וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קללת הפרעונים? שישה ארכיאולוגים מתו באופן מסתורי אחרי שפתחו קברים עתיקים

4.1.2019 / 0:04

סדרה דוקומנטרית שעלתה בנטפליקס חושפת כיצד הארכיאולוגים מצאו את מותם בתוך מספר חודשים מרגע פתיחת הקברים. המוות שלהם יוחס לקללה שהוטלה נגד "שודדי הקברים"

Top 10 Secrets and Mysteries/NETFLIX

במשך הרבה מאוד שנים הפרעונים היו קבורים בשקט בעמק המלכים על הגדה של נהר הנילוס העצום במצרים. מאז נפתחו כבר 64 קברים וסדרה דוקומנטרית שעלתה בנטפליקס בשם "עשרת הסודות והתעלומות הגדולות", חושפת איך גילוי מסעיר במצרים הותיר את החוקרים מבוהלים ונבוכים.

"הקבר המפורסם של תות ענח' אמון התגלה ב-1922", חושף התחקיר. "קצת אחרי שהקבר התגלה, החלו להתקבל דיווחים על מותם המסתורי של קבוצת הארכיאולוגים שמצאו את הקבר ופתחו אותו. המוות של אותם אנשים יוחס למעין קללה שהוטלה על ידי הפרעונים וכוהני הדת שלהם במטרה להדוף את "שודדי הקברים".

עוד בנושא
האם הוטלה עליכם קללה? המבחן הזה יגלה
הפירמידה הגדולה של גיזה הייתה למעשה "מכונת אנרגיה עוצמתית"?

קללת הפרעונים? רגע פתיחת המומייה (צילום: מתוך הסדרה)

קללת הפרעונים?. Top 10 Secrets and Mysteries, צילום מסך
קללת הפרעונים?/צילום מסך, Top 10 Secrets and Mysteries

מותם של רוב האנשים שנגעו בקבר הוסבר מבחינה רפואית, אולם, מתוך 12 האנשים שפתחו את הקבר, שישה מתו באופן מסתורי בתוך שישה חודשים. מיתות מסתוריות נוספות של אנשים הקשורים לתגלית הארכאולוגית אירעו בשנים שלאחר מכן.

אבל זה לא הכל. בתחקיר חושפים שחלק מהארכיאולוגים סיפרו כיצד הם חוו חלומות מוזרים בטענה שהם "רדופים" על ידי המומיות שהם הפריעו את מנוחתן.

עוד באותו נושא

2,500 שנה לפני הפירמידות: כפר מצרי קדום נחשף במצרים

לכתבה המלאה

מה ההסבר המדעי?

בין ההסברים שניתנו לתופעה הייתה העובדה שהתנאים בקברים שנמצאו סיכנו את בריאותם של הפוקדים אותם - חללים חשוכים ומחניקים. אחד הטענות שהועלו הייתה שהסיבה למוות היא פטריה שגדלה במקום הקברים ונדבקה לחוקרים. במאמר שפורסם בעיתונות באותה תקופה העלה הספור סר ארתור קונן דויל את ההשערה שפטריית עובש הונחה בכוונת מכוון כדי להעניש את שודדי הקברים.

בדגימות אוויר שנלקחו מתוך סרקופג סגור דרך חור שנקדח נתגלו רמות גבוהות של אמוניה, של פורמלין ושל מימן גופרתי; הגזים האלה רעילים, וחלק מהגזים שנמצאו - כגון גז עצבים - יכולים להרע את בריאותו של הנושם אותם. כיום, ארכיאולוגים עוטים מעין מסיכות מגן כשהם נכנסים למקומות עם קברים משום שהם מודעים לכך שיש במקומות כאלו פעילות בקטריאלית שיכולה לחדור לפצעים פתוחים ולהפיץ זיהום בקרבם.

יש לזכור כי למרות האמונה בקללה, רוב מי שהשתתף בפתיחת הקבר לא מת בשנים לאחר מכן, וחלקם אף האריכו ימים. לפי ויקיפדיה, הסברים כגון פטרייה רעילה וגזים רעילים, לא מסבירים מדוע אף אחד מ-10 האנשים שהסירו את התכריכים מעל המומיה לא מת בשנים לאחר מכן. בנוסף, חלק מהמיתות שנקשרו בפרשה אירעו מסיבות שלא ניתן לקשור אותן להרעלה. כך, לדוגמה, ארכאולוג צרפתי נפל בעת הביקור ומת מפצעיו. טכנאי רנטגן שנשלח לבדוק את המומיה נפטר לפני שהגיע ליעדו. ואביו של מזכירו של רנטגן, התאבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully