וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרמו איתנו: איפה תוכלו לראות שטפונות בסופ"ש הקרוב

שי יגל

4.1.2018 / 12:54

לקראת הסופ"ש הסוער, יש מי שכבר נכנס לכוננות "תיבת נוח" בבית. אבל עבור רודפי השטפונות מדובר ביום חג. גם אתם רוצים לחוות את פלא הטבע המרהיב? קבלו חמישה מקומות מעולים לתצפית על שטפון, רק עשו טובה - שמרו על עצמכם

צלמים זמניים מורשים

בווידא: שטפון בברכת צפירה שתיעד אריאל תמיר, כפר הנוקדים

אחד הדברים הכי מדכאים בעולם, זה לשבת בבית או במשרד מול המחשב ולראות בפייסבוק תמונות של שטפונות מרחבי הארץ - חובבי הטיולים ודאי יחושו קנאה כלפי אלו שחווים את הטבע במלוא הדרו.

אז בין אם אפשר לזקוף את הסערה הקרבה לתפילה ההמונית שאירגן שר החקלאות או בין אם זו קארמה נדירה - יום שישי הקרוב צפוי להיות יום חג לחובבי השטפונות. החגיגה צפויה להתחיל כבר ביום שישי בבוקר, מהצפון ועד הר הנגב, כך שמי שאוהב את נחלי הצפון יעלה למורדות הגולן והגליל, ומי שזרימה מדברתית היא כוס התה שלו - יכול לצאת אל מרחבי מדבר יהודה ואל הר הנגב. כדי שכולם יצאו לשטח ויחזרו עייפים, מרוצים, והכי חשוב שלמים (!) אספנו עבורכם כמה נקודות יפות ובטוחות, שבהן תוכלו לצפות במים הרבים שהפכו להיות נדירים במחוזותינו.

נחל סער

הצפון בכלל, והגולן בפרט, צמאים לכל טיפה של מים. שנים של בצורות הביאו את המעיינות הגדולים בארץ לסף יובש, כך שהזרימות יהיו מרגשות אפילו יותר. אחד המקומות היפים ביותר בצפון הוא נחל סער. הנחל יבש רוב השנה אך בימי גשם הופך לנהר גועש, שרעש המים הנופלים במפליו נשמע למרחוק. הגישה לנחל פשוטה, ויוצאת מהכביש העולה מעמק החולה אל צפון הגולן. אחד היתרונות הכי גדולים של נחל סער, היא שאחרי הצפייה בשיטפון, כשאתם רטובים ומתרגשים, אתם יכולים לעלות לאכול כנאפה בכפר מ?ס?ע?ד?ה. לפעמים השיטפון הוא רק תרוץ.

עוד באותו נושא

צפו: מדריך שטפונות לדרום הארץ

לכתבה המלאה
נחל סער, רמת הגולן,  דצמבר 2016. ביע דעאבוס, רשות הטבע והגנים, ספק 500
נחל סער מוצף ב-2016/ספק 500, ביע דעאבוס, רשות הטבע והגנים
מפל נחל סער. אתי בן שמעון,
אחד המקומות היפים בצפון לראות שטפון. מפל נחל סער/אתי בן שמעון

נחל עורבים

אחד מהנחלים היפים ביותר שיורדים מרמת הגולן אל עמק החולה. רוב הזמן כמעט אין מים בנחל ולמרות זו, הוא מטויל ויפה, אולם בימי החורף הגשומים במיוחד משנה הנחל את פניו, מים זורמים מכל כיוון אל הערוץ המרכזי ושוצפים בסידרה של מפלים מרשימים. יש אפשרות ללכת לאורך הנחל הזורם או לפגוש אותו בכמה נקודות יפות, אם יהיה לכם מזל תוכלו לעלות למאגר עורבים שנמצא במעלה הנחל, למאגר זורמים מים חמים מצינור גדול ויוצרים ספא טבעי, אם זה נשמע מושלם מדי, אתם צודקים המים לא זורמים מהצינור באופן קבוע, עניין של מזל.

זיו ריינשטיין טיול נחל עורבים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מטייל משקיף על שטפון בנחל עורבים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

נחל אוג

ה"מכה" של חובבי השטפונות. הנחל שיורד מירשולים אל ים המלח, מציע נקודת תצפית מושלמת על הנחל מגשר גדול שחוצה את הנחל מעל בקעת הורקניה. ההגעה הפשוטה והקרבה לאזור המרכז, הופכים את הנחל לנקודה הכי פשוטה ונגישה שיש.

אז מי שאין לו עוד נסיון בתחום ומחפש לראות על מה המהומה, יקליד בווייז "נבי מוסא", יעמיס פק"ל קפה וכמה כריכים ויצא לדרך. באחריות, זו לא תהיה הפעם האחרונה שלכם במרדף אחרי שטפונות. עם קצת מזל תראו שטפון מוקדם, ועוד יישאר לכם זמן לתפוס פלאפל בירושלים, רגע לפני שהשבת נכנסת.

שיטפון בנחל אוג שבצפון ים המלח, ינואר 2016. נועם מושקוביץ
מטיילים צופים בשטפון בנחל אוג/נועם מושקוביץ
שטפון שטפונות נחל אוג. בית ספר שדה כפר עציון,
לא לשכוח מגפיים. מטיילת צופה בשטפון בנחל אוג/בית ספר שדה כפר עציון

נחל קדרון

כואב הלב על נחל קדרון - אחד הנחלים הכי יפים במדבר יהודה ובכלל בארץ - שזורם בו ביוב בגלל עניינים פוליטים, ואף אחד לא עוצר זאת. למרות הכל הנחל הזה, שתחילתו ממש בליבה של ירושלים, מספק את אחת מנקודות התצפית הכי יפות והכי נוחות לראות שטפון איכותי.

בחלקו התחתון ממש, לפני כביש 90 וים המלח, ישנו מפל גדול ומרשים. בימי גשם הופך המפל הזה לשטף אדיר של מים. הנחל כאילו מנסה להקיא מתוכו את הזיהום, וכל זה נגיש לתצפית בטווח הליכה קצר מהכביש ובמרחק נסיעה לא ארוכה מירושלים.

שיטפון בנחל קדרון , פברואר 2012. רויטרס
המפל הגדול של נחל קדרון, כפי שצולם בשטפון ב-2012/רויטרס

נחל צין

נחל צין הוא המלך הבלתי מעורער של הר הנגב, זורם לאיטו מגובה של כמעט אלף מטרים עד לים המלח. וכמו שמקובל אצל מלכים - יש לו כתר בדמות הקניון המרשים בעין עבדת, וכמו בכל כתר ראוי לשמו יש במרכזו יהלום - המפל האדיר בעין מעריף. כאשר זורם נחל צין, הופך המפל הזה לאחד מפלאי הארץ, ולכמה שעות משנה הצין את פניו והופך מנחל חרב לנהר שלא היה מבייש את ההרים הגדולים בעולם.

הנגישות למפל קלה מאוד: הליכה קצרה מהכניסה העליונה של הגן הלאומי עין עבדת - ואתם בראש המפל צופים בפלא. אך לנחל צין יש עוד הפתעה מרשימה לא פחות - "המרפסת". במורד הנחל, לא הרחק ממוצא הנחל, הוא יורד אל מעוק קצר דרך מפל יפה. מי שיתמזל מזלו ויפגוש פה את הגל הראשון של השטפון - צפוי לחוויה שלא ישכח בקרוב. הגישה למרפסת נוחה קצת פחות ודורשת רכב 4x4, אך זו נסיעה קצרה ולא מאתגרת במיוחד.

שיטפון בנחל צין, פברואר 2015. ניר שטיינברג, מערכת וואלה! NEWS
שיטפון בנחל צין, פברואר 2015/מערכת וואלה! NEWS, ניר שטיינברג
הצפות בנחל צין. לירן רוזנפלד, מערכת וואלה! NEWS
תיזהרו לא להיתקע עם הרכב. שטפון בנחל צין/מערכת וואלה! NEWS, לירן רוזנפלד

לזרום ולחזור בשלום: כללי בטיחות במירוץ אחר השיטפונות

לדברי יוסי פרידמן, ראש אגף בטיחות ברשות הטבע והגנים, "כדי להבטיח עד כמה שניתן שחווית הצפייה בשיטפונות תישאר חוויה חיובית חשוב להקפיד על מספר כללי ברזל. ראשית חל איסור מוחלט להיכנס לכל המסלולים באפיקי נחלים ובאגני הניקוז בהם קיים חשש לשיטפון . הדבר מהווה סכנת חיים ממשית וכבר נתקלנו בלא מעט מקרים בהם שיטפונות פתאומיים או צפויים גרמו לטביעה ומוות של מטיילים. בתוך כך אסורה כניסה וחציית של אפיקי הנחלים ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים".

1. עוד לפני היציאה לאזור השיטפונות ובמהלך הנסיעה להיות בהאזנה שוטפת לדיווחי תחנות הרדיו, לתחזיות מזג האוויר של השירות המטאורולוגי ולדיווחים המופיעים בין היתר בזירות הדיגיטליות כגון אתרי אינטרנט ודפי פייסבוק של משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים. זאת במטרה להתעדכן באזורים המועדים לפורענות והחסימות בכבישים שאליהם לא מומלץ להגיע, וגם לקבל מידע על המקומות הבטוחים יחסית לצפייה בשיטפונות. בעניין זה ניתן גם לפנות למוקד המידע של רשות הטבע והגנים בטלפון 3639* ולהתעדכן במבזקים באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

2. להצטייד במיכל דלק מלא, ביגוד חם, תאורה ניידת, מטען סמארטפון, מי שתייה ומזון. זאת  למקרה שתיאלצו באופן לא מתוכנן להמתין זמן ממושך עד לפתיחת כביש חסום בנתיב נסיעתכם.

3. לפעול בשיקול דעת ,לא לקחת סיכונים מיותרים ולא לגרום לאחרים להסתכן בגלל המעשים שלכם. כוחות ההצלה והפקחים בשטח יהיו עמוסים גם ככה . על תעמיסו עליהם עוד עבודה.

4. להישמע באופן מלא להנחיות התנועה והבטיחות של  הצוותים בשטח ביניהם: כוחות המשטרה, כיבוש אש וכמובן פקחי רשות הטבע והגנים הפרוסים בשמורות הטבע והנחלים באזור ומכירים היטב את השטח וגם את סכנותיו.

צאו לשטפונות אך אל תשטפו בזרם הסכנה - שמרו על עצמכם!

שטפון שטפונות ברכת צפירה. אריאל תמיר, סטילס: יוני גריצנר, מערכת וואלה! NEWS
שטפון בברכת צפירה שליד כפר הנוקדים במדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, אריאל תמיר, סטילס: יוני גריצנר
שטפון שטפונות ברכת צפירה. אריאל תמיר, סטילס: יוני גריצנר, מערכת וואלה! NEWS
מפל זורם בברכת צפירה במדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, אריאל תמיר, סטילס: יוני גריצנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully