ירושלים/ShutterStock

ירושלים בראש רשימת הערים העתיקות הטובות בעולם

אתר התיירות Tourism Review דירג את 10 הערים העתיקות החשובות בעולם. בראש הרשימה ניצבת ירושלים, ואחריה צידון, אתונה, שושן ועוד. ואיזו עיר שבשטחי הרשות הפלסטינית נכנסה לרשימה?

מאז תחילת הציוויליזציה, ייצגו ערים את ההתפתחות האנושית. ראשיתן של ערי העולם עוד בתקופה הנאוליתית, בעיקר באזור מסופוטמיה (בין הנהרות פרת וחידקל).

כיום, קשה לדעת במדויק מיה העיר העתיקה בעולם, אך אין ספק שערים עתיקות מושכות אליהן תיירים מרחבי תבל. אתר התיירות Tourism Review דירג לאחרונה את הערים העתיקות המעניינות והמיוחדות בעולם, כאשר במקום הראשון ניצבת לא אחרת מאשר ירושלים.

ירושלים

העיר החלה את חייה לפני 5,000-4,000 שנים. "זוהי עיר ייחודית המייצגת את תולדות האנושות, בשל העובדה כי בה התפתחו שלוש הדתות הגדולות: יהדות, נצרות ואיסלאם", כתבו עורכי הדירוג.

"לצד האתרים הדתיים החשובים, יעד זה חווה במרוצת הדורות קונפליקטים רבים. העיר נהרסה לפחות פעמיים, וכן הותקפה ונכבשה עשרות פעמים". כיום פוקדים את ירושלים למעלה משלושה מיליוני תיירים מדי שנה.

התפתחו בה 3 הדתות הגדולות. ירושלים

ירושלים. ShutterStock
ירושלים/ShutterStock

צידון, לבנון

אחת הערים העתיקות באזורנו, שיושבה בסביבות שנת 4000 לפני הספירה. צידון, שממוקמת כ-40 ק"מ דרומית לביירות, היא העיר החשובה והעתיקה ביותר בתרבות הפיניקית. היא היתה לב האימפריה הפיניקית שפעלה במזרח התיכון. על פי המסורת, ביקר בה ישוע, ובשנת 333 לפנה"ס פקד אותה גם אלכסנדר הגדול. האטרקציה המרכזית כאן היא "מבצר הים", שהוקם בידי הצלבנים במאה ה-13.

מבט על צידון העתיקה, לבנון

צידון העתיקה לבנון. Shutterstock, ShutterStock
צידון העתיקה לבנון/ShutterStock, Shutterstock

אתונה, יוון

העיר נוסדה בשנת 4000 לפני הספירה בקירוב, והיא נחשבת לאחת הערים העתיקות החשובות בעולם - בשל היותה ערש התרבות המערבית. בתחילת האלף הראשון לפנה"ס, היא הפכה לחשובה מבין ערי יוון העתיקה, ובה נבנו אתרים בעלי חשיבות רבה, חלקם נותרו על עומדם גם כיום. בין אתריה המפורסמים: האקרופוליס, מקדש פרתנון ואצטדיון פאנאתינאיקו - האצטדיון היחיד בעולם הבנוי כולו משיש.

כיום מתגוררים באתונה יותר משלושה מיליון תושבים, והיא מהווה כידוע מוקד תיירות פופולרי - מדי שנה פוקדים אותה למעלה מחמישה מיליון תיירים.

הפרתנון על האקרופוליס. אתונה, יוון

הפרתנון על האקרופוליס, אתונה, יוון. ShutterStock
הפרתנון על האקרופוליס, אתונה, יוון/ShutterStock

שושן, איראן

שושן (כיום שוש) נוסדה בסביבות שנת 4200 לפנה"ס, וכיום היא נחשבת לאחת החשובות והעתיקות שבערי המזרח הקרוב. כידוע, היא מוזכרת גם במגילת אסתר. העיר ממוקמת באזור הרי הזגרוס, ובמרוצת הדורות שלטו בה עמים רבים, בהם העילמים, הפרסים והפרתים. באתרי העיר נמצאו שרידים רבים לכלי עבודה עתיקים, כמו גם אתרים כגון שרידי ארמונו של דריווש הראשון ("דריווש הגדול"). כיום, כמעט מאומה לא נותר מהעיר העתיקה, ובמקום שוכנת העיר שוש, שבה 65,000 תושבים.

המצודה העתיקה בשושן, איראן

מצודת שושה שושן באיראן. Shutterstock, ShutterStock
מצודת שושה שושן באיראן/ShutterStock, Shutterstock

גבל, לבנון

עיר הנמל הפיניקית גבל נוסדה בידי הפיניקים בשנת 5000 לפני הספירה. בימי הפרעונים, שימשה העיר תחנת מסחר ומרכז יצוא חשוב למוצרים רבים, בהם עצי ארז שנשלחו למצרים ופפירוס שיוצא ליוון. מעניין לדעת כי המילה האנגלית לתנ"ך (Bible) נגזר משם העיר (Byblos). האטרקציות התיירותיות המרכזיות כוללות את מבצר גבל כמו גם שרידי מקדשים פיניקים וחומת העיר מימי הביניים. בשנת 1984, העיר הוכרזה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

עיר הנמל הפיניקית גבל, לבנון

עיר הנמל הפיניקית גבל בלבנון. Shutterstock, ShutterStock
עיר הנמל הפיניקית גבל בלבנון/ShutterStock, Shutterstock

ארגוס, יוון

העיר היוונית הקדומה ביותר, יושבה ככל הנראה לפני למעלה מ-7,000 שנים - מה שהופך אותה לקדומה שבערי אירופה בכלל. היא היוותה גורם משפיע ניכר בחצי האי פלופונסוס, עד לייסודה של ספרטה. היא זכתה לתחייה מחודשת תחת השלטון הרומי, והלאה אל תוך התקופה הביזנטית. על פי המיתולוגיה היוונית, פרסאוס, בנו של האל זאוס, נולד בעיר זו. אתריה החשובים כוללים את מבצר בורצי, השוכן על אי, אנדרטת טירינס ועוד. בעיר מתגוררים כיום כ-20,000 תושבים.

מצודת ארגוס, יוון

מצודת ארגוס יוון. Shutterstock, ShutterStock
מצודת ארגוס יוון/ShutterStock, Shutterstock

חאלב, סוריה

העיר נוסדה בשנת 5000 לפנה"ס בקירוב, והיא נחשבת לאחת הערים העתיקות בעולם כולו. בזכות מיקומה האסטרטגי, על הדרך שבין הים התיכון לבין מסופוטמיה, כמו גם בקצה דרך המשי - היא שימשה מרכז חשוב בעת העתיקה. עם זאת, העבר הקרוב הביא עמו טרגדיות רבות, מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, בשנת 2012 - שחוללה הרס רב לאתרי העיר, כולל בעיר העתיקה. חאלב (Aleppo) הוכרזה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, וכיום מתגוררים בה 1.8 מיליון תושבים.

מצודת חאלב, סוריה

מצודת חאלב סוריה. Shutterstock, ShutterStock
מצודת חאלב סוריה/ShutterStock, Shutterstock

פלובדיב, בולגריה

העיר פלובדיב (Plovdiv) נוסדה בין שנת 6000 לשנת 5000 לפנה"ס, והיא נחשבת לאחת הערים הקדומות באירופה. במהלך ההיסטוריה, רבים שלטו בה, בהם המקדונים, הרומאים, הביזנטים והעותמאנים. כתוצאה מכך, העיר מציגה כיום לראווה שפע של השפעות תרבותיות שונות. בין אתריה הבולטים: תיאטרון קדום, אצטדיון רומי ועוד. מדי שנה, פוקדים את אתרי העיר כ-800,000 תיירים.

התיאטרון הרומי של פיליפופוליס בפלובדיב, בולגריה

התיאטרון הרומי של פיליפופוליס בפלובדיב בולגריה. Shutterstock, ShutterStock
התיאטרון הרומי של פיליפופוליס בפלובדיב בולגריה/ShutterStock, Shutterstock

דמשק, סוריה

יש הטוענים כי דמשק יושבה כבר באלף השביעי לפנה"ס, כאשר היא חבה את עוצמתה למיקומה האסטרטגי, על נתיבי מסחר קדומים. העיר נכבשה על ידי אלכסנדר הגדול, ומאוחר יותר - היתה חלק מהאימפריה הרומאית, כמו גם האימפריה העותמאנית.

כיום, נחשבת דמשק כמרכז תרבותי חשוב, שמביא אליו תיירים - גם בימים טרופים אלו. העיר מאכלסת 1.7 מיליוני תושבים. העיר העתיקה כוללת חומות, מגדלים ושערים, כמו גם את "מצודת דמשק". עם זאת, בדומה לעיר חאלב, גם דמשק ספגה פגיעות קשות במהלך מלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה.

המסגד האומיי בעיר העתיקה של דמשק, סוריה

המסגד האומיי בעיר העתיקה של דמשק סוריה. Shutterstock, ShutterStock
המסגד האומיי בעיר העתיקה של דמשק סוריה/ShutterStock, Shutterstock

יריחו, הרשות הפלסטינית

אף אחד אינו יודע בוודאות מתי הוקמה העיר יריחו, אם כי חוקרים רבים מעריכים כי מדובר בעיר העתיקה ביותר בעולם כולו. מעריכים כי היא נוסדה בין השנים 9000-9500 לפנה"ס. בזכות המעיינות הנובעים באזור, היא משכה אליה מתיישבים כבר בעת העתיקה.

עמים רבים כבשו את העיר במרוצת הדורות, ובתנ"ך מפורט סיפורה כיבושה על ידי בני ישראל, לאחר שהגיעו ממסעם במדבר. כיום עומד מספר תושביה על כ-20,000 אלף בני אדם, ובין אתריה ההיסטוריים ניתן למנות את תל יריחו, מעיין אלישע, מערות כתף יריחו, שרידי ארמונות החורף ששימשו את החשמונאים בתקופת בית שני ועוד.

פסיפס בארמון הישאם, יריחו

ארמון הישאם יריחו. Shutterstock, ShutterStock
ארמון הישאם יריחו/ShutterStock, Shutterstock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully