וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים מלפני 1200 שנה ומפעל קדום לסבון נחשפו ברהט

16.8.2020 / 10:02

בית מלאכה הקדום ביותר המוכר בארץ להכנת סבון משמן זית, התגלה בחפירות להרחבת העיר הבדואית, כמו גם בתי חווה ומשחקים מלפני יותר מאלף שנים

מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

בית מלאכה להכנת הסבון (מסבנה), הקדום ביותר המוכר בארץ, נחשף בשבועות האחרונים בחפירה של רשות העתיקות ובני נוער בתוך בית אמידים מהתקופה האסלאמית (לפני כ-1200 שנה) בשכונות הדרומיות בעיר רהט.

בחצי השנה האחרונה מועסקים מאות בני נוער ומבוגרים מהפזורה הבדואית ומהסביבה, סטודנטים וחניכים ממכינות קדם צבאיות, בחפירות הארכיאולוגיות הנרחבות שמבצעת במקום רשות העתיקות בניהולה של ד"ר אלנה קוגן-זהבי ובעזרתם של ד"ר יעל עבאדי-רייס ואבינועם להבי. זאת, מתוך מטרה לחבר את הקהילה לעבר המקומי. החפירות מתבצעות לקראת פיתוח שכונות חדשות הכוללות כ10,000 יח"ד בדרום רהט, ביוזמת הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב.

ייצור הסבון משמן זית מוזכר בכתבים מהמאה ה-10 לספירה, והיה ענף תעשייה חשוב מימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20. בתהליך הכנת הסבון, שימש שמן הזית כבסיס אליו הוסיפו אפר שהופק משריפת צמחי מלחית הבורית (קילי) המכילה אשלג ומים. התערובת בושלה במשך כשבעה ימים ולאחר מכן הועבר החומר הנוזלי לבריכה רדודה, שם התמצק הנוזל במשך כעשרה ימים, עד שניתן היה לחתוך ממנו חתיכות סבון. אלה, היו נערמות לייבוש נוסף, והתוצר הסופי התקבל רק לאחר כחודשיים נוספים. באתר ברהט נחשפו מתקנים המזוהים עם תעשייה זו. חוקרי רשות העתיקות לקחו דגימות מהממצאים, במטרה לזהות את החומרים שבהם השתמשו בתהליך הייצור.

מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
המסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
חפירת רשות העתיקות ברהט/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

הגילוי אפשר את שחזור הייצור המסורתי של הסבון

לדברי ד"ר אלנה קוגן זהבי, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, "זו הפעם הראשונה שמתגלה בית מלאכה כל כך קדום, המאפשר לשחזר את תהליך הייצור המסורתי של תעשיית הסבון, ומכאן ייחודו. אנחנו מכירים מרכזים חשובים לייצור סבון מתקופה מאוחרת הרבה יותר - התקופה העות'מנית. אלה, נתגלו בירושלים, בשכם, ביפו ובעזה. קוגן מוסיפה, כי "האקלים המדברי הקשה, החום וסופות החול חייבו שמירה על היגיינה. "נראה שבעלי החווה יצרו סבון לשימוש עצמי ולמכירה באזור, ויתכן שזה היה מקור ההתעשרות שלהם, כפי שבא לידי ביטוי באחוזה שחשפנו".

לדברי סבטלנה טליס, ארכיאולוגית מחוז נגב צפוני ברשות העתיקות, "באחוזת האמידים התגלו ממצאים מרגשים נוספים, שמספרים לנו על חיי היום-יום של תושבי המקום - לוחות משחק קדומים. האחד - לוח מעוגל מאבן גיר של משחק אסטרטגיה בשם "הטחנה". משחק זה, מוכר כבר מהמאות ה-2 וה-3 לספירה (התקופה הרומית), והוא משוחק עד ימינו".

בסמוך לבית המלאכה לסבון התגלה משחק לוח נוסף המכונה 'כלבים ותנים' או '58 חורים'. המשחק נתגלה לראשונה במצרים סביב שנת 2000 לפנה"ס והתפשט גם למסופוטמיה ולכל אגן הים התיכון. בארץ נתגלה המשחק במגידו ובתל בית שאן. במשחק השתתפו שני שחקנים, ועל ידי זריקת קוביות או מקלות, נקבע מס' הצעדים שכלי המשחק התקדמו על פני הלוח. יתכן שמטרת המשחק הייתה להגיע עם כל כלי המשחק לנקודה מסוימת על הלוח.

לדברי ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבן, "החפירה מגלה את השורשים האסלאמיים של רהט. אנחנו גאים בשורשים האלה ושמחים שהחפירה הארכיאולוגית נעשית בשיתוף עם הקהילה המקומית. מתקיים כאן שיתוף פעולה טוב עם רשות העתיקות והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, ואנחנו מקווים שאפשר יהיה להקים פה מרכז מבקרים, לרווחת התיירים, העיר והתושבים".

טלאל סלימן אלקרנאוי, יו"ר פורום רהט בלדי שנלחם לשמר את המסורת הבדואית בעיר, אמר לוואלה! תיירות, "זה האתר הרביעי שהתגלה בעיר בשנה האחרונה, וכל אתר חשוב יותר מהשני. יש לנו אוצר יקר ערך בתוך העיר וחשיבות האתרים האלו היא קריטית לתיירות ברהט. להפתעתנו התגלתה מתחת לעיר רהט עיר עתיקה רבת שנים, ולאכזבתי במשרדי העירייה לא כל כך מתלהבים לשמר את אתרי המורשת מחוסר הבנה וידע בתחום". לדבריו של טלאל, הוא ישמח אם יצטרפו אלוי כמה אוהבי אתרי מורשת כדי לשמור על כל האתרים שמתגלים בעיר רהט, לפני שהאתר ייהרס ויימכר כמגרש לאחד מהתושבים".

מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
הרחבת העיר רהט - מבט אווירי/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
לוח משחק הטחנה/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
הסטודנטית גני וסיוטין עם משחק הטחנה/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
משחק 58 חורים/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
מסבנה מהתקופה האסלאמית ברהט. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות, רשות העתיקות
בחפירה השתתפו מאות בני נוער, סטודנטים וחניכי מכינות קדם צבאיות מרהט ומהסביבה/רשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully