וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל "מטיילים במגפיים": מתחילים את החורף בכרמל

24.12.2018 / 9:23

הכרמל תמיד ראשון בפריחתו ו"שמח לארח" מטיילים, ובתוך כך מגיע פסטיבל "מטיילים במגפיים" שמתקיים באזור ומציע אין ספור טיולים, פעילויות ואוכל טוב. אז הנה ההצעה שלנו כדי לחגוג את החורף בארץ, שהתחיל רשמית בסופ"ש האחרון

טיול בנחל אורן בכרמל/צילום: איל שפירא

בווידאו: עוד הצעה לטיול נהדר בכרמל

יש לי בעיה עם הכרמל. או לפחות כך אני חושב לעתים במוחי. מחד, הוא אזור שלא מצריך נסיעה ארוכה מהכרך העירוני של המרכז או הצפון כדי לטייל ולהרגיש קצת טבע. מאידך, אני תמיד נוטה לחשוב שההר הירוק תמיד, כשמו כן הוא - מספק את אותו הנוף של חורש ים-תיכוני. מה זה משנה איפה הלכת - בנחל אלון, בנחל אורן או בנחל יגור ואחרים - הצמחייה אותה צמחייה, התוואי אותו דבר ורק צבע המסלול שונה.

אבל אז אני שוב חוזר אליו ומתבדה, לשמחתי. אני אוהב את הכרמל וכמו שאמר לי אסף, מדריך בבית ספר שדה חוף כרמל, תמיד יש מה לגלות בהר שגבול גזרתו הדרומי בנחל התנינים ובנימינה ואילו הצפוני באזור בת גלים-שיקמונה. למעשה, הכרמל נכנס לתוך הים לעוד שלושה ק"מ תת-ימיים ואף אושר לאחרונה כשמורת טבע ימית ("ים ראש כרמל") ששטחה כ-50 אלף דונמים.

ועוד משהו על הכרמל - הוא תמיד ראשון בפריחתו, כלומר תמיד תוכלו למצוא בו את פרחי הסתיו הראשונים והחורף לאחר מכן. תמיד פורח ותמיד שמח לארח. ובתוך כך, מגיע פסטיבל "מטיילים במגפיים", זו השנה החמישית באזור שמתקיים בדצמבר-ינואר, ויש לו לא מעט להציע לתקופה הטיולים הכי יפה בשנה. אז הנה הצעה כדי לחגוג את החורף בכרמל, שהתחיל רשמית בסופ"ש האחרון.

אלונה ריינשטיין שביל רמות מנשה בכרמל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
תקופה הטיולים הכי יפה בשנה. ילדה מתוקה בשביל רמות מנשה בכרמל/אתר רשמי, זיו ריינשטיין

בוקר: קפה זהרה, עין כרמל

מתחם האמנים בקיבוץ עין כרמל שעל כביש 4, תמיד היה מוקד משיכה מרתק לסקרנים שעברו בקיבוץ. ראו למשל, את פסלי הבזלת של האמן דגן שקלובסקי במתחם, שהם יצירה מעלפת. במתחם הסדנאות פעל לפני שנים "קפה נוח", אולם לפני כחצי שנה פתחו איציק ואסף את "קפה זהרה" שמציע יופי של בית קפה-מסעדה שפתוח כל השבוע, באזור שדי "חלש" בהיצע קולינרי.

אסף, שהוא גם הבעלים של "פועה" בתל אביב, הביא מהניסיון שלו אל חוף הכרמל ויצר שעטנז של בית קפה תל אביבי באווירה כפרית. התוצאה: ישיבה אקלקטית בחצר השמשית של מתחם הסדנאות, כמו גם פינות ישיבה נחמדות בתוך "זהרה" ביום סגרירי.

בתפריט: ארוחות בוקר, פיצות, סלטים וכריכים אבל אסף ממליץ על בוריק - מאפה תרד וגבינות - ועל איג'ה - לביבת ירק בלחם פרנה - אבל אני חייב להמליץ על משהו משלי - אל תפספסו את המלבי אגוזי לוז וקוקוס. פשוט חגיגה בפה.

קפה זהרה. סדנאות האומנים, עין כרמל. פייסוש.

קפה זהרה בעין כרמל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
נפתח לפני חצי שנה, וכמה שטוב. קפה זוהרה, עין כרמל/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
מלבי קפה זהרה בעין כרמל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
עונג מתוק שאסור להחמיץ. מלבי אגוזי לוז וקוקוס של "זהרה"/אתר רשמי, זיו ריינשטיין

בוהוריים: שביל רמות מנשה

אז מסלולים לא חסר בכרמל, אבל הנה אחד שבו תטיילו כנראה לבד. כלומר, לא לבד - רק אתם, הציפורים והפרחים. שביל רמות מנשה נמתח לאורך 67 ק"מ, ממושב עופר ועד נחל התנינים, אבל המקטע הראשון שלו, ממושב עופר ועד בת שלמה, הוא פשוט הליכה נהדרת של 3.5. ק"מ בתוך יער של אלונים וחורש ים-תיכוני מלווה בפריחת חורף נהדרת, גבעות מוריקות ולבסוף גם נוף נהדר לאזור רמות מנשה וכביש 70 ז"ל, שכיום זוכה לשם החדש - כביש 67.

הטיול קליל, מתאים למשפחות וילדים ואינו כולל עליות. טוב, אולי עלייה מתונה ממש של 200 מטרים לקראת הסוף. המסלול הלא מוכר מבטיח שתהיו בו לבד, והציפורים בו נשמעות היטב בשקט הניכר בכל צעד. בימים אלו פורחת כתמה עבת-שורשים בצהוב, כמו גם נרקיסים ורקפות, הגדילנים מוציאים עלים ירוקים-לבנים שטעימים לאכילה והשביל ברור להליכה ומסומן בלבן-אדום-לבן ולצידו נקודה כתומה, המסמלת את שביל רמות מנשה.

סיום הטיול במושבה בת שלמה, ממש צמוד לרפת הפרות, שם צריך להשאיר רכב מאסף. ואם כבר בבת שלמה, צאו עם הרכב מהמושבה ועברו את המחלף לבת שלמה הישנה. כמה כיף שפלטת גבינות מגוונות עם זיתים מתובלים נהדרים מחכה בסוף הטיול. בתוך מבנה עתיק בן 120 שוכנת מחלבה שהקימה משפחתו של זליג שוורצמן ז"ל, שהגיע למושבה לפני כ-120 שנים. כיום, מזה ארבעה דורות, עדיין מכינים במשפחה גבינות נהדרות מחלב כבשים ועזים, כולל הזיתים המעולים שגדלים בכרמי באזור בת שלמה.

מחלבת שוורצמן. בת שלמה הישנה, פתוח כל יום, 04-6390809, פרטים באתר.

אלונה ריינשטיין שביל רמות מנשה בכרמל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
לא תמצאו בו כמעט מטיילים. שביל רמות מנשה נמתח לאורך 67 ק"מ/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
מחלבת שוורצמן במושב בת שלמה. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
לסיים את הטיול עם פלטת גבינות וזיתים נהדרת. מחלבת שוורצמן בבת שלמה הישנה/אתר רשמי, זיו ריינשטיין

אחה"צ: זרעים מציון, כרם מהר"ל

ואם כבר נגענו באנשים, הנה איש שייגע בכם, או יותר נכון בזרע שבלב שלכם. מזה למעלה מ-20 שנה עוסק ציון סימן טוב ממושב כרם מהר"ל בהצלת צמחי הבר שלנו. הוא עושה זאת על ידי שמירה של זרעים, פקעות ושתילים של יותר מ-400 מיני צומח, חלק מהם של צמחים בסכנת הכחדה, כמו ארכובית צמירה, למשל (כן, יש כזה צמח באמת).

הוריו, שהגיעו למושב מעירק ונדחקו לקצה המושב ובעצם זכו לקבל את השטח היפה ביותר הפונה לעמק מהר"ל, והחלו לגדל רקפות כבר ב-1956. הם "זרעו" בציון את האהבה לצומח, והוא הקים את "זרעים מציון" - משתלת ענק שבו ניתן לעשות טיול בפני עצמו. בסיור במשתלה מסביר ציון החביב על הצמחים שהוא מגדל, מראה פקעות עתיקות בנות 250 שנה של רקפות שניתן להשמיש אותן גם כיום ומקיים סיורי ליקוט והכנת ארוחה מהצמחים הבלתי נגמרים שבמשק שלו.

ציון מספר שלא מעט מהצמחים שהוא מגדל, משמשים גם את מתכנני הערים והגינות העירוניות, כמו גם צמחים ופרחים שנשתלים לאורך כבישים. כך למשל, שושן צחור שהוא הנביט עבור מנהרות הכרמל, או חוטמית זיפנית שאנו רואים בוורוד בחודשי האביב לאורך כביש 6. כמובן שגם ניתן לרכוש פקעות ושאר שתילים שמותאמים לסביבה הביתית שלכם. כיף של מקום וכל כך חשוב.

זרעים מציון. מושב כרם מהר"ל, 04-9841499, לא בשבת. סיור: החל מ-25 שקים לאדם. בט"ו בשבט יתקיימו סיורים ללא תשלום. פרטים נוספים באתר.

זרעים מציון כרם מהר"ל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
ההורים התחילו לגדל רקפות ב-56. ציון סימן-טוב עם פקעת רקפת עתיקה/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
זרעים מציון כרם מהר"ל. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
יותר מ-400 סוגי זרעים ולפי הא"ב. אחת החממות ב"זרעים מציון"/אתר רשמי, זיו ריינשטיין

ערב: מסעדת אדמה, זכרון יעקב

לא קל למצוא מסעדה שפתוחה בליל שישי ושבת בזכרון יעקב, אבל מסעדת "אדמה" עושה את זה, ועושה את זה טעים. המסעדה שייכת לזוג רפי ודגנית אזולאי, אנשי הייטק שנטשו את הקיוביקל ואורות הניאון לטובת בקתה קולינרית שפתחו לפני עשור בגבעת זמארין שבמושבה על-שם אבי הברון.

בתפריט מנות צמחוניות, כמו ניוקי עם פטריות פורצ'יני ושמפיניון (68 ש') וגם פיצות עם ארטישוק, אבל גם פסטת חונקי כמרים עם פירות ים ובייקון טלה (88 ש'), וסטייק 300 גרם (128 ש') שדוווח כמשובח ביותר. אבל מעבר לאוכל, האווירה באדמה מזכירה סעודה בבקת סקי מעץ, כזו שהצבעים בה חומים-אדומים, הריהוט כולו מעץ והאווירה חמה ונעימה, בטח ביום סגריר.

אדמה, בקתה קולינרית. ‎מעלה הראשונים 8‎, זכרון יעקב, 04-6293183. פרטים באתר המסעדה.

מסעדת אדמה בזכרון יעקב. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
בקתה קולינרית חמימה ובעיקר עם אוכל טעים. מסעדת "אדמה" בזכרון יעקב/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
פיצה מסעדת אדמה בזכרון יעקב. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
ויש גם תפריט ילדים. הפיצה של "אדמה" בליווי ארטישוק/אתר רשמי, זיו ריינשטיין

לילה: מלון אלמא, זכרון יעקב

נשארים בזכרון. מבנה ארכיטקטוני מיוחד שנבנה כבית הבראה של מבטחים ב-1968, הפך ב-2015 למלון ומרכז אמנויות אלמא - שבו 95 חדרים וסוויטות, שמציע נוף מטמטם של חוף הים הנושק לבריכות הדגים של מעגן מיכאל, כשברקע דקלי הוושינגטוניה התמירים - תעשו לכם טובה ותהיו שם בשקיעה.

אבל מעבר לנוף, לאלמא יש שני אלמנטים ייחודיים שלא תמצאו במלונות אחרים בארץ: ראשית, זהו מלון אמנות לפי חזונה של לילי אלשטיין, אספנית אמנות שרכשה ב-2006 את המבנה, שיפצה ושילבה בו יצירות של מיטב האמנים הישראלים, מעבודותיה של הפסלת סיגלית לנדאו ועד ציורים של קדישמן. שנית, זהו מלון שבו אולם הופעות (450 מקומות) עם אקוסטיקה מהטובות בארץ, שבו מופיעים מיטב האמנים עקב שיתוף פעולה עם זאפה. אלמא מציע סדרת הופעות מרשימה, שבה זוכים אורחי המלון ל-50 אחוזי הנחה. כך למשל, החודש יופיעו במלון גידי גוב, עברי לידר (בליל השנה האזרחית החדשה) ובינואר גם אביבן גפן ומתי כספי.

באלמא (ראשי תיבות של אמיר, לילי, משה ואורנה - שמותיהם של לילי, בעלה משה ושני ילדיהם), נמצאת מסעדת "אורטוריו" שמספקת מגוון מרשים של מנות - ממרקים חמים לחורף, דרך סלטים בכל הצבעים ותבשילי בשר - אבל דווקא הג'חנון של שבת בבוקר היה מתקתק וכה טעים (כשר). מעבר לכך, הבריכה המקורה שבקומת הספא של המלון מציעה רחצה מול נוף הים, אולם לא לילדים מתחת לגיל 16.

מלון אלמא, זכרון יעקב. מחירים: לילה באמצ"ש, כולל ארוחת בוקר - החל מ-1,350 שקלים לזוג. סופ"ש - החל מ-1,750 שקלים, תלוי בסוג החדר. פרטים על החדרים וההופעות באתר המלון.

מלון אלמא בזכרון יעקב. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
כמו לישון במוזיאון, אבל מפנק. מלון אלמא בזכרון יעקב/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
הבריכה במלון אלמא בזכרון יעקב. זיו ריינשטיין, אתר רשמי
מחוממת ומשקיפה אל הנוף. הבריכה במלון אלמא/אתר רשמי, זיו ריינשטיין
seperator

פסטיבל החורף של הכרמל מתקיים בחודשים דצמבר-ינואר. פרטים נוספים על הפעילויות, סיורים ואפשרויות הסעדה ולינה באתר הפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully