וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רג'סטאן: תמצית הודו כולה

גולן לובנוב

13.7.2018 / 9:14

במרחק נסיעה מדלהי, נמצאת רג'סטאן, המכונה "ארץ המהרג'ות" (ארץ המלכים). למרו שהיא שוכנת במדבר, המטייל ברחובותיה יפגוש פרות, פילים וגמלים, לצד תושבים חביבים וצבעוניים, ששוברים את המיתוס "רג'סטאן הצהובה"

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
התושבים לבביים ולבושים בבגדים צבעוניים להפליא. נשים במדינת רג'סטאן/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

כידוע, לאחרונה החלו טיסות ישירות לדלהי, בירת הודו - רק 6-5 שעות ואנחנו בעולם אחר. אין ספק שהביטוי "הודו קרובה אלינו מתמיד" איננו קלישאה. אם רוצים לקחת פסק זמן ולצאת לחוות את הודו בשיאה, הרי שאין כמו טיול למדינת רג'סטאן שבצפון-מערב הודו, הנמצאת במרחק נסיעה מדלהי.

רג'סטאן, ידועה בתור "ארץ המהרג'ות" (ארץ המלכים) והיא אחד מהיעדים הכי מתויירים על גבי הגלובוס בכלל, ובהודו בפרט. בזמן שמטיילים ברחובות הערים ברג'סטאן פוגשים פרות, פילים וגמלים - לצד תושבים לבביים הלבושים בבגדים מסורתיים וצבעוניים להפליא.

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
חנות תבלינים וחטיפים הודים - חלקם חריפים - חנות בת עשרות שנים בג'איפור/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
מה יש בשקים וכמה הם שוקלים? ובכן, תבלינים והכל ביחד שוקל כטונה. שווקי דלהי/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

הצד הירוק של המדבר הגדול בהודו

מדינת ראג'סטאן אמנם ממוקמת באזור מדברי/מדברי למחצה, ומדבר טהאר חולש על מרבית ראג'סטאן, אך מי שמטייל בה מוצא לא מעט מרחבים ירוקים - "נאות מדבר" רבים מפוזרים בשטחה. ישנם אגמים רבים במקומות כמו ג'איסלמר, אודייפור, מאונט אבו, פושקר, ג'איפור ושאר מקומות ששוברים את מיתוס "רג'סטאן הצהובה".

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
מיצים טבעיים , לאסי בננה וכל מה שחשקתם מפירות טבעיים עם תבלינים הודים/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
סאנייאסי/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

המדינה הכי צבעונית בהודו

ראג'סטאן היא המדינה הכי צבעונית בהודו! ברג'סטאן, הצבעוניות מקורה לא רק בצבע, אלא גם שילוב של תרבויות, אמונות, מסורות ואורח חיים. תרבות השימוש בצבע מקורה במסורת רג'פוטית עתיקה שהפכה לסמל ההיכר של רג'סטאן.

למשל, ג'יאפור - "העיר הוורודה" - נצבעה בוורוד במיוחד לקראת ביקורו של נסיך וויילס והמלכה ויקטוריה בשנת 1876 בהוראתו של המהרג'ה של ג'איפור, כסמל להכנסת אורחים. בגו'דהפור - "העיר הכחולה" - התושבים שמרו על מסורת צביעת הבתים בכחול כפי שהיה בימי העבר. הכחול סימל את ביתם של הברהמינים. אודאיפור מכונה בחיבה "העיר הלבנה", מכיוון שהארמונות הרבים בעיר צבועים בלבן בוהק המהפנט את הצופה. ג'איסלמר - "העיר הזהובה" - קיבלה את שמה על שם המבצר וחומותיו הזהובות. זו עיר המבצר היחידה בעולם המאוכלסת במלואה מאז הקמתה ועד היום.

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
טוק-טוקים מקומיים במדינת רג'סטאן/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
אישה בשוק הפרחים בג'איפור/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

העיר הראשונה שתוכננה בהודו

שליטי ג'איפור היו לא רק ידועים בסגנון החיים האלגנטי שלהם ובגאונותם האדריכלית, הם היו גם פטרונים נלהבים של המדע והתפתחות הציוויליזציה. עדות לכך ניתן למצוא ברחובות העיר. כבר בשנת 1727 המהרג'ה ג'אי סינג השני תכנן והקים את העיר, כעיר מבוצרת מוקפת חומה על פי עקרונות משולבים של ואסטו ושסטרה - "מדע האדריכלות" - אלו הם עקרונות אדריכליים הודיים-מסורתיים, שעל פיהם תוכננו מקדשים הינדיים.

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
צוענים נוודים ברחבי רג'סטאן - הצוענים חיים בקהילת נפרדות/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

מקום החתונה המבוקש ביותר בעולם

נישואים, הקשר הנצחי בהודו נקבע בהודו על-פי האסטרולוגים. ברג'סטאן זהו הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות למישהו ולמישהי. החתונה בראג'סטאן צבעונית ושמחה להפליא. בתהלוכה ססגונית מגיע החתן רכוב על סוס (או פיל), מלווה במשפחתו ובחבריו לפגוש את הכלה הלבושה בתלבושת השזורה בתכשיטים ובאבנים ויקרות. חתונה מסורתית על שלל טקסיה יכולה להימשך גם יומיים ושלושה.

מזל טוב לזוג הצעיר!

חתונה רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
ג'איפור, צילומים של לפני החתונה/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

יריד הגמלים הגדול בעולם

ירידים מעוררים בנו זכרון נוסטלגי - בהינד עפעף יעלו במחשבותינו גלגלי ענק, פעלולנים ואקרובטים, חנויות צבעוניות וקהל הומה - כל אלה קמים לתחיה בזמן הביקור בפושקר, העיר הקדושה, בעת יריד הגמלים השנתי במהלך חודש נובמבר. ביריד לא רק קונים ומוכרים גמלים ובקר, אלא גם נערכים אירועים נוספים כגון תחרות שפמים, פעלולנים ואקרובטים ועוד. אם אתם מתכננים חופשה ברג'סטאן - כדאי להגיע ליריד.

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
מסעדה מקומית ברחבי רג'סטאן - בכל מקום שנבקר מתקבלים בכבוד מלכים/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

אמנות רחוב רג'סטאנית

בהודו בכללותה וברג'סטאן בפרט, הצבעוניות הינה דרך לביטוי עצמי. נהגי המשאיות ברג'סטאן מעטרים את המשאיות בצבעים, אך לא חוסכים מהעוברים והשבים מיני "אמרות שפר" על עצמם ועל בכלל. כל משאית היא סיפור בפני עצמו. נהגי המוניות חובבי מוסיקה ישנה משולבת במוסיקה רג'סטאנית מקורית וישמחו להשמיע לכם שירים בקולי קולות בזמן הנסיעה.

שווקים שלא השתנו כבר מאות שנים

הודו חזקה מכל השינויים שעוברים עליה. הודו לא השתנתה! השווקים, האנשים והריחות - נשארו אותו דבר. השווקים של הודו הם הלב הפועם של הודו, כלכלה של אנשים שלא עוצרת. מעבר לתמונות הססגוניות, לריחות החזקים של התבלינים שנכנסים לאף והעיניים דומעות, של הפרחים הנהדרים שמקשטים מקדשים וחתונות, של פירות, ירקות ומאכלים הרי שיש פה "סדר קוסמי כלכלי" - זהו שוק שמגלגל מיליונים של רופי ומאות אלפים של בתי אב מתקיימים מהשווקים הללו. שווקים של פרחים, ירקות, פירות, תבלינים, בדים, תכשיטים וקישוטים, אבני חן, אוכל מקומי ומה לא.

רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
חנות תכשיטים בעיירה קטנה ברג'סטאן/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

מקדש קראני מאטה - לא לבעלי לב חלש

מבין אלפי המקדשים שתפגשו בטיולכם בהודו - זה כנראה המקדש שיהיה חרוט בזכרונכם. מקדש קארני מאטה נמצא במרחק נסיעה קצר מהעיר ביקאנר. מקדש זה מפורסם כביתם של 25,000 עכברושים שחורים. עכברושים אלה מתרוצצים באופן חופשי במקדש ובחצר הסמוכה לו, עוברים בינות האנשים - כאשר אלה מגישים להם מנחות בדמות קערות חלב עצומות, שהעכברושים מצטופפים סביבן, ראש ליד ראש, על מנת ללגום. העכברושים במקדש זה נחשבים למבורכים ואסור להרע להם.

רג'אסטן רג'סטאן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
ברחובות מנדווה הססגונית - הירקות והפירות לא רק יפים אלא גם מלאי טעם/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

לישון כמו מהרג'ה בארמון

לא להאמין, אבל רמת הלינה בהודו השתפרה פלאים! הגדילו לעשות בחבל ראג'סטאן והפכו חלק מהארמונות ובתי האחוזות למלונות מורשת מפנקים - Heritage Hotels. אלו הם ארמונות בני מאות שונים אשר שופצו בצורה מושלמת המשמרת את העבר המפואר לרבות ציורי קיר וסמלים משפחתיים, חצרות פנימיות וריהוט אותנטי המאפשרת לנו להרגיש כמהרג'ות - מלכים כולל אוכל נפלא המוגש בצורה המסורתית.

*הכותב בעלים של חברת יעדים טיולי תרבות וטבע בע"מ.

רכב חתונה רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
צבעים, כבר אמרנו? רכב חתונה ברג'סטאן/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו Heritage Hotels. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
אחד ממלונות ה-Heritage Hotels/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
בנות מנדווה בבית האוולי בעיירה/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב
רג'אסטן רג'סטן בהודו. גולן לובנוב, מערכת וואלה! NEWS
בית האוולי במנדווה. היו שייכים לסוחרים עשירים והם ידועים בזכות ציורי הקיר היפים/מערכת וואלה! NEWS, גולן לובנוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully