וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מסורבי עלייה: כך הפכה העיר העתיקה בירושלים לנגישה

העיר העתיקה בירושלים בנויה על שלוש גבעות, מה שמבטיח נוף נפלא אבל גם הרבה עליות וירידות, מה שמקשה על בעלי מוגבלויות, עגלות תינוקות, סוחרים שדוחפים עגלות ועוד. אז לאחר עשור של עבודה, הונגשו מספר רחובות בעיר העתיקה, כולל הכותל

נגישות העיר העתיקה בירושלים. David Mor, JerusaLENSE Exhibition,
קשה לדחוף בעליות של העיר העתיקה/David Mor, JerusaLENSE Exhibition

מתי בפעם האחרונה ניסיתם לטייל בעיר העתיקה עם כסא גלגלים או אפילו רק עם עגלת ילדים? כמה קשה זה היה? מיליון מדרגות, עליות, ירידות, אנשים, סוחרים, עגלות רוכלים, ובימי החגים כמובן צפיפות ודוחק.

אבל עתה מגיעה בשורה חדשה למבקרי העיר: אחרי עשר שנות עבודה של שבעה גורמים ממלכתיים - הפכה העיר העתיקה מונגשת לבעלי מוגבלויות תנועה ועגלות, והמשמעות היא שכבר בפסח הקרוב - יהיה ניתן להגיע כמעט לכל אתר בעיר העתיקה - על גלגלים.

ירושלים העתיקה וחומותיה הן אתר מורשת עולמי של אונסק"ו והיא גם המקום המתוייר ביותר במדינת ישראל עם כ-10 מיליון מבקרים מדי שנה. עם זאת, היא גם עיר ש"הרים סביב לה": העיר בנויה על שלוש גבעות, מה שמבטיח נוף נפלא אבל גם הרבה מאוד עליות וירידות: הפרש הגבהים בין המקום הגבוה ביותר בעיר (שער יפו) לבין המקום הנמוך ביותר (שער האשפות) הוא כמעט 55 מטרים.

נגישות העיר העתיקה בירושלים. רפי בן חקון עבור פמ"י,
סיור עם אפליקציית הטיולים בעיר העתיקה/רפי בן חקון עבור פמ"י

הונגשו כ-4 ק"מ של רחובות

הנגשת העיר העתיקה התחילה מתוך צרכי התושבים: כ-40 אלף איש שחיים בתוך החומות, מתוכם כ-10 אחוזים לערך בעלי מוגבלויות תנועה. משרד ירושלים ומורשת ביחד עם הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), משרד התיירות, מחלקת הנגישות בעיריית ירושלים, המוסד לביטוח לאומי, רשות העתיקות והחברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י) החליטו לשלב כוחות ולמצוא פתרון.

בליווי יועצי נגישות ובעלות של למעלה מ-20 מיליון שקלים, הפכה הנגשת העיר העתיקה מפרויקט רווחה מקומי לפרויקט התיירותי השאפתני ביותר בעולם להנגשת ערים עתיקות. בעולם קיימות מספר קטן יחסית של ערים היסטוריות כמו ירושלים המציגות שילוב בין ממצאים ארכיאולוגיים, אתרי תיירות ופעילות אנושית המתמשכת על פני אלפי שנים, רובן נמצאות ברשימות "10 הערים העתיקות בעולם", או מאוגדות בארגונים בינלאומיים כמו אונסק"ו.

במצטבר הונגשו כ-4 ק"מ של רחובות ברובעים המוסלמי, הארמני והנוצרי והותקנו כ-2 ק"מ מצטברים של מאחזי יד לצד גרמי מדרגות. כדי שלא לאבד מקסמה של העיר, גיבשו המתכננים שפת רחוב אחידה המותאמת למאה ה-21 באופן שהמרקם הייחודי של העיר העתיקה יהיה נוכח במלוא הדרו. פרטי ריהוט הרחוב עוצבו בסגנון שקט, צנוע ובר קיימא, בחומרים ומרקמים בהתאם לשיטות העבודה המקובלות בארץ ובייצור מקומי ככל האפשר.

התכנון התבסס על ערכים שונים וריבוי השימושים במרחב: מסחר, הולכי רגל, עגלות, רכבים, ילדים ותיירים. עיקר האתגר היה להתאים את המבנה ההיסטורי המדורג של הרחובות לתנועת רכבי חירום ואמצעי עזר לניידות. המטרה הראשית היתה להקל על העומס ברחובות הראשיים ולאפשר גם למשתמשי עגלות (כולל עגלות ילדים), כסאות גלגלים ובעלי מוגבלויות אחרות לבקר באתרי התיירות של העיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נגישות הכותל בעלי מוגבלות נכה. רפי בן חקון עבור פמ"י,
מעכשיו גם הכותל נגיש/רפי בן חקון עבור פמ"י

אז מה חדש בעתיקה?

הוסדרו דרכים, הוכשרו ושופצו 14 מבני שירותים ציבוריים (כולל מונגשים); הוצבו שלטי הכוונה לאתרים המרכזיים לצד שלטי הסבר ומפות מרחביות לאורך צירי התיירות העיקריים; שודרג מערך הניקיון השוטף ואיסוף אשפה; הוחלפו חיפויי אבן; הודגשו ממצאים היסטוריים או ארכיאולוגים בעלי עניין לציבור; הותקנו ארונות מסתור לשעוני מים ונקודת איסוף אשפה; חודשו מתחמי עסקים, חזיתות ומתקנים לאורך הציר; והושלמו טיילות משער ציון לשער האשפות ולאורך החומה הצפונית החיצונית.

להשלמת המהלך הופקו גם מפת הכוונה מודפסת ואפליקציה ייעודית בשם נגישות ירושלים-העיר העתיקה (Accessible JLM-Old City). האפליקציה זמינה ב-8 שפות ומאפשרת ניווט בזמן אמת בין הסמטאות והאתרים (מבוססת GPS בדומה לגוגל מפס). את האפליקציה ניתן להוריד ללא תשלום באפסטור, ואת המפה המודפסת ניתן לקבל ללא תשלום במרכז המידע לתיירים בשער יפו.

ועכשיו לשאלה הממש ממש גדולה: איך מגיעים עם כיסא גלגלים לעיר העתיקה? כיום ניתן להגיע לעיר העתיקה באמצעות השאטל החינמי "חופשי לעיר העתיקה", היוצא ממתחם התחנה עד לשער האשפות וחזרה על בסיס יומי, מדי 20 דקות, ואחת לשעה יוצא שאטל מונגש לכיסאות גלגלים. החנייה במתחם הינה על בסיס תעריף יומי (כ-17 שקלים ליום שלם).

באי העיר העתיקה מוזמנים גם להוריד ללא תשלום סיורים קוליים מודרכים במסלולים מונגשים באפליקציית "סיורים קוליים בעיר העתיקה" (במסלולים: הרובע היהודי, ויה דולורוזה, הר הבית, משער יפו לשער ציון).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully