפני 25 בספטמבר?
"עזוב, בחייך. אתה באמת מאמין בזה? תיכנס לאתר הזה שוב ושוב, ותבחין בטיסות פרטיות כאלו שיוצאות ונכנסות לארץ מדי יום ביומו, כן, כן, גם בתקופת הסגר".

נתיב טיסה פרטית מיוון לישראל צילום מסך Flightradar24. צילום מסך Flightradar24, צילום מסך
נתיב טיסה פרטית מיוון לישראל, אתמול/צילום מסך, צילום מסך Flightradar24
seperator

פנינו למשרד התחבורה כדי לקבל פרטים על מספר הבקשות ליציאה מהארץ בתקופת הסגר, כמו גם הפילוח של אותן סיבות. במשרד התחבורה טענו כי הנוגעים בדבר מצויים כעת בחופשת סוכות, והפנו אותנו לרשות שדות התעופה. ברשות שדות התעופה ציינו כי לא הם הכתובת לפנייה זו, אלא הוועדה העוסקת בכך במשרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully