וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת אל על-אייר אינדיה: יעדי המזרח בסכנה, ומי שיישלם זה אתם

29.3.2018 / 9:29

ראש הממשלה סידר להודים לטוס לישראל מעל סעודיה, ואל על נאלצה לעתור לבג"ץ. אבל הודו זו רק ההתחלה, כיוון שאם חברות אסייתיות יחלו לטוס לארץ באותו מסלול, אפשר לסגור את המזרח הרחוק עבור חברות ישראליות. ומי שיפסיד זה אנחנו

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

בווידאו: יו"ר אל על מסביר למה עתרה החברה לבג"ץ

חברת אל על הודיעה אתמול (ד') על הגשת עתירה כנגד מדינת ישראל. החברה חיכתה עד "הדקה ה-90", ככל הנראה, בנסיון לפתור את המשבר מחוץ לקירות בית המשפט העליון, אך משחלף הזמן הבינה אל על שהמדינה לא תפעל לפצות אותה ופנתה לבית המשפט העליון ביושבו כבג"ץ.

לאחר מסיבת העיתונאים שציטוטים ממנה מופעים כבר ברחבי העולם, הוציא דובר משרד התחבורה תגובה לעיתונות, שבעיניי היא לא פחות ממדהימה. בין השאר, כותב הדובר: "...יחד עם זאת, משרד התחבורה תומך במתן אפשרות לתחרות הוגנת גם לחברת אל על, כפי שנעשה עד כה במסגרת מדיניות השמיים הפתוחים. באחריות ממשלת ישראל לוודא שחברת אל על לא תפגע כתוצאה מצעד חשוב זה".

דובר משרד התחבורה מודה באופן רשמי ובכתב שאל על קופחה במסגרת הענקת זכויות הטיס בנתיב הקצר לחברה ההודי. הדובר מדגיש שזו אחריות הממשלה לדאוג לכך שאל על לא תפגע מתוצאותיו של "צעד חשוב זה".

מאחורי הקלעים, ניטש קרב שכעת עולה לתקשורת בין שר התחבורה, שבאחריותו הבלעדית נמצא נושא התעופה האזרחית במדינת ישראל, לבין לשכת ראש הממשלה ושר התיירות הפועל מטעם ראש הממשלה.

ראש הממשלה נתניהו הודה לאחרונה לעו"ד יצחק מולכו, מי שהיה עד לאחרונה יועצו לעניינים מיוחדים, על עבודתו הארוכה והקשה שאיפשרה את הפעלת קו הטיסות ההודי בנתיב הקצר. סביר מאוד להניח, שתגובת המדינה לבג"ץ תהיה שהחשיבות האסטרטגית של יחסי ישראל הודו גוברת על הסכמי תעופה בילטראליים. בשאלה זו יצטרך בג"ץ לקבוע האם המדינה בשיקוליה הפרה את עקרונות הסכם התעופה, ואם אכן כך עשתה, האם זכאית אל על לפיצוי. מה שברור לעת הזו, היא שהסעודים לא יאפשרו למטוסים הנושאים דגל ישראל על זנבם לטוס מעל הממלכה באופן רשמי וגלוי.

מטוס אייר אינדיה נוחת לראשונה בישראל. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
הממשלה סידרה לה קו מקוצר. נחיתת אייר אינדיה בישראל בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי

הודו תחילה

חברת התעופה ההודית טסה בעבר במסלול הארוך ממובאי לתל אביב. קו זה נסגר לאחר תקופה קצרה עקב חוסר כדאיות כלכלית. כעת כשהחברה ההודית תטוס במסלול הקצר ותשתמש ברשת הטיסות שלה בהודו ולכל רחבי אסיה לטיסות המשך, ברור שאל על תהיה זו שתפסיד מהתחרות הבלתי הוגנת, אך לא רק אל על. כפי שפורסם בוואלה!, ארקיע השיקה לאחרונה קו טיסות סדיר לבנגקוק. ההודים החלו למכור באופן אגרסיבי גם טיסות לבנגקוק דרך ניו דלהי במחירים שוברי שוק, החותכים את החברות החזקות על הקו לתאילנד - איירופלוט וטורקיש איירליינס. ולכך תוסיפו את המענק שמדינת ישראל העניקה לחברה ההודית בסך 750 אלף דולרים, במסגרת פתיחת הקו החדש.

ניתן להעריך שקיצור זמן הטיסה למזרח באופן כה דרמטי יביא חברות תעופה נוספות מהמזרח לבקש לטוס לישראל. אני רק מזכיר לכם, שלא מעט חברות תעופה שבחנו בעבר, ואולי גם לאחרונה, לטוס לתל אביב בטיסות ישירות, נמצאות כעת בשלבים שונים של בחינת כניסה לטיסות ישירות לישראל: סינגפור איירליינס, וייטנאם איירליינס, פיליפין איירליינס, תאי איירוויס, ג'אפן איירליינס. אם אכן חברות אלו יתחילו להפעיל בקרוב קווי תעופה ישירים לישראל בנתיב הקצר מעל סעודיה, אפשר לסגור את המזרח הרחוק עבור חברות ישראליות בראשות אל על.

מתוך הבנה שאין סיכוי שמדינת ישראל תפנה כעת להודים בבקשה שיטוסו בנתיב הארוך, מה בעצם רוצה אל על מבית המשפט?

ראשית: שבית המשפט יפסוק באופן ברור שהסכמי תעופה בין מדינתיים חייבים להיות כפופים לעקרונות של שיוויון ותחרותיות.

שנית: שבמקרה דנן, המדינה הפרה את עקרונות הסכם התעופה, ומסיבותיה היא העניקה לחברה ההודית יתרון משמעותי על פני החברה המקומית, אל על.

שלישית: ברור שהמדינה לא תוכל לחזור בה מהסכמתה לשלטונות התעופה ההודיים - לתת לחברת אייר אינדיה לטוס לישראל בנתיב הקצר - ולכן המדינה תיאלץ לשפות את אל על על הנזקים שיגרמו לה בעתיד כתוצאה מהתחרות הבלתי הוגנת

רביעית: בג"ץ יתבקש לתת סעד לאל על, ובעקיפין לכל חברות התעופה הישראליות, כך שאם בעתיד המדינה מסיבה כל שהיא תשנה את הסכמי התעופה באופן שייצר אי-שוויניות ופגיעה בעקרון ההדדיות, המדינה תחוייב מראש לפצות את החברות הישראליות.

seperator

המעניין הוא, שבסופו של דבר הממשלה הפועלת תחת הכותרת של "הגברת התחרות" ותוספת לתיירות הנכנסת, מסבסדת חברות תעופה זרות, ואך סביר שנמצא עצמנו במצב שבו המדינה תצטרך לפצות את חברת אל על על הפסדיה. ומי ישלם את הפיצויים? את, אני, אתם. אזרחי מדינת ישראל.
ראש הממשלה "שולף", והציבור יישלם. אולי בפעם הבאה שהוא יטוס להודו לביקור אצל חברנו הטוב, ראש הממשלה מודי, כדאי שיטוס עם אייר אינדיה. הם "חייבים לו" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully