וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מקראיים טוענים: הגולגולת של גוליית קבורה במקום בו נצלב ישו - וניתן לאתר אותה

31.10.2022 / 23:55

חוקרים מקראיים משוכנעים שיש ביכולתם להוכיח את סיפורם של דוד וגוליית מאחר שהם סבורים שגולגולתו של גוליית קבורה בגבעת הגולגולתא - ומכאן שמה

חפירות העיר המקראית צקלג חורבת אל ראעי/משלחת חפירות חורבת אל ראעי

חוקרים מקראיים עלו על תיאוריה מסקרנת לפיה גבעת הגולגולתא הסמוכה לירושלים היא המקום בו נערך הקרב בין דוד וגוליית, שבסיומו קבר דוד את ראשו הכרות של גוליית. מעבר לכך, הם סבורים שאם יתבצעו חפירות באזור, הארכאולוגים צפויים למצוא שם את גולגולתו הקבורה של גוליית. סיפורם של דוד וגוליית, המוצג בספר שמואל א', מגולל אחר הקרב המפתיע של השניים בו מצליח דוד, נער שדוף, לגבור על גוליית הענק ממחנה הפלישתים ולהפוך בזכות כך למלך ישראל. חוקרים מקראיים מחפשים אחר כל הוכחה היסטורית שתאמת את הסיפורים המקראיים וסבורים שהגולגולת של גוליית נמצאת בגבעת הגולגולתא, במקום בו לפי הברית החדשה נצלב ישו.

עד כה לא בוצעו חפירות באזור הנמצא כיום בין כותלי כנסיית הקבר הקדוש, אולם בדיילי סטאר דווח שהחוקרים מאמינים שארכיאולוגים יצליחו להגיע אל גולגולתו של גוליית אם רק יקבלו אור ירוק לחפירות. אותם מומחים טוענים שגם אם הגולגולת לא תמצא שם ולמעשה נקברה במקום אחר - זהו עדיין האזור בו התנהל הקרב המפורסם ביניהם.

קרב דוד מול גוליית. Drawings by Gustave Dore, ShutterStock
דוד נושא את ראשו הכרות של גוליית/ShutterStock, Drawings by Gustave Dore

כהנת הדת הנוצרייה, בוני נלסון, טוענת שהראש קבור בגולגולתא מאחר שהדבר תואם לנבואה שמופיעה בספר בראשית. באתר שלה נכתב: "זו גם הסיבה שלמקום קוראים גבעת הגולגולתא. האם יכול להיות שההסבר לכך כל כך פשוט?". מבחינת נלסון, גוליית מייצג את "זרע הנחש" עליו דובר בספר בראשית ולכן לדבריה "אם ראשו של גוליית נקבר שם, הוא ממלא אחר נבואת בראשית". ההוגה היהודי-נוצרי קן עמי תומך גם בתיאוריה הזאת: "גוליית הגיע מגת אז יתכן שהשם גולגולתא מורכב משתי המילים גוליית וגת. ייתכן שגולגולתא נקראה ככה בגלל הסלעים דמויי הגולגולת שבמקום או בגלל הגולגולת של גוליית שנקברה שם. אולי גם וגם. אולי הגולגולת שלו נקברה במקום בו הסלעים נראים כמו גולגולת. אם הוא לא הוזז משם, ייתכן שיום אחד ארכאולוגים יצליחו לשים את ידם על הגולגולת".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
גיף קרב דוד וגוליית. Giphy
"וליית הגיע מגת אז יתכן שהשם גולגולתא מורכב משתי המילים גוליית וגת"/Giphy

ריק שנק ממכללת בית לחם חיזק גם הוא את הדברים: "אמרים שדוד לקח את הגולגולת הכרותה לירושלים, אבל זה מוזר כי ירושלים לא הייתה בירתו של דוד אלא עיר אויביו של אלוהים באותם ימים. מה הוא עשה את הראש הענק? אולי הוא קבר אותו בגבעה מחוץ לעיר הנראית לעין. - הגולגולתא". הוא הוסיף: "מאות שנים לאחר מכן ישו נצלב 'בגולגולתא' מחוץ לירושלים, אבל מדוע המקום הזה נקרא גולגולתא עוד בימיו של ישו? הטקסט לא אומר לנו, אבל זה מסקרן ששם המקום נשמע ממש כמו גוליית. בין אם שם העיר מגיע מגוליית או לא, אני מאמין שזו העיר בו נכרת ראשו של גוליית בדיוק כפי שזה המקום בו נצלב ישו".

הטריילר לסרט Son of god. Son of god, צילום מסך
האם זה קרה באותו מקום?/צילום מסך, Son of god

ממצאים בגת מסבירים את קרב דוד וגוליית?

חוקרים העריכו שגודלו של גוליית נע בין 2 ל-3 מטרים, אם כי רבים מאמינים שהגובה שתואר הינו מוגזם. ממצאים חדשים לגבי גודל האבנים והביצורים הגדולים שקיימים בעיר גת הפלשתית, העלו תיאוריה לפיה גוליית וענקים אחרים אכן חיו בה.

זה 23 שנים חופר פרופ' אהרן מאיר מאוניברסיטת בר אילן בגת - אחת מחמש ערי הפלשתים במרחב של מישור החוף הדרומי ושטחו של שבט יהודה לפני יותר מ-3000 שנים. בעבר גילה פרופ' מאיר ממצאים החל מתקופת הממלכה הכנענית ועד לימי חזאל מלך ארם, שהחריב את העיר בשנת 830 לפנה"ס, באירוע שמוזכר בספר מלכים ב'. עד כה, היה נהוג לחשוב שגת הגיעה לשיאה במאה ה-10 לפנה"ס - תקופת ממלכת דוד ושלמה.

אולם בעונת החפירה האחרונה שהסתיימה בקיץ, גילתה משלחת החופרים של פרופ' מאיר עדויות לכך שהעיר גת היתה גדולה עוד יותר כבר לפני המאה ה-10, כנראה במאה ה-12-11 (תקופת הברזל הקדומה) כמו גם לפני סיפור דוד וגוליית שכנראה התרחש במאה ה-10. לפי הממצאים האחרונים, גודלה של גת בתקופת גוליית במאה ה-11 היה כ-500 דונמים - גדולה פי שניים מכל עיר פלשתית במרחב - וגם האבנים ששימשו לבניית העיר היו גדולות יותר - עד שני מטרים לאבן - מאשר חצי מטרים בתקופות מאוחרות יותר.

קרב דוד מול גוליית. FB Studios, ShutterStock
גוליית וענקים אחרים אכן חיו בעיר גת?/ShutterStock, FB Studios

"אנחנו יודעים שתל צפית זו גת פלשתים - ביתו של גוליית - ובמשך שנים חשבנו שהאתר הגיע לשיאו במאה ה-10 לפהנ"ס", סיפר לוואלה! פרופ' מאיר, "אבל גילינו שהעיר גדולה עוד יותר ממה שחשבנו ובנויה בצורה מונומנטלית. ולכן ייתכן שבמקרא, בהקשר של גוליית ובהקשר של דמויות אחרות בגת המתוארות כענקים, הן לא באמת חיו, אלא זו היתה מיתולוגיה שהגיעה לאחר מכן, אבל השאלה איך צמחה אותה מיתולוגיה".

לפי ספר יהושע פרק יא/22, גת היא אחת משלוש ערי הפלשתים שבהן נשארו ענקים, לאחר שיהושע הכרית אותם ברחבי ישראל: "לֹא-נוֹתַר עֲנָקִים, בְּאֶרֶץ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: רַק, בְּעַזָּה בְּגַת וּבְאַשְׁדּוֹד נִשְׁאָרוּ". בעקבות חשיפת גודלה החדש של העיר, מציע מאיר תיאוריה לפיה אנשי יהודה, שהגיעו לאזור אחרי שגת נחרבה על ידי חזאל, ראו את שרידיה שכללו ביצורים גדולים הבנויים מאבנים גדולות - ונתנו פרשנות שהשרידים הגדולים האלו נבנו על ידי ענקים שיכלו להזיז אבנים גדולות.

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully