וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לוע הדרקון": נמצא הבולען הימי העמוק בעולם

28.7.2016 / 0:02

בים סין הדרומי, בין וייטנאם במערב והפיליפינים במזרח, התגלה הבולען התת-ימי העמוק ביותר על פני כדור הארץ. הכירו את "לוע הדרקון", המתהדר בעומק האימתני של 300 מטרים. ויש גם אגדה הרפתקנית במיוחד

לוע הדרקון: הבולען התת ימי העמוק בעולם בים סין הדרומי/רויטרס

חוקרים סינים אישרו בסוף השבוע האחרון, כי הבולען התת-ימי השוכן באזור איי פאראסל שבים סין הדרומי, הוא העמוק מסוגו בעולם.

הבולען, אותו "חור כחול" אימתני, חודר לעומק של למעלה מ-300 מטרים (300.89 מטרים ליתר דיוק) מתחת לפני הים, ובכך הוא שובר את השיא העולמי הקודם, של החור הכחול "דין", באיי בהאמה: 202 מטרים.

בדומה לכל בולען תת-ימי מסוגו, כמו למשל, אתר הצלילה "החור הכחול" בסיני, הקטן הרבה יותר - מדובר בבולען קדום ששקע מתחת לפני הים, ולו מעין קירות החוצצים בינו לבין הים הפתוח וכן פתח תחתי, השקוע במעמקים.

הפלא הגיאולוגי, הקרוי בפי המקומיים "לונגדונג" (לוע הדרקון), שוכן לא הרחק משונית האלמוגים המרכזית של איי פאראסל, הקרויים בסינית איי סיישה.

כמובן, חור כחול כה עצום לא יוותר ללא מיתוס כזה או אחר שנקשר בו. ואכן, מעניין לגלות כי ישנם דייגים מקומיים הטוענים באמונה עזה, שהבולען אדיר הממדים כיכב בספר "המסע למערב", אחד מארבעת הרומנים הקלאסיים המפורסמים של סין, שנכתב בסוף המאה ה-16 וטומן בחובו הרפתקאות למכביר. לדבריהם, זהו המקום שבו נברא נשק-העל של גיבור הרומן: אלה העשויה מזהב טהור.

הבולען התת ימי העמוק בעולם בים סין הדרומי. רויטרס
יכול להכיל כמעט את כל מגדל אייפל. הבולען העמוק בעולם/רויטרס
בולען תת ימי העמוק בעולם בים סין. רויטרס
המקומיים מכנים אותו "לונגדונג"/רויטרס

כחול עמוק

וממיתוסים קדומים למדע מודרני: פו ליאנג, מנהל צוות המדענים בספינת המחקר של מכון העיר סנשה להגנת שוניות אלמוגים, מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המחקר המדעי שנערך באזור, שהחל בקיץ 2015 והסתיים ביוני האחרון, חשף כי לצד עומקו המרשים של הבולען, הוא אף מתהדר בקוטר מרשים של 130 מטרים. עוד הוא מציין, כי הבולען נחקר באמצעות רובוט תת-ימי המצויד בחיישני עומק מדויקים.


עוד תופעות טבע מרהיבות בוואלה!:
המקומות הכי יפים בעולם לצפות בזוהר הצפוני
10 גשרים מדהימים שיצר הטבע בעולם
תיירים נוהרים לראות סלעים בצורת איבר מין בטורקיה
מי אמר שזה חור? צפו במערות היפות בעולם


נוסף על כך, מדעני הפרויקט גילו כי בקרביו של הבולען מתגוררים לא פחות מ-20 מיני דגים שונים, לצד אורגניזמים ימיים נוספים, המצויים כולם בחלקו העליון של הבולען. מדוע דווקא שם? מסתבר כי חלקיו העמוקים של הבולען - בעומק של 100 מטרים ויותר - כמעט שאינם מכילים חמצן.

הממצאים הרבים בדבר נתוניו הפיזיים והביולוגיים של הבולען אושרו על ידי צוות מומחים באקדמיה הסינית להנדסה. הבולענים התת-ימיים זכו בכינוי "חורים כחולים" ומבט אחד בהם מספק את התשובה לכך: הניגודיות העזה בין הגוון הכחול העמוק שבהם לבין מי הים הבהירים יותר, העוטפים אותם מכל עבר.

כך או אחרת, כעת קוראים החוקרים להגן על הבולען התת-ימי מפני השפעות לא רצויות, ולהמשיך לחקור אותו לעומק. תרתי משמע.

  • עוד באותו נושא:
  • בולען
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully