וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטף + שישי: איפה תראו שיטפונות בסופ"ש?

הגשמים המפתיעים שלא מפסיקים לרדת כבר מאתמול ברחבי הארץ, גרמו לציידי השיטפונות לצאת החוצה ולהוציא מהבוידעם את המצלמות. הנה כמה מהמקומות שבהם תוכלו לראות מים זורמים בנחלים בסוף השבוע

צלם: יהודית ברין, יונתן רחמן

הגשם המפתיע שנחת עלינו מאתמול, מילא את נחלי הדרום מהנגב ועד אילת, וכולם זורמים עתה בעוצמה - מה שגרם לציידי השיטפונות לזרום גם הם דרומה.

"זה אירוע גשם לפחות כמו ב-2010", סיפר לוואלה! תיירות קובי דרשר, מ"חאן שירת הערבה" שבמושב צופר בערבה הצפונית. "יש כאן כמויות מאוד גדולות ובהתחשב בכך שאנחנו במאי, זה משהו שלא מקובל. ירדו בין 15-10 מ"מ במרכז הערבה וזאת על פי תחנות מדידה במושב פארן ועין יהב".

זרמו איתנו: 10 טיולי שטפונות מצפון עד דרום

לדבריו של קובי, השטפונות הללו הם די נדירים בתקופה זו, ועם זאת מאוד מסוכנים. "אנחנו יודעים על 70 מטיילים שנתקעו בנחל נקרות, ויחידת חילוץ ערבה טיפלה בהם", אמר.

תושבי הערבה, תיירנים וחקלאים שדיברנו איתם, סיפרו שהנחלים שזורמים עכשיו הם נחל חיון, נחל פארן, נחל נקרות, נחל עשוש, נחל צין ורבים אחרים, שכולם מתנקזים לנחל ערבה שגם הוא זורם לכיוון ים המלח. "אני מניח שכדאי לאנשים להגיע היום או במהלך הסופ"ש, כי גם אם השטפונות ייעלמו, תהיה זרימה יפה", הוסיף קובי.

שטפונות נחל צופר בערבה. הדס מוצ'ניק, מערכת וואלה! NEWS
"המדבר קיבל מתנה". שטפון בנחל ביתרון בערבה, היום/מערכת וואלה! NEWS, הדס מוצ'ניק
שיטפונות מפל עין גדי. זיו סיני, מערכת וואלה! NEWS
מפלים בעין גדי במדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, זיו סיני
שיטפונות נחל הבשור. לבנת גינזבורג,
שיטפון גם בנחל הבשור בצפון הנגב/לבנת גינזבורג

נחל פארן מנקז מים מנחל ג'רפי (הגורף) שבסיני, ולפי דבריו של קובי ירדו שם כמויות אדירות. "מכת הגשם הזו תגרום למדבר לפרוח. קיבלנו מתנה יפה", סיפר בסיפוק.

תושב הערבה: "לא זוכר כזה דבר ב-25 שנים האחרונות"

גם בועז עוז מ"חאן שבילים במדבר וראס השיטה", שבמושב חצבה בערבה, סיפר: "אני לא זוכר כזה דבר ב-25 שנים האחרונות. אני יושב כאן בחצבה ופשוט הגשם לא מפסיק לרדת, כבר מאתמול בלילה. מצומת אלמוג ועד פארן אין ערוץ שלא זרם. זה לא דבר שגרתי, בטח לא לעונה הזו".

עם זאת, מזהיר בועז ציידי שטפונות לא להיכנס עכשיו לשטח, "כי לפעמים יש מערכת גשמים שאתה לא יכול לצפות אותה ומתי היא תיגמר, ולכן נכון כעת לחכות קצת", הוא אומר. לדבריו, מחר מעריכים בערבה שיהיה סופ"ש נהדר, עם זרימות טובות וגשמים שמתמעטים, עם גבים מלאים והמים בהם יחזיקו כמה שבועות.

שיטפונות בנחל צין. מרץ 2014. רשות הטבע והגנים
אחד מהנחלים הגדולים בארץ שוב זורם. שטפון בנחל ציון היום/רשות הטבע והגנים
שיטפון נחל דרגות במדבר יהודה. עומר זיו,
וככה נראה היום נחל דרגות במדבר יהודה/עומר זיו

בצפון הנגב באזור חבל הבשור זורמים הנחלים אף הם, והגשמים שירדו באזור דרום הרי חברון ובאר שבע, שדה בוקר ורמת הנגב התנקזו לאגן הניקוז של נחל הבשור (אגן הניקוז הגדול במדינת ישראל) והביאו לזרימה יפה בנחל הבשור.

גם במדבר יהודה הנחלים שוצפים כפי שלא היו מזמן. עומר זיו, מורה דרך שמדריך כעת טיול במדבר יהודה באזור נחל דרגות, סיפר לנו כי הוא ומטיילים סבלו כל הלילה מגשם וסופות ברקים באזור. "זה היה מטורף", הוא תיאר. "בבוקר עדיין היה גשם אבל הפסיק ואז החל להתבהר ונהג האוטובוס שלנו סיפר שכל הנחלים מצומת אלמוג - כולם זורמים".

לדבריו, אפשר לראות את הזרימה בנחל דרגות בשני מקומות: מצפה דרגות שאליו מגיעים מחאן נחל דרגות ופונים מערבה לפי סימון ירוק לכיוון נחל משאש-מורבעת. מקום שני הוא במצפה האפס - מצפה לפני חאן דרגות בגובה 26 מעל פני הים ולראות את השפך של נחל דרגות לים.

איפה תראו זרימת נחלים ואיך מגיעים?

אז, כאמור, נחלי הדרום המדבריים זורמים עתה, ובערבה מעריכים שהזרימה תימשך בתפארתה גם בסופ"ש. אלו מכם שמעוניינים לצאת ולחזות במופע המרהיב של הטבע, צריכים קודם כל להיות זהירים ולא להתקרב מדי לנחלים זורמים, היות ואין לדעת מתי תהיה מערכת גשמים נוספת. אנא שמרו על עצמכם!

נחל פארן: נחל האכזב הגדול ביותר בישראל, 150 ק"מ אורכו, ועתה זורם במלוא עוצמתו. איך מגיעים? נוסעים על כביש 90 דרומה עוברים את הישוב צוקים ואת נחל ברק ומספר ק"מ לאחר מכן מגיעים לפתחו של הנחל. תצפית נוספת בקילומטר ה-49, צפונית לצומת ציחור.

נחל צין: נחל אכזב גדול אף הוא, כ-120 ק"מ, שזורם ומתפתל לו בנגב ובערבה. אפשר לראות את הזרימה מחניון עין עבדת-עין עריף בנגב. איך מגיעים? נוסעים דרומה משדה בוקר וצפונית לקילומטר ה-123 יש פנייה שמאלה לעין עובדת ולמערות הנזירים.

נחל עשוש: אחת התצפיות היפות על נחל עשוש היא מהישוב צוקים שבערבה. לבאי הצימרים מובטח שיזרום הנחל כמעט למרגלותיהם, אך במרחק מבטוח מהצימרים. איך מגיעים? נוסעים על כביש 90 דרומה לעבר הישוב צוקים וכ-1.5 ק"מ לפני נכנסים לכביש המוביל לנחל.

נחל נקרות: מנקז את מכתש רמון לנחל ערבה מצפון למושב עין יהב, אבל כדאי לראות אותו באזור מכתש רמון. איך מגיעים? נוסעים על כביש 40 למצפה רמון ויורדים עם הכביש דרומה 11.5 ק"מ עד לדרך מסומנת אדום, שחור ושוב אדום שתוביל לחאן סהרונים. שם אפשר להחנות את הרכב וללכת אל נקודת גובה לתצפית.

נחל הבשור: נקודות תצפית מומלצות לצפייה בנחל הזורם תמצאו בגשר צאלים, הגשר התלוי וגשר הצינורות שנפתח לאחרונה. איך מגיעים? נוסעים דרומה על כביש 222 וכ-300 מטר מצפון לצומת צאלים, תפגשו בדרך עפר שבה שלט המוביל לנחל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully