וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיר קלעה: ה"מאצ'ו פיצ'ו" של השומרון

29.10.2020 / 20:05

זה נראה כמו תפאורה של "אינדיאנה ג'ונס" שהתערבבה עם "משחקי הכס", אבל שרידי מנזר דיר קלעה העתיק, שסמוך לישוב פדואל בשומרון, מספקים גם מיסתורין וגם אוצרות חבויים. וגם: אל תפספסו תצפית מרהיבה מ"המרפסת של המדינה"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: שרידי מנזר וכנסייה בני 1,500 שנה התגלו בבית שמש)

על המקום: מזווית מסוימת זה נראה כמו תפאורה של "אינדיאנה ג'ונס" שהתערבבה עם התפאורה של "משחקי הכס". מזווית אחרת, זה נראה כמו הגרסה המקומית והמוקטנת של מאצ'ו פיצ'ו. כן, כן, אל תרימו גבה. ובגלל כל הטוב הזה, נראה שעוד רגע קט גם נגלה פה אוצר חבוי. ואולי זה רק הדמיון שלנו?

כך או אחרת, סיפורו של מנזר דיר קלעה מתחיל בהחמצה גדולה: רבים מגיעים אל "המרפסת של המדינה" ביישוב פדואל שבמערב השומרון, הנחשב לאתר תצפית פופולרי, אבל כמה מהם ממשיכים לצעוד עוד כמה דקות, בכדי לגלות את האוצר הארכיאולוגי שמסתתר למרגלותיה?

בוא נתחיל כמו שצריך: בשנת 1873, כמה בריטים שערכו באזור זה סקר ארכיאולוגי, מצאו את עצמם פעורי פה: מבין הסבך, התגלה לעיניהם אתר ארכיאולוגי מרשים. "זהו ככל הנראה היפה והשמור מבין המנזרים החרבים של ארץ-ישראל", הם אמרו זה לזה. במבטא בריטי זה נשמע מרשים יותר.

מפה פדואל. וואלה!NEWS, מערכת וואלה!
מפה פדואל/מערכת וואלה!, וואלה!NEWS
מנזר דיר קלעה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
הגרסה המקומית והמוקטנת של מאצ'ו פיצ'ו? שרידי מנזר דיר קלעה/איל שפירא, איל שפירא

המנהרה סודית שאף אחד עדיין לא מצא

לעיניהם התגלו שרידי מנזר וכנסייה ביזנטיים שחלשה על הדרך מאנטיפטריס ועד סבסטיה. בכנסייה נמצאו אפסיס מרשים, והמבנה כולה כלל מספר מפלסים, כמו גם מגדל שמירה וחווה חקלאית צמודה שבה תוכלו לפגוש בריכות מים חצובות ומתקנים חקלאיים כגון גת ובית בד.

חלק מהאוצרות שהתגלו לעיניהם, ממתינים גם לכם עד היום, אם רק תחפשו אותם היטב. כך למשל, עמודים וכותרות שבורות, מקבץ של אבני פסיפס וגם משקוף אבן איתן שעליו חקוק צלב. באתם למצוא אוצר, כבר אמרנו?

ואם כבר אוצר, מעניין לגלות כי באותה עת, סיפרו ערביי המקום לחברי המשלחת כי מתחת למבנה נחפרה מנהרה סודית, שמובילה את ההולכים בה הישר אל מרגלות הגבעה. אנחנו לא מצאנו. כנראה שגם אתם לא. כנראה שאף אחד עדיין לא מצא.

מנזר דיר קלעה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
המבנה כולה כלל מספר מפלסים/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: כפי שכבר נרמז, האתר - בגובה של 350 מטרים מעל פני הים - מצוי בצמוד לאחת מנקודות התצפית היפות ביותר באזור המרכז. הוא זכה לכינוי "המרפסת של המדינה" מאחר שמכאן, במיוחד ביום בהיר וצלול, אפשר לקבל מבט מקיף מאשקלון ואשדוד שבדרום ועד חדרה שבצפון. בימים ממש טובים, אפילו מגדל האוניברסיטה של חיפה יבצבץ לו במרחק. כמו להתבונן במפת תלת-ממד של ישראל. יש פה אפילו משקפות לטובת מעמיקי המבט. אחרי המבטים הממושכים, המשיכו כמה מטרים דרומה, הישר אל עבר נדנדה טובת-לב שתאפשר לכם להתמסר לנוף תוך כדי טלטלות רכות ומהפנטות.

המרפסת של המדינה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
כמו להתבונן במפת תלת-ממד של ישראל. תצפית "המרפסת של המדינה" בפדואל/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: הקופירייטר שהגה את השם "המרפסת של המדינה" הוא לא אחר מאשר ראש הממשלה שלעבר, אריאל שרון. לכאן הוא הביא אורחים רמי דרג מחו"ל, בהם נשיאים וראשי ממשלות, במטרה להראות להם "בעיניים" עד כמה צרות המותניים של ארץ-ישראל, ומדוע אין לחזור לגבולות הקו הירוק.

מנזר דיר קלעה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
בדיר קלעה תמצאו מקבץ אבני פסיפס וגם משקוף אבן איתן שעליו חקוק צלב/איל שפירא, איל שפירא
מנזר דיר קלעה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
בדיר קלעה יש בריכות מים חצובות ומתקנים חקלאיים/איל שפירא, איל שפירא

להגיע: "המרפסת של המדינה" בווייז (צמוד לפדואל). כדי להגיע אל שרידי המצודה, צועדים מהתצפית דרומה עם שביל בסימון ירוק במשך דקות ספורות. התצפית פתוחה מדי יום משעה 8:00 ועד שקיעה. בשישי עד 14:00. מאחר שפדואל הוא ישוב שומר שבת, אם הגעתם ביום זה, יש לחנות מחוץ לשער היישוב ולצעוד ברגל.

המרפסת של המדינה בפדואל. איל שפירא, איל שפירא
התצפית פתוחה מדי יום משעה 8:00 ועד שקיעה/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully