וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצות, מעיינות וקרובה למרכז: חופשת קיץ מושלמת ב"צפון הקרוב"

דרום הכרמל מספק את מנת הטבע הרצויה ועם זאת מבלי להתרחק ממש מהעיר (חיפה, תל אביב וכדומה). דווקא כשכולם נוסעים לאתרי המים בצפון בקיץ, כדאי להכיר את "הצפון הקרוב", שבו תמצאו פחות מטיילים אבל לא פחות מה לעשות

טיול בקעת הנדיב נחל התנינים/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבדי פוקס

זה לא בדיוק צפון, גם לא בדיוק מרכז - אלא משהו בין לבין - דרום הכרמל מספק את מנת הטבע הרצויה ועם זאת מבלי להתרחק ממש מהעיר (חיפה, תל אביב וכדומה). דווקא כשכולם נוסעים לאתרי המים בצפון הרחוק עם המשפחה בקיץ, אפשר וגם כדאי להכיר את "הצפון הקרוב" שבו תמצאו פחות מטיילים אבל לא פחות מה לעשות.

לשם כך חברתי למיקי לב, שף-קונדיטור מבנימינה, ומוציא סיורים קולינריים בשילוב מפגשים מרתקים באזור בקעת הנדיב. גילוי נאות - את מיקי אני מכיר כבר מהתיכון, עת היה ילד מתל אביב, ששום נגיעה לאוכל לא היתה לו, חוץ מזה שהוא אהב לאכול. כך הוא גם מספר על עצמו בפתיחת הסיור. "עבדתי שנים בחנות משפחתית לשמלות כלה, הגעתי למשקל של 120 ק"ג, נשוי פלוס שלוש ילדות עד שפתאום משהו קרה", הוא מספר. מיקי החליט שהוא עושה רימייק לחיים שלו ועוזב את תל אביב (ועובר לבנימינה), עוזב את המשקל (ועובר ניתוח קיצור קיבה) ועוזב את העסק המשפחתי (ועובר לעשות את מה שהוא באמת אוהב - לבשל).

אחרי שלמד בארץ ובעולם, התמחה ב"רביבה וסיליה" וראה כי לאזור בקעת הנדיב יש הרבה מה להציע מבחינה אנושית וקולינרית, החליט מיקי להוביל סיורים קולינריים וסדנאות בישול ואפייה, שבהם הוא לא רק מבשל ומספר על האוכל, אלא מפגיש את המטיילים שלו עם דמויות ואנשים מרתקים מהאזור.

סיפורים על השולחן, סיור קולינרי בבנימינה והאזור. 050-5616778.

מיקי לב סיור קולינרי בבקעת הנדיב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מפגיש אתכם עם האוכל ועם האנשים שעושים אותו. מיקי לב והמאפים שלו/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סדנת פיצה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
כל אחד בוחר איך לאפות את הפיצה שלו. סדנת פיצה בבית של מיקי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

כך למשל, איילה ואילת בן משה, זוג חמוד מגבעת עדה שהכיר במכון וינגייט, ולפני 15 שנים החליט לייצר יין. כך נולד לו "יקב ראובן", שבו החל אילת לייצר 80 בקבוקי יין כניסיון. לכבוד יום ההולדת ה-90 של אביו, פתח כמה בקבוקים וירא כי טוב. היין הראשון שייצר אילת נקרא על שם אביו כמו גם שם היקב, ראובן, ו"אבא גם זכה עוד בחייו לטעום מהיין שעל שמו", הוא נזכר אילת.

כיום, במחסן ישן ששימש לאחסון ציוד הדברה ועוצב מחדש על ידי איילה, הם מייצרים בסך הכל כ-3,000 בקבוקים בשנה מענבי קברנה, מוסקט ופטי ורדו, ושמחים לארח קבוצות ומשפחות לסיור טעימות שבו הם מקריאים קטעי שירה על יין וגם מספקים טיפים כיצד לשמור ולשתות את הנוזל האדום-לבן-רוזה.

יקב ראובן, גבעת עדה. סיור וטעימות - 25 שקלים לאדם (גם בשבת). 052-2840823.

יקב ראובן בגבעת עדה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מקריאים שירה על יין. אילת ואיילה ביקב ראובן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יקב ראובן בגבעת עדה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אילת מציג צילום של הגפת, שנשארה מהענבים לאחר שהפכו ליין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

חומוס שהוא תערובת של דתות

כמה דקות הליכה מהיקב, עדיין בגבעת עדה, הגענו ל"עץ השדה", מרכז תיירות חקלאית של איתי טפרברג ומשפחתו, שבו מתקיים בכל יום שישי מזה שש שנים שוק איכרים. חקלאים מכל האזור באים למכור את מרכולתם הטרייה, והזולה הרבה יותר מהסופר שלכם, כמו לחם מכפר קרע וירקות מבית יצחק.

ביקב מפגיש אותנו מיקי עם יוסף עכאווי, "אל עכאווי" (העכואי), שלו סיפור מדהים. יוסף הוא בן תערובת של אבא מוסלמי ואמא יהודיה מעכו. הוא ינק את האהבה לשני העמים ושתי הדתות, וכיום גר בכפר קרע ונשוי למוסלמית ועושה חומוס כמו שעושים - באהבה - והמטיילים בשוק קונים, שומעים וטועמים. לאחר מכן נכנסו לחנות המבקרים של היקב, שם איתי מציג בפנינו את מבחר יינות ושמן הזית שהוא ומשפחתו מייצרים, וגם שמן זית אורגני חדש ומטבלים מיוחדים למריחה שמיקי מיד מרח על לחמניות טריות וחמות.

עץ השדה, גבעת עדה. פתוח א'-'ו, בשישי שוק איכרים. 04-6288306.

יקב טפרברג שוק איכרים בגבעת עדה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מתקיים בכל יום שישי מזה שש שנים. שוק האיכרים ביקב טפרברג/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יקב טפרברג שוק איכרים בגבעת עדה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מיינות, דרך שמן זית ועד מטבלים. החנות ביקב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

כבר שתיתם קפה ממכונה שעולה עשרות אלפי שקלים?

בשעת צוהריים לקח אותנו מיקי אל ביתו, שם לימד את כל הילדים וההורים איך מכינים את המאכל הטעים בעולם כנראה - פיצה. כל אחד קיבל בצק לידיים, ועל שולחן רחב יצר סלייסים עם התוספות האהובות עליו, ואחרי כמה רגעים בנימינה הופכת לאיטליה. בליסימו!

משם לקפה של אחרי, אצל רועי בן אשר, בנימיני מקורי, שהיה רס"פ בצבא והתאהב בקפה. לפני שש שנים עזב את משרתו בהייטק ופתח חנות קפה. בחנות קטנה הוא מקיים סדנאות של הקפה הכי טוב שתמצאו כנראה בארץ, מציג מכונות קפה בעשרות אלפי שקלים, כמו "ויקטוריה ארדואינו" שהיא ה"מרצדס" של מכונות הקפה.

"קפה הוא המשקה השני הכי נשתה אחרי מים", מסביר רועי, כשהוא נותן לטעום מגוון סוגים של קפה שבחנות, ביניהם את הטרנד הלוהט של הקיץ בעולם - הקולד ברו - שאומרים שבארה"ב הוא נמכר יותר מקולה. ונחמד לדעת שיש גם טרנד אקולוגי בקפה - אנשים מתחילים לוותר על הקפסולות של האספרסו שיותר מזהמות וגם עוברים למשלוחים בעידן הקורונה ושותים יותר בבית. אפרופו קורונה, רועי מקיים גם אירועים עד 20 איש לפי הנהלים בימים אלה, ויש אפילו סדנה ביער.

קפה בינימינה. מחיר לסדנה: מחיר 400 שקלים לזוג. 050-6441927.

סדנת קפה בבנימינה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קפה קר, מישהו? רועי והאייס קפה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סדנת קפה בבנימינה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
כל סוגי הקפה מכל העולם. חנות הקפה בבנימינה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מתיקות של סדנה

משם קפיצה לסדנה מתוקה במיוחד, אצל אביטל והפטיפורים שלה. אביטל, שעוסקת בשוקולד מזה 31 שנים, עבדה כגרפיקאית ומאיירת וכשהגרפיקה הפכה ממוחשבת, היא חיפשה משהו יצירתי יותר והגיעה לשוקולד.

בסדנה שלה שארוכת כשעה וחצי, היא מלמדת על הזהב השחור והמתוק. למשל, מהו מקור השוקולד (לא אפריקה, אלא דווקא אקוודור) או מי היה זה שהוסיף לו לראשונה סוכר (איזבלה, מלכת ספרד) או הראשון שהוסיף לו חלב ב-1912 (אנרי נסטלה, כן ההוא מהשוקולד).

לאחר כמה דקות לובשים סינרים - ויוצאים לדרך. עשרות פרלינים או תבניות קטנות ואכילות נפרסות על שולחן העבודה, ביחד עם תוספות מתוקות כמו סוכריות, קרם פררו רושה, אגוזי לוז, פיסטוקים, קוקוס, נוגט, פירות יער ומה לא - ואביטל מלמדת איך יוצקים את השוקולד לתוך הפטיפורים הקטנים, ואפילו יוצרים קרמבו קטן וחמוד. בסיום מתקבל מגש עמוס פרלינים מיוחדים, כל אחד שונה ומיוחד מהשני, ואביטל אורזת אותו הביתה, שיהיה לכם משהו מתוק לדרך.

הפטיפורים של אביטל, בינימינה. מחיר סדנה: 110 שקלים לאדם. 04-6288689.

הפטיפורים של אביטל סדנת שוקולד. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ללמוד על שוקולד ולהכין אותו. אביטל והמתוקים שלה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הפטיפורים של אביטל סדנת שוקולד. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
רק תמלאו את הפרלינים, יש הכל מהכל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

חיים והאופניים

לעת ערב לקח אותנו חיים כהן מבנימינה, שמשכיר אופניים וקלאב-קארים, לטיול בבקעת הנדיב הפורייה. חיים, מצייד את המטיילים במפה עם נקודות נהדרות לעצירה - מעיינות בנחל התנינים, טיילת גרביץ החדשה ונוף של שקיעה מול רימונים וענבים שמחכים לימי הקטיף והבציר של הקיץ.

חיים אופניים. מחיר השכרה: 50 שקל לזוג.

טיול אופניים בבנימינה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מכיר את כל האזור ככף ידו, ויצייד אתכם במפה. חיים והאופניים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחל התנינים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אחת הנביעות בנחל התנינים, בטיול עם חיים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הבריכה, השקיעה, האומנות

את הלילה העברנו באחד מהמלונות המפנקים באזור - מלון אלמא שבזכרון יעקב - שעבר לאחרונה שיפוץ ב-10 מיליון שקלים, במסגרתו שופצו כל 95 חדרי המלון ועוצבו מחדש, כולל הספא. בימים אלה, התאים עצמו אלמא לנהלי התו הסגול במלונות, כך שבחדר האוכל מתהלכים המלצרים, כמו גם האורחים, עם מסכות, והמנות המגוונות והצבעוניות ימצא כל אחד את שחשקה נפשו - מג'חנון טעים בשבת בבוקר, דרך מבחר עצום של סלטים ועד בשרים מעושנים.

אחד היתרונות של המלון, הוא אוסף האומנות שבו, הכולל עשרות פסלים ועבודות של מיטב האמנים הישראלים בארץ. בימי שבת בשעה 11:00 מתקיים סיור מודרך לאורחי המלון, שמסביר על היצירות ומה עומד מאחוריהן. אבל גולת הכותרת בתקופה זו היא הבריכה, כמובן, אחת משתיים שבמלון, שממש טובלת בתוך החורש הים תיכוני של הכרמל והנוף היפה שלה מערבה. בשקיעה מצפה לכם מראה שקשה לעזוב אותו. הבריכה גדולה, כך שיש מקום לכולם מבלי להצטופף, ומאוקטובר הקרוב תותר הכניסה למלון מגיל 12, כך שעדיין משפחות יכולות ליהנות מהקיץ הקרוב.

מלון אלמא, זכרון יעקב. מחיר ללילה באוגוסט באמצ"ש: החל מ-1,520 שקלים לזוג. 04-6300111.

מלון אלמא בזכרון יעקב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עבר לאחרונה שיפוץ ב-10 מיליון שקלים. מלון אלמא בזכרון יעקב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מלון אלמא. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טובלת בתוך החורש הים תיכוני של הכרמל. הבריכה במלון אלמא/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הליכה לקיסריה

ומי שעוד לא נרדם, מוזמן לצאת לאחד מסיורי הלילה של עמותת "כרמלים" באזור. למשל, טיול העששיות לתל דור שבו מתאספים בחוף דור לעת חושך וכל ילד מקבל עששית ויוצאים לטיול לאורך חוף הים, בין שרידי עתיקות של העיר דור שעוד נשארו בשטח. רק אל תשכחו אלתוש.

סיור אחר שמתקיים בימים אלה הוא לקיסריה. בכל יום שלישי בערב, יוצאים עם עששיות מחוף האקוודוקט והולכים לאורך אמת המים המפורסמת עד לנמל קיסריה, שם צופים בהדגמה של ניפוח זכוכית כפי שהתקיים בימיה העתיקים של קיסריה הרומית ומסיימים בגלידה בשקיעה המהפנטת של עירו של הורדוס.

מחירי סיורים: תל דור - 35 שקלים לאדם, קיסריה - 65 שקלים לאדם. לפרטים נוספים על הסיורים ואטרקציות קיציות נוספות באזור, היכנסו לאתר כרמלים.

סיור עששיות חוף תל דור. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יופי של פעילות למשפחות. טיול עששיות לתל דור/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully