וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארזתם לבד? להיות תיירי חלל ב-200 אלף דולר בלבד

4.4.2019 / 13:00

החללית הישראלית "בראשית" כמעט עשתה היסטוריה, ולמרות שלא הצליחה לנחות על הירח זה הזמן להביט קדימה (ולמעלה) - ולתכנן את המסע שלכם. קבלו את כל מה שרציתם לדעת על תיירות חלל: מתי תוכלו לרחף מעל כדור הארץ, כמה זה יעלה ומתי זה יקרה

מלון החלל אורורה של "Orion Span"/Orion Span

בווידאו: מלון החלל אורורה של "Orion Span"

בינואר האחרון התפרסמה במגזין הטכנולוגיה המוביל "Wired" כתבה שכותרתה מחייבת למדי: "2019 היא השנה שבה תיירות חלל תהפוך למציאות. אבל באמת".

שתי המילים האחרונות בכותרת מרמזות על הקיפאון הממושך שחווה ענף זה, המצוי עדיין בחיתוליו. למעשה, 18 שנים חלפו מאז ששוגר תייר החלל הראשון. מאז סימנו "וי" על החלל שישה אנשים נוספים בלבד. שבעה תיירים ב-18 שנים הם הספק דל למדי, עבור תעשייה שטומנת בחובה ממון רב - וגם ציפיות מכאן ועד השמיים.

כזכור, תייר החלל הראשון היה המולטי-מיליונר האמריקני דניס טיטו, ששוגר אל תחנת החלל הבינלאומית המקיפה את כדור הארץ. הוא הגיע אליה בסיועה האדיב של החללית הרוסית סויוז, ובילה בשחקים מ-28 באפריל ועד 6 במאי 2001. התענוג הזה עלה לו 20 מיליון דולר. או 2.5 מיליון דולר ללילה, אם נדבר במונחי תיירות ארציים.

כאמור, שישה תיירי חלל נוספים הגיעו בעקבותיו אל תחנת החלל. כולם היו עשירים כקורח, עברו תוכנית אימונים בסיסית, בילו בחלל כשבוע-שבועיים, ושילמו בממוצע כ-30 מיליון דולר. עם זאת, מפתיע לגלות כי מאז שנת 2009, אף לא תייר נוסף שוגר לחלל.

ולמרות הכול, כעת נראה שיש סיבה לאופטימיות, ובקרוב נבחין בבירור בפריחתה של תעשייה מרתקת זו, בזכות מספר מיזמים פרטיים, ההולכים ומבשילים.

תייר החלל הראשון דניס טיטו. ויקיפדיה, אתר רשמי
התענוג עלה לו 20 מיליון דולר. תייר החלל הראשון דניס טיטו/אתר רשמי, ויקיפדיה

יש חלל - ויש חלל

בשונה מאסטרונאוט של סוכנות חלל כזו או אחרת, כל אדם פרטי שמשלם בעבור הזכות לטוס אל מחוץ לאטמוספירה, זכאי להיקרא "תייר חלל". באופן טבעי, רק מי שממון רב מצוי בכיסיו, יכול להרשות לעצמם את התענוג של בהייה אינסופית בכדור הארץ, יחד עם תחושת ריחוף קלה.

עם זאת, יש להבחין בין יציאה לחלל המרוחק, לבין מה שקרוי "טיסה תת-מסלולית". האחרונה היא למעשה טיסה בכלי טיס מהיר להפליא המגיע לגבהים מרשימים (כ-80 קילומטרים ויותר), אך עדיין - לא נכנס למסלול סביב כדור הארץ ומאחר שמדובר במסע קצר, של שעה-שעתיים, והרבה פחות מורכב מטיסה לחלל, הרי שהדבר גם מתבטא במחיר, הנמוך בהרבה מזה ששילם דניס טיטו. 200 אלף דולר - ואתם שם.

יש רק את העניין הקטן הזה שטיסות כאלו עדיין לא שוגרו, לצד העובדה שרשימת ההמתנה הולכת ומתארכת.

עוד באותו נושא

אל תפסידו: כך נראה הזוהר הצפוני מהחלל כשהוא מכסה את העולם

לכתבה המלאה
בדרך לחלל: מה הקשר בין תלמידי תיכון ישראלים ללוויין ונוס?. Family guide
מתי נוכל לטוס לחלל גם מישראל?/Family guide

700 איש ברשימת ההמתנה

אחת השחקניות הבולטות בענף היא חברת "וירג'ין גלקטיק" ("Virgin Galactic"), שהוקמה על ידי איש העסקים הבריטי ריצ'רד ברנסון, מי שעומד גם מאחורי ייסוד חברת התעופה "וירג'ין". החברה נועדה להטיס אנשים פרטיים בטיסות תת-מסלוליות, כאשר בעתיד הרחוק יותר, יוצעו גם מסלולים ארוכים וגבוהים יותר, שיקיפו את כדור הארץ.

לטובת הפרויקט נבנתה חללית העונה לשם "VSS Unity", שאמורה להסיע שישה נוסעים ושני אנשי צוות. מי שיישא את החללית מעלה, יהיה מטוס בואינג 747 שהוסב למטרה זו. בגובה של 12 קילומטר, תתנתק ממנו החללית, תפעיל את מנועיה בעוצמה מלאה ותטוס מעלה, לגובה של כ-90 קילומטרים. לאחרונה הכריזה החברה כי השירות יחל לפעול כבר השנה, כאשר התייר הראשון יהיה - איך לא - מנכ"ל החברה בעצמו.

עד כה, יותר מ-700 אנשים להוטים כבר רכשו כרטיס לטיסות העתידיות של "VSS Unity", במחירים של 250-200 אלף דולר. חלקם אף ביצעו את הרכישה כבר לפני כעשור. כל בר מזל יטוס עם חמישה תיירים נוספים, כאשר במהלך הטיסה ניתן יהיה לחוש למשך מספר דקות חוסר כבידה. זאת לצד הצצות בלתי נשכחות לעבר כדור הארץ, שנמצא שם למטה.

"וירג'ין גלקטיק" אינה היחידה בענף הטיסות התת-מסלוליות. השנה צפויות לצאת לדרך טיסותיה של חברת "בלו אוריג'ין" ("Blue Origin"), שייסד יזם-סלב נוסף, ג'ף בזוס, האיש שעומד מאחורי חברת "אמזון". טיסותיה יבוצעו באמצעות הרקטה הרב-שימושית "New Shepard", שכבר ערכה כמה וכמה טיסות ניסוי. "התכנון הוא לשלוח טיסות מאוישות לחלל עוד השנה, אבל אנחנו לא נמצאים במרוץ מול אף אחד", אמר לתקשורת דובר החברה. "נעשה זאת רק כאשר נהיה מוכנים".
המחיר לכרטיס עדיין לא נקבע, אך ההערכה היא שהתעריף יהיה דומה לזה שמציעה "וירג'ין גלקטיק". כלי הטיס יוכל לשאת שישה נוסעים, והוא ישוב לכדור הארץ באמצעות מצנחים.

SpaceShipTwo VSS Unity וירג'ין גלקטיק חללית. Virgin Galactic, אתר רשמי
השירות יפעל כבר השנה. החללית SpaceShipTwo של וירג'ין גלקטיק/אתר רשמי, Virgin Galactic

מיליארדר ושבעה אמנים בדרך לירח

חברה פרטית נוספת, שנושאת על כתפיה ציפיות רבות, היא "ספייס-אקס" ("SpaceX"). החברה נוסדה בשנת 2002 על ידי היזם הקנדי-אמריקני הבלתי נלאה, אילון מאסק, מי שעומד מאחורי שירות הפיננסים "Pay Pal", רכבי טסלה ועוד. החברה מציעה לגופים שונים שירותי שיגור לחלל, לצד פיתוח חלליות מטען, כמו גם חלליות מאוישות.

בספטמבר 2018 הכריזה החברה על כוונתה לשלוח תייר חלל למסע שיקיף את הירח בחללית ששמה "Big Falcon Rocket" ("רקטת הבז הגדול"). "מדובר בצעד חשוב למען השגת גישה לכל מי שחולמים לטוס לירח", צוין בהודעת החברה. נכון, לא מדובר בנחיתה על הירח, אלא "רק" בהקפתו, אך אין ספק שהאתגר מורכב מאין כמוהו. בר המזל שנבחר לצאת למסע הוא המיליארדר היפני יוסאקו מאזאוואה (Yusaku Maezawa), יזם ואספן אמנות בן 43. מאחר שהחללית עדיין בשלבי בנייה, הטיסה צפויה לצאת לדרך רק בשנת 2023, והמסע יימשך כשישה ימים. המחיר עדיין לא נקבע, אך מעניין לגלות כי מאזאוואה רכש את כל הכרטיסים למסע, והוא מתכנן לקחת עמו לחלל כשבעה אמנים.

מאסק, לבטח תשמחו לשמוע, הכריז כי המסע סביב הירח הוא רק שלב אחד בדרך את היעד הנכסף: שיגור בני אדם אל המאדים מתי זה יקרה? לדבריו, בתוך 20 שנים.

חברה נוספת שתציע הקפה של הירח היא "ספייס אדוונצ'רס" ("Space Adventures") שתעשה זאת באמצעות שימוש בחללית סויוז רוסית. בתוכנית: יומיים וחצי של הקפת כדור הארץ, עגינה זמנית בתחנת החלל הבינלאומית, חמישה ימים טיסה לירח, הקפה פלוס תצפית של 45 דקות - וחזרה הביתה. התצפית על הירח תיעשה מגובה של 100 ק"מ בלבד. השמועות אומרות שאחד מתוך שני הכרטיסים כבר נמכרו לנוסע/ת אנונימי/ת, במחיר של 150 מיליון דולר.

הדמיה חללית Big Falcon Rocket של SpaceX. SpaceX, אתר רשמי
לא תנחת על הירח, אלא תקיפף אותו. כך תיראה רקטת הפלקון/אתר רשמי, SpaceX
הדמיה חללית של ספייס אדוונצ'רס. Space Adventures, אתר רשמי
3 ימים עד לירח. החללית של "ספייס אדוונצ'רס"/אתר רשמי, Space Adventures

מלון מיליון כוכבים: אירוח בחלל

עם כל הכבוד לרקטות וחלליות שעושות סיבוב בחלל וחוזרות לקרקע בטוחה, הרי שאחד המיזמים היותר מאתגרים מגיע בדמות מלון שנמצא באופן קבוע בחלל ומרחף לאטו מעל לכדור הארץ. בתחילת השנה הכריזה חברת "Orion Span" האמריקנית כי בשנת 2021 צפוי להיפתח המלון הראשון בחלל. תהיה זו תחנת חלל מפנקת בשם אורורה ("Aurora"), שתקיף מדי שעה וחצי את כדור הארץ.

במחיר שווה לכל כיס של 9.5 מיליון דולר, תקבלו סעודות גורמה, גישה לאינטרנט מהיר, אפשרות להשתתף בניסוי מדעי מתחום הבוטניקה וגם משחק בשולחן פינג פונג (עניין די משעשע, כאשר משחקים בכבידה אפס). וצ'ופר נוסף: בזכות ההקפות המרובות של כדור הארץ, מדי יממה ניתן יהיה לצפות ב-16 זריחות ושקיעות.

המסע, שיוצע לתיירי החלל כשנה לאחר חנוכת התחנה, יימשך 12 ימים, שאותם יבלו עם עוד כמה ברי מזל, בכלי דמוי צינור, שאורכו כ-13 מטרים וקוטרו כארבעה מטרים.

למרות הצפיפות היחסית, כדי לדעת כי לכל אחד כמובן תהיה מיטה אישית משלו. בזמן השינה, והם יחוברו אל המיטה ברצועות, כדי שלא למצוא עצמם מרחפים, תוך כדי שינה, אל מיטת השכן. כמו כן, מעניין לגלות כי החופשה הזו כרוכה באימונים מקדימים, שיימשכו כשלושה חודשים.

כך או אחרת, כעת כל המעורבים בתחום ממתינים להורדת מחירים. על פי ההערכות, כאשר המחיר לטיסה תת-מסלולית יירד אל מתחת ל-100 אלף דולרים, צפוי "בום" תיירותי של ממש.

כל שנותר הוא לפתוח תוכנית חסכון, וגם להאמין לנבואות של "בזוקה", בעניין של הגעה לירח עד גיל 21. או לפחות עד שנת 2021.

"Orion Span" תחנת חלל אורורה. Orion Span, אתר רשמי
B&B בשמיים? תחנת החלל אורורה של "Orion Span"/אתר רשמי, Orion Span
  • עוד באותו נושא:
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully