וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ת"א בפנים: ה-TIME ממליץ על אלטרנטיבות לערים מתוירות מדי בעולם

5.9.2017 / 9:45

בכל העולם התקיימו עד כה השנה יותר מ-369 מיליון טיסות - 21 מיליון חותמות בדרכונים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד - ויעדי התיירות, כמו ונציה וברצלונה, מוצפים בתיירים. אז מה האלטרנטיבה? אתר ה-TIME האמריקני מציע כמה חלופות, ביניהן ת"א שלנו

טיול בעיר המבורג/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן ניסן

בווידאו: מבט להמבורג - אחת הערים המומלצות והפחות מתוירות

תיירי העולם השלימו 369 מיליון טיסות בינלאומיות מאז תחילת השנה, מספר מדהים שמשמעו כמעט 1.6 מיליון טיסות בכל ביום. אם להשוות לשנה הקודמת, מדובר ביותר מ-21 מיליון חותמות שהוחתמו בדרכונים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד - וכמה מיעדי התיירות הפופולריים בעולם פשוט לא מצליחים להתמודד יותר עם כמות האנשים.

ונציה, למשל. העיר הזו נמצאת בסכנת של הצפה עתידית בשל איום הגאות, אבל כבר היום היא מוצפת בספינות תענוגות של תיירות ההמונית שהפכו את מה שנחשב היה לגן עדן רומנטי למעין שילוב מעיק של דיסני וורלד וטיימס סקוור. ונציה היא רק דוגמא אחת למקומות שנראים יפה באתרי התיירות אך בפועל מכוסים במרבדים של תיירים. אמסטרדם, ברצלונה ודוברובניק מרגישות גם הן את המחנק, והשנה ננקטו בהן צעדים שנועדו לרסן את היקף התיירות מתוך הבנה שמדובר בנטל על התושבים מקומיים ולא רק אוסף של הזדמנויות כלכליות.

באתר ה-TIME ערכו כמה הצעות לאלטרנטיבות לייעדים האובר-מתוירים הללו, לצד מאצ'ו פיצו, איביזה, וברצלונה, והציעו ייעדים חלופיים שאינם תמיד הבחירה הראשונה. גם תל אביב מוצעת כאלטרנטיבה לאחד מהייעדים הללו, ועורכי המגזין המליצו לתיירים לשקול אותה בזכות החופים, חיי הלילה, האכיטקטורה וסצנת הקולינריה המקומית.

אז למטיילים שרוצים להימנע מנחילי התיירים כדאי לחשוב בצורה הפוכה ולשקול ביקורים מחוץ לעונה, כמו האיים הקאריביים בקיץ ואירופה הקלאסית בחורף. עוד מומלץ, לחפש את מסלולי השיט של ספינות התענוגות ולנסות ולהימנע מהערים שצפויות להיות עמוסות כשאלו יגיעו לעגון בנמל. אבל לא כל היעדים הצפופים מתאימים לנסיעה אל מחוץ לעונה (מאצ'ו פיצ'ו בעונת הגשמים? לא תודה) וחלקם בכל אופן רחוקים מהנמלים. רכישה של כרטיס טיסה למקום חלופי יכולה להיות, במקרים רבים, האפשרות הטובה ביותר. הנה לפניכם המקומות שקרסו תחת עודף תיירים השנה, והיעדים החלופיים שעליהם ממליץ אתר ה-TIME לטיול דומה - אבל הרבה פחות צפוף.

העיירה קולמר בצרפת. ShutterStock
בגונדולה לאורך תעלות ציוריות ולטעום מאכלים מקומיים. העיירה הצרפתית קולמר/ShutterStock

במקום ונציה - העיירה הצרפתית קולמר

תנו צ'אנס לעיירה הצרפתית קולמר הממוקמת בסמוך לגבול צרפת-גרמניה-שווייץ. אם יש לכם חלום לשוט בגונדולה לאורך תעלות ציוריות ולטעום מאכלים מקומיים מדהימים, כדאי לכם לשקול להחליף את ונציה בקולמר, שגם נמצאת במיקום מעולה לאורך נתיב היין אלזס. בכל פינה שבה תתהלכו תרגישו כמו ניצבים בסרט היפה והחיה. מבני העץ-למחצה בכל גווני הפסטל, הסמטאות המרוצפות ללא כל תנועת מכוניות והשווקיים הכפריים של התוצרת המקומית לא נופלים מכל אלה שתוכלו למצוא באיטליה.

אלטרנטיבה נוספת: את ונציה אפשר להחליף גם באנסי, עיר אגם אלפינית בדרום מזרח צרפת, שם ניתן לשוט בסירות מהירות או לנשנש קרואסונים בגנים האירופיים הירוקים אל מול החוף.

seperator
פסלי המואי באיי הפסחא. AP
800 פסלי אדם. איי הפסחא/AP

במקום מאצ'ו פיצ'ו - איי הפסחא

למה לא לנסות את איי הפסחא? השמועות ארוכות השנים בפרו על מגבלות בהיקפי התיירות היומיים למאצ'ו פיצ'ו נכנסו לבסוף לתוקף בחודש יולי האחרון, והציבו גבול למספר הכניסות לאתר עם מגבלה קשוחה של זמנים. התקנות החדשות גם מחייבות את המבקרים להגיע רק עם מדריך מוסמך שאמור, בין היתר, לאכוף את האיסור על מקלות סלפי. הממשלה מקווה שצמצום כמות המבקרים תחזיר את הכינוי "העיר האבודה של האינקה" לאתר התיירות שאיבד אותו מזמן.

כדי להימנע מכל זה מומלץ לכם לסטות מערבה לכיוונם של המואי, 800 פסלי האדם באיי הפסחא אשר בדרום מזרח האוקיינוס השקט, מול חופי צ'ילה. טיול באתרים הארכיאולוגיים של הפארק הלאומי ראפה נוי, בחופים הטהורים ובמסלולי ההליכה הנהדרים שמקיפים את האי יעניק לכם את הריגוש של שביל האינקה. בנוסף, האי מתגאה בכמה אתרי נופש רציניים ברמה של חמישה כוכבים, כמו למשל "אקספלורה רפא נוי" אשר 30 החדרים והסוויטות המינימליסטיים שלו פונים אל נופי האזור הכפרי שופע הצמחייה.

אלטרנטיבה נוספת: אנטיגואה גואטמלה, שהיא גם אתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו, טרם זכתה למעמד התרבותי שמגיע לה וכמו קוסקו, פרו, גם העיר זו שופעת אופי קולוניאלי. היא ממוקמת למרגלות כמה הרי געש - חלקם עדיין פעילים - ופזורים בה הריסות עתיקות של כנסיות ומנזרים ישנים ומיוחדים.

seperator
נוף תל אביבי אורבני. ShutterStock
מעט מאוד ערים מציעות חיי לילה מוצלחים יותר. תל אביב/ShutterStock

במקום דוברובניק - תל אביב

העיר הקרואטית, המוקפת בחומת ימי הביניים, חוותה לאחרונה עלייה תלולה בהיקף התיירים - הרבה בזכות (או בגלל) הסצנות הרבות מתוך "משחקי הכס" שצולמו בה וחשפו אותה להמונים. לאחרונה עברה בעיר תקנה שתגביל את מספר המבקרים והיא תאכף בהדרגה במהלך השנתיים הקרובות ועד לשנת 2019.

עד אז, ממליץ המגזין להחליף את דוברובניק בתל אביב, ומציין כי הרובע ההיסטורי של יפו יכול להתחרות באסתטיקה של דוברובניק עם בנייני אבן הגיר שלו המשקיפים על הים התיכון. עוד נכתב, כי חופי העיר הם מהמקומות הכי מהנים בעולם כדי להירגע - ושרבים מהם מציעים לאורך כל היום והלילה שירותי בר ושולחנות בחול, או ערסלים תלויים מעצי דקל. עוד מפרגן ה-TIME לסצנה הקולינרית המקומית, ומציין כי היא מקור ההשראה האחרון ביותר עבור השפים הטרנדיים ביותר באמריקה, ושמעט מאוד ערים מציעות חיי לילה מוצלחים יותר מתל אביב.

אלטרנטיבה נוספת: פס, העיר השנייה בגודלה במרוקו, אמנם הולכת לישון מוקדם - אבל היא לוכדת את אותן איכויות ימי הביניים של דוברובניק. הבדל עיקרי הוא החמורים המשתלבים ברחובות הצרים של הרובע העתיק במדינה, ומעניקים לו אופוי יוצא דופן.

seperator
חוואר קרואטיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
נהנה ממוניטין של מועדוני חוף מצוינים. חוואר, קרואטיה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

במקום איביזה - חוואר בקרואטיה

ותרו על האי הספרדי לטובת האי הקרואטי חוואר (Hvar)שבים האדריאטי. גם מאיורקה וגם איביזה הטילו החודש מגבלות על היקפי התיירות, בהן מספר מקסימום בכל רגע נתון של מיטות במלונות ושל דירות להזמנה באיירבנב. באיביזה אפילו הלכו צעד נוסף: למרות המוניטין העולמי של האי כמוקד בילוי פרוע לצעירים, על 16 מהחופים באי הוטלו מגבלות בכל הנוסע להפקת מסיבות וזאת במטרה להזיז את המוזיקה הצידה לטובת דגש רב יותר על הסביבה.

אם אתה מחפשים חופשה של לילות קיץ חמימים על חוף הים, האי הקרואטי חוואר לא יאכזב אתכם. גם הוא מעניק את האנרגיות הגבוהות של איביזה ונהנה ממוניטין של מועדוני חוף מצוינים וסצינת מסיבות שהולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בניגוד לאיביזה, בהוואר גם שומרים על קלאסה: ראש העיר החדש, ריקי נובאק, כבר איים בקנסות כבדים על מי שלא ישמור על ניקיון האי והבהיר כי תרמילאים שיכורים וחוליגנים חצי עירומים הם לא הכיוון אליו מתקדמת התיירות המקומית.

אלטרנטיבה נוספת: את ההייפ של איביזה רק בלי הדיג'אים תוכלו למצוא בטולום שבמקיסקו, או הדיג'אים של איביזה רק בלי ההייפ תוכלו למצוא במיאמי שבפלורידה. כך או כך, מובטחים לכם הרבה אנשים יפים במצב רוח טוב וחופים נהדרים בשפע.

seperator
טיול בעיר המבורג גרמניה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מתחילה להיכנס לתודעה של המטיילים בעולם. המבורג/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

במקום אמסטרדם - המבורג

שימו פעמכם לא רחוק משם, אל המבורג שבצפון גרמניה. במשך שנים חגגו המקומיים את הכינוי של אמסטרדם כ"ונציה של הצפון", אבל עכשיו הם רואים בכינוי הזה קריאת אזהרה. אמסטרדם היא עיר של פחות ממיליון איש אשר ביקרו בה בשנה שעברה יותר מ-17 מיליון תיירים, מה שהביא את הפוליטיקאים המקומיים לעצור את תנופת פיתוח המלונות, להכניס מגבלות קשות על Airbnb ולקצץ בתקציב השיווק של משרד התיירות - כל זאת כדי להגביל את הרעש וכמות התיירים השיכורים והדלוקים ולשמור על איכות החיים של התושבים.

עיר הנמל המבורג, בינתיים, רק מתחילה להיכנס לתודעה של המטיילים בעולם. כמו אמסטרדם, העיר גם העיר העתיקה שלה מסדרת בסדרת תעלות דמויי מראה, המבנים מלאי האופי שלה כוללים חזיתות לבנים וגגות נחושת מסולסלים, וגשרים צרים הנחצים על ידי מכוניות ואופניים כאחד. לעיר ההיסטורית הזו יש קסם ייחודי שאי אפשר להתכחש לו, אבל דווקא הרובע המודרני שלה המכונה "HafenCity" ("עיר הנמל") הוא הלב הפועם של המבורג. זה המקום שבו נמצא את אולם הקונצרטים וקומפלקס האומנויות "אלבפילהרמוני" המודרני, מגוון עשיר של חנויות קונספט ומותגים וכמה מהארוחות הטובות ביותר שאפשר למצוא בעיר.

אלטרנטיבה נוספת: שטוקהולם שבדיה, בזכות בנייני הבארוק שלה שעל גבול החוף, הצופים אל שרשרת האיים פסטורליים.

עוד באותו נושא

טיול בהמבורג: שופינג, חלונות אדומים ולהקת הביטלס

לכתבה המלאה
seperator
סינגפור. אינסטגרם, צילום מסך
אופציה קורצת לחובבי הארכיטקטורה. סינגפור/צילום מסך, אינסטגרם

במקום ברצלונה - סינגפור

שבוע לאחר פיגוע הדריסה בלאס רמבלה, והתיירים כבר נהרו חזרה לברצלונה, ובצדק, שכן יש רק עיר אחת בעולם בה אפשר ללראות בניינים של גאודי בכל פעם שיוצאים מהמלון. אבל בשנים האחרונות החלה האוכלוסייה המקומית להביע מיאוס מהתיירות ההמונית עד לכדי הפגנות מחאה שנושאו את הסיסמה "ברצלונה איננה למכירה". ראש העיר החדש של העיר היה קשוב לדרישות התושבים, ובתחילת השנה הוא הטיל מגבלה על כמות המבקרים כדי לעודד היקפי תיירות במחירים גבוהים יותר ובמספרים נמוכים יותר.

עד שהמתחים הללו ישקעו, סינגפור היא אופציה קורצת לחובבי הארכיטקטורה - גם אם התרבות התזזיתית שלה רחוקה מאוד מהוייב הרגוע של ברצלונה. כך למשל התשובה של סינגפור לפארק גואל של גאודי ליד וילה דה גראסיה היא "הגנים ליד המזח", פארק אשר מפוזרות קונטרוקציית עצי ברזל מרשימים המשמשים כגנים אנכיים עם שלל פרחים וצמחייה בגובה על עד 50 מטרים, ההופכים למיצג אורקולי בשעות החשכה.

אלטרנטיבה נוספת: ברלין היתה במהלך ההיסטוריה קרקע פורטיה ליצירה של אדריכלים רדיקליים רבים, ממיס ואן דר רוהה ועד לה קורבוזייה. כמו ברצלונה גם היא נוחה לטיולים קצרים, ונהנית ממספר רב של טיסות מכל רחבי העולם. אם מה שמושך אתכם בברצלונה זה דווקא הים, ליסבון עשויה גם היא להוות לכם אלטרנטיבה ראויה.

ומה אתם חושבים: תל אביב נמנית עם הערים השוות בעולם? טקבקו לנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully