שפך נחל שקמה חוף זיקים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
שפך נחל שקמה חוף זיקים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

בריחה קטנה מהחדשות

15.3.2020 / 8:45

לחלץ עצמות, לשבור שגרה ולהפחית חרדות: כשכל מוסדות התרבות והבילוי סגורים - הטבע תמיד נשאר פתוח. אז קבלו 10 הצעות לטיולים קצרים וקלילים ליד הערים הגדולות בארץ

תקועים עם הילדים בבית בגלל סגר הקורונה ההולך ומתהדק? אם אינכם בבידוד, יהיה זה רעיון מצוין לצאת לטיול קצר במרחק צעקה מהעיר שבה אתם מתגוררים.

מעבר לכיף שבטיול בטבע, זה שובר שגרה, מחלץ עצמות, מפחית חרדה ובעיקר יוצר חוויה משפחתית מגבשת. הנה כמה רעיונות לטיולים קלילים וקצרים. יוצאים, מסתובבים שעה-שעתיים בטבע וחוזרים הישר למהדורות החדשות (אם אתם ממש חייבים).

צפו בטיול בחוף זיקים, אחד היעדים המומלצים לטיול בכתבה

טיול בחוף זיקים/צילום: איל שפירא, עריכה: ליאור נאור

גרים בירושלים: נחל שורק ונחל קטלב

אם כבר טחנתם עד דק את הסטף מכל הכיוונים - על מעיינותיו, מחילותיו והנופים שהוא מציע, הגיע הזמן להשתדרג מעט עם טיול קצת יותר מקורי ומאתגר. אך עדיין, ברמה משפחתית. בשונה משאר הטיולים המופיעים כאן, במקרה הזה יש להצטייד במפת האזור.

היום תדגמו חלקים מהנחלים שורק וקטלב, בטיול שחולף בחורש ירוק וסבוך. צועדים על שביל בסימון ירוק, עוברים תחת מסילת הברזל, חוצים ואדי ובדרככם מערבה תגיעו לשרידי הכפר דיר א שייח. מכאן בשביל בסימון כחול, שממנו ניבט נוף יפה. בהמשך עולים על השביל השחור, צועדים צפונה ומגיעים לנחל קטלב. מנקודה זו, הדרך חזרה כבר קצרה.
אורך המסלול: כ-5 ק"מ, מעגלי.
הגעה: מכביש 386 נוסעים מעין כרם אל תחנת בר גיורא, ולצדה מחנים.

נחל קטלב. איל שפירא, איל שפירא
טיול שחולף בחורש ירוק וסבוך. נחל קטלב/איל שפירא, איל שפירא

גרים במודיעין: תל חדיד

לתל חדיד, כמו גבעות והרים רבים ברחבי הארץ, יש תכונה חשובה אחת: היכולת לגרום לנו להבין כמה הארץ הזו קטנה. מבט אחד ארוך וחצי סיבוב ראש - והצלחתם לגמוע נתח נכבד ממישור החוף והשפלה.
כדאי לדעת כי מרחב זה היה שוקק עוד מתקופת הברונזה המאוחרת, וכיום תמצאו באזור שרידי מתקנים חקלאיים כגון גתות ובורות מים.

כאן, ביער בן שמן, תוכלו להסתפק בתצפית נינוחה ופיקניק בקרבת מקום, או לצאת לטיול קצר סביב התל. מתל חדיד יורדים צפונה בשביל בסימון ירוק שייקח אתכם לצד עצי זית קשישים. חוברים לשביל כחול, וממנו לשביל שחור שיחזיר אתכם לנקודת ההתחלה. מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים, מאחר שלא מעט שבילי טיול מסתעפים באזור.
אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ, מעגלי.
הגעה: מכביש 444 אל אנדרטת חיל הלוגיסטיקה וממנה, אל תל חדיד.

תל חדיד. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תמצאו באזור שרידי מתקנים חקלאיים כמו גתות ובורות מים. תל חדיד/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

גרים בנתניה: אגמון פולג

כאשר מגיעים, נראה המרחב הזה קטן מכפי שהוא באמת, ואפילו קצת פשוט יתר על המידה. רק אחרי דקות ספורות של הליכה, תגלו שמדובר בפנינה של ממש. והסיבה שעד היום אולי לא הכרתם אותה, נעוצה בכך שמרחב יפה זה נחנך רק לפני כשנה.

כאן, בפאתי מושב אודים, תגלו אגמון מים פסטורלי שמשתרע במקום שבו פעלו בעבר מחצבות כורכר. מחנים בתחילת המסלול ויוצאים לטיול מעגלי המושלט היטב - כך שאין שום סיכוי שתלכו לאיבוד. לצד האגמון, ישנם שלטי הסבר רבים על תולדות המקום ועולם החי והצומח המקומיים. בשלב מסוים, גם חולפים בלב "מיני יער" חמוד וחבוי מן העין. מומלץ לקנח בפיקניק בנקודת הסיום (שהיא גם נקודת ההתחלה).
אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ
הגעה: נכנסים למושב אודים מכביש החוף, ממשיכים מזרחה ונוסעים לפי השילוט לאגמון.

אגמון פולג אודים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחנך רק לפני כשנה. אגמון פולג ליד אודים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

גרים בתל אביב: מערות אפקה

מסתבר שישנם תל אביבים מושבעים שמעולם לא שמעו על פנינת הטבע היפה הזאת, שבימי החורף והאביב נראית כמו הדבר הכי רחוק ממה שמריח כמו "עיר". מדובר בעמק הנרקיסים ובמערות אפקה, מרחב ה"כלוא" בין כביש החוף, פי גלילות, נתיבי איילון ורמת אביב. זהו עמק ירוק ויפה, שבו גבעה גבוהה שכיף לטפס עליה ולהשקיף על הכל, מערות קבורה שומרוניות שניתן להתחבא בה מעולם, אפיק זעיר של נחל אחיה והמון פינות מחבוא נהדרות.
אורך המסלול: 2-1 ק"מ, לפי החשק. מעגלי.
הגעה: מחנים בפינת הרחובות גרונר ודרזנר ברמת אביב, צועדים צפונה, מחפשים את העמק והולכים עם השביל המזרחי. חוזרים בשביל המערבי.

מערות אפקה. איל שפירא, איל שפירא
הכי רחוק ממה שמריח כמו "עיר". מערות אפקה בתל אביב/איל שפירא, איל שפירא

גרים בחיפה: נחל לוטם

אם אתם כבר מכירים היטב את המסלול החמוד של נחל שיח, הכולל ואדי ציורי ובריכות מעיין נהדרות, הגיע הזמן להכיר נחל חיפאי פחות מוכר: נחל לוטם. כאן המסלול אינו מעגלי, אבל מאחר שאתם ממש בעיר, אפשר לחזור פשוט באמצעות מונית. ואפשר גם לסנג'ר נהג תורן שיעשה את הדרך בחזרה ויביא את הרכב.

מסלול זה מציע שיטוט כיפי בחורש ארץ-ישראלי, והוא מתחיל ממש בטבורה של העיר - בגן האם. מכאן צועדים מערבה בסימון כחול עם הנחל, כאשר השביל יביא אתכם בסופו של דבר אל אזור פארק הכט (או ליתר דיוק, אל רח' הרב אנקואה רפאל בשכונת שער עלייה).

ההליכה כוללת גילוי פינות אינטימיות ואפלוליות בלב החורש, כאלו שמעולם לא חשבתם שמסתתרות לכם מתחת לאף. אפילו מערה קטנה תגלו לקראת סוף המסלול.
אורך המסלול: כ-3 ק"מ, קווי.
הגעה: תחילת הטיול בגן האם, בשדרות הנשיא שבחיפה.

נחל לוטם בחיפה. שועל, ויקיפדיה, צילום מסך
שיטוט כיפי בחורש ארץ-ישראלי. נחל לוטם/צילום מסך, שועל, ויקיפדיה

גרים בבאר שבע: חורבת רימון ביער להב

נכון, אתם מכירים היטב את יער להב, אבל האם טרחתם לצעוד במסלוליו ולא רק לערוך בו פיקניק? אם התשובה שלכם היא "וואלה?", נסו את הטיול בחורבת רימון קצר, קליל וכיפי.

חורבת רימון טומנת בחובה שרידים של בית כנסת קדום, ולצדכם תגלו גתות עתיקות, בורות מים ומרחבים פתוחים שעושים טוב על הנשמה. אפילו מערה מסתורית מתחבאת למרגלות אתר ארכיאולוגי יפה זה. תנו לילדים לחפש אותה. אושר גדול.
אורך המסלול: כ-3 ק"מ, מעגלי.
הגעה: מכביש 31 ליער להב ולפי השילוט למרכז ג'ו אלון, שם מחנים. מכאן צועדים דרומה על שביל ישראל (כתום-כחול-לבן) ומטפסים אל הגבעה שעליה מתנוססת חורבת רימון. אפשר לחזור באותה הדרך, אך מומלץ להמשיך לכיוון דרום-מערב ולחזור בדרך מקבילה.

חורבת רימון ביער להב. איל שפירא, איל שפירא
גתות עתיקות, בורות מים ומרחבים פתוחים. חורבת רימון ביער להב/איל שפירא, איל שפירא

גרים בראשון לציון: שפך נחל שורק

רגע לפני שהוא מתמזג עם הים התיכון, מצליח נחל שורק להתעלות על עצמו לספק יופי של תפאורה למי שיגיעו לדגום את חלקו הסופי. הטיול הקטן הזה יחשוף בפניכם תפאורה שכוללת עולם צומח עשיר, יופי של תצפיות לכיוון הים והנחל עצמו, אינספור דיונות רכות וזהובות וביקר תחושה של בריחה. על הדרך, יש סיכוי שתגלו המון צבי ביצה ועופות מים ממינים שונים.
אורך המסלול: כ-3.5 ק"מ, קווי.
הגעה: בכביש 4311, לפני קיבוץ פלמחים, פונים לחורשת הצנחנים (שילוט אל "שפך נחל רובין"). מחנים והולכים מעט מזרחה לנחל, ואז מערבה עד הים בשביל משולט - ובחזרה באותה הדרך.

שפך נחל שורק. איל שפירא, איל שפירא
תפאורה שכוללת עולם צומח עשיר. שפך נחל שורק/איל שפירא, איל שפירא

גרים באשדוד: חולות ניצנים

אין דבר שיותר ישכיח מכם את עונת הקורונה מאשר גלגולים מראשי דיונה. וזה נכון הן לגבי ילדים והן לגבי מבוגרים, שמוזמנים להשיל את הרצינות ולהתפרע בחול. שמורת חולות ניצנים כוללת ים של דיונות, וגם בוסתנים קטנים וסודיים למחצה, שנראים כמו נאות מדבר זעירים.
אורך המסלול: כ-2.5 ק"מ, קווי. ניתן לקצר או להאריך לפי החשק.
הגעה: בצומת ניצנים, בין אשדוד לאשקלון, פונים מערבה, עולים על כביש 3631 ומשם לפי השילוט אל חניון האקליפטוסים. חפשו את השביל הכחול שייקח אתכם מערבה - ואתם מסודרים. חוזרים באותה הדרך.

חולות ניצנים. איל שפירא, איל שפירא
גלגולים מראשי דיונה. חולות ניצנים/איל שפירא, איל שפירא

גרים באשקלון: נחל שקמה וחוף זיקים

יש אשקלונים בקהל? את חוף זיקים כולכם מכירים, אבל מסתבר שבעורף החוף, מתחבא מרחב יפהפה שבו דיונות שלא נגמרות ובריכות טבעיות, שמתמלאות בזכות עודפי המים של מאגר שקמה, לצד ערוץ נחל שקמה.

אם אתם עם ילדים, מומלץ לאתר עקבות של בעלי חיים בחולות, ולנסות לזהות אותם. או לפחות לעקוב אחריהן. כן, מסתבר שלא חייבים אפליקציה כדי לשחק באמת.
אורך המסלול: כ-3.2 ק"מ, קווי.
הגעה: בצומת זיקים שבכביש 4 פונים מערבה לכביש 3411. כמה מאות מטרים לאחר שעוקפים את קיבוץ זיקים, מחנים בחניון מאולתר קטן לצד השלט של נחל שקמה. בזכות אורכו הצנוע, אפשר לבצע את הטיול במתכונת של הלוך ושוב.

חולות זיקים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
דיונות שלא נגמרות ובריכות טבעיות. חוף זיקים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

גרים באילת: פארק צפרות באילת

אילתים, עם יד על הלב, בפארק הצפרות שבצפון העיר כבר ביקרתם? אם התשובה שלילית (וגם אם חיובית), זה הזמן לצאת לדרך. הפארק, שבו "חונים" בעלי כנף ממינים שונים בדרכם לאפריקה/אירופה (תלוי בעונה כמובן), מציע לכם מרחבים יפהפיים, נקודות תצפית מוסדרות, שבילי הליכה נעימים שחולפים ליד בריכות מים ועוד. כדאי להגיע מוקדם בבוקר או לקראת השקיעה, וגם להצטייד במשקפת. גם צידה לפיקניק תהיה רעיון מצוין.
אורך המסלול: מכמה מאות מטרים ומעלה, לפי החשק.
הגעה: עולים על כביש 90, וממנו מזרחה לכביש 109 (מסוף הגבול). משם לפי השלטים. הכניסה חופשית.

פלמינגו פארק הצפרות באילת. יואב בלבן, מערכת וואלה!
מרחבים יפהפיים ונקודות תצפית מוסדרות. פלמינגו ליד פארק הצפרות באילת/מערכת וואלה!, יואב בלבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully