פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
פלכאו זלצבורג אוסטריה/ניר יהב

חלילים של קסם

ניר יהב, אוסטריה

25.7.2019 / 8:37

מרבדים אינסופיים של ירוק, פסגות הרים מושלגות ואלפי עצים, כשמעל לכל שורה רוחו של מוצרט. אתה מביט על כל היופי הזה ומבין שכולם צדקו: אוסטריה היא אחת המדינות היפות בעולם. ביקור בזלצבורג ופלכאו, השילוב הנכון בין כפר לעיר

הנסיעה משדה התעופה בזלצבורג שבאוסטריה לכפר פלכאו (Flachau) קצרה למדי - שעה בלבד אורכה - אבל זאת אחת הנסיעות שמעוררות הכי הרבה קריאות התפעלות, הפתעה ותדהמה מהנוף המפעים שנשקף מול העיניים. קשה עד בלתי אפשרי להסביר במילים את עוצמתו של הירוק שמלווה את הנסיעה עד לכפר היפהפה: מרבדים אינסופיים של שדות ירוקים-בהירים; שרשראות בלתי-נגמרות של הרים שעל פסגותיהם מופיעים עדיין כתמי השלג שנותרו מהחורף הארוך; בתי-עץ קטנים מפוזרים על גבי ההרים שאי אפשר שלא להתקנא באנשים שגרים שם; ואלפי עצים מכל הסוגים, הגדולים והגבוהים אשר "מקבלים" בברכה את האורחים המגיעים לאוסטריה. אתה מביט על כל היופי הזה ומבין שכולם צדקו: אוסטריה היא אכן אחת המדינות היפות באירופה, אם לא בעולם כולו.

הסוד השמור של אירופה: הכל על טיול משפחתי באוסטריה

אוסטריה, ובעיקר אזור כפר פלכאו, נחשבת לגן עדן לגולשי סקי שמושך אליה מדי שנה רבבות גולשים. אלא שגם הקיץ האוסטרי - שמשלב בין ימים שטופי שמש לבין גשמים מפתיעים ומרעננים - טומן בחובו אפשרויות רבות ומצוינות עבור המטייל הישראלי.

פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
נוף בלתי נתפס. פלכאו/ניר יהב

טיול בזלצבורג ובפלכאו הוא טיול מגוון ומרתק, שמשלב בצורה מושלמת בין נופים, טיולים, קולינריה, ספורט, פעילות לילדים, מוזיאונים, היסטוריה, מוזיקה, אגמים חלומיים ואפילו שופינג. כעת, כשסאן-דור מפעילים קו טיסה ישיר לזלצבורג (קו שיוצא מדי יום שני וחמישי, ומחירו החל מ-350 דולרים), אין בכלל ספק שהחופשה הנכונה ביותר לאזור היא זו שמשלבת בין זלצבורג לפלכאו, בין העיר לכפר. אבל לפני שנפרט על המקומות שאסור להחמיץ בטיול, נמליץ לכם לרכוש את כרטיס ההטבות המשתלם "זלצבורגרלנד קארד" שמעניק כניסה חינם לכ-200 אתרים ואטרקציות, במחיר שנע בין 30 ל-60 אירו (תלוי במספר ימי השימוש בו).

מפת זלצבורג ופלכאו באוסטריה. עיבוד תמונה
גן עדן לגולשי סקי, אבל לא רק. מפת זלצבורג ופלכאו/עיבוד תמונה

נתחיל בפלכאו: בעיירה הציורית והקסומה, שנמצאת בסך הכול 60 קילומטרים מזלצבורג ומאכלסת כ-3,000 תושבים בלבד, היו עד לפני 40 שנה בסך הכול שישה מלונות. כיום, בעקבות התפתחותה וצמיחתה, יש בה 11 אלף חדרי מלון. רוב הפעילות שלהם הוא מן הסתם בתקופת החורף, שאז מתארחים בה רבבות הגולשים שבאים ליהנות מהמסלולים הרבים הפרושים באזור. יש הרבה מה לעשות בפלכאו ובסביבתה גם בחודשי הקיץ, ואנחנו נמנה את ההמלצות המרכזיות.

בלוגרית מאוסטריה מספרת בדיוק מה היא חושבת עלינו

אגם יגר (Jagersee) הוא אחד המקומות המקסימים שנמצא באזור כפר פלכאו, לא רחוק מהעיירה ואגרין (Wagrain). אין מי שלא נחשף לאגם ולברבורים השוחים בו, שלא משתאה לנוכח יופיו. מסביבו - איך לא? - הרים ועצים, וחווית הביקור שם היא עוצרת נשימה. אפשר להשכיר בו סירות עץ, לאכול במסעדה הצמודה אליו, אבל אנחנו דווקא ממליצים על הליכה רגלית מסביבו. ההליכה אורכת כחצי שעה, שבסופה אפשר לפרוש שמיכה על הדשא הצמוד לאגם, לשאוף אוויר מלוא הריאות ולשטוף את העיניים. מאחר שמדובר באחד האגמים המרהיבים שראינו אי-פעם, ראו בביקור בו כביקור חובה שאסור להחמיץ.

השכרת אופניים היא בהחלט אפשרות מעולה למי שרוצה לראות את פלכאו וסביבותיה בצורה הטובה ביותר. העיר מרושתת במסלול אופניים שעובר בסמוך לנהר "אנס" (ENNS), ובמהלך הדרך עוברים ליד ובתוך יערות, שדות מרעה של פרות, בתי עץ יפהפיים ואגמים מפתים. קחו לעצמכם הפסקה במהלך הדרך, שבו בסמוך לאגם, טבלו את גופכם במי הטורקיז שלו והביטו בפסגות המושלגות שמעל ההרים מסביבכם. מסלול האופניים אינו קשה, אך לאלו שמעט חוששים נגלה שאפשר גם לשכור אופניים חשמליים. המחיר אמנם מעט יותר יקר, אבל זה שווה כל אירו.

פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
אטרקציות לילדים במעלה הרכבל. פלכאו/ניר יהב

רכבל ווגרין (Wagrainis Grafenberg) הוא גם אטרקציה שלא כדאי לפספס. הנסיעה ברכבל אורכת כ-20 (!) דקות ובסופה מגיעים לפסגת הר בגובה 1,700 מטר. לצד הנוף המטמטם שנשקף ממנה, יש בפסגת ההר כמה אטרקציות ופעילויות לילדים כגון טרמפולינה גדולה, נדנדות, אומגות, מגלשות, גשר חבלים, קיר טיפוס, פינת ליטוף קטנה ועוד משחקים לילדים. העלייה לפסגה מומלצת בעיקר ביום שמש קיצי ופחות בימים מעוננים. אל תחמיצו את המסעדה שם. לא רק שהאוכל שם טעים מאוד, הנוף ממנה יבוא לכם (ולאינסטגרם שלכם) טוב. באחריות.

ואם בילדים עסקינן, הרי שברחבי פלכאו יש לא מעט אטרקציות עבורם, מה שהופך את הביקור בעיירה הקסומה למושלם לא רק לזוגות או לבודדים אלא גם למשפחות. אחת האטרקציות הכיפיות ביותר לילדים היא מגלשת ההרים המקומית (Rodelbahn Lucky Flitzer) שמגיעה למהירות אדירה של 40 קמ"ש ונוסעת לאורך מסלול לא קצר בכלל (יותר מקילומטר!). משך הנסיעה הוא כשלוש דקות, תלוי כמובן במהירות שתבחרו לנסוע, והמחיר נע בין 6 ל-9 אירו. הנוף בנסיעה - לא באמת צריך לחזור על זה פעם אחרי פעם, נכון? - מהמם. אטרקציית מגלשת ההרים הזו היא למעשה חלק מפארק שעשועים חמוד לילדים, הכולל מתקנים נוספים, מתנפחים, מסלול קארטינג קטן, בריכת אבובים ממונעים קטנה ומסעדה נחמדה. לצד אלו, פלכאו מלאה בפארקי חבלים, גינות שעשועים ואפילו מתחם מיני-גולף נהדר.

ככלל, אם רוצים להספיק בחופשה גם ביקור בזלצבורג, שניים-שלושה ימים בפלכאו מספיקים לחלוטין. כמובן שאפשר גם לשלב ביקור בכפרים הסמוכים, כגון רדשטאט (Radstadt) או אלטמארט (Altenmarkt). הנסיעה לשם אורכת דקות ספורות, ויש בהם כמה מוזאונים ביתיים, חנויות, רחובות ציוריים ובעיקר נופים נפלאים. רוב המלונות בפלכאו קטנים ומשפחתיים. אנחנו לדוגמא התארחנו במלון פלכאורהוף (Flachauerhof), מלון קטן, משפחתי ומקסים במרכז העיירה (מחיר ללילה: כ-200 אירו). בסוף כל יום, אחרי שסיימנו את כל האטרקציות והטיולים, התיישבנו במרפסת הקטנה של חדר המלון. הבטנו לעבר ההרים מסביבנו, ראינו את הירוק שעוטף אותנו מכל עבר, ושמענו את זרימת הנחל הסמוך. הכול מקבל פתאום פרופורציה חדשה ואי אפשר שלא להתמסר לתחושת הרוגע הזאת. שלווה אמיתית, של חופש. אם החופשה הזו שווה ולו עבור רגע אחד, זה הרגע הזה.

פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
ביקור חובה. אגם יגר/ניר יהב

ממוצרט ועד "צלילי המוזיקה"

וכעת לזלצבורג. בדרכנו לעיר הרביעית בגודלה באוסטריה עצרנו במבצר הוהנוורפן (Hohenwerfen), שנמצא ממש באמצע הדרך, מעל העיר וורפן, כ-40 קילומטר מדרום לזלצבורג. המבצר, אשר קיים מהמאה ה-11 (!), מרשים ביופיו והוא משקיף על נוף יפהפה. עם זאת, האטרקציה המרכזית במבצר היא מופע של עופות דורסים המתקיים פעמיים-שלוש ביום (תלוי בעונה). במופע רואים את העופות - נשר, בז, עיט - דואים ממש מעל ראשי האנשים, מבצעים תרגילים מרהיבים, והכול כמובן על רקע הנוף המלכותי של המבצר וסביבתו שהזכיר לנו לעיתים סצנות מ"משחקי הכס".

ברגע שהגעתם לזלצבורג, נסו לבדוק מה מזג האוויר - גם בקיץ יורד גשם לא מעט - ונצלו את שעות היובש והשמש כדי לטייל בחוץ ולספוג את האווירה של העיר המתוקה והיפה הזאת. דבר נוסף שיש לקחת אותו בחשבון הוא שביום ראשון הכול - מלבד מסעדות - סגור. תכננו את הפעילויות המרכזיות לימים אחרים. שני מקורות הגאווה העיקריים של העיר הם המלחין הגאון מוצרט (שנולד בעיר וחי בה שנים רבות) והסרט "צלילי המוזיקה" (שצולם בה). לחובבי ג'ולי אנדרוז, נמליץ על סיור "צלילי המוזיקה" שעובר בין מקומות שבהם צולמו סצנות קלאסיות של הסרט. אם תוותרו על הסיור, אל תעזו לוותר על ביקור בגני מיארבל היפהפיים, שם צולמו חלק מסצנות השיר "דו-רה-מי" בסרט האלמותי.

זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
"צלילי המוזיקה" צולם פה. גני מיראבל/ניר יהב

שוקולד מוצרט - המקורי!

ביקור בביתו של מוצרט (שכיום משמש מוזיאון) הוא בבחינת ביקור חובה. אפשר לראות שם תווים, כלי נגינה, תמונות ולהבין מעט מאיזו משפחה צמח אחד הגאונים הגדולים ביותר בהיסטוריה של המוזיקה, שאת יצירתו הראשונה הלחין בגיל 5 ואת האופרה הראשונה - בגיל 11. בקתדרלת זלצבורג (Salzburger Dom) הוטבל מוצרט התינוק, ושם הוא אף ניגן על אחד מהעוגבים שעדיין נמצאים בה, וגם היא שווה ביקור. אגב, אם חשקה נפשכם בשוקולד "מוצרט", העדיפו כמובן את המקור Furst (היקר יותר אך הטעים יותר), ולא את החיקוי האדמדם המוכר בכל בית בישראל.

ומה עוד כדאי לראות בעיר? את ארמון "הלברון" (Hellbrunn) כמובן, שנבנה במאה ה-17 על ידי מרקוס סיטיקוס, הנסיך-ארכיבישוף של זלצבורג. הארמון רחב-הידיים הזה התפרסם בזכות מזרקות השעשועים המוחבאות, שעמן השתעשע מרקוס עם אורחיו הרבים כשהיה מרטיב אותם במפתיע ובלי הכנה מוקדמת.

לא כדאי להחמיץ גם נסיעה של כמה קילומטרים ספורים לבוואריה השכנה (קחו אתכם דרכון משום שעוברים את הגבול לגרמניה), שם נמצאים כמה מכרות מלח מרתקים, כשהבולט בהם הוא ברכטסגאדן (Berchtesgaten). במהלך הסיורים, שנערכים כל הזמן (עם הסברים גם באנגלית), לובשים המבקרים סרבלים כהים, נכנסים לתוך המכרה על גבי רכבת כורים ולאחר מכן שומעים הסברים על תהליך חציבת המלח לאורך השנים ואף גולשים פעמיים במגלשות עץ ששימשו את הכורים לרדת למפלס נמוך יותר. אם יתמזל מזלכם, בדרך מאוסטריה לבוואריה תיתקלו בשווקים בווארים מקומיים. צאו מהרכב, הזמינו בירה ובלו קצת.

זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
חוויה מקומית. צעירים בווארים בסמוך למכרה המלח/ניר יהב

ומה לגבי שופינג? ראשית, בעיר יש כמה קניונים, ביניהם EUROPARK ו-Shopping Arena. בנוסף, צמוד לשדה התעופה בעיר קיים אאוטלט ענק עם המון מותגים ובמחירים מאוד נוחים בשם Designer Outlet Salzburg. לאלו שמעדיפים את הרחוב על פני הקניון, נמליץ כמובן על Getreidgasse, רחוב הקניות בזלצבורג, שכולל חנויות בוטיק, בתי קפה, חנויות מזכרות, חנויות בגדים, מסעדות וחנויות מעצבים. ביתו של מוצרט נמצא ברחוב הזה, כך שאפשר לשלב ביקור בו לאחר מכן. זלצבורג, אגב, היא עיר שהמוזיקה היא חלק בלתי נפרד ממנה. כעיר שהצמיחה את גדול המלחינים בהיסטוריה, אין יום שלא מתקיימים בה קונצרטים ומופעים, בעיקר עם המוזיקה של מוצרט (שעל שמו קיימת גם כיכר מרכזית בעיר ופסל ענק בדמותו).

שילוב בין זלצבורג לפלכאו הוא שילוב שיעניק לטיול שלכם ערך מוסף, בכך שיכרוך יחד עיר מודרנית עם כפרים עתיקים, נופים ובניינים, ישן וחדש. בכל בוקר שתפתחו את חלון החדר ותביטו החוצה תבינו כמה היופי והרוגע יכולים לשדרג את חופשתכם ולהפוך אותה לכזו שלא תשכחו.

seperator

הכותב היה אורח של "סאן דור" ושל לשכת התיירות בזלצבורג

פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
פרות בכל פינה. פלכאו/ניר יהב
פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
כיף לשמוע על הבוקר. הנחל בפלכאו/ניר יהב
זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
לא לוותר על ביקור. ארמון "הלבריין"/ניר יהב
פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
יערות בלתי נגמרים. פלכאו/ניר יהב
פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
רוגע נפשי. פלכאו/ניר יהב
פלכאו זלצבורג אוסטריה. ניר יהב
בתי עץ בכל מקום. פלכאו/ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully