וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תראו איך נראה קבר תות ענח' אמון, אחרי 9 שנים של שיפוץ

קברו של פרעה בן ה-19 שמלך על מצרים העתיקה והתגלה בשנת 1922, עבר שיפוץ גדול במשך 9 שנים לאחר שנשחק עקב הגעתם של תיירים רבים לאתר הקבורה. מעתה יוכלו המבקרים ליהנות מציורי קיר ששוחזרו, פלטפורמות צפייה ומערכת מתקדמת לסינון אוויר

קבר תות ענח' אמון במצרים. Shutterstock, ShutterStock
9 שנים של שיפוץ הסתיימו. קברו של תות ענח' אמון כיום/ShutterStock, Shutterstock

פרויקט השימור המאסיבי של קברו של המלך המצרי תות ענח' אמון, הסתיים לאחרונה אחרי כמעט עשור של עבודות, המקיפות ביותר מאז התגלה הקבר בתחילת שנות ה-20 - כך הודיעו מכון גטי לשימור ומשרד העתיקות המצרי.

קברו של פרעה בן ה-19 שמלך על מצרים העתיקה בין 1323 ל-1332 לפני הספירה התגלה בשנת 1922 על ידי הארכיאולוג האנגלי הווארד קרטר, ומאז הפך לאטרקציה הארכיאולוגית הפופולארית ביותר במצרים. תיירים הגיעו מכל העולם לעמק המלכים שעל הגדה המערבית של הנילוס, כדי לחזות בהיכל שנותר שלם להפליא, מעוטר בציורי קיר, פסלים ורהיטים מפוארים, כמו גם בארון הקבורה המוזהב ובו המומיה המקורית של המלך תות.

אבל עם חלוף השנים התעוררו עוד ועוד דאגות בקרב חוקרים מפני הנזק המתמשך, שנגרם מהגעתם של תיירים, נזק שבא לידי ביטוי בשחיקה, אבק, ומיקרואורגניזמים שהביאו עמם המבקרים. בשנת 2009 נפלה ההחלטה כי מכון גטי לשימור האמריקאי (GTC) ומשרד העתיקות המצרי יחברו לפרויקט ענק לשחזור של הקבר העתיק באופן יסודי - כזה שגם יגן עליו מפני פגיעה עתידית. הפרויקט חווה עיכובים רבים, והודעה רשמית על כך שהעבודה הושלמה סופית פורסמה בסוף החודש האחרון.

שיפוץ בקבר תות ענח' אמון במצרים. The Getty Conservation Institute, אתר רשמי
שיפוץ בקבר תות ענח' אמון במצרים/אתר רשמי, The Getty Conservation Institute
תיירים בקבר תות ענח' אמון במצרים. The Getty Conservation Institute, אתר רשמי
תיירים בקבר תות ענח' אמון במצרים/אתר רשמי, The Getty Conservation Institute

לא רק התיירים אשמים

הקבר היה פתוח באופן חלקי במהלך התקופה הארוכה של מאמצי השימור, ולתיירים שהגיעו אליו בשנים האחרונות ניתנה הזדמנות יוצאת דופן לצפות בעבודות השימור וללמוד על הפרויקט. אולם מעתה והלאה, המבקרים בקבר יוכלו ליהנות משיפורים רבים במתחם. לצד ציורי קיר ששוחזרו בקפידה רבה והוסרו מהם עשורים של אבק, שבילים רבים באתר הארכיאולוגי שופרו והוקמו פלטפורמות צפייה כדי למנוע נזק נוסף לציורים המרשימים. כמו כן הותקנה במקום מערכת מתקדמת לסינון אוויר ושופרו השילוט והתאורה על מנת לשפר את חוויית הביקור במקום. "כמו בכל הפרויקטים המשותפים שלנו, מכון גטי פעל מתוך כוונה לספק שימור בר קיימא של האתר", אמר נוויל אגניו, מומחה בכיר לפרויקט במכון גטי לשימור, בהודעה לתקשורת.

אחד הגילויים שעלו בעבודות השמור היה שכתמים חומים מסתוריים שכיסו חלקים בציורי הקיר, ושההערכות היו שהם נגרמו בעקבות לחות ופחמן שהביאו עמם תיירים, הם למעשה שאריות של בקטריות. העובדה כי מדובר בבקטריות מתות, הצביעה על כך שייתכן שאלו התגבשו רק זמן קצר לאחר שנחתם קברו של המלך תות.

עוד באותו נושא

האו"ם: יעדי התיירות הצומחים בעולם - מצרים במקום ה-1

לכתבה המלאה
שיפוץ בקבר תות ענח' אמון במצרים. The Getty Conservation Institute, אתר רשמי
ציורי קיר ששוחזרו בקפידה רבה והוסרו מהם עשורים של אבק/אתר רשמי, The Getty Conservation Institute

התיירות במצרים בהתאוששות

ההודעה על סיום עבודות השחזור של קבר תות ענח' אמון היא רק אחרונה בשרשרת חדשות טובות עבור מצרים, שעדיין מתאוששת משנים של חוסר יציבות פוליטי ובטחוני שפגעו אנושות בתיירות אל המדינה. בשנה שעברה חשפו ארכיאולוגים מצרים ספינקס חדש, כמו גם פתחו לציבור קבר בן 4,000 באתר הקבורה בסקארה שהיה אטום עד לאחרונה. בנוסף, חשפו ארכיאולוגים שרידי כפר קדום, המתוארך לשנת 5,000 לפני הספירה בקירוב, במרכז אל-סמארה ששוכן כ-140 קילומטרים צפונית לקהיר.

בשנת 2010, לפני פרוץ המהומות, עמד מספר התיירים במצרים על 14.7 מיליון, לפני שצלל בחדות, אולם דוח שפירסם בשנה שעברה ארגון התיירות העולמי של האו"ם, הראה כי ענף התיירות המצרי מתאושש מהשפל וכי כיום מצרים היא יעד התיירות בעל הצמיחה הגבוהה ביותר בעולם. מספר התיירים שפקדו את המדינה בשנת 2017 עמד על 8.6 מיליון בני אדם - גידול של למעלה ממחצית לעומת השנה שקדמה לה.

עמק המלכים קבר תות ענח' אמון במצרים. Shutterstock, ShutterStock
המקום שבו קבורים הפרעונים במצרים. עמק המלכים/ShutterStock, Shutterstock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully