וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אחת הכנסיות המפוארות בירושלים תיפתח לציבור אחרי עשרות שנים?

שרידי כנסיית הניאה מהמאה ה-6 לספירה נחשפו בחפירות אחרי מלחמת ששת הימים, אך מאז נותר האתר סגור, כנראה עקב החלטה פוליטית. כעת בוחנים בחברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי לפתוח אותה לציבור. "מונומנט ארכיטקטוני יחיד במינו", הם אומרים

הצעת שיחזור של כנסיית הניאה בירושלים. הצעת שיחזור אורן גוטפלד, ויקיפדיה, אתר רשמי
הקארדו וכנסיית הניאה בגבעה הדרומית-מערבית של ירושלים/אתר רשמי, הצעת שיחזור אורן גוטפלד, ויקיפדיה

אחרי שהיתה סגורה במשך עשרות שנים, בוחנת המדינה אם לפתוח לציבור את אחת הכנסיות המרכזיות שהוקמו בתקופה הביזנטית וממוקמת ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. שרידי כנסיית הניאה נחשפו בחפירות אחרי מלחמת ששת הימים, אך האתר נותר סגור. כעת אומרים בחברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי, חברה ממשלתית שתחת משרד השיכון והבינוי, כי בוחנים את עבודות השיקום והבטיחות הנדרשות כדי לפתוח אותו לציבור הרחב.

כנסיית הניאה, הנקראת גם "הכנסייה החדשה על-שם מרים אם ישו", הוקמה במאה -6 לספירה על ידי הקיסר פלאביוס יוסטיניאנוס והשתרעה על שטח ענק של כ-147X58 מטרים. מעבר לרצון להאדיר את שמה של מרים עם בניית הכנסייה, כפי שמתואר באתר החברה לפיתוח הרובע, רצה הקיסר להאפיל על בית המקדש באמצעות הקמת המבנה האדיר ליד הר הבית, תוך שימוש באלמנטים דומים. "למקדש זה היה צורך בכל מקום בעמודים, אשר במראם לא ייפלו מן היופי ששרר באתר בית המקדש ואשר יהיו בעלי גודל מספיק, שהרי נועדו לשאת את משקל הנדבכים המונחים עליהם. הקיסר יוסטיניאנוס ציווה להעמידה על פסגות הגבעות, בגבעה הגבוהה ביותר", ממצוטט ההיסטוריון פרוקופיוס.

על פי חלק מההערכות, הכנסייה היתה בשימוש גם במאה ה-9. בשנות ה-70 נחשפו שרידים של הכנסייה בחפירות שנערכו בראשותו של פרופסור נחמן אביגד חפירות באזור, ועוררו עניין רב בקרב ארכיאולוגים וחוקרי ירושלים בארץ ובעולם. בין היתר אותרו שרידים שלה בשטח שכונת בתי המחסה, בשטח גן התקומה ומחוץ לחומת העיר העתיקה - דבר הממחיש את גודלה יוצא הדופן.

כנסיית הניאה בירושלים. עמק השווה, אתר רשמי
בשנתיים האחרונות עבודות ניקיון בקמרונות הניאה/אתר רשמי, עמק השווה
כנסיית הניאה בירושלים. עמק השווה, אתר רשמי
הוקמה במאה -6 לספירה על ידי הקיסר פלאביוס יוסטיניאנוס. כנסיית הניאה/אתר רשמי, עמק השווה

"נראה כי מניעת הגישה לכנסייה נובעת משיקולים פוליטיים"

לצד מקום התפילה אותרו קמרונות תת-קרקעיים, שמתוארים באתר החברה לפיתוח הרובע כך: "המרשימים בשרידים הארכיטקטוניים של הכנסייה הם קמרונות הניאה - מונומנט ארכיטקטוני יחיד במינו בירושלים. זהו מתחם תת קרקעי ששימש גם כמאגר מים. הקמרונות מכילים חללים גבוהים, מקומרים ומטויחים הנשענים על אומנות מאסיבית". עם זאת, לציבור אין כל גישה אליהם.

בארגון הארכיאולוגים "עמק שווה", הסבירו כי אינם מכירים מקרה שבו מבנה חשוב כל כך עומד סגור שנים רבות מבלי שהציבור יכול ללמוד ולהכיר את המורשת של העיר שבה הוא נמצא. בעקבות זאת, החליטו לפני כשבועיים לפנות בבקשה לפתוח את האתר. "למרות החשיבות הדתית, הארכיאולוגית, הסמלית והתיירותית של הכנסייה לכלל האנושות, אין לציבור גישה אליה", נכתב בפנייה שנשלחה באמצעות עו"ד איתי מק. "על פני הדברים, נראה כי מניעת הגישה לכנסיית הניאה נובעת משיקולים פוליטיים".

במענה שהתקבל אתמול (א') על ידי מנכ"ל החברה הרצל בן ארי, צויין בנוגע לאתר הקמרונות כי "החברה קיימה במקום סיור התייעצות עם יועצי בטיחות ויועצי שימור. מהסיור עולה כי יידרשו השקעות כספיות גדולות לטובת ביצוע עבודות נרחבות בטרם יהיה ניתן לפתוח את האתר לציבור. בשלב זה בכוונה החברה להכין סקר שימור ובטיחות מקיף על מנת לאמוד את הדרוש". בנוגע, לגומחת התפילה, נכתב כי ניתן להיכנס למקום בתיאום מראש החל מהשעה 15:00.

עוד באותו נושא

כנסיית הקבר: הכתובת המסתורית שעל הקיר

לכתבה המלאה
כנסיית הניאה בירושלים. עמק השווה, אתר רשמי
האפסיס הצפוני בכנסייה/אתר רשמי, עמק השווה
כנסיית הניאה בירושלים. עמק השווה, אתר רשמי
"הקמרונות מכילים חללים גבוהים, מקומרים ומטויחים הנשענים על אומנות מאסיבית"/אתר רשמי, עמק השווה

"פינינו למעלה מ-25 טון אשפה"

בשיחה עם וואלה!NEWS הוסיף בן ארי, כי נעשו בשנתיים האחרונות עבודות ניקיון בקמרונות הניאה. "מאוד היינו רוצים לפתוח את זה לציבור, אבל זה כרגע בלתי אפשרי. במשך עשרות שנים המקום היה מוזנח נורא וניקינו אותו ופינינו למעלה מ-25 טון אשפה שנזרקה למקום במשך שנים. ניקינו והכשרנו את המקום, הוא נקי ומסודר. אבל אי אפשר לקחת אחריות על קבוצות כי המדרגות לא שלמות, ומבחינת המקום חייבים לעשות שימור. יש שם המון עבודה לעשות", אמר והסביר כי עד כה לא נעשו העבודות בשל מחסור בתקציבים. "זה עניין של תקציבים ענקיים שצריך לגייס לכך, עוד לא הצלחתי ופניתי לכמה קרנות לאסוף כספים, אבל אני מקווה שנצליח".

"חפירות הרובע היהודי בשנות ה-70 חשפו שרידים שהשפיעו רבות על הבנת תולדות ירושלים, החל מהחומה הרחבה מימי ממלכת יהודה ועד הרובע ההרודיאני, המלמד על חיי היהודים העשירים בימי בית המקדש השני. לצידם, גילויה של כנסיית הניאה היתה אולי ההפתעה הגדולה והמרגשת ביותר. "כנסיית הניאה היא אחד מהמרשימים במבנים של התקופה הביזנטית בעולם כולו. זוהי כנסייה עצומה בגודלה שמסמלת את השלטון הביזנטי בשיאו", אמר מנכ"ל "עמק שווה" יונתן מזרחי, ובירך על ההחלטה לבחון את פתיחת המקום. "אנחנו שמחים שהחברה לפיתוח הרובע היהודי הבינה כי מבנה בעל חשיבות היסטורית וארכיאולוגית בינלאומית כמו כנסיית הניאה, לא יכול להישאר סגור בפני הקהל. אנו מברכים על החלטתה לבחון את הדברים ומקווים שבסופו של התהליך יוכל הציבור ליהנות מאחד האתרים החשובים בעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully