וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך אל הכלניות: 9 מקומות שכדאי לבקר בהם

חיים קוזניץ

30.1.2020 / 10:55

מתכננים ביקור בפסטיבל הכלניות בנגב? אל תשכחו לעצור בשדרות שמשתתפת השנה ב"דרום אדום", ומציעה קולינריה, תצפיות ואטרקציות מגניבות לטקנים וגדולים. הנה 9 נקודות מעולות מסביב לכלניות

דרך נוף נחל הבשור/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

בווידאו: דרך נוף חדשה נחנכה לאחרונה בנגב הצפוני

בימים אלה כשרבים נוסעים לצפון הנגב לפסטיבל "דרום אדום" כדי לחזות בכלניות הפורחות, אנו לרוב חולפים (ולא מתעכבים ומטיילים) בעיר שדרות. שדרות שמתקשרת בדמיוננו לטילים של ארגוני טרור, בלוני נפץ והתראת "צבע אדום", משקיעה לאחרונה רבות על מנת להפוך לפנינה תיירותית של ממש ושווה ביקור של כמה שעות.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, מספר שההכנות לפתיחת מלון בעיר כבר בעיצומן, הקמת המוזיאון כבר יצאה לדרך, ועוד: "אנחנו פה מהווים למעשה את המוצב הכי קדמי של העולם המערבי אל מול הטרור המוסלמי. במקביל להתמודדות מול הטרור, אנו מפתחים את העיר והופכים אותה למוקד טיול לקבוצות רבות מהארץ ומהעולם. לבוא ולטייל בשדרות, לראות את ההתפתחות, לאכול במסעדות, לשבת באחד מבתי הקפה ולקנות בחנויות אצלנו, זוהי ההזדהות והציונות האמיתית".

פריחת הכלניות ושרידי השריפות, בגדר גבול עזה ועוטף עזה, 3 בינואר 2019. ראובן קסטרו
הן כבר פה. הכלניות של דרום אדום/ראובן קסטרו

1. המשחקייה הממוגנת

בלב אזור התעשייה (המלא מפה לפה במפעלי תעשייה והיי טק), ממוקמת המשחקייה הממוגנת היחידה בעולם. הרעיון להקמת המשחקייה נולד בעקבות מטחי הטילים על העיר, שגורמים לילדים שלא לצאת מהבתים ומהחדרים הממוגנים וגם להורים, שנאלצים להפסיד ימי עבודה ולהישאר לצד ילדיהם.

במשחקייה יש שפע אטרקציות לילדים, החל מקיר טיפוס ומגרש קט רגל ועד למשחקי מחשב ואולם קטן לעריכת אירועים (ימי הולדת) ושבו גם ניתן לצפות בסרטון "צבע אדום". בהישמע אזעקת "צבע אדום", תוך 10-5 שניות כל הנוכחים במשחקייה יכולים להיכנס לממ"ד ולהיות במקום בטוח. הכניסה לילדי שדרות היא בתשלום סמלי של 10 שקלים בלבד.
כתובת: רח' פריז 12. לפרטים ותיאום ביקורים, הקרן לפיתוח שדרות 08-6898919

המשחקייה הממוגנת בשדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
היחידה בעולם. המשחקייה הממוגנת בשדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

2. השוק העירוני

בימים ראשון ושלישי מתאספים בשוק המקורה והמעוצב של העיר, חקלאים ומגדלים מהנגב ומוכרים פירות וירקות 'מהמגדל לצרכן'. לצידם פועלים עשרות דוכנים של מוצרי הלבשה, הנעלה, כלי בית, מצעים ועוד. כל המוצרים נמכרים במחירים מגוחכים. ביום הביקור שלנו בשוק הוצב דוכן ענק של חליפת טריינינג במחיר של 20 שקלים לסט.
כתובת: השוק, דרך מנחם בגין, חנייה בחינם.

שוק שדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
פירות וירקות 'מהמגדל לצרכן'. השוק בשדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

3. שדרות אדמה - מרכז למחול

צמד הרקדנים והכירואוגרפים ליאת דרור וניר בן גל, הקים בשדרות בי"ס ומרכז ללימוד מחול בדגש על טכניקה, לצד התפתחות אישית בהבעה, כוריאוגרפיה ויצירה מקורית אותנטית. במקום מתקיימים קורסים לטיפול באמצעות מחול ותנועה, שיעורי מחול ויוגה למבוגרים, אימפרוביזציה ועוד. בחודש אפריל הקרוב יתקיים בביה"ס פסטיבל בינלאומי למחול בהשתתפות להקות מאיטליה, סין ופורטוגל. ניתן לבקר במרכז, לקחת חלק באחד מהשיעורים (גם לילדים).
כתובת: הפלמ"ח 11, לתיאום ביקור או שיעור, ניר: 054-5294246

שדרות אדמה מרכז למחול. חיים קוזניץ, אתר רשמי
רוקדות עם הכלניות במסגרת "שדרות אדמה"/אתר רשמי, חיים קוזניץ

4. גבעת הגיבורים

בחלק הצפון מערבי של שדרות, מעל כביש 34, מתנוססת גבעה, שתצפית ממנה מסבירה כמעט ללא מילים את הסכסוך והמצב המסובך של תושבי העוטף, אל מול ארגוני הטרור בעזה. מצד מערב - רואים את ניר עם, בית לאהיה, ג'באלייה ועזה, מצפון-מערב - רואים את גדר הגבול, דרך הפטרולים, נתיב העשרה, יד מרדכי, ארז וזיקים, מצפון - את ארובות תחנת הכוח של אשקלון, אשקלון, אשדוד ואור הנר, וממזרח - את קרית גת. כל היישובים פרושים לרגלינו ואנו מגלים איזו מדינה קטנה אנחנו. בימים אלה מקימים על הגבעה אנדרטה לזכר 4 הנופלים שנפלו במהלך מבצע "צוק איתן", בעת שלחמו במחבלים שיצאו ממנהרה כדי לפגע בשדרות.
כתובת: דרך האחוזה

תצפית גבעת הגיבורים שדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
עזה ברקע. מה שרואים מגבעת הגיבורים/אתר רשמי, חיים קוזניץ

5. תצוגת הקסאמים (משטרת שדרות)

מזה 19 שנה משגרים ארגוני הטירור מעזה טילי קסאם לשדרות. עד היום התפוצצו בשדרות מעל 5,000 טילים. בחזית חצר משטרת שדרות הציבו השוטרים עשרות מהטילים שהתפוצצו בעיר. מביטים בטילים וקשה להבין איך תושבים ממשיכים לנהל חיים ולגדל ילדים בתוך התופת הזו. גיבורים אמיתיים.
כתובת: משטרת שדרות, רח' הרצל.

תצוגת הקסאמים במשטרת שדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
עד היום התפוצצו בשדרות מעל 5,000 טילים. תצוגת הקסאמים במשטרת שדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

6. פארק הילדים

במרכז העיר הוקם פארק שעשועים לילדים מהגדולים בישראל. בפארק מתקנים רבים שמותאמים לילדים ובני נוער בכל הגילים. המתקנים מתוחזקים ברמה גבוהה וההורים יכולים לנוח כשהילדים נהנים ו'עושים חיים'. הפארק מגודר, הכניסה והחנייה בחינם.
כתובת: פארק הילדים, דרך מנחם בגין

פארק הילדים שדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
מתקנים שמותאמים לילדים ובני נוער בכל הגילים. פארק הילדים שדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

7. האגם המלאכותי

בלב השכונה החדשה, שכונת המוסיקה מוקם בימים אלה אגם מלאכותי בשטח של 5.3 דונם. מסביב לאגם מוקמות טריבונות לישיבה, במרכז האגם אי מכוסה בפרגולה שאליו ניתן יהיה להגיע באמצעות סירות, או באמצעות גשר מיוחד. אחד מתושבי השכונה אמר לנו בחיוך: "אנחנו מתפללים שבקרוב כבר לא ידברו על שדרות של 'צבע אדום', אלא על שדרות של הצבע הכחול של מי האגם".
כתובת: שכונת המוזיקה

האגם המלאכותי בשדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
מתי ידברו על שדרות של הצבע הכחול? האגם המלאכותי בשדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

8. מרכז הקניות, מול 7

בצמוד לכניסה הראשית לעיר ולתחנת הרכבת של שדרות, נמצא מרכז הקניות הפתוח, מול 7. בניגוד לכל התחזיות, המרכז שוקק חיים ותושבי העיר ועוטף עזה נוהגים לבצע בו את קניותיהם. אופיר סרור, אחד מבעלי החנויות שבמרכז אומר שהוצאות התפעול בשדרות זולות משמעותיות מההוצאות במרכז הארץ "וברור שהמחירים אצלנו זולים בהתאם". במרכז הקניות מסעדות, בתי קפה, חנויות ביגוד, ספורט והלבשה, חנות יין, ביג סטוק, בית מרקחת ו...הפתעה, פה גם נמצא מרכז ההזמנות של חברת ישראייר-נתור. כאשר אנו מתקשרים למספר טלפון תל אביבי כדי להזמין טיסה או טיול בחו"ל, עונים לנו משדרות.
כתובת: מרכז מול 7, רח' מנחם בגין 1

מרכז הקניות מול 7 שדרות. אסף פינצ'וק, אתר רשמי
מרכז הקניות מול 7/אתר רשמי, אסף פינצ'וק

9. שדרות של אוכל

תופעת המסעדות החדשות שנפתחות בעיר, היא תופעה מרנינה. כבר לא מדובר בשווארמיות ופלאפל, אלא במסעדות שמגישות מגוון רחב של מאכלים ייחודיים ובמחירים "לא תל אביביים" בעליל.

סילביה
המסעדה הוותיקה ממוקמת בשכונת מגורים. האוכל ביתי בסגנון מרוקאי ("בית אמא"). סילביה - במטבח ויעקב בעלה - מגיש לשולחן. כפתיח, מוגשות צלוחיות סלטים שונים והתשלום הוא רק על המנה העיקרית. התפריט משתנה בכל יום: בימי ג' קוסקוס, בימי ד' דגים חריפים ובימי ה' קציצות דגים נפלאות. המחיר לסועד 40-50 שקלים.
כתובת: רח' ברית ערים, מרכז מסחרי. טלפון - 053-9387662

ג'אג'ה - עופות בגריל
גבי מהמושב הסמוך מימש את חלומו ופתח לפני כחצי שנה את המסעדה שבמרכזה גריל עופות מסתובב. העופות הטריים נמרחים ברוטב "סודי" ומוגשים עם תפוחי אדמה, ירקות צלויים וסלטים. המחיר 40-50 שקלים לסועד.
כתובת: רח' הרצל 49, טל: 077-3460461

מסעדת השוק
התפריט מצומצם וכתוב בגיר על לוח בקיר. כל המנות מוגשות בפיתה עסיסית בתוספת צ'יפס ביתי, חמוצים וסלט. במסעדה הקטנה מוכרים גם שמן זית ודבש באיכות טובה. מחיר למנה 42 שקלים.
כתובת: רח' הרצל 47 (צמוד למסעדת סבא שמחה), טלפון: 055-9228888

סושי מוטו
ניר ואשתו הכירו כסטודנטים במכללת ספיר הסמוכה, והשניים פתחו את מסעדת הסושי שלולא היתה בשדרות, יכלה לפעול ולהצליח בכל מקום אחר במרכז הארץ. "למה דווקא בשדרות? למה לא?" מסביר ניר. התפריט מעניין ומגוון ומכיל סוגים רבים של סושי, מוקפצים ועוד.
כתובת: מרכז מול 7 טלפון - 077-560-5342

סבא שמחה
את המסעדה הצמחונית החביבה הזו, פתחו כמה חברים מקיבוץ כפר עזה הסמוך. בתפריט המשעשע מופיעות מנות כמו "סלט שמח", כרוב קלוי נפלא "כרוב גנוב" ועוד.
כתובת: הרצל 27, טלפון: 08-6690222

הפסאז'
במרכז המסחרי הישן מסתתרת מסעדת הדיינר המקומית. בתפריט מבחר גדול של המבורגרים מתוצרת בית ואפילו כריך של אסאדו.
כתובת: רח' הנשיא 11, טל - 08-6819191

מסעדת השוק בשדרות. חיים קוזניץ, אתר רשמי
מסעדת השוק בשדרות/אתר רשמי, חיים קוזניץ

חיים קוזניץ משמש כיועץ לקרן לפיתוח שדרות שמקדמת את התיירות לעיר, שהכשירה מדריכים בני המקום, שמלווים קבוצות ומשפחות באטרקציות בעיר וגם מספרים את סיפורם האישי. לתיאום סיור: 08-6898919

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully