מצודת חאלב סוריה. Shutterstock, ShutterStock
מצודת חאלב סוריה/ShutterStock, Shutterstock

"תיירות אפלה"

טרנד ה"תיירות האפלה" (Dark Tourism), שעיקרו ביקור באזורי לחימה וטרגדיה, אינו פוסח על סוריה, ויותר ויותר חברות מציעות חבילות טיול למדינה המדממת. אז כמה זה עולה ומה לא כלול בחבילה (ובצדק)?

לאחרונה קבע הלונלי פלנט כי סוריה היא המקום המסוכן ביותר בעולם. "באופן הפשוט ביותר: אתם לא יכולים לנסוע לשם", נכתב במדריך. "ואם אתם יכולים לנסוע לשם - אל תעשו זאת".

אך טיולים אל מקומות שטומנים בחובם הרג וטרגדיות הפכו להיות יותר ויותר פופולריים. הטרנד הזה אף זכה לשם "תיירות אפלה" (Dark Tourism).

הצלם שהספיק לתעד את אתריה המרהיבים של סוריה לפני שחרבה

תדמור סוריה. Shutterstock, ShutterStock
העיר העתיקה ניזוקה בתקופת המלחמה. תדמור, סוריה/ShutterStock, Shutterstock
אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, סוריה, 27 בפברואר 2016. AP
הסיור בסוריה מעניק לגיטימציה לא רצויה לממשל לא רצוי. כיכר מרג’ה, דמשק/AP

ריפוי מהמצב באמצעות התיירות

ובעוד שעבור סורים רבים, תיירות מסוג זה מביאה עמה סיוע של ממש, כמו גם תחושה של נורמליות, עבור אחרים - הדבר מעניק לגיטימציה לא רצויה לממשל לא רצוי.

בשל סיבות ביטחוניות, כמעט כל הממשלות בעולם פרסמו אזהרת מסע לסוריה, שמלחמת האזרחים בה נכנסת כעת לשנתה התשיעית. כידוע, מי ששילמו את המחיר הנורא מכל על מלחמה זו היו תושבי המדינה.

ולמרות זאת, ולמרות שזיכרון מכוניות התופת וההפצצות מן האוויר עדיין טרי בזיכרון - יש מי שמחפשים אחר ריפוי מהמצב, באמצעות עידוד התיירות.

דמשק סוריה. Shutterstock, ShutterStock
מקומות שטומנים בחובם הרג וטרגדיות הפכו להיות יותר ויותר פופולריים. דמשק, סוריה/ShutterStock, Shutterstock
תיאטרון רומי עתיק בתדמור סוריה. Shutterstock, ShutterStock
טיולים לאתרי מלחמה הפכו להיות פופולריים. התיאטרון הרומי בתדמור/ShutterStock, Shutterstock

כן לתדמור ודמשק, לא לאידליב

על רקע זה, מתברר כי החל מחודש נובמבר, שתי חברות תיירות רוסיות החלו להציע ללקוחות חבילות טיול לסוריה. למרות אזהרות המסע, החברות הללו מציעות מסלול החולף בשבע ערים במדינה, בהן דמשק, חאלב וגם העיר תדמור (Palmyra), שהוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

תדמור הקדומה, שכונתה "כלת המדבר", נוסדה בנווה מדבר והיתה תחנה מפורסמת עבור שיירות המסחר שחלפו בדרכים קדומות, בהן דרך המשי. נותרו בה לא מעט שרידים מרשימים מימי קדם, בעיקר מהתקופה הרומאית. אחת מהחברות הללו, Miracle, מוציאה את הטיול הצפוי לסוריה ב-14 במרץ 2020.

באופן טבעי, הטיולים הללו לא יפקדו אזורי לחימה פעילים כגון סביבת אידליב, בצפון-מערב המדינה. מחירה של חבילת תיור מסוג זה עומד על 1,950 דולרים. המחיר אינו כולל את מחיר הטיסה, תשלום ויזה וכן ביטוח חיים. אתר Tourism-Review מציין כי לאחר שחבילות טיול אלו התפרסמו, הוחלט במשרד התיירות הרוסי לפרסם הצהרה שמפצירה מהחברות הללו לחדול מכך. "אנו מייעצים לתיירים רוסיים להימנע מביקור עד לייצוב הנורמליזציה במדינה", נכתב בהצהרה.

החברות הרוסיות אינן היחידות שמציעות חבילות מעין אלו. כך למשל, החברה הסינית Young Pioneer Tours, מציעה חבילות טיול אל צפון חאלב והסביבה. חאלב ספגה נזקים קשים במלחמת האזרחים, וההרס עדיין ניכר בה. חבילה זו עולה 1,650 דולרים (ללא הטיסות, ויזות וביטוח). ולמרות שאל הטיולים הללו מצטרפים מלווים מטעם השלטון, הם אינם נחשבים לבטוחים דיים.

המסגד האומיי בעיר העתיקה של דמשק סוריה. Shutterstock, ShutterStock
מהסמלים של דמשק וסוריה כולה. המסגד האומיי בעיר העתיקה של דמשק/ShutterStock, Shutterstock
מצודת חאלב סוריה. Shutterstock, ShutterStock
אחד מיעדי הטיול בסוריה. מצודת חאלב/ShutterStock, Shutterstock

"פוטנציאל של עשרות אלפי תיירים"

רשת BBC מדווחת כי בשנת 2019, 334 תיירים רוסים ביקרו בסוריה. כמעט פי שלושה מהמספר בשנת 2018. המזרחן הרוסי גרגורי לאונטייב מעריך כי בתוך שנתיים-שלוש, פוטנציאל התיירות של סוריה יעמוד על עשרות אלפי מבקרים. לדבריו, נכון לעתה, רוב התיירים הם בלוגרי תיירות או טיילים מושבעים.

כאמור, יש מי שטוענים שתיירות בסוריה מביאה עמה יתרונות למדינה. כך למשל, מומחי תיירות שעבורם מדובר בצעד קטן אך משמעותי לחזרה לשגרה, במיוחד בדמשק. "אני אשקר אם אומר שסוריה בטוחה במאה אחוזים, אבל המצב היום טוב בהרבה מבעבר", אומר מ' אלחוסי, מורה דרך מדמשק. "הכבישים המהירים בטוחים הרבה יותר, וההיסטוריה, התרבות והאוכל שלנו עדיין כאן".

מאידך, ישנן דעות אחרות. "למה שחברות התיור הללו עושות יש מטרה אחת בלבד: לתת לגיטימציה לשלטון, לנרמל אותו. זאת בכדי להראות לעולם שסוריה בטוחה, ושהמלחמה חלפה", אומר בכרי אל-עובייד, שהיה הבעלים של חברת תיירות קטנה מדמשק, עד שהחלה מלחמת האזרחים, בשנת 2011. "בעיניי זה מדכא וכואב לראות תיירים המבקרים במדינה שלך, בעת שהבית שלך מוחרם בידי השלטון, ואינך יכול לשוב אליו".

כאמור, "תיירות אפלה" - טיולים אל מקומות שקשורים להרג, הרס וטרגדיות אנושיות - הפכה להיות פופולרית בשנים האחרונות. יותר ויותר אנשים יוצאים לחופשות אל אזורי מלחמה. תופעה זו אף מקבלת עידוד מעולם הרשתות החברתיות. עם זאת, רוב המומחים בתחום ממליצים לנהוג בזהירות בכל הקשור לטרנדים הללו.

תדמור סוריה. Shutterstock, ShutterStock
הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. שרידי העיר תדמור/ShutterStock, Shutterstock
נהר אורונטס בעיר חמה סוריה. Shutterstock, ShutterStock
"ההיסטוריה, התרבות והאוכל שלנו עדיין כאן". נהר האורונטס בעיר חמה בסוריה/ShutterStock, Shutterstock
  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully