וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול בערבה התיכונה: המקום שבו מגדלים את הירקות שלנו

29.1.2017 / 16:31

התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שנערכת בכל שנה בערבה, היא הזדמנות להתוודע לחבל הארץ שסובל מסטיגמות של חום מעיק ומרחק רב מהמרכז, ולהכיר אנשים טובים שלא מוכנים לוותר ויוצרים תיירות למרות הכל. באהבה לערבה

תערוכת חקלאות במרכז ויידור בערבה התיכונה/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מיכאל ברגמן

כמו בכל שנה עת נוחת החורף על המדבר, מתקיימת תערוכת החקלאות הגדולה בישראל. במרכז ויידור שבערבה, שבו תתקיים התערוכה ב-2-1 בפברואר, תמצאו את החידושים האחרונים בכל הנוגע לירקות שלכם, החל מפלפלים גמדיים ועד לקייל הירקרק שהפך לירק הבריא הכי מדובר.

הביקור במרכז ויידור, שנמצא ממש על כביש 90 בכניסה למושב חצבה, כולל סרטון על היתרונות החקלאיים שבערבה בכל הנוגע לגידול הירקות שלנו שמיוצאים ללא מעט מקומות בעולם, וגם ביקור בחממות תצוגה שבהן גידולים מיוחדים. כך, למשל, דלועים שגדלים באוויר, או מגוון עגבניות שרי בשלל צבעים וטעמים.

בנוסף, בערבה מגדלים דגים לנוי, ובמרכז ויידור תוכלו לראות מה היתרון של דג שגדל דווקא שם. כמו כן, במרכז נמצא אולם גדול שבו כל ההיסטוריה של הערבה, החל מגיאולגיה ייחודית, דרך הנוף שתוכלו ליצור בעצמכם באמצעי המחשה מגניבים ועד פגישה (וירטואלית) של האנשים עצמם שחיים באזור והסיפור המיוחד שלהם.

מרכז ויידור, חצבה. פתוח כל השבוע (16-9), סיור בכל שעה עגולה. מחיר: 28 שקלים למבוגר, 22 לילד. טלפון: 077-5681608.

מרכז ויידור בערבה תחנת יאיר לפיתוח החקלאות קייל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ביקור בחממות שבהן גידולים מיוחדים. קייל במרכז ויידור בחצבה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

החופש לאכול

את הירקות הללו ושאר מטעמים תוכלו למצוא במשק עפאים במושב עידן, שם תוכלו לפתוח את יומכם עם ארוחת בוקר טובה מול הנוף המדברי. עדי וינון עפאים, תושבי מושב עידן, רצו לגור בדרום ולהיות חקלאים. הם החלו לגדל עגבניות ופלפלים בשנת 2000, אבל לא היתה בכך יציבות כלכלית עבורם, והם החליטו להגשים את חלומם האמיתי ביחד עם הדיי, אחיו של ינון, וליצור משק של חקלאות בר-קיימא וגידול בעלי-חיים. "חיפשנו מוצר עם אופק, לא תלוי אופנה, וגבינות הן משהו שהולך שנים אחורה עם קהל יציב. לכן בחרנו בעזים מסוג מסוים", אומרת עדי. והיא מתכוונת לעזים אלפיניות, שהחלב שלהן איכותי יותר ועשיר בחלבון, ודי קרובות בתוצר שלהן לגבינות הצרפתיות שנחשבות עמידות למחלות.

למרות שחוו לפני כשנתיים גניבה גדולה ותקשורתית, שבה העמיסו בדואים מהנגב את כל 200 העזים שלהן ונעלמו, הצליחו השלושה, בעזרת מתנדבים והמשטרה, להחזיר כמחצית מהעדר חזרה למשק. נושא הקיימות בא לידי ביטוי קודם כל במזון שאוכלות העיזים - שעורה שמנביטים במיוחד בשבילן - גם בריא וגם טעים. גם התרנגולות שמגדלים בעפאים מבסוטיות, ומסתובבות חופשי ומייצרות ביצי חופש אורגניות.

במרכז המבקרים הקטן שלהם, שפתוח בימי חמישי ושישי ובחגים, תוכלו לערוך סיור, לטעום את המוצרים המיוחדים שהם מכינים במקום, או רוכשים מיצרנים אחרים בערבה, ובעיקר לראות את האכלה של העזים בשעורה שמונבטת במיוחד עבורן.

משק עפאים, מושב עידן. מחיר סיור: 20 שקלים. טלפון: 052-2764461.

עוד באותו נושא

טיול מדרך הערבה: שמורת שיזף והכיסא של לוטן

לכתבה המלאה
עזים אלפיניות משק עפאים מושב עידן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
החלב שלהן יוצר גבינות כמו בצרפת. עזים אלפיניות במשק עפאים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

דבש, הכל דבש

לא רחוק משם, במכוורת פורת שבמושב עין יהב, תמצאו את מי שמאביק את הירקות - הדבורים. המכוורת הוקמה ב-1989 על-ידי שי בן אליהו וחגי פורת ז"ל, מי שהיה ממקימי המושב. הם התחילו עם ארבע כוורות בלבד וכיום יש להם כ-2,000 כוורות בכל רחבי הארץ.

במכוורת תכירו זני דבש מיוחדים לפי סוג הפרח. למשל, דבש פרחי הדרים, דבש פרחי אבוקדו, איקליפטוס, חרחבינה ועוד. בקומה מעל מחכה לכם מוזיאון הדבורה, לקטנים ומבוגרים, שם תוכלו להתחקות אחר פעילותה של המעופפת החשובה.

מי שעמלה על פתיחתו ויצירת הדגמים של הדבורים במוזיאון היא אשתו של חגי, צ'צ'ה (אורה) פורת ז"ל, שנפטרה לא מזמן. הסיור במכוורת כולל גם סרט של 18 דקות על חיי הדבורה ופעילותה החשובה בהאבקת הפרחים, אבל גם ביקור בביתה של צ'צ'ה, שהוא מעין מוזיאון שמציג את כל יצירותיה בבית ובחצר, וכך הוא נשאר בצוואתה. בימי חמישי נערכים ערבי פיצה ובירה במרפסת שבקומה השנייה של ביתה. כדאי.

מכוורת פורת, מושב עין יהב. מחיר לסיור: 30 שקלים לאדם. טלפון: 08-6715496.

מוזיאון הדבורה מכוורת פורת מושב עין יהב. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
להכיר אותה ואת פועלה. מוזיאון הדבורה במכוורת פורת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מהשדה לצלחת

אם כבר בעין יהב, אתם חייבים לבקר ברוזטה - בית קפה-מסעדה שנפתח לפני פחות משנה. לפני כשלוש שנים ירדה הדס רז-גלבוע דרומה מרמת אפעל, והחליטה להביא את בשורת האוכל הבריא גם לערבה. כל חומרי הגלם שאיתם היא מבשלת מגיעים מהאזור וכל הרכיבים טבעיים מהצומח, ללא סוכר, ללא קמח לבן או גלוטן וכמובן חף מחומרים משמרים.

את הכל היא מגישה, כאמור, ברוז??ט?ה - "משהו שקשור לאוכל ולמשקה שקדים", מסבירה הדס את בחירת השם. אז מה תמצאו שם? תפריט בית קפה של קישים, סלטים, מרקים לצד מנות ותבשילים בגישת "מהשדה לצלחת" בבישול טרי יומיומי. לדוגמה, החומוס פטריות מגיע עם פיתות עבות וקטנות מקמח מלא, אבל גם עם מחיר די יקר - 52 שקלים. על קיש בטטה עם אגוזי מלך בליווי סלט ירוק תשלמו 54 שקלים ועל סלט ירוק גדול עם גבינה וזיתי קלמטה - 49 שקלים. אז אמנם לא מחירי שוק, אבל לאיכות ולחומרים טובים בהחלט יש עלות. בחורף גם ייחכה לכם סיידר חם לקינוח.

רוזטה, מושב עין יהב. פתוח ג'-ד' 22-12, ה' 22-9, ו' 15-9. טלפון: 08-6228089, או משק 69 ב-WAZE.

מסעדה בית קפה רוזטה מושב עידן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בריא וגם טרי. הדס רז-גלבוע ב"רוזטה"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

קפה חינוכי

ועם בקינוח עסקינן, קנחו את יומכם בכפר האמנים בישוב צוקים. באזור שהיה בעבר היאחזות נחל, קם לו ישוב חדש יחסית בערבה (2004) ותושביו גילו שרבים מהם עוסקים באמנות לסוגיה השונים. הם לקחו שטח בכניסה לישוב והפכו אותו לסטודיו שבו מגוון יוצרים, החל ממנדלות, פעמוני רוח מאבנים, יצירת שמנים וסבונים, קרמיקות לסוגיה, פיות אנתרופוסופיות, נגריות, חנות יד שנייה, קליעת סלים וגם חנות טבע שבה מוצרי בריאות וירקות טריים.

אבל חנות אחת פשוטה ולא בולטת, היא המיוחדת מכל. "רוג' קפה" הוא מקום שפתח אסף שץ לבתו זוהר בת ה-12, במטרה ללמד אותה להתנהל עם כסף ולחסוך לקראת טיול הבת מצווה שלה באמסטרדם. במקום חשבוניה - חנות. וכך יצא שהוא העמיד מכונת אספרסו בחדר שבו מוכרים רק דבר אחד - קפה. כל כוס, בין אם זה הפוך או אספרסו קצר, נמכרת ב-10 שקלים. טוב, ויש גם כדור שוקולד או חתיכת עוגה שהכין הסבא בחמישה שקלים, כדי שלא יהיה לכם רטוב מדי בגרון.

כפר האומנים, צוקים. פתוח בימי ו' 13-10. טלפון: 1800-225-007 / 077-5681608.

כפר האומנים צוקים בערבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"נחלת בנימין של המדבר". הסטודיו של אנדרי שמפסל במתכת ואבן בצוקים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

על הדרך

מקום לישון בו: חאן נחל ערבה שבמושב חצבה, מציע לינה פשוטה אך נעימה באוהלים גדולים עם מזרנים ליחידים, משפחה או קבוצות. מחיר: 80 שקלים למבוגר ללילה, 60 לילד, כולל מקלחות ושירותים ושימוש במטבח המאובזר. 052-2391728.

משהו לבטן: בכניסה לישוב צוקים תמצאו את "אורסולה", שפתחה אוסי וינטר מגרמניה, ובו מגישים מרקים, דגים, סלטים, שניצלים ועוד דברים א לה דויטשלנד. פתוח כל יום חוץ מיום ג'. טלפון: 08-6444421.

סנדביץ לדרך: "כביש 90 המעדניה" הוא מקום חדש-דנדש שנפתח החודש ונמצא מול אורסולה, ומציע סנדביצ'ים מפוארים לצד מוצרי גלם איכותים שניתן לרכוש במקום. טלפון: 052-2290560, א'-ד' 10:00-21:00, ה'-ש' 10:00.

מוגש באהבה לערבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully