וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין לא ביטלתם את הטיסה כי חשבתם שהקורונה תחלוף? כך תקבלו החזר כספי

עו"ד יצחק יהב

7.4.2020 / 9:00

גם אתם שמרתם את כרטיסי הטיסה כי האמנתם שהקורונה תסתיים באביב? עדיין לא ביטלתם את החופשה ולא יודעים איך לקבל החזר? ביקשנו מעו"ד מומחה שיעשה סדר בנושא גם למי שהיו לו תקוות, ונגוזו

מטוס אל על נוחת לראשונה במלבורן באוסטרליה/דוברות אל על

סגירת השמיים וביטול הטיסות בעקבותיו בשל משבר הקורונה, הותירו נוסעים רבים אשר הזמינו טיסות -קודם לפרוץ המשבר - בפני שוקת שבורה. תשלומים ששולמו מראש - אם באופן מלא או בתשלומים - לחברות הטיסה או הנופש לא הוחזרו, או שהוחזרו חלקית. האם זכאים הם להשבת הכספים ואם כן - מהן הדרכים למימוש הזכאות? שורת חוקים אמורה לספק תשובה לסוגייה זו.

חוק הגנת הצרכן (1981) וחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה) אמורים לתת תשובה - ולו גם באופן חלקי - בתקופה זו של משבר הקורונה, כמו גם בתקופת שגרה רגילה. על פי חוק הגנת הצרכן, מי שעשה עסקה מרחוק - בטלפון או באמצעות האינטרנט, רשאי לבטל את העסקה בשל אי הספקת השירות במועד שנקבע, ובמקרה זה תשיב החברה את אותו חלק ממחיר העסקה ששולם על ידי הצרכן ותבטל את החיוב.

יש להדגיש שלאזרח ותיק, מי שמלאו לו 65 שנה או אדם עם מגבלות - על פי הגדרה בחוק - שמורה הזכות לבטל עסקה שבוצעה "מרחוק" בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית העסקה - בתנאי שההתקשרות כללה שיחה בין נותן השירות לצרכן, כולל תקשורת אלקטרונית.

נוסעים מתגוננים עם מסכה מנגיף הקורונה בשדה התעופה בן גוריון 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הטיסה התבטלה בגלל הקורונה? יש מה לעשות. נוסעים בנתב"ג, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

תקנות מיוחדות לביטול עסקאות

בהקשר זה יש להדגיש עוד שהותקנו תקנות מיוחדות לביטול עסקאות, כולל שירותי הארחה, נסיעה, וחופש, אשר מתבצעים מחוץ לישראל. על פי תקנות אלה שמורה לצרכן הזכות לבטל את ההסכם בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם, ובתנאי שהביטול נעשה 14 ימים לפני תחילת השירות. במקרה זה - רשאי נותן השירות לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% מערך השירות או 100 שקל - לפי הנמוך מביניהם.

אם העסקה נעשתה בכרטיס אשראי - כפי שנהוג ברוב מכריע של העסקאות, אם לא בכולן - אם יודיע הצרכן לחברת האשראי על ביטול העסקה במועדים הקבועים בחוק, לא יחייבו אותו בתשלום כלשהו בשל העסקה.

עוד בוואלה!

ביטול חופשה בגלל הקורונה: כך תקבלו את הכסף בחזרה

לכתבה המלאה
טריפ גרנטי – אייטם 10: 5 דברים שיש לבדוק לפני שרוכשים ביטוח ביטול טיסה. ShutterStock
ביצעתם עסקה באינטרנט? רשאים לבטלה בשל אי הספקת השירות במועד שנקבע/ShutterStock

מכירים את חוק הפיצוי בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה?

חוק נוסף אשר מעניק לצרכן אפשרות לקבל פיצוי במקרה של ביטול טיסות הוא חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. על פי חוק זה, אם בוטלה טיסה, זכאי הנוסע לפיצוי כספי בסכומים אשר נקובים בחוק וזאת על פי מרחקי הטיסה שבוטלה עד לסך של 3,080 שקל. יצוין שחברות התעופה עשויות להעלות טענה מכוח החוקים הכלליים (חוק החוזים או חוק המכר), כי הן לא היו יכולות לספק את השירות מסיבות שאינן תלויות בהן, שכן מדובר ב-"כוח עליון", או במונח המשפטי הידוע כ-"סיכול". כלומר, גורם בלתי צפוי אשר מנע מצד להסכם לקיים אותו. חברות התעופה יטענו שהמגיפה הייתה בלתי צפויה לחלוטין, ובשל הוראות הממשלה נמנע ונבצר מהן לקיים את הטיסות ובשל כך הן פטורות מהחזרת התשלום.

בתי המשפט נתנו פירוש מצומצם מאוד לטענה זו, ואף ידוע פסק דין ישן שבו קבע בית המשפט העליון שפרוץ מלחמה - במקרה שנדון מלחמת יום כיפור - הייתה צפויה במציאות של ארצנו. אולם, עם זאת, ייתכן שבמציאות החדשה לטענה זו יש סיכוי, שאינו בלתי סביר.

לסיכום, למזמיני טיסות לחופשות נופש בחו"ל קיים "ארגז כלים" מגוון, אשר יש בו כדי להבטיח את קבלת הכספים ששילמו בשל העסקאות אשר בוטלו.

seperator

הכותב הוא עורך דין בתחום ביטוח ונזיקין, ונוטריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully